Regen på halt väglag

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Bjelke »

Jag kör ca 5 mil X 2 på mindre väg med riktigt vinterväglag och bra med kurvor typ varje dag (sommartid
kör jag på större vägar) och får övningskörning deluxe ganska ofta sas, och jag kan tycker oxo att regen
jobbar ganska bra på halt underlag. Som redan nämnts så kan den inte helt låsa hjulen som vid en
handbromssladd utan arbetar ganska bra omän inte felfritt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Simon »

jpetters skrev:
En kort "dutt" nedåt på drivespaken lägger i Neutral, möjligen lättare att komma ihåg och använda.
Jag har börjat prova detta när jag minskar farten under mer kontrollerade former, som vid vägkorsningar och hastighetsminskning. Bilen frirullar ju, men i gengäld använder jag bromsen som tar på alla hjulen. Och motionerar samtidigt denna.
Gissar att någon snart kommer undra om det inte är enklare att bara byta till låg regen under vintern. :)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Simon »

Bumpar den här tråden eftersom det är halt ute.

Kan också nämna att jag gjort fler tester som verifierar det jag anat tidigare: regen kan ge bakhjulssladd, men detta kan hävas med att gasa försiktigt.

Jag har också varit i en uppförsbacke som teslan inte kom upp för. Den var brant och mycket hal av åtkörd snö och -2°C. Jag smygkörde uppför den för att spana efter en avtagsväg jag sett på kartan. Antispinnsystemet jobbade för fullt men hjulen tappade ändå greppet hela tiden och bilen förlorade sakta fart. Till sist började bakdelen glida snett bakåt.
Nedanför backen stod nu två andra bilar som dock inte försökte åka upp när de såg en annan bil i backen. Jag kunde backa ner dit backen var flackare och ta sats därifrån. De andra bilarna bodde förmodligen i trakten och visste att man var tvungen att sats för att komma upp för den backen.
Jag hade fått intrycket att det inte finns någon halka som kan övervinna teslan, men det var inte sant.

Ovanstående gäller alltså för en bakhjulsdriven modell S från tidigt 2014 med dubbfria vinterdäck. Nyare modeller kanske har fränare antispinnsystem, och dubbelmotorn kanske eliminerar problemet. Eller så räcker det med dubbdäck, men den diskussionen kan vi ju ta i en av dubbdäckstrådarna.


PS: En annan egenhet jag upptäckt (som har lite med halka att göra) är att om jag stänger av antispinnsystemet och leker isprinsessa med bilen en stund och därefter kör i väg som vanligt, så dröjer det några kilometer, därefter säger bilen att däcktrycksensorerna behöver service. Detta meddelande ligger framme kanske en minut, sedan försvinner det.
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av SAB »

Jag kan bekräfta att även D modeller kan få sladd av regen.
Häromdagen gjorde jag ett acc-test i snömodd. När jag sedan släppte upp gasen helt så sladdade bilen kraftigt först åt ena, sedan åt andra hållet. Sladdarna hävdes bra och det var ingen fara men klart obehagligt och när jag tryckte ner gasen lite rullade jag finfint rakt och fint.
Skriv svar