Regen på halt väglag

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2170
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av jpetters »

En kort "dutt" nedåt på drivespaken lägger i Neutral, möjligen lättare att komma ihåg och använda.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Simon »

Jag vågar inte lita på att jag har sinnesnärvaro nog att dutta i en paniksituation.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5284
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jpetters skrev:
En kort "dutt" nedåt på drivespaken lägger i Neutral, möjligen lättare att komma ihåg och använda.
Funkar nedåt också?
Jag kör alltid en dutt uppåt.

Har du fått på dina Nokian WR ännu?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
jpetters skrev:
En kort "dutt" nedåt på drivespaken lägger i Neutral, möjligen lättare att komma ihåg och använda.
Funkar nedåt också?
Jag kör alltid en dutt uppåt.

Har du fått på dina Nokian WR ännu?
Japp dutt nedåt funkar oxo :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Leo »

Eller så skulle de bygga den som på e-Golf där man kan välja 4 olika regen + 0 och att den ändå alltid regenererar första biten då man rör själva bromspedalen. Kräver dock ett annat bromsservo än Tesla har idag för att lösa.

Däremot kunde de ju i alla fall via en mjukvaruuppdatering införa minst ytterligare en regeninställning som innebär att regen stängs av helt. Även om man då inte heller effektivitetsmässigt har någon regen alls via bromspedalen heller.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Leo »

Är nog få som verkligen klarar av att hålla huvudet kallt och lägga ur växeln vid oväntad sladd.

Ungefär som man skulle göra förr med traditionell automatlådebil. En gång i början av "bilkarriären" hade jag en automat med V6 motor. Övade flitigt på att häva sladd på sättet. Kul! Gick ju bra att "öva" men när jag verkligen fick sladd på riktigt så blev jag fullt uppragen att ratta med båda händerna för att försöka häva sladden.

Så i teorin så låter det enkelt att "lägga ur växeln" men kräver nog mycket övning och stoooor sinnesnärvaro.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av bylund »

Leo skrev:
Eller så skulle de bygga den som på e-Golf där man kan välja 4 olika regen + 0 och att den ändå alltid regenererar första biten då man rör själva bromspedalen. Kräver dock ett annat bromsservo än Tesla har idag för att lösa.

Däremot kunde de ju i alla fall via en mjukvaruuppdatering införa minst ytterligare en regeninställning som innebär att regen stängs av helt. Även om man då inte heller effektivitetsmässigt har någon regen alls via bromspedalen heller.
Det boschsystem Tesla har fr o m AP1 har stöd för den typen av regenerering. Det är ett designval att bara ha friktionsbroms på bromspedalen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Leo »

bylund: kanon! Då finns det alltså möjlighet att inplementera det med bara en mjukvaruförändring? Vet du i så fall varför man inte har valt det från början? Upplever valmöjligheten på e-Golfens regenerering som klart bättre.

Dvs jag kan välja att sköta det med bromspedalen, växelspaken eller gaspedalen.

Fram för allt så kan jag därigenom även välja "frihjulsfunktion" (vintertid galka, smidigt/effektivt med frihjul osv) när jag släpper gasen utan att för den skull förlora effektiviteten genom regenerering då jag ändå måste bromsa.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Simon »

Leo skrev:
bylund: kanon! Då finns det alltså möjlighet att inplementera det med bara en mjukvaruförändring? Vet du i så fall varför man inte har valt det från början?
För att i Kalifornien är is något man lägger i drinkarna. Varför skulle bilarna behöva vara anpassade till något sådant? #californiasucks
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Swede1 »

Simon skrev:
Hej igen forumet.
Nu har jag kunnat testa lite mer på detta tema. Testerna är gjorda på en bakhjulsdriven modell S 85 från tidigt 2014.

Om bilen svänger skarpt på halt underlag och regenererar ca 25 kW eller mer, orsakar detta en bakhjulssladd. Effekten är likadan som en handbromssväng på bilar med manuell handbroms ❤️.
Framhjulen morrar en del när detta händer. Kan det vara "Stability control" som jobbar?
Antispinnsystemet jobbar en del även vid regen, men inte alls lika effektivt som vid acceleration.

För att häva sladden är det bästa att försöka hålla gaspedalen "i mitten", dvs. där man varken regenererar eller gasar utan rullar fritt. Det är ju detta som bäst motsvarar att koppla ur på en elbil.
Måste man välja mellan att gasa och bromsa kan sladden hävas lättare av att gasa, eftersom antispinnsystemet funkar bättre vid acceleration än vid regen. Detta förutsätter ju dock att det finns utrymme att öka farten på.
Vid låga farter är det dock troligt att bilen stannar strax, i och med att regen också sänker farten på bilen.

Detta är mina resultat. Ser fram mot att oberoende tredje part ska verifiera dem. :)
Bra info, ja det är att som att dra hårt i handbromsen på en vanlig bil, är framhjulen minsta snedställda kommer bakvagnen farande. Inte kul på vinterväg där man kommer lite för fort och bromsar max och får möte innan tvär kurva och måste lita 100 % på antisladdsystem et, så inte baken kommer farande.

Egolf är framhjulsdriven så den borde inte ha detta problem.

Borde ut och öva på halkbana så man vet hur bilen beter sig och om man ska bromsa ännu hårdare med bromspedalen eller trycka ner gasen något för att häva eventuell sladd, eller åtminstone känna att man har kontroll över bilen.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

#syftningsfelpriset2017

Inlägg av Simon »

Bästa strategin är väl som alltid att inte bromsa i kurvan utan före utan före kurvan utan före.
Bilföre alltså. Kurvan kanske har utmärkt skidföre eller sparkföre.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2170
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av jpetters »

Nicke Nyfiken skrev:
jpetters skrev:
En kort "dutt" nedåt på drivespaken lägger i Neutral, möjligen lättare att komma ihåg och använda.
Funkar nedåt också?
Jag kör alltid en dutt uppåt.

Har du fått på dina Nokian WR ännu?
Ja, som Bjelke redan bekräftat. Jag tycker det är smidigare än uppåt som kräver lite mer precision.
Som sagt så behöver man ha detta som en reflex för att hinna med, sannolikt svårt i praktiken.

Angående Nokian WR så har jag kört med dem ett par veckor. Supernöjd så här långt. Otroligt tysta men ändå inte alls för mjuka. Har inte hunnit testa på så mycket snö än, men kallt och blött har fungerat fint.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5284
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jpetters skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
jpetters skrev:
En kort "dutt" nedåt på drivespaken lägger i Neutral, möjligen lättare att komma ihåg och använda.
Funkar nedåt också?
Jag kör alltid en dutt uppåt.

Har du fått på dina Nokian WR ännu?
Ja, som Bjelke redan bekräftat. Jag tycker det är smidigare än uppåt som kräver lite mer precision.
Som sagt så behöver man ha detta som en reflex för att hinna med, sannolikt svårt i praktiken.

Angående Nokian WR så har jag kört med dem ett par veckor. Supernöjd så här långt. Otroligt tysta men ändå inte alls för mjuka. Har inte hunnit testa på så mycket snö än, men kallt och blött har fungerat fint.
Testade att dutta nedåt idag när jag var påväg till Teslalunchen, och det gick ju fint det med. :lol:

Här är det klassisk skånsk vargavinter med ösregn och 10 plusgrader idag, så behovet av vinterdäck är begränsat. Men det är ju vid höga temperaturer man inte vill ha för mjuka vinterdäck. Därav mitt intresse för Nokian WR.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Bjorn »

På min D så har jag aldrig fått sladd pga regen. Testade en dag förra året då jag fortfarande hade sommardäck när första snön föll. Jag noterade följande:

Effektmätaren pendlar en hel del när underlaget förändras vid regen. Det känns dessutom i hela bilen när den hittar lite mer fäste.
Jag provade att köra upp i 50 och bara trycka hårt på bromsen och låta ABS jobba. Körde sen samma sträcka i nya spår och släppte bara gasen så länge regen gav effekt för att sedan bromsa de sista km/h. Då stannade bilen på c:a halva sträckan. Jag gjorde om försöket 3 gånger med samma resultat. Jag konstaterade också att bilen var mer styrbar vid regen än vid ABS. Batteriet var varmt så full regen var tillgänglig.

Nån mer som lekt lite med en D?

Det borde vara automatiskt låsningsfritt i och med att motorerna slutar att generera när de snurrar för sakta. De behöver alltså ett minvarv för att det ska bli någon regen-ström som i sin tur ger momentet. Hjulen kan ju i och för sig snurra med avsevärt lägre varvtal än de skulle rulla fritt med vid aktuella hastigheten och på så sätt skapa sladd Frekvensriktaren kan ju mata ut ström för skapa ett moment som skulle kunna låsa hjulen. Men min upplevelse var att regleringen av regen var väldigt bra.

Det borde vara stor skillnad med eller utan D eftersom ej D bara bromsar bakhjulen med regen och inte kan ge den bromsverkan som alla fyra hjul kan ge.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Foluke »

Bjorn skrev:
På min D så har jag aldrig fått sladd pga regen. Testade en dag förra året då jag fortfarande hade sommardäck när första snön föll. Jag noterade följande:

Effektmätaren pendlar en hel del när underlaget förändras vid regen. Det känns dessutom i hela bilen när den hittar lite mer fäste.
Jag provade att köra upp i 50 och bara trycka hårt på bromsen och låta ABS jobba. Körde sen samma sträcka i nya spår och släppte bara gasen så länge regen gav effekt för att sedan bromsa de sista km/h. Då stannade bilen på c:a halva sträckan. Jag gjorde om försöket 3 gånger med samma resultat. Jag konstaterade också att bilen var mer styrbar vid regen än vid ABS. Batteriet var varmt så full regen var tillgänglig.

Nån mer som lekt lite med en D?

Det borde vara automatiskt låsningsfritt i och med att motorerna slutar att generera när de snurrar för sakta. De behöver alltså ett minvarv för att det ska bli någon regen-ström som i sin tur ger momentet. Hjulen kan ju i och för sig snurra med avsevärt lägre varvtal än de skulle rulla fritt med vid aktuella hastigheten och på så sätt skapa sladd Frekvensriktaren kan ju mata ut ström för skapa ett moment som skulle kunna låsa hjulen. Men min upplevelse var att regleringen av regen var väldigt bra.

Det borde vara stor skillnad med eller utan D eftersom ej D bara bromsar bakhjulen med regen och inte kan ge den bromsverkan som alla fyra hjul kan ge.
Samma här. Aldrig sladd numera. Vid tvåhjuldrivna fossiler tidigare testade jag uppställning för att veta väglaget. Med fyrhjulsdriven gjorde jag samma sak men då fick det gå fortare. Teslan släpper ju "aldrig" och skulle jag provocera den går det på tok för fort. Regn är ett ickeproblem för mig.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Bjelke »

Jag kör ca 5 mil X 2 på mindre väg med riktigt vinterväglag och bra med kurvor typ varje dag (sommartid
kör jag på större vägar) och får övningskörning deluxe ganska ofta sas, och jag kan tycker oxo att regen
jobbar ganska bra på halt underlag. Som redan nämnts så kan den inte helt låsa hjulen som vid en
handbromssladd utan arbetar ganska bra omän inte felfritt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Simon »

jpetters skrev:
En kort "dutt" nedåt på drivespaken lägger i Neutral, möjligen lättare att komma ihåg och använda.
Jag har börjat prova detta när jag minskar farten under mer kontrollerade former, som vid vägkorsningar och hastighetsminskning. Bilen frirullar ju, men i gengäld använder jag bromsen som tar på alla hjulen. Och motionerar samtidigt denna.
Gissar att någon snart kommer undra om det inte är enklare att bara byta till låg regen under vintern. :)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Simon »

Bumpar den här tråden eftersom det är halt ute.

Kan också nämna att jag gjort fler tester som verifierar det jag anat tidigare: regen kan ge bakhjulssladd, men detta kan hävas med att gasa försiktigt.

Jag har också varit i en uppförsbacke som teslan inte kom upp för. Den var brant och mycket hal av åtkörd snö och -2°C. Jag smygkörde uppför den för att spana efter en avtagsväg jag sett på kartan. Antispinnsystemet jobbade för fullt men hjulen tappade ändå greppet hela tiden och bilen förlorade sakta fart. Till sist började bakdelen glida snett bakåt.
Nedanför backen stod nu två andra bilar som dock inte försökte åka upp när de såg en annan bil i backen. Jag kunde backa ner dit backen var flackare och ta sats därifrån. De andra bilarna bodde förmodligen i trakten och visste att man var tvungen att sats för att komma upp för den backen.
Jag hade fått intrycket att det inte finns någon halka som kan övervinna teslan, men det var inte sant.

Ovanstående gäller alltså för en bakhjulsdriven modell S från tidigt 2014 med dubbfria vinterdäck. Nyare modeller kanske har fränare antispinnsystem, och dubbelmotorn kanske eliminerar problemet. Eller så räcker det med dubbdäck, men den diskussionen kan vi ju ta i en av dubbdäckstrådarna.


PS: En annan egenhet jag upptäckt (som har lite med halka att göra) är att om jag stänger av antispinnsystemet och leker isprinsessa med bilen en stund och därefter kör i väg som vanligt, så dröjer det några kilometer, därefter säger bilen att däcktrycksensorerna behöver service. Detta meddelande ligger framme kanske en minut, sedan försvinner det.
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av SAB »

Jag kan bekräfta att även D modeller kan få sladd av regen.
Häromdagen gjorde jag ett acc-test i snömodd. När jag sedan släppte upp gasen helt så sladdade bilen kraftigt först åt ena, sedan åt andra hållet. Sladdarna hävdes bra och det var ingen fara men klart obehagligt och när jag tryckte ner gasen lite rullade jag finfint rakt och fint.
Skriv svar