Varför ska man köpa en Tesla?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av ermase »

Jag ställde mig själv frågan i somras när det började bli dags att byta ut vår 1:a bil. Vår 2:a bil är sedan 2 år tillbaka en Golf GTE (laddhybrid), den har fått mig att inse att det faktiskt är riktigt trevligt att köra med eldrift, det lilla batteriet till trots. Därför tändes en önskan att ta steget fullt ut och köpa en renodlad elbil, men en Tesla fanns inte med på kartan då priset inte ryms i min budget, inte ens nära. Av nyfikenhet, mest på kul, började jag ändå läsa på om Tesla / Elon Musk och det slutade att jag 2 månader senare beställde en ny model S 75D. Hur kunde det bil så?

1. Det finns mycket att säga om Tesla och Elon Musk i synnerhet, men helt klart så hade inte bilindustrin pratat så mycket elbil som man gör idag utan Tesla, troligen inte ens nära. Tesla/Elon har lyckats skapa en hype av något som för 10 år sedan främst intresserade inbitna miljövänner. Idag är det inne att göra vad man kan för att minska fossilanvändning och då inte bara elbilar utan även solceller, vindkraft, smart grid o.s.v. Teslas/Elons bidrag till detta är svår att underskatta mest tack vara den mediala profileringen så klart, för i antal producerade bilar är Teslas bidrag lite, mycket lite. Vem vill inte supporta en framtidsbejakande ”rörelse” som Tesla? Jag kände i alla fall att detta tilltalade mig starkt.

2. Eftersom vi behövde en ny 1:a bil så insåg jag tämligen snart att rena elbilar som kommer i närheten av våra behov/krav på en 1:a bil är få, väldigt få, närmare bestämt endast Tesla. När det gäller storlek och räckvidd så är Tesla tämligen ensam idag, ett alternativ hade varit att vänta ett par år då det, om man får tro all reklam, kommer att finnas många fler elbilar som uppfyller våra behov.

3. Körupplevelsen
Att köra en elbil kan till en börja kännas märkligt nästan lite konstgjort, man är så otroligt van vid fossilmotors feedback i form av ljud, vibrationer och fördröjning vid gaspådrag. När man väl vant sig vid och lärt sig att uppskatta elbilens drivlina så känns däremot en fossilbil mer och mer stenålders. Detta är såklart allra mest uppenbart i en Tesla vars drivlina i mina ögon är tämligen outstanding och då inte bara när det gäller prestanda hänseende utan hela körupplevelsen.

4. Superchagernätet
Vi/jag reser både ofta och långt, att då ha en ren elbil blir en betydligt större utmaning än att bara ska pendla till och från jobbet. Tesla har idag ett stort förspång med sinaSuperchager, som gör att längre resor till och med till Eurpoa blir möjliga (om än inte helt smärtfria) man kan dessutom använda alla Chademo snabbladdare till en Tesla med en adapter.

5. Ekonomi
Sist men inte minst viktigt, det som normalt sett gör att Tesla idag inte är ett alternativ för det stora flertalet, men med dagens skatteregler går det faktisk, till min förvåning, att räkna hem en Tesla om man har möjlighet att ta den som tjänstebil. Då jag är egenföretagare har jag möjlighet att själv bestämma min tjänstebilspolicy :D . 1:a bilen rullar ca 4000 mil per år (varav 3000 mil i tjänsten)och jag brukar ha den i 5 år, därför räknade jag på detta och fick följande resultat. (alla kostnader och intäkter inräknade, samtliga bilar extrautrustade för 35 000 kr)

VW Passat GTE 5600 kr/månad
Volvo V90 kinetic D3 6300 kr/månad
Tesla model S 75D 6700 kr/månad
Volvo V90 Cross country D5 AWD pro 9200 kr/månad
BMW xDrive 530i Touring 9300 kr/månad

För mig vart en Telsa inte bara möjlig att räkna hem, den är mycket billigare att köra än ”normala” fossilbilar trots att den kostar nästa dubbelt så mycket. Inte ens om man jämför med billigast möjliga Volvo V90 (nypris 370 000) så är Teslan speciellt dyr. Dock är en laddhybrid allra billigast men dels har jag redan en och dels så är en laddybrid som 1:a bil i mitt fall till 90% en fossilbil.

Ni har säkert många fler och bättre argument
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av Kulingen »

Ett problem med en köpare med en normal lön kanske inte får ett lån på en mille, men däremot för 400k. Bankerna kollar nog inte in den totala kostnaden.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4337
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av dstr »

Enkelt.

Börja med att lägga till 1000-2000mil/år på Tesla-alternativet. Det blir liksom fler mil i en Tesla. :)

Smartast idag är att ta över leasingen på en årsmodell 2015. Då får du AP1, lågt förmånsvärde och snudd på halva priset på bilen jämfört med att köpa ny.

Du vill ändå egentligen ha en Tesla Model S med AP3/HUD/Dragkrok - så då kommer du vara nöjd med din AP1 fram till 2019/2020 då även andra alternativ kommer att finnas.

Välkommen till familjen. :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4337
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av dstr »

Och du har glömt räkna med värdeminskningen på en 75D - eller så är det enbart den du räknat med?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av Gustafsson »

Ett skäl att köpa en är att det (trots vad som skrivs ibland) är en jäkligt bra bil. Min har rullat 7000 mil snart och kontantinsatsen (max för första hyra) är bortglömd,begravd i bokföringen sedan länge. Låga driftskostnader och bilen gör vad den ska, tyst å pålitligt..Mycket bra vinterbil är det också. Interiören som var "state of the art" när model S kom, kanske känns lite väl hemtam numera, men som antytts i annan tråd kanske detta blir nästa "facelift".
Svårigheten för mig nästa gång jag ska byta, är om jag ska byta öht och vilken utrustningsnivå (läs högt eller lågt förmånsvärde) jag kan tänka mig. Finns inget alternativ till Tesla just nu som du skriver.
När man väl satt ladd-tänket i ryggmärgen (tog mig nästan ett år med lite trial and error), så funkar Teslan helt bekymmerfritt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av ermase »

Kulingen skrev:
Ett problem med en köpare med en normal lön kanske inte får ett lån på en mille, men däremot för 400k. Bankerna kollar nog inte in den totala kostnaden.
'
Helt rätt model S är ingen "folkbil" men för de som har möjlighet att ha den som tjänstebil behövs inga jättelöner, men tyvärr väldigt få som har den möjligheten. Som privatköpare får man räkna annorlunda såklart.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av ermase »

dstr skrev:
Och du har glömt räkna med värdeminskningen på en 75D - eller så är det enbart den du räknat med?
Jo faktiskt räknat med värdeminskningen, men något lägre (i %) på Teslan är på fossilbilarna, vem vill ha en fossilbil om 5 år :D
Men visst just värdeminskningen är ju den mest osäkra utgiftsposten.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av ermase »

dstr skrev:
Enkelt.

Börja med att lägga till 1000-2000mil/år på Tesla-alternativet. Det blir liksom fler mil i en Tesla. :)

Smartast idag är att ta över leasingen på en årsmodell 2015. Då får du AP1, lågt förmånsvärde och snudd på halva priset på bilen jämfört med att köpa ny.

Du vill ändå egentligen ha en Tesla Model S med AP3/HUD/Dragkrok - så då kommer du vara nöjd med din AP1 fram till 2019/2020 då även andra alternativ kommer att finnas.

Välkommen till familjen. :)
Tack!

Sant...men det känns positivt att det blir lite mer mil...inget man bör belasta kalkylen med :D

Räknade på några begagnade Teslor men fick inte det att bli speciellt mycket billigare men missade nog att de riktigt gamla Teslorna som har både lågt förmånsvärde och billig försäkring
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av ermase »

Gustafsson skrev:
Ett skäl att köpa en är att det (trots vad som skrivs ibland) är en jäkligt bra bil. Min har rullat 7000 mil snart och kontantinsatsen (max för första hyra) är bortglömd,begravd i bokföringen sedan länge. Låga driftskostnader och bilen gör vad den ska, tyst å pålitligt..Mycket bra vinterbil är det också. Interiören som var "state of the art" när model S kom, kanske känns lite väl hemtam numera, men som antytts i annan tråd kanske detta blir nästa "facelift".
Svårigheten för mig nästa gång jag ska byta, är om jag ska byta öht och vilken utrustningsnivå (läs högt eller lågt förmånsvärde) jag kan tänka mig. Finns inget alternativ till Tesla just nu som du skriver.
När man väl satt ladd-tänket i ryggmärgen (tog mig nästan ett år med lite trial and error), så funkar Teslan helt bekymmerfritt.
Skönt att höra, ibland blir man som sagt lite osäker om man läser för mycket på detta forum :)
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av ermase »

ermase skrev:
Gustafsson skrev:
Ett skäl att köpa en är att det (trots vad som skrivs ibland) är en jäkligt bra bil. Min har rullat 7000 mil snart och kontantinsatsen (max för första hyra) är bortglömd,begravd i bokföringen sedan länge. Låga driftskostnader och bilen gör vad den ska, tyst å pålitligt..Mycket bra vinterbil är det också. Interiören som var "state of the art" när model S kom, kanske känns lite väl hemtam numera, men som antytts i annan tråd kanske detta blir nästa "facelift".
Svårigheten för mig nästa gång jag ska byta, är om jag ska byta öht och vilken utrustningsnivå (läs högt eller lågt förmånsvärde) jag kan tänka mig. Finns inget alternativ till Tesla just nu som du skriver.
När man väl satt ladd-tänket i ryggmärgen (tog mig nästan ett år med lite trial and error), så funkar Teslan helt bekymmerfritt.
Skönt att höra, ibland blir man som sagt lite osäker om man läser för mycket på detta forum :)
Eller rättare sagt om inte läser så mycket på detta forum så kan man bli osäker....läser man mycket så förstår man snart att i stort sett alla tycker mer eller mindre som Gustafsson, "en jäkligt bra bil" helt enkelt
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av tomla »

Om du skall köpa en begagnad Tesla så skall du köpa den av Tesla.
Dom har något som kallas CPO Certified Previous Owner.
Dom går igenom bilen och återställer till nästa nyskick samtidigt så får du utökad garanti på bilen.
Tycker också att priserna är bättre än på tex blocket.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av ermase »

tomla skrev:
Om du skall köpa en begagnad Tesla så skall du köpa den av Tesla.
Dom har något som kallas CPO Certified Previous Owner.
Dom går igenom bilen och återställer till nästa nyskick samtidigt så får du utökad garanti på bilen.
Tycker också att priserna är bättre än på tex blocket.
Bra kommentar, har reagerat på samma sak, dock har jag inte hört talas om CPO, låter bra i alla fall.
Nu köpte jag en ny men tänkte nog att denna tråd främst vänder sig till dem som är sugna på en Tesla och letar argument till varför man ska köpa en Tesla och det här är ett bra tips.
Tyvärr så är mina beräkningar i princip endast giltiga för egenföretagare, för en privat köpare är priset det absolut viktigaste och då borde en begagnad Tesla vara det mest ekonomiska alternativet.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av Tjell »

Vi är privatköpare men i november 2015 fanns det inga beg Tesla.

Övertid betalade kontantinsatsen och tjänstemil betalar mycket av månadskostnaden (ca 11000:-/mån i 7 år. Efter det är bilen till 100% betald och vår).


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av ermase »

Tjell skrev:
Vi är privatköpare men i november 2015 fanns det inga beg Tesla.

Övertid betalade kontantinsatsen och tjänstemil betalar mycket av månadskostnaden (ca 11000:-/mån i 7 år. Efter det är bilen till 100% betald och vår).


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Du har min respekt Kjell!
Varför ska allt värderas i pengar?
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av ermase »

Kompletterar tråden med en beräkning med samma förutsättningar men med den skillnaden att man köper och äger bilen helt privat.

Alltså 4000 mil per år (varav 3000 mil i tjänsten(18,50 kr/mil)) i 5 år.

VW Passat GTE 5800 kr/månad (pris 446 000 inkl. 6% rabatt)
Volvo V90 kinetic D3 5200 kr/månad (Pris 330 000 inkl. 10% rabatt)
Tesla model S 75D 8600 kr/månad (Pris 935 000 inkl. 0% rabatt)
Volvo V90 Cross country D5 AWD pro 8500 kr/månad (Pris 477 000 inkl. 10% rabatt)
BMW xDrive 530i Touring 9400 kr/månad (Pris 540 000 inkl. 8% rabatt)

Inte så tokigt ändå, Teslan står sig bra jämfört med de lite "finare" familjebilarna. En begagnad Tesla borde kunna ge ännu bättre siffror.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av Jensa »

En bra sak kan vara att väga in alla kostnader, från leasing till drift, försäkring, skatt mm. Gjorde en kalkylator för att se hur det påverkar den privata ekonomin samt hur stort netto- samt bruttolöneavdraget blir.

https://www.dropbox.com/s/6x4yld6hc6547 ... .xlsm?dl=0

Eller för privat ägande här :)
https://www.dropbox.com/s/yb3j7eubqmfmn ... .xlsm?dl=0

Sant är att det är mycket mer förmånligt om man kan ha den som förmånsbil.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av LarsL »

Har du räknat in drivmedelskostnaderna?
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av Tjell »

Jag räknade på endast SKILLNADERNA mellan vår Subaru Lagacy 3-liters och den tänkta Teslan, kom fram till en årssumma som jag alltså kunde lägga på bilen istf soppa och fossilteknikservice. På så vis har vi de pengarna hemma hos oss, i vår bil, istf att bara kasta bort!

Utöver det har vi en ytterligare kapacitet på 5-6 tusen/mnd. Dessutom har jag bra milersättning (31:50/mil).

Detta ihopräknat gör att vi klarar ekonomin.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Verdi

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av Verdi »

tomla skrev:
Om du skall köpa en begagnad Tesla så skall du köpa den av Tesla.
Dom har något som kallas CPO Certified Previous Owner.
Dom går igenom bilen och återställer till nästa nyskick samtidigt så får du utökad garanti på bilen.
Tycker också att priserna är bättre än på tex blocket.

Priserna är bättre än på blocket då många inte vill köpa en bil mer eller mindre osedd.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
tomla skrev:
Om du skall köpa en begagnad Tesla så skall du köpa den av Tesla.
Dom har något som kallas CPO Certified Previous Owner.
Dom går igenom bilen och återställer till nästa nyskick samtidigt så får du utökad garanti på bilen.
Tycker också att priserna är bättre än på tex blocket.

Priserna är bättre än på blocket då många inte vill köpa en bil mer eller mindre osedd.
För bilar från CPO Certified Previous Owner så har ju Tesla bytt ut delar eller fixat eventuella problem. T.ex. finns det rapporter om polering av mindre repor, helt nya däck och senaste firmware på dessa bilar. Firmware får man väl oavsett för eller senare men knappast att man får garanti och nya däck på Blocket...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
tomla skrev:
Om du skall köpa en begagnad Tesla så skall du köpa den av Tesla.
Dom har något som kallas CPO Certified Previous Owner.
Dom går igenom bilen och återställer till nästa nyskick samtidigt så får du utökad garanti på bilen.
Tycker också att priserna är bättre än på tex blocket.

Priserna är bättre än på blocket då många inte vill köpa en bil mer eller mindre osedd.
För bilar från CPO Certified Previous Owner så har ju Tesla bytt ut delar eller fixat eventuella problem. T.ex. finns det rapporter om polering av mindre repor, helt nya däck och senaste firmware på dessa bilar. Firmware får man väl oavsett för eller senare men knappast att man får garanti och nya däck på Blocket...
Jo, men alla vet väl inte det? :)
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av rmokvist »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
tomla skrev:
Om du skall köpa en begagnad Tesla så skall du köpa den av Tesla.
Dom har något som kallas CPO Certified Previous Owner.
Dom går igenom bilen och återställer till nästa nyskick samtidigt så får du utökad garanti på bilen.
Tycker också att priserna är bättre än på tex blocket.

Priserna är bättre än på blocket då många inte vill köpa en bil mer eller mindre osedd.
För bilar från CPO Certified Previous Owner så har ju Tesla bytt ut delar eller fixat eventuella problem. T.ex. finns det rapporter om polering av mindre repor, helt nya däck och senaste firmware på dessa bilar. Firmware får man väl oavsett för eller senare men knappast att man får garanti och nya däck på Blocket...
Jo, men alla vet väl inte det? :)
Kan bara hålla med Verdi, inte alla som vet detta. Kanske dom berättar det om du snackar med "säljaren", det kan säkert någon annan svara på. Jag ser tyvärr detta som ett stort minus i mitt "övertala frugan"-problem eftersom jag (som gärna vill köpa från just Tesla) behöver övertala henne att det är en bra deal att "köpa grisen i säcken" för "Tesla kan man lita på" (typ).
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av tomla »

Jag skulle dock anse att köpa en bil i säcken från Tesla är säkrare en att köpa en begagnad från blocket.
Plus att du får förlängd garanti.
Med CPO innebär det att dom har ett stort antal kontrollpunkter att gå igenom.
Vissa kontroller kan bara göras genom ansluta sig bilens datorsystem.
Vissa kontroller kan bara göras om du lyfter upp bilen. det kan du göra själv men hur många gör det när dom köper en bil?
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av ermase »

Jensa skrev:
En bra sak kan vara att väga in alla kostnader, från leasing till drift, försäkring, skatt mm. Gjorde en kalkylator för att se hur det påverkar den privata ekonomin samt hur stort netto- samt bruttolöneavdraget blir.

https://www.dropbox.com/s/6x4% räntayld6hc6547ui/Leasingkalkyl%20personalbil%2C%20eget%20bolag%20och%20reseers%C3%A4ttning.xlsm?dl=0

Eller för privat ägande här :)
https://www.dropbox.com/s/yb3j7eubqmfmn ... .xlsm?dl=0

Sant är att det är mycket mer förmånligt om man kan ha den som förmånsbil.
Snyggt Jensa, hur skulle man klara sig utan Excel!?

Har räknat med i stort sett samma siffror som du men med följande tillägg/ändringar
- 4 års leasing och 0,25 ränta (4000 mil/år)
- 35% finansiellt restvärde och 40% verkligt restvärde :D optimistiskt JA, men hur rätt är inte en elbil om 4 år som har 4 års garanti kvar på drivlinan och är byggd helt i aluminium?
- Däckkostnad 3 kr/mil (jämfört med 1,50 - 2 kr/mil för normala bilar)
- 4 kr/mil i reparationskostnad efter 8000 mil (något högre än vanliga bilar)
- 1 service per år / 4000 mil (garantin kräver ingen service överhuvudtaget) (7000 kr/år har jag räknat med)
- Helförsäkring 20 000 kr/år (4:e året)
- Marginalskatt 40% (jag ligger o slirar på brytpunkten)
- Företagskostnad *40% = privat kostnad (Arbetsgivaravgift och marginalskatt avdragen)

Räkna inte för mycket på Teslor nu, vi vill se en svensk segrare på Vasaloppet 2018! Vi ha fått nog av norrmännen :x
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av Jensa »

Bra tänkt och noggrann uträkning ermase :)

Och ja du har rätt, men måste ha något att göra mellan passen på träningsläger :)
2016 Model S 75
Skriv svar