Koppla ihop flera WC?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Koppla ihop flera WC?

Inlägg av Smutt »

bylund skrev:
Men kan den då vara så smart att nästa i kedjan börjar när någon är klar?
Ja det kan den men Jocce vill ju ladda 4 bilar samtidigt och då får han säkra upp
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Koppla ihop flera WC?

Inlägg av Jocce »

Enligt Tesla skall det gå bra med 4 st WC med 3x16A.

Min Gissning är att vid 4 bilar (om alla laddar) är att alla bilar bara får 1 fas.

Har ju 3x16 A, så om man "delar upp" det på hela 6A så får man 2 st 6A per fas = 6 st 6A.

Sen exakt hur den fördelar (1 fas, två faser, endast 6A eller om den ger någon 10A osv) det återstår att se :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Koppla ihop flera WC?

Inlägg av Smutt »

[quote="Jocce"]Enligt Tesla skall det gå bra med 4 st WC med 3x16A.

Min Gissning är att vid 4 bilar (om alla laddar) är att alla bilar bara får 1 fas.

Har ju 3x16 A, så om man "delar upp" det på hela 6A så får man 2 st 6A per fas = 6 st 6A.

Sen exakt hur den fördelar (1 fas, två faser, endast 6A eller om den ger någon 10A osv) det återstår att se :)


Inget återstår att se :) när man sagt till elektrikern hur man vill ha det så kommer det funka så är den inkopplad på 3fas laddar dom 3fas.

Personligen hade jag säkrat upp

Om du inte gör det och ställer alla WC på 16amp så kommer en bil ladda när den är full börjar bil 2 osv men ställer du ner efekten i bilarna så kommer flera ladda samtidigt dock inte 4st

Du kan också ställa ner efekten på WC 2,3,4 men som sagt det här kommer bara funka perfekt om du säkrar upp
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Koppla ihop flera WC?

Inlägg av Hedman »

Den fungerare som en lastbärare. Max satt till 16a, en bil laddar då 16a, två bilar 8a per bil, fyra bilar 4a per bil. Detta förutsätter att alla bilar vill ha så mycket ampere de kan få och alla får 3-fas förstås. De delar kraftel lika mellan de nyttjande oaddarna som är ihopkopplade. Samma funktion är det på SC.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Koppla ihop flera WC?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad jag förstår så är själva WC inte så avancerad elektriskt sätt.

Egentligen finns inuti den bara en anslutningsplint som kopplar laddkabeln direkt till elnätet.

Det finurliga är den lilla styrenhet som också finns, den skickar signaler till de anslutna elbilarna med protokollet för typ 2 mode 3 laddning.

Då kan WC styra belastningarna genom att skicka order till de ansluta bilarna hur mycket de får ladda. Normalt lyder elbilen ordern inom 3-5 sekunder så det verkar fungera riktigt bra.

Jag vet inte om det går att stänga av elbilens laddning helt och hållet via signalering från WC, annars är 6 A lägsta nivå för laddströmmen.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Koppla ihop flera WC?

Inlägg av Smutt »

[quote="Jocce"]Enligt Tesla skall det gå bra med 4 st WC med 3x16A.

Min Gissning är att vid 4 bilar (om alla laddar) är att alla bilar bara får 1 fas.

Har ju 3x16 A, så om man "delar upp" det på hela 6A så får man 2 st 6A per fas = 6 st 6A.

Sen exakt hur den fördelar (1 fas, två faser, endast 6A eller om den ger någon 10A osv) det återstår att se :)


Den kommunicerar med lågspännings kabel dras separat med andra WC inte bilarna därför min 6amp
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Re: Koppla ihop flera WC?

Inlägg av halipte »

Vi har 4 stycken. Funkar exakt som Hedman skriver.

Vi har 32 ampere (max) ställt på mastern, den reglerar sedan amperetalet beroende på antalet bilar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Koppla ihop flera WC?

Inlägg av Svenssons »

Frågan är då vad Teslan tycker om att bara få 4 A (vid 16A på mastern) att ladda med när man som minimum kan sätta 6A i bilen. Skulle det ändå funka så är det rätt långsamt att ladda i mindre än 3 kW från en WC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Koppla ihop flera WC?

Inlägg av Leo »

Borde inte vara något problem. 6A i bilen är ju bara en spärr vad den max får dra så att inte säkringen i huset går.

Mot slutet av laddning (100%) då vi ska på långresa så har jag för mig att den brukar ladda under 6A.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Re: Koppla ihop flera WC?

Inlägg av halipte »

Jocce skrev:
Någon som har erfarenhet av detta?

Vi har 3x16A och skulle vilja mata 4st WC, och då kunna få ut just 3x16A om man är ensam, men uppdelat om man är fler.

Tesla sa att det krävs minst 6A per WC, men vet också att de tidigare inte alltid haft koll (t.ex. Går det inte att ladda på två faser enligt dem...men det fungerar...så länge det är rätt faser).

Så går det att få till detta eller kommer jag få mata två stycken med t.ex. 2x16A och två får dela på 1x16a?


/Jocce
Hej, jag är ingen expert men utifrån dialogen med de som installerat våra WC (6 st) tror jag det bästa är att du kör 2 x 16A på 2 WC och sedan delar 16A på de två kvarvarande. Då får du 16A på om du är ensam på någon av de två sista WC och 8A om ni är två som laddar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar