Pansarbil krock

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Pansarbil krock

Inlägg av +46 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Har gjort 3 försök med Volvo och aldrig mer :)
Samma här. Efter tredje Volvon gav jag upp.
Jag har aldrig ägt en Volvo men har allt oftare valt den som hyrbil när jag har varit på tjänsteförrättningar. Det har blivit några tusentals mil, de allra flesta i norra Sverige. Måste säga att jag är djupt imponerad av Volvo. Stolar i världsklass, riktigt bra ljus och att allt alltid har fungerat trots att resorna ibland har genomförts under extrema väg- och väderförhållanden.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Pansarbil krock

Inlägg av Monark1954 »

Alternativet Whiplash eller skadade barn som sitter långt bak.
Ingendera är det enkla svaret med erfarenhet av Whiplash.

Bilen stolar har en viktig funktion för att minska skaderisken, detta avspeglas även i krocktester då stolar som skyddar mot Whiplash ger ett bättre totalbetyg.

Hoppas den påkörde i S:en inte får nackproblem inom några veckor. En indikation på att Tesla har bra stolar för skydd mot Whiplash. Det borde även vara så att Teslans tyngd ger en dämpande inverkar på krockkrafter på de som sitter i Teslan vid påkörning bakifrån.

Krockzoner bak i olika bilar har jag ingen kunskap om så jag lämnar den bollen.
Krockzoner är generellt viktiga för som påpekats minska krockkrafterna på personer i bilen. En styv amerikansk pickupp med rambalkar har som jämförelse inget bra skydd om den krockar med en jämlike. Krossar den en liten bil är det den lilla bilen som är enda deformationszonen och markant ökar skaderisken i den lilla bilen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Pansarbil krock

Inlägg av Leo »

Angående deformationszoner bak tror jag det är anledningen till att man egentligen inte får köra omkring med en löstagbar dragkrok monterad då den inte används. Samt att det även är därför besiktningen kontrollerar att den går att ta bort.

Med en dragkrok på vid påkörning bakifrån går kraften rakt in i den stumma grundkonstruktionen/ramen och sen via bilens stol in i kroppen.

Så ta bort dragkroken när den inte används så minskar risken för Whiplash och du minskar också risken för fastrostad dragkrok.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Pansarbil krock

Inlägg av +46 »

Bra rekommendation att ta bort dragkroken om man har en löstagbar så att den inte rostar fast, men att dragkroken ökar risken för skada på moderna bilar är en skröna enligt Anders Kullgren på Folksam (svar på en läsarfråga i Vi bilägare):

Fråga:
Jag har hört av olika personer, varav en som drabbats av en svår whiplashskada, att skaderisken vid påkörning bak-ifrån blir större om ”offrets” bil har en dragkrok, stämmer det?
Lars

Svar:
Nej, det är en skröna. Vi har kunnat se en viss ökad risk i äldre bilar (Volvo 240 och Saab 900 – gamla). Men i moderna bilar ser vi ingen ökad risk. Vi har undersökt både verkliga olyckor och i krocktester och tittat på skillnaden mellan bilar utan, med avtagbar och med fast krok.

Vi noterade lite lägre värden i krockdockorna när bilen har en avtagbar dragkrok kontra fast, men det är inget vi kunnat belägga i verkliga olyckor. Vi avråder inte från dragkrok men den rekommendation vi brukar ge är att man bör välja en avtagbar krok.
Anders Kullgren, Folksam
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Pansarbil krock

Inlägg av GiGurra »

Om ett hårt och ett mjukt objekt pressas mot varandra kommer det mjuka vara det enda som deformeras tills dess att det blivit "hårdare" än det hårda objektet. klassisk hǻllfasthetslära. Vissa modifikationer och ändringar till förklaringen kan visserligen vara nödvändiga då jag var sämst på detta ämne när jag läste det :).

Bilden ovan är inte så oväntad - ungefär samma utseende när en volvo drämde in i morfars gamla Toyota. Volvon klarade sig fint - inte toyotan :P. Så det har mkt att göra med hur mjuka bilarna byggts och vad man optimerar för. Vilka typ av objekt som du krockar med och i vilka hastigheter vill du kunna överleva.. klurig fråga för biltillverkarna att välja
Skriv svar