Mina försäkringsofferter

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Mina försäkringsofferter

Inlägg av bylund »

En vanlig anledning att starta en tråd på forumet är att man undrar vilket försäkringsbolag man ska ta. Och sedan fortsätter det med några svar om vad olika personer betalar, påpekanden att Länsförsäkringar är flera olika bolag, och slutsatsen är att man måste kolla med alla. Jag har gjort ett försök att kolla med så många försäkringsbolag som möjligt, då jag kommer att behöva helförsäkring i samband med nästa huvudförfallodag.

Endast Trygg-Hansa och Motormännen lyckades ge svar på webben. Alla andra krävde manuell hantering. Så jag mailade dem, eller fyllde i formulär på deras hemsida i onsdags kväll.

Förutsättningarna är privatägd Model S 2014, registrerad med 69 kW, boende i lägenhet i Stockholmsförort, och max 2000 mil per år (jo, jag kör mindre nu än när bilen var ny). I de fall jag kunnat välja självrisk har jag valt högsta.
  • Aktsam: 9665 kr
  • Motormännen: 10720 kr (kräver medlemskap) (faktisk försäkringsgivare är Gjensidige, som inte själva ville försäkra).
  • Trygg-Hansa: 13 028 kr (oklart om de räknat med rabatt för autopilot eller ej) (14 545 kr är priset om jag inte går via Insure My Tesla)
  • Sveland: 14 775 kr (men kallar sig Trygg-Hansa i svaret, ägs av Trygg-Hansa)
  • Redo: 26 568 kr
  • Protector: 28 421 kr (via Söderberg & Partners, de säljer inte försäkringar direkt)
  • Dina: 57 398 kr. Ville först inte försäkra, men när jag undrade om deras kampanj på 20 % rabatt på elbilar, men inte en av de mest sålda elbilarna i Sverige svarade de med detta tämligen höga pris
  • Folksam: > 80 000 kr (de ringde upp och sa ett exakt pris, men jag skrev inte ned det då)
  • If: 84 324 kr
  • Safetown: Har ännu inte svarat
  • Gjensidige: Vill inte svara på pris, men rekommenderar ICA. ("Vi är tyvärr inte rätt bolag att försäkra en Tesla då vår premie inte är fördelaktig för dig som kund.")
  • ICA Försäkring: Vill inte kännas vid att de skulle försäkra Teslor
  • Vardia: Försäkrar inte bilar värda mer än 500 000 kr
  • Moderna: Erbjuder inte försäkring
  • Svedea: Endast trafikförsäkring då jag bor i lägenhet. Motorcykeln hade jag dock försäkrad där, boendes i exakt samma lägenhet
  • Länsförsäkringar Stockholm: Vill inte teckna försäkring då jag inte har en befintlig hemförsäkring hos dem.
  • Tre kronor: Bara bankkontor/telefon, har ej tagit kontakt.
  • Watercircles: Svarade på e-post att de ville ha mer uppgifter, ospecificerat vilka, och ville att jag ringer dem, vilket jag inte gjort.
Något bolag jag har missat här?

Jag tror att det är något fler bolag än tidigare när jag kollat som erbjuder försäkring, men fortfarande är det en bil flera bolag anser är för dyr, eller ovanlig, för att försäkra.

Det finns ju många andra variabler som spelar roll än bara pris. T ex är Aktsams maskinskadeförsäkring bara upp till 10 000 mil. Inte ett problem för mig än.

Edit: Svar från Moderna kom in
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 2 gång.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av GiGurra »

Super. Uppskattas!
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av Lessmog »

Fantastiskt bra sammanställning i konsumentens tjänst! Tack. :mrgreen:
Säkert hade den påverkat mitt val om jag nu vore i en valsituation.
Notabelt att bara ca tre bolag lämnat seriös offert över huvud taget. Undrar hur/om övriga bolag kommer att klara sig? De tar ju en rätt stor marknadsrisk här; har de verkligen kalkylerat den?
Återigen: Förträffligt initiativ!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av bylund »

Lessmog skrev:
Fantastiskt bra sammanställning i konsumentens tjänst! Tack. :mrgreen:
Säkert hade den påverkat mitt val om jag nu vore i en valsituation.
Notabelt att bara ca tre bolag lämnat seriös offert över huvud taget. Undrar hur/om övriga bolag kommer att klara sig? De tar ju en rätt stor marknadsrisk här; har de verkligen kalkylerat den?
Återigen: Förträffligt initiativ!
Eller två kanske, även Aktsam ägs av Trygg-Hansa, så det är bara bolag ur den koncernen och Motormännen som erbjudit mig en försäkring under 15 000 kr/år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av Lessmog »

bylund skrev:
Lessmog skrev:
Fantastiskt bra sammanställning i konsumentens tjänst! Tack. :mrgreen:
Säkert hade den påverkat mitt val om jag nu vore i en valsituation.
Notabelt att bara ca tre bolag lämnat seriös offert över huvud taget. Undrar hur/om övriga bolag kommer att klara sig? De tar ju en rätt stor marknadsrisk här; har de verkligen kalkylerat den?
Återigen: Förträffligt initiativ!
Eller två kanske, även Aktsam ägs av Trygg-Hansa, så det är bara bolag ur den koncernen och Motormännen som erbjudit mig en försäkring under 15 000 kr/år.
Fast jag tvivlar på att jag kvalar in i Motorförarnas Halvnykterhetsförbund, som Gomorron Världen skämtade om när det var På Håret i P1. :) Ack ja, på den tiden hade man mer hår. :?
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av tobbeturbo »

Jag betalar ~7500kr/år hos trygg Hansa.
Tesla model S 60, sep. -16.
Ingen AP igång, men de frågade heller inget om det. Privatägd, och försäkring på 3000mil/år.
Referral: http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av bylund »

tobbeturbo skrev:
Jag betalar ~7500kr/år hos trygg Hansa.
Tesla model S 60, sep. -16.
Ingen AP igång, men de frågade heller inget om det. Privatägd, och försäkring på 3000mil/år.
Halvförsäkring, eller importerad så du har fått lösa helförsäkring?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av Gustafsson »

Premien skiljer sig markant om man är privatperson eller företag som försäkrar. Dyrare för företag då de bilarna kan ha många olika förare bl.a.
Det går också att förhandla lite beroende på vilka andra försäkringar man har i försäkringsbolagen. För min Roadster skulle det skilja mer än en faktor 2 hos samma bolag...
Så ett råd kan vara att pressa på lite hos det bolag man har sina andra försäkringar i.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av helix »

Gustafsson skrev:
Premien skiljer sig markant om man är privatperson eller företag som försäkrar. Dyrare för företag då de bilarna kan ha många olika förare bl.a.
Det går också att förhandla lite beroende på vilka andra försäkringar man har i försäkringsbolagen. För min Roadster skulle det skilja mer än en faktor 2 hos samma bolag...
Så ett råd kan vara att pressa på lite hos det bolag man har sina andra försäkringar i.
Det kan vara tvärtom också. I mitt fall är Trygg-Hansa cirka 20% billigare om jag försäkrar bilen genom mitt bolag än samma bil privat. Bolag och jag är registrerade på samma adress. Jag har testat med lite olika registreringsnummer och skillnaden är samma oavsett bil/effekt (P85D med 90hk, 90D, 100D exempel på bilar jag testat).
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av Feddan »

Jättebra sammanställning, tack för den!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av bjelkeman »

Tre kronor: 9405 kr för mig, inkl. hyrbil vid stillestånd och lite annat. Bor norr om Stockholm i villa.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av tobbeturbo »

bylund skrev:
tobbeturbo skrev:
Jag betalar ~7500kr/år hos trygg Hansa.
Tesla model S 60, sep. -16.
Ingen AP igång, men de frågade heller inget om det. Privatägd, och försäkring på 3000mil/år.
Halvförsäkring, eller importerad så du har fått lösa helförsäkring?
Ah, My bad. Jag har halvförsäkring. Blir samma som dina offerter vid helförsäkring såklart.
Referral: http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av bylund »

bjelkeman skrev:
Tre kronor: 9405 kr för mig, inkl. hyrbil vid stillestånd och lite annat. Bor norr om Stockholm i villa.
Men för halvförsäkring då antar jag?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av bjelkeman »

bylund skrev:
bjelkeman skrev:
Tre kronor: 9405 kr för mig, inkl. hyrbil vid stillestånd och lite annat. Bor norr om Stockholm i villa.
Men för halvförsäkring då antar jag?
Sorry, yep.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av bylund »

Moderna svarar att de inte försäkrar Teslor.

Länsförsäkringar Stockholm har inte svarat på frågan på webben än, så jag bemödade mig att ringa dem. De svarar att de inte försäkrar Tesla utan att man även tecknar en hemförsäkring. Det rimliga var då tänkte jag att de skulle försöka sälja på mig en sådan också, men de försökte avsluta samtalet. Jag frågade ändå vad det skulle kosta om jag skulle teckna en sådan också. Det kunde de inte svara på förrän imorgon. Jag får känslan att Länsförsäkringar Stockholm inte vill ha mig som kund.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av bylund »

Länsförsäkringar Stockholm vill inte teckna försäkring då jag inte har en befintlig hemförsäkring hos dem. Det duger inte ens att bli helkund nu, vilket jag ser som ett märkligt resonemang. De vill inte prata pris alls.

Det lutar mot att jag stannar hos Aktsam.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av Baretta »

Vad säger Tre Kronor?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av bylund »

De hade inget enkelt sätt att kontakta dem, och kunde inte ge offert online.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av Baretta »

Jag ringde Swedbank (utan att var kund) och växeln kopplade till en supertrevlig tjej på Tre Kronor som snabbt återkom med offert.
Så inte speciellt svårt men håller med om att dom skulle få fler kunder om dom haft en webservice.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av dstr »

Baretta skrev:
Jag ringde Swedbank (utan att var kund) och växeln kopplade till en supertrevlig tjej på Tre Kronor som snabbt återkom med offert.
Så inte speciellt svårt men håller med om att dom skulle få fler kunder om dom haft en webservice.
Nyligen?

För övrigt bör man hålla sig borta från tre kronor.
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av Baretta »

I somras. Utveckla gärna varför man ska undvika dom?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av Jerker »

Är det bara jag, eller är det fler som läser "försäkringsoffer" varje gång? :?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Är det bara jag, eller är det fler som läser "försäkringsoffer" varje gång? :?
Det är fler, minst en till...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av mans71 »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Är det bara jag, eller är det fler som läser "försäkringsoffer" varje gång? :?
Det är fler, minst en till...
Ungefär som det numera är omöjligt att läsa annat än ”insecuremytesla” :lol:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Laartur
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 maj 2014 09:34

Re: Mina försäkringsofferter

Inlägg av Laartur »

Har en P85Dl 2015. Betalar 5015kr per år. Privat person i Laholm


Skickat från min iPad med Tapatalk
Skriv svar