Pansarbil krock

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Pansarbil krock

Inlägg av 12man »

var den röda bilen i bakgrunden inblandad också?, ser ut som peggan dykt under teslan,?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Pansarbil krock

Inlägg av gellerstam »

Jag lägger ingen värdering i denna krock på något sätt då jag inget vet om den.

Men komihåg att vitsen med deformationszoner är att de ska deformeras så att det går åt en massa energi till att deformera dessa. Så när en bil ser helt tillknölad ut KAN det betyda att den räddat livet på passagerarna. När man inte har deformationszoner så kommer krockenergin att ta vägen någon annan stans. Ibland som kraftigare impuls som överförs till passagerarna. B.la. i form av höga G-krafter. Höga G-krafter i rygg och nacke är typiskt ohälsosamt. Så om ena bilen ser okrockad ut KAN det ha medfört ett större obehag för dess passagerare jämfört med de i den tillknycklade bilen.

Med detta sagt så rekommenderar jag dig ett läkarbesök för att få detta dokumenterat även om du mår prima efter krocken. Rygg och nackont kan komma långt senare.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Pansarbil krock

Inlägg av gellerstam »

Walker skrev:
Hmmm....
Börjar se ett mönster.
Alla nek0’s inlägg hackar ner på Teslan som en dyr, illa byggd statussymbol.
Jag tror att du gör dina inlägg bara för att retas. (Ungefär som vår vän ”djävulens advokat” som ett tag ville ligga timme efter timme i över 250 km/h och kritiserade Teslan för att inte palla det. Men, men, numera är det kanska trevliga inslag från DA)
Det var GustavT som alltid kör i 250km/t i flera dagar i sträck i tyskland, varje helg, utan mat och pisspaus..... :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Pansarbil krock

Inlägg av Anderzzon »

Remuz skrev:
Ofta det krockas där. Ganska obegripligt med tanke på hur mycket tavlor det är som varnar när det blir rött... Tur att det gick bra, men trist på bilen.
Tycker att det är konstigt att man har ett övergångsställe på en så trafikerad väg.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Pansarbil krock

Inlägg av bylund »

gellerstam skrev:
Jag lägger ingen värdering i denna krock på något sätt då jag inget vet om den.

Men komihåg att vitsen med deformationszoner är att de ska deformeras så att det går åt en massa energi till att deformera dessa. Så när en bil ser helt tillknölad ut KAN det betyda att den räddat livet på passagerarna. När man inte har deformationszoner så kommer krockenergin att ta vägen någon annan stans. Ibland som kraftigare impuls som överförs till passagerarna. B.la. i form av höga G-krafter. Höga G-krafter i rygg och nacke är typiskt ohälsosamt. Så om ena bilen ser okrockad ut KAN det ha medfört ett större obehag för dess passagerare jämfört med de i den tillknycklade bilen.

Med detta sagt så rekommenderar jag dig ett läkarbesök för att få detta dokumenterat även om du mår prima efter krocken. Rygg och nackont kan komma långt senare.
Krockar de med varandra så har ju båda bilarna nytta av varandras deformationszoner. Hoppar du in i en vadderad vägg klara du ju dig rätt bra.

Bilar är mjuka, Teslor är hårda, eller hur nu trafiksäkerhetsloganen gick.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Pansarbil krock

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Hmmm....
Börjar se ett mönster.
Alla nek0’s inlägg hackar ner på Teslan som en dyr, illa byggd statussymbol.
Jag tror att du gör dina inlägg bara för att retas. (Ungefär som vår vän ”djävulens advokat” som ett tag ville ligga timme efter timme i över 250 km/h och kritiserade Teslan för att inte palla det. Men, men, numera är det kanska trevliga inslag från DA)
Jag har inte kritiserat utan frågat.
Jag är varken blind eller döv.
Tänk dig en regering med bara S eller M och alla frågor får ett svar . Jag hade inte velat bo i ett sådant land.
Alla vi har åsikter och jag tycker att du kan istället för påhopp börja möta mig med fakta och vettiga argument
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Pansarbil krock

Inlägg av Tjell »

Allmän rekommendation vid ev whiplash-skada: en osteopat är rätt att ta sig till. De har bättre helhetssyn på kroppen!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Pansarbil krock

Inlägg av tehjimos »

nek0 skrev:
mati skrev:
Ajjjj, det där ser ju mindre bra ut. Framförallt för Peggan och de som satt i den. Och så gör det alltid ont att se en skadad Tesla.
Men alltså vilket kassaskåp är det egentligen? Det ser ju ut som att det är mest plasten som har fått stryk. Bakluckan verkar ju fortfarande gå att öppna. Hur är det ens möjligt? Det är ju inte första gången man ser en Tesla som har dödat en annan bil på det viset.
Har Teslan inga deformationszoner ?
Blir det inte "lite" extra hårda slag mot kroppen om bilen inte tar och mjukar upp smällen?
Teslan är en av världens säkraste bilar... väldigt låg chans för personskador så någonting gör dom väl rätt!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Pansarbil krock

Inlägg av e5m1r »

Är inte alla nyare förstärkta där bak pga extra stolar
Brukar se likadant ut om den påkörda bilen har dragkrok
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Pansarbil krock

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Är inte alla nyare förstärkta där bak pga extra stolar
Brukar se likadant ut om den påkörda bilen har dragkrok
Precis, skulle vara lite tråkigt om ens deformationszon bestod av bakluckan där två barn kan sitta... Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Pansarbil krock

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
e5m1r skrev:
Är inte alla nyare förstärkta där bak pga extra stolar
Brukar se likadant ut om den påkörda bilen har dragkrok
Precis, skulle vara lite tråkigt om ens deformationszon bestod av bakluckan där två barn kan sitta... Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front.
Deformationszon är inte i bakluckan på någon bil.
Utan deformationszon blir det stor påfrestning på kroppen . Det måste göra unt när bältet fångar kroppen.
"Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front" Jo, men vad blir det imorgon om det kommer en hårdare bil en Peugeot?
Min dragkrok tog upp smällen, inte en repa på bilen eller kroken och jag fick whiplash och efter 1 år har ja fortfarande unt i nacken
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Pansarbil krock

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:

Deformationszon är inte i bakluckan på någon bil.
Utan deformationszon blir det stor påfrestning på kroppen . Det måste göra unt när bältet fångar kroppen.
"Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front" Jo, men vad blir det imorgon om det kommer en hårdare bil en Peugeot?
Min dragkrok tog upp smällen, inte en repa på bilen eller kroken och jag fick whiplash och efter 1 år har ja fortfarande unt i nacken
Om du skulle ha möjligheten, vad skulle du välja? Whiplash resten av ditt liv eller dina två barn i jumpseat mosade?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Pansarbil krock

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:

Deformationszon är inte i bakluckan på någon bil.
Utan deformationszon blir det stor påfrestning på kroppen . Det måste göra unt när bältet fångar kroppen.
"Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front" Jo, men vad blir det imorgon om det kommer en hårdare bil en Peugeot?
Min dragkrok tog upp smällen, inte en repa på bilen eller kroken och jag fick whiplash och efter 1 år har ja fortfarande unt i nacken
Om du skulle ha möjligheten, vad skulle du välja? Whiplash resten av ditt liv eller dina två barn i jumpseat mosade?
Snälla du tänk lite själv. Vad händer med barn som sitter bakåtvända om bilen blir påkörd bakifrån?
Vad jag vet finns det inga krockkuddar i bakluckan som kan fånga huvuden .
Till att börja med skulle jag aldrig sitta själv, eller sätta någon annan i bagaget oavsett deformationszoner eller inte.
Det var mitt svar om vad jag väljer.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Pansarbil krock

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:

Deformationszon är inte i bakluckan på någon bil.
Utan deformationszon blir det stor påfrestning på kroppen . Det måste göra unt när bältet fångar kroppen.
"Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front" Jo, men vad blir det imorgon om det kommer en hårdare bil en Peugeot?
Min dragkrok tog upp smällen, inte en repa på bilen eller kroken och jag fick whiplash och efter 1 år har ja fortfarande unt i nacken
Om du skulle ha möjligheten, vad skulle du välja? Whiplash resten av ditt liv eller dina två barn i jumpseat mosade?
Snälla du tänk lite själv. Vad händer med barn som sitter bakåtvända om bilen blir påkörd bakifrån?
Vad jag vet finns det inga krockkuddar i bakluckan som kan fånga huvuden .
Till att börja med skulle jag aldrig sitta själv, eller sätta någon annan i bagaget oavsett deformationszoner eller inte.
Det var mitt svar om vad jag väljer.
Misstänkte att du inte ville svara på den frågan och att du inte ville svara på att skydda barnen. Tänk själv, vad händer med barn som sitter i vanligt baksäte när en bil kör in i sidan? Vill du där ha en deformationszon lika stor som motorhuven förutsatt samma kraft?

Det är alltid ett avvägande hur mycket deformationen skall vara kontra hur mycket man vill hålla intakt och i vilka krafter. Visst kan Model S akterparti deformeras men vill man att detta skall göras vid alla krockar oavsett kraft? Det är alltid en avvägning och man vill alltid försöka göra det säkrare samtidigt som man behåller funktion.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Pansarbil krock

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:



Misstänkte att du inte ville svara på den frågan och att du inte ville svara på att skydda barnen. Tänk själv, vad händer med barn som sitter i vanligt baksäte när en bil kör in i sidan? Vill du där ha en deformationszon lika stor som motorhuven förutsatt samma kraft?

Det är alltid ett avvägande hur mycket deformationen skall vara kontra hur mycket man vill hålla intakt och i vilka krafter. Visst kan Model S akterparti deformeras men vill man att detta skall göras vid alla krockar oavsett kraft? Det är alltid en avvägning och man vill alltid försöka göra det säkrare samtidigt som man behåller funktion.
Men vad vill du att jag ska svara?
Jag svarade ju "Till att börja med skulle jag aldrig sitta själv, eller sätta någon annan i bagaget oavsett deformationszoner eller inte."
Jag har inget annat svar.
"Tänk själv, vad händer med barn som sitter i vanligt baksäte när en bil kör in i sidan?"
Jo jag har tänkt så långt det går. Mitt barn sitter framåtvänd i en barnstol. Bilen jag kör har krockgardin och krockkuddar bak . Tror att hon sitter säkrare än bakåtvänd i bagaget oavsett om det är Volvos, Skodas eller Teslas bagage
Användarvisningsbild
SebastianP
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 feb 2017 08:37

Re: Pansarbil krock

Inlägg av SebastianP »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:



Misstänkte att du inte ville svara på den frågan och att du inte ville svara på att skydda barnen. Tänk själv, vad händer med barn som sitter i vanligt baksäte när en bil kör in i sidan? Vill du där ha en deformationszon lika stor som motorhuven förutsatt samma kraft?

Det är alltid ett avvägande hur mycket deformationen skall vara kontra hur mycket man vill hålla intakt och i vilka krafter. Visst kan Model S akterparti deformeras men vill man att detta skall göras vid alla krockar oavsett kraft? Det är alltid en avvägning och man vill alltid försöka göra det säkrare samtidigt som man behåller funktion.
Men vad vill du att jag ska svara?
Jag svarade ju "Till att börja med skulle jag aldrig sitta själv, eller sätta någon annan i bagaget oavsett deformationszoner eller inte."
Jag har inget annat svar.
"Tänk själv, vad händer med barn som sitter i vanligt baksäte när en bil kör in i sidan?"
Jo jag har tänkt så långt det går. Mitt barn sitter framåtvänd i en barnstol. Bilen jag kör har krockgardin och krockkuddar bak . Tror att hon sitter säkrare än bakåtvänd i bagaget oavsett om det är Volvos, Skodas eller Teslas bagage
#troll #dontfeedthetroll
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Pansarbil krock

Inlägg av rockard »

Men nu får ni väl ändå ge er? Jag har ingen aning om vad som är optimalt ur deformationssynpunkt, men er argumentation haltar något oerhört. Nek0 undrar om det inte borde vara mer deformation bak. Han blir anklagad för att vara anti Tesla. Han hävdar att det är dåligt ur säkerhetssynpunkt om tillverkare börjar göra mindre deformationszoner eftersom man förlitar sig på att andra bilen deformeras istället, och tar upp sin egen skada som exempel på hur det går när det är för styvt. Han får frågan om han inte hellre är skadad än får sina barn krossade i bakluckan. Ungefär här tappar man all form av rim och reson och framför allt blir det smaklöst. Han svarar att han aldrig skulle stoppa sina barn i bakluckan och blir då anklagad för att vara troll. Ridå. Börjar bli less på detta forum.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Pansarbil krock

Inlägg av improwise »

tehjimos skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
Ajjjj, det där ser ju mindre bra ut. Framförallt för Peggan och de som satt i den. Och så gör det alltid ont att se en skadad Tesla.
Men alltså vilket kassaskåp är det egentligen? Det ser ju ut som att det är mest plasten som har fått stryk. Bakluckan verkar ju fortfarande gå att öppna. Hur är det ens möjligt? Det är ju inte första gången man ser en Tesla som har dödat en annan bil på det viset.
Har Teslan inga deformationszoner ?
Blir det inte "lite" extra hårda slag mot kroppen om bilen inte tar och mjukar upp smällen?
Teslan är en av världens säkraste bilar... väldigt låg chans för personskador så någonting gör dom väl rätt!
Det är väl alla bilar, frågan är på vilken plats man ligger på :D
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Pansarbil krock

Inlägg av nek0 »

rockard skrev:
Men nu får ni väl ändå ge er? Jag har ingen aning om vad som är optimalt ur deformationssynpunkt, men er argumentation haltar något oerhört. Nek0 undrar om det inte borde vara mer deformation bak. Han blir anklagad för att vara anti Tesla. Han hävdar att det är dåligt ur säkerhetssynpunkt om tillverkare börjar göra mindre deformationszoner eftersom man förlitar sig på att andra bilen deformeras istället, och tar upp sin egen skada som exempel på hur det går när det är för styvt. Han får frågan om han inte hellre är skadad än får sina barn krossade i bakluckan. Ungefär här tappar man all form av rim och reson och framför allt blir det smaklöst. Han svarar att han aldrig skulle stoppa sina barn i bakluckan och blir då anklagad för att vara troll. Ridå. Börjar bli less på detta forum.
Tack rockard.
Du är en av få som fattat att jag inte hatar Tesla eller någon person här.
Jag skulle köpa en Tesla nu om den klarade mina önskningar . Det är lite lättare för mig köra en bil för 300 000 och vara missnöjd med vissa saker en betala 950 000 och vara missnöjd. Det finns bara en bilmärke som aldrig kommer stå på min garageuppfart och det är Volvo. Har gjort 3 försök med Volvo och aldrig mer :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Pansarbil krock

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Har gjort 3 försök med Volvo och aldrig mer :)
Samma här. Efter tredje Volvon gav jag upp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Pansarbil krock

Inlägg av +46 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Har gjort 3 försök med Volvo och aldrig mer :)
Samma här. Efter tredje Volvon gav jag upp.
Jag har aldrig ägt en Volvo men har allt oftare valt den som hyrbil när jag har varit på tjänsteförrättningar. Det har blivit några tusentals mil, de allra flesta i norra Sverige. Måste säga att jag är djupt imponerad av Volvo. Stolar i världsklass, riktigt bra ljus och att allt alltid har fungerat trots att resorna ibland har genomförts under extrema väg- och väderförhållanden.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Pansarbil krock

Inlägg av Monark1954 »

Alternativet Whiplash eller skadade barn som sitter långt bak.
Ingendera är det enkla svaret med erfarenhet av Whiplash.

Bilen stolar har en viktig funktion för att minska skaderisken, detta avspeglas även i krocktester då stolar som skyddar mot Whiplash ger ett bättre totalbetyg.

Hoppas den påkörde i S:en inte får nackproblem inom några veckor. En indikation på att Tesla har bra stolar för skydd mot Whiplash. Det borde även vara så att Teslans tyngd ger en dämpande inverkar på krockkrafter på de som sitter i Teslan vid påkörning bakifrån.

Krockzoner bak i olika bilar har jag ingen kunskap om så jag lämnar den bollen.
Krockzoner är generellt viktiga för som påpekats minska krockkrafterna på personer i bilen. En styv amerikansk pickupp med rambalkar har som jämförelse inget bra skydd om den krockar med en jämlike. Krossar den en liten bil är det den lilla bilen som är enda deformationszonen och markant ökar skaderisken i den lilla bilen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Pansarbil krock

Inlägg av Leo »

Angående deformationszoner bak tror jag det är anledningen till att man egentligen inte får köra omkring med en löstagbar dragkrok monterad då den inte används. Samt att det även är därför besiktningen kontrollerar att den går att ta bort.

Med en dragkrok på vid påkörning bakifrån går kraften rakt in i den stumma grundkonstruktionen/ramen och sen via bilens stol in i kroppen.

Så ta bort dragkroken när den inte används så minskar risken för Whiplash och du minskar också risken för fastrostad dragkrok.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Pansarbil krock

Inlägg av +46 »

Bra rekommendation att ta bort dragkroken om man har en löstagbar så att den inte rostar fast, men att dragkroken ökar risken för skada på moderna bilar är en skröna enligt Anders Kullgren på Folksam (svar på en läsarfråga i Vi bilägare):

Fråga:
Jag har hört av olika personer, varav en som drabbats av en svår whiplashskada, att skaderisken vid påkörning bak-ifrån blir större om ”offrets” bil har en dragkrok, stämmer det?
Lars

Svar:
Nej, det är en skröna. Vi har kunnat se en viss ökad risk i äldre bilar (Volvo 240 och Saab 900 – gamla). Men i moderna bilar ser vi ingen ökad risk. Vi har undersökt både verkliga olyckor och i krocktester och tittat på skillnaden mellan bilar utan, med avtagbar och med fast krok.

Vi noterade lite lägre värden i krockdockorna när bilen har en avtagbar dragkrok kontra fast, men det är inget vi kunnat belägga i verkliga olyckor. Vi avråder inte från dragkrok men den rekommendation vi brukar ge är att man bör välja en avtagbar krok.
Anders Kullgren, Folksam
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Pansarbil krock

Inlägg av GiGurra »

Om ett hårt och ett mjukt objekt pressas mot varandra kommer det mjuka vara det enda som deformeras tills dess att det blivit "hårdare" än det hårda objektet. klassisk hǻllfasthetslära. Vissa modifikationer och ändringar till förklaringen kan visserligen vara nödvändiga då jag var sämst på detta ämne när jag läste det :).

Bilden ovan är inte så oväntad - ungefär samma utseende när en volvo drämde in i morfars gamla Toyota. Volvon klarade sig fint - inte toyotan :P. Så det har mkt att göra med hur mjuka bilarna byggts och vad man optimerar för. Vilka typ av objekt som du krockar med och i vilka hastigheter vill du kunna överleva.. klurig fråga för biltillverkarna att välja
Skriv svar