Regen på halt väglag
Moderator: Redaktion
Regen på halt väglag
Är det möjligt att en modell S med bakhjulsdrift tappar greppet när man laddbromsar kraftigt på halt väglag?
Eller kontrollerar antispinnsystemet det också?
Och hur häver man det om det händer? Det går ju inte att koppla ur.
Eller kontrollerar antispinnsystemet det också?
Och hur häver man det om det händer? Det går ju inte att koppla ur.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1492
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Regen på halt väglag
Ställ ner den på low.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Regen på halt väglag
Lägg i neutral och bromsa manuellt kan man göra. Men jag gissar att antispinn systemet handskas med det med. Eller?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Regen på halt väglag
Antispinn sköter det. Men det är ändå bra att ställa ner på low så att man motionerar bromsarna mer på vintern, för att undvika beläggningar o s v.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Regen på halt väglag
Hur är det med 4WD? I början påstod vissa att den också bara använde regen via bakhjulen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Regen på halt väglag
Nej den kör regeln på alla hjulen, aldrig några problem med släpp.Leo skrev:Hur är det med 4WD? I början påstod vissa att den också bara använde regen via bakhjulen.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Regen på halt väglag
Någon annan som upplever att regen-kraften varierar väldigt mycket? Även när min bil är varm (inga gula pluppar på energimätaren) så är det stor skillnad hur mycket den bromsar. Har en lång nerförsbacke mot en rondell i närheten av där jag bor, så låter bilen starta regen på samma ställe i samma hastighet men ibland får man hjälpa till att bromsa, ibland får man hjälpa till att gasa på slutet...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Regen på halt väglag
Regen beror också på hur fullt laddat batteriet är. Går tex rimligtvis inte att klämma i mer energi om det är fullt =ingen regen alls vid fullt batteri
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Regen på halt väglag
Jag sätter min regen på low vintertid
Dels för att undvika tråkig sladd och dels för att unvika att bromsarna inte tar
Dels för att undvika tråkig sladd och dels för att unvika att bromsarna inte tar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Regen på halt väglag
Jag har försökt hitta lite empiriska data i frågan genom egna efterforskningar.
Hittills finns det antydningar om att kraftig regen kan orsaka sladd, men mer forskning behövs för att kunna säga något säkert.
Fördelen är att det är gott om tillfällen att experimentera med detta just nu där jag bor. Gäller bara att hitta ett tillfälle där det går att sladda säkert om det blir en sladd.
Hittills finns det antydningar om att kraftig regen kan orsaka sladd, men mer forskning behövs för att kunna säga något säkert.
Fördelen är att det är gott om tillfällen att experimentera med detta just nu där jag bor. Gäller bara att hitta ett tillfälle där det går att sladda säkert om det blir en sladd.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6518
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Regen på halt väglag
Smart drag!e5m1r skrev:Jag sätter min regen på low vintertid
Dels för att undvika tråkig sladd och dels för att unvika att bromsarna inte tar
Har gjort samma sak, och för att motionera bromsarna så de härdar också IOM att bilen är ganska ny och hatar skeva skivor.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Regen på halt väglag
Är detta en gissning, en erfarenhet eller något du läst dig till?bylund skrev:Antispinn sköter det.
Re: Regen på halt väglag
Det är vad jag noterat när jag varit ute på hal is. Det verkade som den försökte undvika att låsa bakhjulen vid regen. Jag har heller aldrig känt att den fått sladd p g a regen vid vanlig körning.Simon skrev:Är detta en gissning, en erfarenhet eller något du läst dig till?bylund skrev:Antispinn sköter det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Regen på halt väglag
Låter som att du ändå testat på samma sätt som jag planerat att göra men inte fått tillfälle till.
Är detta anledningen till att ingen har några exempel från verkligheten på hur man själv gör för att häva sladd med sin elbil?
Är detta anledningen till att ingen har några exempel från verkligheten på hur man själv gör för att häva sladd med sin elbil?
Re: Regen på halt väglag
Fast då visas också de gula "plupparna". Syftade som sagt på när det är "pluppfritt"Leo skrev:Regen beror också på hur fullt laddat batteriet är. Går tex rimligtvis inte att klämma i mer energi om det är fullt =ingen regen alls vid fullt batteri
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Regen på halt väglag
Det går dock att få sladd enbart med regen som broms. Upplevt det en gång på hal väg med 1 dm nysnö. Fick ett rejält släpp bak. Detta var vintern 2015, därefter har jag inte upplevt det, och kanske mjukvaran uppdaterats sen dess. Kör dock med low regen vid halka sedan dess som många skriver.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Regen på halt väglag
ABS Anti Spin och Stability Control går alltid in för att förmildra eller parera en sladd men de kan aldrig på förhand förhindra en sladd
Vill det sig riktigt illa släpper du pedalen i en kurva en bred sladd där kan vara svår för både elektroniken och föraren själv att hantera så jag kör på säkert kort low på regen
Vill det sig riktigt illa släpper du pedalen i en kurva en bred sladd där kan vara svår för både elektroniken och föraren själv att hantera så jag kör på säkert kort low på regen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Regen på halt väglag
Hur mycket gör det på räckvidden att sätta regen till low?
Apropå halt väglag så handlar det ju mest om mjuka fötter. Regen eller inte. På nåt sätt måste man ju bromsa farten.
Apropå halt väglag så handlar det ju mest om mjuka fötter. Regen eller inte. På nåt sätt måste man ju bromsa farten.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Regen på halt väglag
Egentligen så kan man få längre räckvidd om man anpassar körningen på så sätt att man släpper gasen tidigare än man är van vid och därmed motorbromsar något snällare (pgav av begränsadVerdi skrev:Hur mycket gör det på räckvidden att sätta regen till low?
...
regen alltså).
Det beror lite på körstil och vilken typ av sträcka man kör, men i princip så påverkar inte nivån på regen förbrukningen alls...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Regen på halt väglag
Hej igen forumet.
Nu har jag kunnat testa lite mer på detta tema. Testerna är gjorda på en bakhjulsdriven modell S 85 från tidigt 2014.
Om bilen svänger skarpt på halt underlag och regenererar ca 25 kW eller mer, orsakar detta en bakhjulssladd. Effekten är likadan som en handbromssväng på bilar med manuell handbroms .
Framhjulen morrar en del när detta händer. Kan det vara "Stability control" som jobbar?
Antispinnsystemet jobbar en del även vid regen, men inte alls lika effektivt som vid acceleration.
För att häva sladden är det bästa att försöka hålla gaspedalen "i mitten", dvs. där man varken regenererar eller gasar utan rullar fritt. Det är ju detta som bäst motsvarar att koppla ur på en elbil.
Måste man välja mellan att gasa och bromsa kan sladden hävas lättare av att gasa, eftersom antispinnsystemet funkar bättre vid acceleration än vid regen. Detta förutsätter ju dock att det finns utrymme att öka farten på.
Vid låga farter är det dock troligt att bilen stannar strax, i och med att regen också sänker farten på bilen.
Detta är mina resultat. Ser fram mot att oberoende tredje part ska verifiera dem.
Nu har jag kunnat testa lite mer på detta tema. Testerna är gjorda på en bakhjulsdriven modell S 85 från tidigt 2014.
Om bilen svänger skarpt på halt underlag och regenererar ca 25 kW eller mer, orsakar detta en bakhjulssladd. Effekten är likadan som en handbromssväng på bilar med manuell handbroms .
Framhjulen morrar en del när detta händer. Kan det vara "Stability control" som jobbar?
Antispinnsystemet jobbar en del även vid regen, men inte alls lika effektivt som vid acceleration.
För att häva sladden är det bästa att försöka hålla gaspedalen "i mitten", dvs. där man varken regenererar eller gasar utan rullar fritt. Det är ju detta som bäst motsvarar att koppla ur på en elbil.
Måste man välja mellan att gasa och bromsa kan sladden hävas lättare av att gasa, eftersom antispinnsystemet funkar bättre vid acceleration än vid regen. Detta förutsätter ju dock att det finns utrymme att öka farten på.
Vid låga farter är det dock troligt att bilen stannar strax, i och med att regen också sänker farten på bilen.
Detta är mina resultat. Ser fram mot att oberoende tredje part ska verifiera dem.
Re: Regen på halt väglag
Jättebra information, tack för testandet!Simon skrev:Hej igen forumet.
Nu har jag kunnat testa lite mer på detta tema. Testerna är gjorda på en bakhjulsdriven modell S 85 från tidigt 2014.
Om bilen svänger skarpt på halt underlag och regenererar ca 25 kW eller mer, orsakar detta en bakhjulssladd. Effekten är likadan som en handbromssväng på bilar med manuell handbroms .
Framhjulen morrar en del när detta händer. Kan det vara "Stability control" som jobbar?
Antispinnsystemet jobbar en del även vid regen, men inte alls lika effektivt som vid acceleration.
För att häva sladden är det bästa att försöka hålla gaspedalen "i mitten", dvs. där man varken regenererar eller gasar utan rullar fritt. Det är ju detta som bäst motsvarar att koppla ur på en elbil.
Måste man välja mellan att gasa och bromsa kan sladden hävas lättare av att gasa, eftersom antispinnsystemet funkar bättre vid acceleration än vid regen. Detta förutsätter ju dock att det finns utrymme att öka farten på.
Vid låga farter är det dock troligt att bilen stannar strax, i och med att regen också sänker farten på bilen.
Detta är mina resultat. Ser fram mot att oberoende tredje part ska verifiera dem.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Regen på halt väglag
ska prova med vår X P90D med 22" vinterdäck på.. behövs bara lite mer halka o snö i kära Stockholm
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Regen på halt väglag
Bra test! Gjorde lite liknande på isig väg och märkte att man lätt kan få sladd på bakhjulen om man svänger skarpt och släpper gasen (Model S 75 rwd). Känns inte helt bra om man kommer till en skarp kurva lite för fort och vill bromsa lite... Det bästa då vore alltså att släppa upp gasen till "mitten" och bromsa med vänster fot, men det har jag svårt att få in i mitt muskelminne vid en sån situation... Kör på low regen vintertid numer, kanske en "winter" inställning med ännu mindre regen vore bra?
2016 Model S 75
Re: Regen på halt väglag
Du menar det där som bilen har en stund när batteriet börjar på minusgrader?Jensa skrev:Kör på low regen vintertid numer, kanske en "winter" inställning med ännu mindre regen vore bra?
Re: Regen på halt väglag
Nja, kanske inte så lite. Då känns bilen mer som ett skenande lok
2016 Model S 75