Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Simon »

Tack för tipset att höja trycket till 3,3.
Började senhösten med 3,1, vilket visade sig ha gått ner till 3,0 när jag fyllde på idag. Men det var en märkbar förbättring i väggrepp.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av fth »

Jag har fått R2 SUV på mina 20" slipstream nu, dimensioner 275/45 bak, 265/45 fram, tryck 3.1.
Jag märker ingen direkt "svampighet" som diskuterats här när jag körde till landet i helgen.

Mycket tysta på motorvägen, verkade dessutom faktiskt dra något mindre energi än mina sommardäck dom första milen när det var torrt väglag

När det började regna ökade dock förbrukningen markant, och låg på över 300Wh/km vid 120km/h och temperatur c:a 4 grader, det är nog det högsta snittet jag har noterat i den farten, undrar om däcken har högre rullmotstånd vid väta än sommardäck?

Väldigt nöjd med däcken än så länge iaf!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av mati »

Jag kör för andra vintern med R2, men med en annan bil. Efter 3 veckors körning kan jag konstatera följande:
Däcken är mycket tystare än original sommardäcken. Vilken skillnad! Jag har hela tiden stört mig på bilens jobbiga ljudnivå, men det verkar som att det var sommardäckens fel. Med vinterdäcken är bilen i princip lika tyst som min förra Model S. Aldrig kommer jag sätta på de där högljudda sommardäcken igen. Det får bli nåt annat till våren. Dessutom skramlar bilen inte lika mycket som tidigare. De mjuka vinterdäcken gör väl att bilen blir allmänt mjukare så att de blir mindre vibrationer. En helt ny bil känns det som.
Bilen drar faktiskt inte mycket mer än på sommaren, trots nollgradigt ute. Jag snittar runt 1,9kWh/mil nu, mot 1,8 på sommaren. Det är himla märkligt. Förra hösten rusade förbrukningen såhär års. Det har hittills inte hänt. Nu har det varit hyfsat torrt senaste tiden, jag antar att det har med det att göra.
Jag kör med 3,3 bar. Någon svampighet kan jag inte känna. Det är inga racingdäck direkt, men det är ju inte meningen heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag kör för andra vintern med R2, men med en annan bil. Efter 3 veckors körning kan jag konstatera följande:
Däcken är mycket tystare än original sommardäcken. Vilken skillnad! Jag har hela tiden stört mig på bilens jobbiga ljudnivå, men det verkar som att det var sommardäckens fel. Med vinterdäcken är bilen i princip lika tyst som min förra Model S. Aldrig kommer jag sätta på de där högljudda sommardäcken igen. Det får bli nåt annat till våren. Dessutom skramlar bilen inte lika mycket som tidigare. De mjuka vinterdäcken gör väl att bilen blir allmänt mjukare så att de blir mindre vibrationer. En helt ny bil känns det som.
Bilen drar faktiskt inte mycket mer än på sommaren, trots nollgradigt ute. Jag snittar runt 1,9kWh/mil nu, mot 1,8 på sommaren. Det är himla märkligt. Förra hösten rusade förbrukningen såhär års. Det har hittills inte hänt. Nu har det varit hyfsat torrt senaste tiden, jag antar att det har med det att göra.
Jag kör med 3,3 bar. Någon svampighet kan jag inte känna. Det är inga racingdäck direkt, men det är ju inte meningen heller.
Vad har du för sommardäck?

Lite OT: Kul att du låter lite mer uppåt angående din Tesla nu. ;) Själv älskar jag min nya bil! AP1 >> AP2. På alla sätt. Och med fungerande regnsensor och automatiskt helljus. Äntligen slipper man skämmas för bilen. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Vad har du för sommardäck?
Originaldäcken som satt på vid leverans. Michelin nånting tror jag. (Kan inte titta, de ligger på däckhotellet)

Ang OT: Jag kanske ska byta till en AP1 bil jag med?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Vad har du för sommardäck?
Originaldäcken som satt på vid leverans. Michelin nånting tror jag. (Kan inte titta, de ligger på däckhotellet)

Ang OT: Jag kanske ska byta till en AP1 bil jag med?
Michelin Primacy? De hade jag också och upplevde inte att de var särskilt bullriga... Var dina slitna? Då kan de bullra mer har jag hört.

Ja, kanske det. Har dock inte testat självstyrningen på AP1 så mycket än. Tyckte just den biten fungerade rätt bra på AP2 också mot slutet. Fick precis reda på att min gamla bil kan korkas upp förresten. De hade kollat i några loggar och kommit fram till att det ska gå trots att mitt VIN inte är med på listan. Nåja, det spelar ingen roll. Är så nöjd med den nya att jag inte velat haft bytet ogjort. Är så många andra fördelar med den också förutom prestandan.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Michelin Primacy? De hade jag också och upplevde inte att de var särskilt bullriga... Var dina slitna? Då kan de bullra mer har jag hört.
Om det är Tesla original med Michelin misstänker jag att det är Pilot Sport 2/PS2.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Michelin Primacy? De hade jag också och upplevde inte att de var särskilt bullriga... Var dina slitna? Då kan de bullra mer har jag hört.
Om det är Tesla original med Michelin misstänker jag att det är Pilot Sport 2/PS2.
På 21" kanske. Jag fick Primacy 3 på mina 19" iaf. Pilot Super Sport vet jag är väldigt bullriga. Aldrig provat PS2.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
På 21" kanske. Jag fick Primacy 3 på mina 19" iaf. Pilot Super Sport vet jag är väldigt bullriga. Aldrig provat PS2.
Ja, det var Primacy. Det går att se på ett foto jag hittade.
De är väldigt högljudda. Inte så hemskt mycket på torr väg, men desto mer på våta vägar. Jag har skrivit om det många gånger. Det låter nästan som om man kör med en dörr som inte är stängd ordentligt. Ett tydligt och jobbigt skvätt-ljud som tränger in i kupén. Jag hör inget sådant ljud med Hakka-däcken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Splfredde »

khavusr skrev:
Intressant det här med däck; huserar själv i Malmö och sitter själv med fingret avtryckaren för att beställa Nokian WR A4 245/45 R19 102V XL till en MS75D (2017) för att få ett stabilare däck med tanke på hur vintrarna ser ut här nere. Så om någon har något bättre förslag på däck för regn och snöslask skåne vinter så är jag öppen för det.

Kör på dem och är mycket nöjd!
Skriv svar