Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Matts
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 okt 2016 13:04
Ort: Linköping

Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Matts »

Hej!

Jag har precis fått på vinterdäck på min Tesla Model S 75 (bakhjulsdriven) för första gången. Har original 19" fälgarna med Nokian Hakkapeliitta R2. Jag hade förväntat mig lite sämre köregenskaper än med 19" sommardäck med jag upplever dessa som väldigt svampiga.

Gungar jag ratten lite fram och tillbaka i typ 50 km/h känns bilen lite som en orm, gasar jag på går antispinnen i väldigt tidigt, tar jag en kurva i lite högre fart en normalt så känns det som däcken nästa ger med sig.

Vet inte om det gick att förstå men vad säger ni andra med samma däck? Upplever ni samma sak?

/Matts



PS Har kollat däcktryck DS
Tesla Model S 75 med Glastaklucka & Autopilot v2. Solid svart, svarta säten, svart innertak, svarta fälgar - ja jag gillar svart :)
Verdi

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Verdi »

Jo de är väldigt svampiga. Särskilt när det är plusgrader och de är nya.

Jag hade precis satt på Continental Viking contact på min 75D och tyckte de var klockrena. Mycket bättre än jag räknat med. Men så bytte jag bort bilen och fick nu med Hakka R2 i samma dimensioner till den nya bilen. De är faktiskt klart svajigare. Men nu är det som det är. Får slita ut dem innan jag köper Continental igen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Svenssons »

Finns en hel del info på detta forum om det men då kanske främst 19" Hakka R2 till Model X. Finns flera faktorer:

*Lågt lufttryck, testa att ha ett högre lufttryck. Själv har jag 3,3-3,4 på mina 19" till Model X.
*Helt nya däck är lite mer hala till en början.
*Hakka R2 funkar bäst när det är minusgrader. Direkt när man fått på däcken kanske de är 20 grader och alltså ännu värre än normalt.
*På Model X blir skillnaden ännu större med 19" eftersom det blir mer däck än 20" och mycket mer däck än 22". På Model S kanske man är van vid 21" och då blir det mer däck mot 19".

Jag kommer inte heller köra på Nokkian när mina däck är utslitna. Blir kontinentala vinterdäck.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Jojo »

Höj trycket i däcken och väntar till temperaturen sjunker. Jag har bara bra erfarenheter med dessa däck, ffa på vintervägar. Man ger sig ju inte ut på racerbanan med dem precis...
Användarvisningsbild
Matts
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 okt 2016 13:04
Ort: Linköping

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Matts »

Tips på däcktryck? Vad har ni höjt till för att det ska kännas bättre?
Tesla Model S 75 med Glastaklucka & Autopilot v2. Solid svart, svarta säten, svart innertak, svarta fälgar - ja jag gillar svart :)
Verdi

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Verdi »

Matts skrev:
Tips på däcktryck? Vad har ni höjt till för att det ska kännas bättre?

Jag höjde mina till 3,1 bar. De hade 2,7 när jag fick dem. Vet faktiskt inte om det blev bättre men den rullar väl lite lättare nu om inte annat.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av NEO »

Nokian R2 är inte att rekommendera på TMS.

Bra val av dubbfria som inte känns svampiga är:

Michelin X-ice Xi3
Continental CVC6
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Surfaren »

Jag har precis fått på mina R2 för säsongen och pratade faktiskt med en av killarna på däckfirman om svampigheten. Bad om 3,3 bar och det fick jag.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Svenssons »

MDurante skrev:
Nokian R2 är inte att rekommendera på TMS.

Bra val av dubbfria som inte känns svampiga är:

Michelin X-ice Xi3
Continental CVC6
Det beror nog på var och när du kör med Nokkian Hakka R2. Är det så att temperaturen konstant ligger under -5 grader och det är vinterväg så funkar nog Nokkian rätt bra och troligen bättre än däck avsedda för tysk vinter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
MDurante skrev:
Nokian R2 är inte att rekommendera på TMS.

Bra val av dubbfria som inte känns svampiga är:

Michelin X-ice Xi3
Continental CVC6
Det beror nog på var och när du kör med Nokkian Hakka R2. Är det så att temperaturen konstant ligger under -5 grader och det är vinterväg så funkar nog Nokkian rätt bra och troligen bättre än däck avsedda för tysk vinter.

Fast de däcken är för nordiska förhållanden.
Michelin X-Ice XI3 är ett dubbfritt däck anpassat för nordiska vintervägar med bättre dragförmåga på snö och is.
Bäst i Test - Dubbfria vinterdäck 2017
Det finns två dubbfria vinterdäck (Nordiska friktionsdäck) som slås om förstaplatsen i däcktesterna just nu. Beroende på vem som testar däcken och vilka egenskaper de sätter främst (broms, väg, säkerhet, miljö, buller etc) så byter dessa plats på prispallen. Striden är hård mellan Nokian Hakkapeliitta R2 och Continental ContiVikingContact 6.

Lägger man till att Nokian har en historia med att fuska i däcktester (googla!) så var det för mig jättelätt att välja Continental-däcket när jag skulle köpa själv. Fast nu har jag nästan nya Hakka R2 och att byta bara för att känns inte aktuellt...
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av NEO »

Allt är väl inte heller svart och vitt, skillnad på TMS och TMS, att jämföra en standard S85 med vikingline sponsrade spiralfjädrar mot en P85+ med sportschassi och luftfjädring går inte, S85 kommer vara betydligt känsligare mot svampiga däck.

Tester ska man generellt ta med en nypa salt, då dessa oftast testar 205/55-16 eller 225/45-17 på mellanklass typ VW golf eller kombibilar under 1500kg. Och inte XL 245/45-19.

Min TMS väger 2590kg fullastad, och att köra på R2 är inget jag rekommenderar, att höja däcktrycket mer än rekommenderat är heller ingen hit för slitagebana och för en bil som är känd för att snedlita bakdäck.

Europa vinterdäck i våra breddgrader typ Sottozero är väl OK om man håller sig till södra delen av Sverige. Men att köra upp till åre/fjällen med Sottozero så bör man nog ta sig en funderare över hur man resonerar kring säkerhet, fine att det är snyggt med 21" turbin men att tumma på säkerheten är väl dumt.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av ovelundkvist »

Varför skulle Sottozero till Åre vara att tumma på säkerheten? Däckia i Nacka avrådde bestämt från Hakka R2 på MS eftersom bilen enligt dem är för tung för det däcket i plusgrader. Då låter det mer som att tumma på säkerheten.
Verdi

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Verdi »

ovelundkvist skrev:
Varför skulle Sottozero till Åre vara att tumma på säkerheten? Däckia i Nacka avrådde bestämt från Hakka R2 på MS eftersom bilen enligt dem är för tung för det däcket i plusgrader. Då låter det mer som att tumma på säkerheten.

Samtidigt så är ju Hakka R2 det däck som Tesla själva erbjuder...
Verdi

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Verdi »

MDurante skrev:
Allt är väl inte heller svart och vitt, skillnad på TMS och TMS, att jämföra en standard S85 med vikingline sponsrade spiralfjädrar mot en P85+ med sportschassi och luftfjädring går inte, S85 kommer vara betydligt känsligare mot svampiga däck.

Tester ska man generellt ta med en nypa salt, då dessa oftast testar 205/55-16 eller 225/45-17 på mellanklass typ VW golf eller kombibilar under 1500kg. Och inte XL 245/45-19.

Min TMS väger 2590kg fullastad, och att köra på R2 är inget jag rekommenderar, att höja däcktrycket mer än rekommenderat är heller ingen hit för slitagebana och för en bil som är känd för att snedlita bakdäck.

Europa vinterdäck i våra breddgrader typ Sottozero är väl OK om man håller sig till södra delen av Sverige. Men att köra upp till åre/fjällen med Sottozero så bör man nog ta sig en funderare över hur man resonerar kring säkerhet, fine att det är snyggt med 21" turbin men att tumma på säkerheten är väl dumt.

Chassit påverkar inte däcken vet du. ;) Om något så påverkas ju en stabil bil mer eftersom skillnaden kommer märkas mer.

Jag skulle inte välja ett Europa-däck. Däremot skulle jag byta mot Continental CVC6 på stubben om jag kunde göra det utan kostnad.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av MSO »

X med R2 svampar rejält också kan jag säga efter en dag i kärran.

Jag har nämnd kombo, dvs 75 + R2 19" normalt sett. +10C och 2.7bar -> megasvamp. Sub zero och 3.2-3.5 -> ok.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av NEO »

ovelundkvist skrev:
Varför skulle Sottozero till Åre vara att tumma på säkerheten? Däckia i Nacka avrådde bestämt från Hakka R2 på MS eftersom bilen enligt dem är för tung för det däcket i plusgrader. Då låter det mer som att tumma på säkerheten.
För att Sottozero inte är ett nordiskt vinterdäck och inte ägnat för det klimatet vi har här. Snarare gjort för att kunna användas på autobahn i Tyskland där temperaturen är mildare men ändå kryper under tvåsiffrigt där sommardäck blir stenhårda.
Användarvisningsbild
NCC1701D
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 sep 2016 14:22

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av NCC1701D »

Kanske bara jag som har vant mig men så här andra säsongen med mina R2 (19", MS 90D luftfjädring) tycker jag de går stadigt. Pumpat dem till 3,1 bar.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av unumlapis »

Intressant det här med däck; huserar själv i Malmö och sitter själv med fingret avtryckaren för att beställa Nokian WR A4 245/45 R19 102V XL till en MS75D (2017) för att få ett stabilare däck med tanke på hur vintrarna ser ut här nere. Så om någon har något bättre förslag på däck för regn och snöslask skåne vinter så är jag öppen för det.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av matsm »

khavusr skrev:
Intressant det här med däck; huserar själv i Malmö och sitter själv med fingret avtryckaren för att beställa Nokian WR A4 245/45 R19 102V XL till en MS75D (2017) för att få ett stabilare däck med tanke på hur vintrarna ser ut här nere. Så om någon har något bättre förslag på däck för regn och snöslask skåne vinter så är jag öppen för det.
Dom däcken ser ju helt ok ut. Har kört på Nokian Hakkapelitta R2 i 2 vintrar och i det var inte rätt däck för vinterkörning i södra halland. Alldeles för mjuka och svajjiga. 2 vintrar är lite kort livslängd dessutom. Idag hämtade jag dessa Michelin Pilot Alpin PA4. https://www.dack365.se/hitta-produkt/da ... -pa4/18623

Mumma Bild Tog dom för jag ville ha så tysta däck som möjligt samt ville ha sommardäcks känsla hur dom uppför sig på en hallandsvinter utan att vara helt kassa om man behöver köra på snö och is ibland.
Senast redigerad av matsm, redigerad totalt 1 gånger.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Swede1 »

Nokia har en variant R2 specialutvecklat för BMW i3, "mycket komfortabla", det blir tydligen svampigt på Teslas 2,5 tons bilar.

https://www.nokiantyres.se/vinterdack/n ... liitta-r2/
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av jpetters »

khavusr skrev:
Intressant det här med däck; huserar själv i Malmö och sitter själv med fingret avtryckaren för att beställa Nokian WR A4 245/45 R19 102V XL till en MS75D (2017) för att få ett stabilare däck med tanke på hur vintrarna ser ut här nere. Så om någon har något bättre förslag på däck för regn och snöslask skåne vinter så är jag öppen för det.
Jag bytte till dessa däck i helgen på mig frus Model S. Riktigt tysta och känns stabila på 19". Blir dessa även till min S när mina Sottozero 21" är slut.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av e5m1r »

X-Ice funkar fin fint tyst och stabilt även i högre fart
Lite brummande 50-70 dock
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Verdi »

Swede1 skrev:
Nokia har en variant R2 specialutvecklat för BMW i3, "mycket komfortabla", det blir tydligen svampigt på Teslas 2,5 tons bilar.

https://www.nokiantyres.se/vinterdack/n ... liitta-r2/
Tror knappast i3-däcken går att montera på en Tesla. :D
Användarvisningsbild
Matts
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 okt 2016 13:04
Ort: Linköping

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Matts »

Efter att ha kört med däcken i temperaturer runt 0 på snö, slask och is måste jag säga att lika dåliga som de är på asfalt i högre temperaturer lika bra är de under vinterförhållanden. Gillar dem mer och mer. Höjde även lufttrycket till 3,3.
Tesla Model S 75 med Glastaklucka & Autopilot v2. Solid svart, svarta säten, svart innertak, svarta fälgar - ja jag gillar svart :)
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Väldigt svampig på Nokian Hakkapeliitta R2???

Inlägg av Bjorn »

Matts skrev:
Efter att ha kört med däcken i temperaturer runt 0 på snö, slask och is måste jag säga att lika dåliga som de är på asfalt i högre temperaturer lika bra är de under vinterförhållanden. Gillar dem mer och mer. Höjde även lufttrycket till 3,3.
Ja, det är min erfarenhet också, bra under nollan. Jag tycker R2 funkar ganska bra även på is. Jag försöker att ha c:a 3,1 bar på morgonen. Fyller på lite luft 2-3 ggr under vinters början allteftersom det blir kallare. Då blir det 3,3 -3,4 när man kört ett tag. Har du 3,3 vid kalla däck?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Skriv svar