Pansarbil krock

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

johanlaken
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mar 2017 16:50

Pansarbil krock

Inlägg av johanlaken »

Så här kan det gå när en Peugeot kör i Model S i cirka 50 km när man själv står och väntar på att rödlyset ska bli grönt.
Allt gick bra för min del men Peugeot var mer än kvaddad och killarna med som satt i den.

När man ser tillbaka på detta så är man glad att man sitter i en Tesla.
IMG_2601.jpg
Verdi

Re: Pansarbil krock

Inlägg av Verdi »

Ouch. Tur att allt gick bra. Hände det idag?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Pansarbil krock

Inlägg av EnTraktor »

Tyresövägen vid Sandåkraskolan? Stod själv vid det rödljuset för någon timme sedan. Tur att allt gick bra!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
johanlaken
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mar 2017 16:50

Re: Pansarbil krock

Inlägg av johanlaken »

Precis

Tyresövägen vid Sandåkraskolan, förra veckan Tisdags (7/11)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Pansarbil krock

Inlägg av Remuz »

Ofta det krockas där. Ganska obegripligt med tanke på hur mycket tavlor det är som varnar när det blir rött... Tur att det gick bra, men trist på bilen.
P85D svart/svart med gratis SuC
johanlaken
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mar 2017 16:50

Re: Pansarbil krock

Inlägg av johanlaken »

Remuz skrev:
Ofta det krockas där. Ganska obegripligt med tanke på hur mycket tavlor det är som varnar när det blir rött... Tur att det gick bra, men trist på bilen.
Ja det är lite galet att man krockar där när allt lyser rött verkligen, dock kan jag tillägga att dessa två människor i andra bilen var grovt alkoholpåverkade så det fanns inte så mycket koll från deras sida.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Pansarbil krock

Inlägg av nek0 »

Hur gick det med nacken?
Själv blev jag påkörd vid trafikljus i väldigt låg fart. Kroken räddade bilen och jag kände inget direkt efter smällen .
Dagen efter blev det stödkrage och starka mediciner . Nu har det gått 1 år och jag är fortfarande inte återställd :(
Hoppas det går bättre för dig
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Pansarbil krock

Inlägg av mati »

Ajjjj, det där ser ju mindre bra ut. Framförallt för Peggan och de som satt i den. Och så gör det alltid ont att se en skadad Tesla.
Men alltså vilket kassaskåp är det egentligen? Det ser ju ut som att det är mest plasten som har fått stryk. Bakluckan verkar ju fortfarande gå att öppna. Hur är det ens möjligt? Det är ju inte första gången man ser en Tesla som har dödat en annan bil på det viset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Pansarbil krock

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Ajjjj, det där ser ju mindre bra ut. Framförallt för Peggan och de som satt i den. Och så gör det alltid ont att se en skadad Tesla.
Men alltså vilket kassaskåp är det egentligen? Det ser ju ut som att det är mest plasten som har fått stryk. Bakluckan verkar ju fortfarande gå att öppna. Hur är det ens möjligt? Det är ju inte första gången man ser en Tesla som har dödat en annan bil på det viset.
Har Teslan inga deformationszoner ?
Blir det inte "lite" extra hårda slag mot kroppen om bilen inte tar och mjukar upp smällen?
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Pansarbil krock

Inlägg av Kulingen »

Man kan nästan jämföra krocken med denna seriestripp :D :shock:
9c734819ab71a4b375f549606eb38165.jpg
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Pansarbil krock

Inlägg av 12man »

var den röda bilen i bakgrunden inblandad också?, ser ut som peggan dykt under teslan,?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Pansarbil krock

Inlägg av gellerstam »

Jag lägger ingen värdering i denna krock på något sätt då jag inget vet om den.

Men komihåg att vitsen med deformationszoner är att de ska deformeras så att det går åt en massa energi till att deformera dessa. Så när en bil ser helt tillknölad ut KAN det betyda att den räddat livet på passagerarna. När man inte har deformationszoner så kommer krockenergin att ta vägen någon annan stans. Ibland som kraftigare impuls som överförs till passagerarna. B.la. i form av höga G-krafter. Höga G-krafter i rygg och nacke är typiskt ohälsosamt. Så om ena bilen ser okrockad ut KAN det ha medfört ett större obehag för dess passagerare jämfört med de i den tillknycklade bilen.

Med detta sagt så rekommenderar jag dig ett läkarbesök för att få detta dokumenterat även om du mår prima efter krocken. Rygg och nackont kan komma långt senare.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Pansarbil krock

Inlägg av gellerstam »

Walker skrev:
Hmmm....
Börjar se ett mönster.
Alla nek0’s inlägg hackar ner på Teslan som en dyr, illa byggd statussymbol.
Jag tror att du gör dina inlägg bara för att retas. (Ungefär som vår vän ”djävulens advokat” som ett tag ville ligga timme efter timme i över 250 km/h och kritiserade Teslan för att inte palla det. Men, men, numera är det kanska trevliga inslag från DA)
Det var GustavT som alltid kör i 250km/t i flera dagar i sträck i tyskland, varje helg, utan mat och pisspaus..... :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Pansarbil krock

Inlägg av Anderzzon »

Remuz skrev:
Ofta det krockas där. Ganska obegripligt med tanke på hur mycket tavlor det är som varnar när det blir rött... Tur att det gick bra, men trist på bilen.
Tycker att det är konstigt att man har ett övergångsställe på en så trafikerad väg.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Pansarbil krock

Inlägg av bylund »

gellerstam skrev:
Jag lägger ingen värdering i denna krock på något sätt då jag inget vet om den.

Men komihåg att vitsen med deformationszoner är att de ska deformeras så att det går åt en massa energi till att deformera dessa. Så när en bil ser helt tillknölad ut KAN det betyda att den räddat livet på passagerarna. När man inte har deformationszoner så kommer krockenergin att ta vägen någon annan stans. Ibland som kraftigare impuls som överförs till passagerarna. B.la. i form av höga G-krafter. Höga G-krafter i rygg och nacke är typiskt ohälsosamt. Så om ena bilen ser okrockad ut KAN det ha medfört ett större obehag för dess passagerare jämfört med de i den tillknycklade bilen.

Med detta sagt så rekommenderar jag dig ett läkarbesök för att få detta dokumenterat även om du mår prima efter krocken. Rygg och nackont kan komma långt senare.
Krockar de med varandra så har ju båda bilarna nytta av varandras deformationszoner. Hoppar du in i en vadderad vägg klara du ju dig rätt bra.

Bilar är mjuka, Teslor är hårda, eller hur nu trafiksäkerhetsloganen gick.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Pansarbil krock

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Hmmm....
Börjar se ett mönster.
Alla nek0’s inlägg hackar ner på Teslan som en dyr, illa byggd statussymbol.
Jag tror att du gör dina inlägg bara för att retas. (Ungefär som vår vän ”djävulens advokat” som ett tag ville ligga timme efter timme i över 250 km/h och kritiserade Teslan för att inte palla det. Men, men, numera är det kanska trevliga inslag från DA)
Jag har inte kritiserat utan frågat.
Jag är varken blind eller döv.
Tänk dig en regering med bara S eller M och alla frågor får ett svar . Jag hade inte velat bo i ett sådant land.
Alla vi har åsikter och jag tycker att du kan istället för påhopp börja möta mig med fakta och vettiga argument
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Pansarbil krock

Inlägg av Tjell »

Allmän rekommendation vid ev whiplash-skada: en osteopat är rätt att ta sig till. De har bättre helhetssyn på kroppen!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Pansarbil krock

Inlägg av tehjimos »

nek0 skrev:
mati skrev:
Ajjjj, det där ser ju mindre bra ut. Framförallt för Peggan och de som satt i den. Och så gör det alltid ont att se en skadad Tesla.
Men alltså vilket kassaskåp är det egentligen? Det ser ju ut som att det är mest plasten som har fått stryk. Bakluckan verkar ju fortfarande gå att öppna. Hur är det ens möjligt? Det är ju inte första gången man ser en Tesla som har dödat en annan bil på det viset.
Har Teslan inga deformationszoner ?
Blir det inte "lite" extra hårda slag mot kroppen om bilen inte tar och mjukar upp smällen?
Teslan är en av världens säkraste bilar... väldigt låg chans för personskador så någonting gör dom väl rätt!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Pansarbil krock

Inlägg av e5m1r »

Är inte alla nyare förstärkta där bak pga extra stolar
Brukar se likadant ut om den påkörda bilen har dragkrok
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Pansarbil krock

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Är inte alla nyare förstärkta där bak pga extra stolar
Brukar se likadant ut om den påkörda bilen har dragkrok
Precis, skulle vara lite tråkigt om ens deformationszon bestod av bakluckan där två barn kan sitta... Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Pansarbil krock

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
e5m1r skrev:
Är inte alla nyare förstärkta där bak pga extra stolar
Brukar se likadant ut om den påkörda bilen har dragkrok
Precis, skulle vara lite tråkigt om ens deformationszon bestod av bakluckan där två barn kan sitta... Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front.
Deformationszon är inte i bakluckan på någon bil.
Utan deformationszon blir det stor påfrestning på kroppen . Det måste göra unt när bältet fångar kroppen.
"Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front" Jo, men vad blir det imorgon om det kommer en hårdare bil en Peugeot?
Min dragkrok tog upp smällen, inte en repa på bilen eller kroken och jag fick whiplash och efter 1 år har ja fortfarande unt i nacken
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Pansarbil krock

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:

Deformationszon är inte i bakluckan på någon bil.
Utan deformationszon blir det stor påfrestning på kroppen . Det måste göra unt när bältet fångar kroppen.
"Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front" Jo, men vad blir det imorgon om det kommer en hårdare bil en Peugeot?
Min dragkrok tog upp smällen, inte en repa på bilen eller kroken och jag fick whiplash och efter 1 år har ja fortfarande unt i nacken
Om du skulle ha möjligheten, vad skulle du välja? Whiplash resten av ditt liv eller dina två barn i jumpseat mosade?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Pansarbil krock

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:

Deformationszon är inte i bakluckan på någon bil.
Utan deformationszon blir det stor påfrestning på kroppen . Det måste göra unt när bältet fångar kroppen.
"Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front" Jo, men vad blir det imorgon om det kommer en hårdare bil en Peugeot?
Min dragkrok tog upp smällen, inte en repa på bilen eller kroken och jag fick whiplash och efter 1 år har ja fortfarande unt i nacken
Om du skulle ha möjligheten, vad skulle du välja? Whiplash resten av ditt liv eller dina två barn i jumpseat mosade?
Snälla du tänk lite själv. Vad händer med barn som sitter bakåtvända om bilen blir påkörd bakifrån?
Vad jag vet finns det inga krockkuddar i bakluckan som kan fånga huvuden .
Till att börja med skulle jag aldrig sitta själv, eller sätta någon annan i bagaget oavsett deformationszoner eller inte.
Det var mitt svar om vad jag väljer.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Pansarbil krock

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:

Deformationszon är inte i bakluckan på någon bil.
Utan deformationszon blir det stor påfrestning på kroppen . Det måste göra unt när bältet fångar kroppen.
"Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front" Jo, men vad blir det imorgon om det kommer en hårdare bil en Peugeot?
Min dragkrok tog upp smällen, inte en repa på bilen eller kroken och jag fick whiplash och efter 1 år har ja fortfarande unt i nacken
Om du skulle ha möjligheten, vad skulle du välja? Whiplash resten av ditt liv eller dina två barn i jumpseat mosade?
Snälla du tänk lite själv. Vad händer med barn som sitter bakåtvända om bilen blir påkörd bakifrån?
Vad jag vet finns det inga krockkuddar i bakluckan som kan fånga huvuden .
Till att börja med skulle jag aldrig sitta själv, eller sätta någon annan i bagaget oavsett deformationszoner eller inte.
Det var mitt svar om vad jag väljer.
Misstänkte att du inte ville svara på den frågan och att du inte ville svara på att skydda barnen. Tänk själv, vad händer med barn som sitter i vanligt baksäte när en bil kör in i sidan? Vill du där ha en deformationszon lika stor som motorhuven förutsatt samma kraft?

Det är alltid ett avvägande hur mycket deformationen skall vara kontra hur mycket man vill hålla intakt och i vilka krafter. Visst kan Model S akterparti deformeras men vill man att detta skall göras vid alla krockar oavsett kraft? Det är alltid en avvägning och man vill alltid försöka göra det säkrare samtidigt som man behåller funktion.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Pansarbil krock

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:



Misstänkte att du inte ville svara på den frågan och att du inte ville svara på att skydda barnen. Tänk själv, vad händer med barn som sitter i vanligt baksäte när en bil kör in i sidan? Vill du där ha en deformationszon lika stor som motorhuven förutsatt samma kraft?

Det är alltid ett avvägande hur mycket deformationen skall vara kontra hur mycket man vill hålla intakt och i vilka krafter. Visst kan Model S akterparti deformeras men vill man att detta skall göras vid alla krockar oavsett kraft? Det är alltid en avvägning och man vill alltid försöka göra det säkrare samtidigt som man behåller funktion.
Men vad vill du att jag ska svara?
Jag svarade ju "Till att börja med skulle jag aldrig sitta själv, eller sätta någon annan i bagaget oavsett deformationszoner eller inte."
Jag har inget annat svar.
"Tänk själv, vad händer med barn som sitter i vanligt baksäte när en bil kör in i sidan?"
Jo jag har tänkt så långt det går. Mitt barn sitter framåtvänd i en barnstol. Bilen jag kör har krockgardin och krockkuddar bak . Tror att hon sitter säkrare än bakåtvänd i bagaget oavsett om det är Volvos, Skodas eller Teslas bagage
Skriv svar