Regen på halt väglag

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Tars »

e5m1r skrev:
Jag sätter min regen på low vintertid
Dels för att undvika tråkig sladd och dels för att unvika att bromsarna inte tar
Smart drag!
Har gjort samma sak, och för att motionera bromsarna så de härdar också IOM att bilen är ganska ny och hatar skeva skivor.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Simon »

bylund skrev:
Antispinn sköter det.
Är detta en gissning, en erfarenhet eller något du läst dig till?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av bylund »

Simon skrev:
bylund skrev:
Antispinn sköter det.
Är detta en gissning, en erfarenhet eller något du läst dig till?
Det är vad jag noterat när jag varit ute på hal is. Det verkade som den försökte undvika att låsa bakhjulen vid regen. Jag har heller aldrig känt att den fått sladd p g a regen vid vanlig körning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Simon »

Låter som att du ändå testat på samma sätt som jag planerat att göra men inte fått tillfälle till.

Är detta anledningen till att ingen har några exempel från verkligheten på hur man själv gör för att häva sladd med sin elbil?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10244
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Legato »

Leo skrev:
Regen beror också på hur fullt laddat batteriet är. Går tex rimligtvis inte att klämma i mer energi om det är fullt =ingen regen alls vid fullt batteri
Fast då visas också de gula "plupparna". Syftade som sagt på när det är "pluppfritt" :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Gustafsson »

Det går dock att få sladd enbart med regen som broms. Upplevt det en gång på hal väg med 1 dm nysnö. Fick ett rejält släpp bak. Detta var vintern 2015, därefter har jag inte upplevt det, och kanske mjukvaran uppdaterats sen dess. Kör dock med low regen vid halka sedan dess som många skriver.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av e5m1r »

ABS Anti Spin och Stability Control går alltid in för att förmildra eller parera en sladd men de kan aldrig på förhand förhindra en sladd
Vill det sig riktigt illa släpper du pedalen i en kurva en bred sladd där kan vara svår för både elektroniken och föraren själv att hantera så jag kör på säkert kort low på regen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Verdi »

Hur mycket gör det på räckvidden att sätta regen till low?

Apropå halt väglag så handlar det ju mest om mjuka fötter. Regen eller inte. På nåt sätt måste man ju bromsa farten. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Hur mycket gör det på räckvidden att sätta regen till low?
...
Egentligen så kan man få längre räckvidd om man anpassar körningen på så sätt att man släpper gasen tidigare än man är van vid och därmed motorbromsar något snällare (pgav av begränsad
regen alltså).
Det beror lite på körstil och vilken typ av sträcka man kör, men i princip så påverkar inte nivån på regen förbrukningen alls...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Simon »

Hej igen forumet.
Nu har jag kunnat testa lite mer på detta tema. Testerna är gjorda på en bakhjulsdriven modell S 85 från tidigt 2014.

Om bilen svänger skarpt på halt underlag och regenererar ca 25 kW eller mer, orsakar detta en bakhjulssladd. Effekten är likadan som en handbromssväng på bilar med manuell handbroms ❤️.
Framhjulen morrar en del när detta händer. Kan det vara "Stability control" som jobbar?
Antispinnsystemet jobbar en del även vid regen, men inte alls lika effektivt som vid acceleration.

För att häva sladden är det bästa att försöka hålla gaspedalen "i mitten", dvs. där man varken regenererar eller gasar utan rullar fritt. Det är ju detta som bäst motsvarar att koppla ur på en elbil.
Måste man välja mellan att gasa och bromsa kan sladden hävas lättare av att gasa, eftersom antispinnsystemet funkar bättre vid acceleration än vid regen. Detta förutsätter ju dock att det finns utrymme att öka farten på.
Vid låga farter är det dock troligt att bilen stannar strax, i och med att regen också sänker farten på bilen.

Detta är mina resultat. Ser fram mot att oberoende tredje part ska verifiera dem. :)
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Feddan »

Simon skrev:
Hej igen forumet.
Nu har jag kunnat testa lite mer på detta tema. Testerna är gjorda på en bakhjulsdriven modell S 85 från tidigt 2014.

Om bilen svänger skarpt på halt underlag och regenererar ca 25 kW eller mer, orsakar detta en bakhjulssladd. Effekten är likadan som en handbromssväng på bilar med manuell handbroms ❤️.
Framhjulen morrar en del när detta händer. Kan det vara "Stability control" som jobbar?
Antispinnsystemet jobbar en del även vid regen, men inte alls lika effektivt som vid acceleration.

För att häva sladden är det bästa att försöka hålla gaspedalen "i mitten", dvs. där man varken regenererar eller gasar utan rullar fritt. Det är ju detta som bäst motsvarar att koppla ur på en elbil.
Måste man välja mellan att gasa och bromsa kan sladden hävas lättare av att gasa, eftersom antispinnsystemet funkar bättre vid acceleration än vid regen. Detta förutsätter ju dock att det finns utrymme att öka farten på.
Vid låga farter är det dock troligt att bilen stannar strax, i och med att regen också sänker farten på bilen.

Detta är mina resultat. Ser fram mot att oberoende tredje part ska verifiera dem. :)
Jättebra information, tack för testandet!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av tehjimos »

ska prova med vår X P90D med 22" vinterdäck på.. behövs bara lite mer halka o snö i kära Stockholm
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Jensa »

Bra test! Gjorde lite liknande på isig väg och märkte att man lätt kan få sladd på bakhjulen om man svänger skarpt och släpper gasen (Model S 75 rwd). Känns inte helt bra om man kommer till en skarp kurva lite för fort och vill bromsa lite... Det bästa då vore alltså att släppa upp gasen till "mitten" och bromsa med vänster fot, men det har jag svårt att få in i mitt muskelminne vid en sån situation... :roll: Kör på low regen vintertid numer, kanske en "winter" inställning med ännu mindre regen vore bra?
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Simon »

Jensa skrev:
:roll: Kör på low regen vintertid numer, kanske en "winter" inställning med ännu mindre regen vore bra?
Du menar det där som bilen har en stund när batteriet börjar på minusgrader?
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Jensa »

Nja, kanske inte så lite. Då känns bilen mer som ett skenande lok :)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av jpetters »

En kort "dutt" nedåt på drivespaken lägger i Neutral, möjligen lättare att komma ihåg och använda.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Simon »

Jag vågar inte lita på att jag har sinnesnärvaro nog att dutta i en paniksituation.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jpetters skrev:
En kort "dutt" nedåt på drivespaken lägger i Neutral, möjligen lättare att komma ihåg och använda.
Funkar nedåt också?
Jag kör alltid en dutt uppåt.

Har du fått på dina Nokian WR ännu?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
jpetters skrev:
En kort "dutt" nedåt på drivespaken lägger i Neutral, möjligen lättare att komma ihåg och använda.
Funkar nedåt också?
Jag kör alltid en dutt uppåt.

Har du fått på dina Nokian WR ännu?
Japp dutt nedåt funkar oxo :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Leo »

Eller så skulle de bygga den som på e-Golf där man kan välja 4 olika regen + 0 och att den ändå alltid regenererar första biten då man rör själva bromspedalen. Kräver dock ett annat bromsservo än Tesla har idag för att lösa.

Däremot kunde de ju i alla fall via en mjukvaruuppdatering införa minst ytterligare en regeninställning som innebär att regen stängs av helt. Även om man då inte heller effektivitetsmässigt har någon regen alls via bromspedalen heller.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Leo »

Är nog få som verkligen klarar av att hålla huvudet kallt och lägga ur växeln vid oväntad sladd.

Ungefär som man skulle göra förr med traditionell automatlådebil. En gång i början av "bilkarriären" hade jag en automat med V6 motor. Övade flitigt på att häva sladd på sättet. Kul! Gick ju bra att "öva" men när jag verkligen fick sladd på riktigt så blev jag fullt uppragen att ratta med båda händerna för att försöka häva sladden.

Så i teorin så låter det enkelt att "lägga ur växeln" men kräver nog mycket övning och stoooor sinnesnärvaro.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av bylund »

Leo skrev:
Eller så skulle de bygga den som på e-Golf där man kan välja 4 olika regen + 0 och att den ändå alltid regenererar första biten då man rör själva bromspedalen. Kräver dock ett annat bromsservo än Tesla har idag för att lösa.

Däremot kunde de ju i alla fall via en mjukvaruuppdatering införa minst ytterligare en regeninställning som innebär att regen stängs av helt. Även om man då inte heller effektivitetsmässigt har någon regen alls via bromspedalen heller.
Det boschsystem Tesla har fr o m AP1 har stöd för den typen av regenerering. Det är ett designval att bara ha friktionsbroms på bromspedalen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Leo »

bylund: kanon! Då finns det alltså möjlighet att inplementera det med bara en mjukvaruförändring? Vet du i så fall varför man inte har valt det från början? Upplever valmöjligheten på e-Golfens regenerering som klart bättre.

Dvs jag kan välja att sköta det med bromspedalen, växelspaken eller gaspedalen.

Fram för allt så kan jag därigenom även välja "frihjulsfunktion" (vintertid galka, smidigt/effektivt med frihjul osv) när jag släpper gasen utan att för den skull förlora effektiviteten genom regenerering då jag ändå måste bromsa.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Simon »

Leo skrev:
bylund: kanon! Då finns det alltså möjlighet att inplementera det med bara en mjukvaruförändring? Vet du i så fall varför man inte har valt det från början?
För att i Kalifornien är is något man lägger i drinkarna. Varför skulle bilarna behöva vara anpassade till något sådant? #californiasucks
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regen på halt väglag

Inlägg av Swede1 »

Simon skrev:
Hej igen forumet.
Nu har jag kunnat testa lite mer på detta tema. Testerna är gjorda på en bakhjulsdriven modell S 85 från tidigt 2014.

Om bilen svänger skarpt på halt underlag och regenererar ca 25 kW eller mer, orsakar detta en bakhjulssladd. Effekten är likadan som en handbromssväng på bilar med manuell handbroms ❤️.
Framhjulen morrar en del när detta händer. Kan det vara "Stability control" som jobbar?
Antispinnsystemet jobbar en del även vid regen, men inte alls lika effektivt som vid acceleration.

För att häva sladden är det bästa att försöka hålla gaspedalen "i mitten", dvs. där man varken regenererar eller gasar utan rullar fritt. Det är ju detta som bäst motsvarar att koppla ur på en elbil.
Måste man välja mellan att gasa och bromsa kan sladden hävas lättare av att gasa, eftersom antispinnsystemet funkar bättre vid acceleration än vid regen. Detta förutsätter ju dock att det finns utrymme att öka farten på.
Vid låga farter är det dock troligt att bilen stannar strax, i och med att regen också sänker farten på bilen.

Detta är mina resultat. Ser fram mot att oberoende tredje part ska verifiera dem. :)
Bra info, ja det är att som att dra hårt i handbromsen på en vanlig bil, är framhjulen minsta snedställda kommer bakvagnen farande. Inte kul på vinterväg där man kommer lite för fort och bromsar max och får möte innan tvär kurva och måste lita 100 % på antisladdsystem et, så inte baken kommer farande.

Egolf är framhjulsdriven så den borde inte ha detta problem.

Borde ut och öva på halkbana så man vet hur bilen beter sig och om man ska bromsa ännu hårdare med bromspedalen eller trycka ner gasen något för att häva eventuell sladd, eller åtminstone känna att man har kontroll över bilen.
Skriv svar