Hjälp med val av takbox

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gyllenstake
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jul 2017 08:43
Ort: Kungsbacka

Hjälp med val av takbox

Inlägg av Gyllenstake »

Hej på er!

Inför kommande skidsäsong måste takbox införskaffas. Har tittat och jämfört olika modeller från Thule, Packline och Calix men skulle gärna ha lite input från forum-medlemmar. Vilken har du valt? Hur fungerar den på teslan? Hur mycket extra kräm går med boxen på?

Har några krav dock:
-minst 400L (gärna stor! Max 38cm hög)
-bakluckan skall gå att öppna helt
-skall fånga så lite vind som möjligt

Har teslas egna takbågar.

Provade att maila till Thule ang. Skillnader i vindmotstånd mellan deras olika modeller men de gav ett kasst svar att de inte hade sådana siffror (borde inte en stor tillverkare som de dela med sig av det?)

Tack på förhand.
P85DL
Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 07 okt 2017 16:27

Re: Hjälp med val av takbox

Inlägg av MaxE »

Kanske inte hjälper dig nu men jag har hört att Thule skall komma med en Tesla anpassad takbox nästa höst.
Användarvisningsbild
Gyllenstake
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jul 2017 08:43
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med val av takbox

Inlägg av Gyllenstake »

Snyft, vill ha en tesla-anpassad takbox nu...
P85DL
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Hjälp med val av takbox

Inlägg av kangru »

Jag tror Thule Dynamic 900 är det vanliga valet på Teslor, sitter snygt och stabilt med lågt motstånd.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Hjälp med val av takbox

Inlägg av Jensa »

Har haft en Thule Dynamic 900 på min Model S och den är snygg och praktisk. Men... bakre räcket på Teslan sitter så långt bak att det inte går att få boxen längre fram och att det därför tar i när man öppnar bakluckan. Irriterande då man inte får upp luckan helt!

Till i år har jag bytt till Mont Blanc (då de är ny sponsor) och det är lite samma problem där, boxen lutar bakåt och bakluckan tar i. Men var faktiskt ute och fick i ordning på det idag. Använde en gardinstång från Ikea som distans, borrade hål för två Thuleskruvar som passar i Thuleräcket i T-spåret.
IMG_2881.JPG
Sedan skruva fast boxen från insidan på skruvarna från T-spåret.

Men fick göra ytterligare en justering på bakre räcket och göra ett nytt hål i gummifötterna för att flytta fram fästet något. Nu får man fram boxen så långt som behövs och kan även öppna bakluckan fullt! (Hann till att bli mörkt innan jag var klar :) men boxen sitter nu i alla fall plant!) Får ta nya bilder imorrn, gillar verkligen Mont Blanc annars och tycker den ser bra ut på Model S!
IMG_2889.JPG
IMG_2899.JPG
2016 Model S 75
Skriv svar