Långtidsparkering arlanda

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zyxilon
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 13 feb 2017 07:36
Ort: Västerås

Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Zyxilon »

Ska dra på semester i drygt tre veckor i mitten på november. Vad har ni för erfarenheter av långtidsparkering? Finns det någon som har servicen att få laddad bil vid hemresan?
Är det nåt annat man bör tänka på när man ställer bilen i typ 25 dygn?
Model S60 2016 | Svart | Svart alcantaraläder | Svarta NG-lädersäten | Panoramatak | CoZero Elbaklucka | Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av bullen »

Jag ställer alltid min på Beta. Finns massor med laddplatser där
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Surfaren »

bullen skrev:
Jag ställer alltid min på Beta. Finns massor med laddplatser där
Då kanske du kan berätta hur man kommer in genom bommen till den ytan där laddstolparna finns? Jag brukar också stå på Beta, men blir inte insläppt genom bommen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av EnTraktor »

Man ringer på telefonenknappen på automaten. Men när jag parkerade i förrgår så var bommen öppen och automaten inplastad.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Surfaren »

EnTraktor skrev:
Man ringer på telefonenknappen på automaten. Men när jag parkerade i förrgår så var bommen öppen och automaten inplastad.
Tack för infon :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av bullen »

Den har alltid varit öppen när jag kommit.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Legato »

Märkligt att inte bli insläppt, har aldrig varit något problem för mig.

Så vitt jag vet så öppnades bommen "permanent" i somras. Väldigt synd IMO då ice-andet ökat otroligt mycket. Trots att det finns otroligt mkt laddplatser så händer det numera att man inte får plats.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Hebbe »

Ställde bilen på Lindskrogs parkering. När jag kom tillbaka efter en vecka så var bilen framskörd och laddat.
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av bjornlilja »

Vi står på P1 och där fanns också gott om laddplatser.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Jerker »

bjornlilja skrev:
Vi står på P1 och där fanns också gott om laddplatser.
Precis! Jag har just lagt upp P1 på Uppladdning.nu, väntar på att få den bekräftad.

Denna parkering syns inte på Google Maps eller Eniro, den är väl alldeles för ny. Men där finns gott om laddplatser. Jag står där nu när jag är på en konferens på Clarion.

Det är 16 stolpar med 3,7 kW på ena sidan och 11 kW på andra, så 32 laddplatser! Transitbussarna kommer ofta och tar c:a 10 minuter in till terminalerna.

Här är kartan från Swedavia som visar var den ligger. Om man kommer från Sthlm ska man ta av mot Sigtuna/Märsta avfart 180, alltså strax innan avfarten till Arlanda. När man precis tagit av från E4 kommer en avtag till höger där det står skyltat Swedavia Långtid P1.
Swedavia P1.PNG
Swedavia P1 2.PNG.jpg
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Jerker »

Närbilder:
Swedavia P1 3.PNG.jpg
Swedavia P1 4.PNG.jpg
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Alexander »

Måste man betala extra för att plugga in och behöver man något abonnemang/kort eller tag?
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Jerker »

Alexander skrev:
Måste man betala extra för att plugga in och behöver man något abonnemang/kort eller tag?
Inget extra, ingår i parkeringsavgiften. Ingen RFID-tag behövs trots att det finns en läsare där.

Platserna är omedelbart när man kommer in, närmast busshållplats och väntsal.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Bjelke »

Vad kostar det att stå där?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Vad kostar det att stå där?
Samma som Alpha och Beta (580 första veckan, 350 andra, 150 per dag). Känns som väldigt bra alternativ. Samma tid till terminal men ser mycket fräschare ut!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av iAkita »

Vad är tanken med dessa laddplatser? Den kan väl inte vara att man ska stå inkopplad och blockera dem under hela resan? Det måste väl finnas en maxgräns på några timmar? Vad hjälper 32 platser om folk står kvar i flera dagar, och om det ändå är det som är tanken så kan man ju undra vad man ska med 11 kW till?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Jerker »

Legato skrev:
Bjelke skrev:
Vad kostar det att stå där?
Samma som Alpha och Beta (580 första veckan, 350 andra, 150 per dag). Känns som väldigt bra alternativ. Samma tid till terminal men ser mycket fräschare ut!
Har du nån länk till den prisuppgiften? Min bror, som stod parkerad där för nån vecka sedan under en resa, sa att det kostade 90:-/dygn. Jag har letat på Swedavias hemsidor och inte kunnat hitta några prislistor för P1. När jag parkerade så såg jag inget om priser, men hann inte leta för när jag tagit foton av parkeringen kom nästa buss och jag hoppade på den.
iAkita skrev:
Vad är tanken med dessa laddplatser? Den kan väl inte vara att man ska stå inkopplad och blockera dem under hela resan? Det måste väl finnas en maxgräns på några timmar? Vad hjälper 32 platser om folk står kvar i flera dagar, och om det ändå är det som är tanken så kan man ju undra vad man ska med 11 kW till?
Jodå, tanken är nog att man ska stå på laddplats hela tiden. Men jag håller med; visst är det overkill med 11 kW. Fast å andra sidan: Du ska på en dagkonferens, ett affärsmöte några timmar på nåt av hotellen etc. och ska bara vara där några timmar. Då är det bra med 11 kW så batteriet är full när du kommer tillbaka.

Jag kanske tar mig en tur till parkeringen efter frukost och flyttar min bil från laddplatsen. Inte för att det är nån trängsel där, men ändå... :roll:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Vad kostar det att stå där?
Samma som Alpha och Beta (580 första veckan, 350 andra, 150 per dag). Känns som väldigt bra alternativ. Samma tid till terminal men ser mycket fräschare ut!
Har du nån länk till den prisuppgiften?
Nu när jag googlade lyckades jag hitta en annan prislista som jag inte hittade igår, och där finns P1 med och där står det att det är 150:-/dygn som du skriver. Undrar varför min bror bara behövde betala 90:-/dygn? Jag vet att han gjorde ordentlig research för att hitta den billigaste parkeringen inför resan och kom fram till att detta var denna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Svenssons »

Bokar man tidigt kan man långtidsparkera på P1 för 62:- per dygn.

https://www.swedavia.se/arlanda/parkeri ... dMQAvD_BwE
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Franz »

Det verkar vara något liknande på gång på Landvetter flygplats utanför Göteborg. Såg som hastigast ett antal täckta gröna laddare (?) på långtidsparkeringen (P5) där i söndags. Tyvärr hade jag lite för bråttom för att ta bilder och när jag åkte därifrån på onsdagen var det mörkt och jag tänkte inte på att kolla efter dem...
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Bod »

Franz skrev:
Det verkar vara något liknande på gång på Landvetter flygplats utanför Göteborg. Såg som hastigast ett antal täckta gröna laddare (?) på långtidsparkeringen (P5) där i söndags. Tyvärr hade jag lite för bråttom för att ta bilder och när jag åkte därifrån på onsdagen var det mörkt och jag tänkte inte på att kolla efter dem...
Förkännar en egen tråd! :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Rennwagen »

Förstår inte varför man skall stå med bilen inkopplad då man har flugit iväg från Arlanda. Jag stod nyligen 8 dygn där och den laddade ur 3,5 mil på den tiden. Bilen gick iofs ned i något sleep mode men det verkade ha gjort att förbrukningen gick ned de sista dygnen också.
Självklart då man kommer dit med tomt batteri eller bara står över dan, men stå veckovis och blockera ladd-möjlighet för andra känns inte bra.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Klintan »

Rennwagen skrev:
Förstår inte varför man skall stå med bilen inkopplad då man har flugit iväg från Arlanda. Jag stod nyligen 8 dygn där och den laddade ur 3,5 mil på den tiden. Bilen gick iofs ned i något sleep mode men det verkade ha gjort att förbrukningen gick ned de sista dygnen också.
Självklart då man kommer dit med tomt batteri eller bara står över dan, men stå veckovis och blockera ladd-möjlighet för andra känns inte bra.
Man ska inte behöva blockera laddplats för någon annan, det ska finnas tillräckligt med uttag för alla. Behövs inte mycket ström till var och en, så det behöver inte bli så dyrt. Vi som har en bit att resa uppskattar att kunna starta hemresan med en tillräckligt laddad bil.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av Legato »

Klintan skrev:
Rennwagen skrev:
Förstår inte varför man skall stå med bilen inkopplad då man har flugit iväg från Arlanda. Jag stod nyligen 8 dygn där och den laddade ur 3,5 mil på den tiden. Bilen gick iofs ned i något sleep mode men det verkade ha gjort att förbrukningen gick ned de sista dygnen också.
Självklart då man kommer dit med tomt batteri eller bara står över dan, men stå veckovis och blockera ladd-möjlighet för andra känns inte bra.
Man ska inte behöva blockera laddplats för någon annan, det ska finnas tillräckligt med uttag för alla. Behövs inte mycket ström till var och en, så det behöver inte bli så dyrt. Vi som har en bit att resa uppskattar att kunna starta hemresan med en tillräckligt laddad bil.
Hur mycket bilen laddar ur verkar väldigt individuellt från bil till bil, men än viktigare är såklart att ha energisparläge och inte koppla upp med appar om man vill minimera vampire loss.

Parkerar man på Beta så känns det dock som ett ganska hypotetiskt problem. Det händer att det är hög beläggning på laddplatserna, men att det skulle vara fullt tror jag är extremt ovanligt om det ens inträffar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Långtidsparkering arlanda

Inlägg av kangru »

Att det på P53 ofta är 80% PHEV gör mig galen, framförallt när resten är upptagna med ICE.
Skriv svar