VARNING autofold har ändrats!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av Jocce »

Jag brukar oftast ha Autofold på, förutom värsta vintermånaderna.

Funktionen tidigare har varit
[*]Bil låses - Speglar fälls in
[*]Bil Låses upp (man kommer nära med fob) - Handtag fälls ut men speglar stannar inne
[*]Dörr öppnas - Speglar fälls ut

Numera är funktionen
[*]Bil låses - Speglar fälls in
[*]Bil Låses upp (man kommer nära med fob) - Handtag fälls ut OCH Speglar fälls ut!


Jag har lyxen att ha tvätthall och faktiskt automattvätt på jobbet. Tvättar dock aldrig i automattvätten, dock använder jag den ibland för att lägga på avfettning och nästan alltid för att torka bilen med hjälp av fläkten/blåset.

Idag var en sådan dag då jag kände att jag kunde "smita upp" till tvätthallen en snabbis.
Ställer bilen i tvätten, låser och ser att speglarna fälls in. Sätter igång avfettningen och går för att dra ut slangen till högtrycken.

När jag drar ut slangen så passerar jag "nära" bilen, jag reagerar knappt, men handtagen fälls ut. Detta är ju ingen fara (god marginal för tvätten).
När tvätten lagt på avfettning klart vänder den tillbaka...efter ett tag hör jag "KNAAAAAAAAK..KKRRSSCCHHHH" och sen stannar tvätten.

Går runt och kikar på förarsidan...spegeln har knäckts över åt "fel" håll och dessutom spräckt plasten och en buckla i "kromet"...
IMG_20171110_093847_resized_20171110_095440586.jpg
IMG_20171110_093836_resized_20171110_095439681.jpg
IMG_20171110_093831_resized_20171110_095440410.jpg

Surt som bara den :(

Har mailat Tesla om detta, då det inte verkar stå nått i Release Notes om detta.
Får se vad dom säger, men i mina ögon får dom stå för detta.


Så kör ni bilen i tvätt eller liknande, stäng av autofold och fäll in speglarna "manuellt" på knappen!


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av kallekula »

På X har speglarna alltid fällts ut när bilen låses upp.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av Simon »

Eller ha nyckeln i sin aluminiumpåse medan tvätten går.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av far1far2 »

Tack för advisen! Lägger alltid "undan" nyckeln, även när jag handtvättar härhemma! Har dessutom alltid aluminiumfolie i foben-- för tjyvarnas skull!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av Jocce »

Simon skrev:
Eller ha nyckeln i sin aluminiumpåse medan tvätten går.
Orka hålla på att lägga ner nyckeln.

Det farliga är inte beteendet i sig (vet man om det är det ingen fara), utan att beteendet på bilen har ändrats.

Har ju använt samma metod, på samma plats, med samma tvätt sedan jag hämtade bilen i Mars 2016 och jag överdriver inte om jag säger att jag är där uppe en gång i veckan, minst ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av Svenssons »

När fick du mjukvaruuppdatering sist? På Model X (och på Model 3 enligt filmer) så har som sagt var backspeglarna alltid åkt ut när bilen låses upp. Där finns ju inga handtag som kan åka ut så därför kan detta skilja sig men intressant att veta när ändringen infördes.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av e5m1r »

Surt
Tror att någon tog upp det i uppdaterings tråden
Kom med 2017.32 vill jag minnas
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av Jocce »

Svenssons skrev:
När fick du mjukvaruuppdatering sist? På Model X (och på Model 3 enligt filmer) så har som sagt var backspeglarna alltid åkt ut när bilen låses upp. Där finns ju inga handtag som kan åka ut så därför kan detta skilja sig men intressant att veta när ändringen infördes.
Fick mjukvaruuppdatering i förrgår. Innan dess var det inte så.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av Tjell »

Tips: Skapa förarprofiler för olika situationer och önskemål.

Själv har jag t. ex. Tvättläge där jag stängt av Autofold, Autopresent, Autolock och lagt till Serviceläget på torkarna.

Jag har också Kontor, Laddläge, Hemma, Sova....


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av oscfor »

kallekula skrev:
På X har speglarna alltid fällts ut när bilen låses upp.
Nej, så är det inte. Jag måste fälla in speglarna för att komma in på min parkeringsplats hemma (bilarna måste ha varit mindre 1928!). Den fäller verkligen inte ut speglarna när man låser upp, de fälls inte ut förrän jag kört ut från platsen och accelererat över 15km/h.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av oscfor »

Nu vet jag ju inte hur det fungerar på S, men om det är som i X, så är mitt tips att fälla in speglarna med knappen och därefter köra tvätten. De kommer inte att fällas ut.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av Svenssons »

oscfor skrev:
kallekula skrev:
På X har speglarna alltid fällts ut när bilen låses upp.
Nej, så är det inte. Jag måste fälla in speglarna för att komma in på min parkeringsplats hemma (bilarna måste ha varit mindre 1928!). Den fäller verkligen inte ut speglarna när man låser upp, de fälls inte ut förrän jag kört ut från platsen och accelererat över 15km/h.
När det gäller autofold så har de väl alltid fälts ut när man låser upp? Det är annorlunda om du själv fäller in backspeglarna. Antar att dina backspeglar inte fälls in via autofold innan du kör in i garaget?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av oscfor »

Nej, det är ju sant, förstås! Men jag förstår faktiskt inte hur funktionen autofokus kunde fungera på annat sätt. Att den ska fälla ut dem när man låser upp om de fällts in när man låser är väl ganska självklart? Så har det fungerat på alla bilar jag haft med infällbara backspeglar.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av jpetters »

På Model S så fällde den ut speglarna när man öppnade en dörr fram till en av de senare versionerna av firmware. Dvs gick man fram till bilen åkte handtagen ut men inte speglarna. Det gäller så klart bara med Autolock och Autofold.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av Svenssons »

jpetters skrev:
På Model S så fällde den ut speglarna när man öppnade en dörr fram till en av de senare versionerna av firmware. Dvs gick man fram till bilen åkte handtagen ut men inte speglarna. Det gäller så klart bara med Autolock och Autofold.
På Model X och Model 3 så fälls backspeglarna ut när bilen blir upplåst, t.ex. när man närmar sig bilen. Detta antagligen som en indikation på att bilen är låst eller upplåst. På Model S har man handtagen till detta men det går inte på Model X eller Model 3. Nu har det ändrats på Model S så att det är som på de andra bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av Jocce »

För info så tar Tesla detta på GoodWill! :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av gellerstam »

Jocce skrev:
För info så tar Tesla detta på GoodWill! :)


/Jocce
Härligt J.

Tack för update.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av Bjelke »

Jocce skrev:
För info så tar Tesla detta på GoodWill! :)


/Jocce
Det var ju sjyst :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: VARNING autofold har ändrats!

Inlägg av Jocce »

Bjelke skrev:
Jocce skrev:
För info så tar Tesla detta på GoodWill! :)


/Jocce
Det var ju sjyst :)

Jag hade inte gett mig om de nekat.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Skriv svar