Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av bat »

Uppvärmningen av batteriet är det som drar överlägset mest under den kalla perioden. Bra knep är att se till att uppladdningen blir klar precis innan du ska åka - då är batteriet redan varmt när du kör. Finns stöd för det i 3:e parts app'ar som "Dashboard for Tesla" eller så räknar du bara lite själv på ungefär när laddningen bör starta baserat på din normala dagsförbrukning.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av EnTraktor »

Om du har en 85-Tesla så har du ca 75,000 Wh batteri tillgängligt. Sedan är det bara räkna matte.
Förbrukar du 180 kommer du ca 42 mil, förbrukar du 210 kommer du ca 36 mil, förbrukar du 250 kommer du ca 30 mil och förbrukar du 300 kommer du ca 25 mil, o.s.v.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av Remuz »

Jag kör min X 16km till jobbet och 16km hem från jobbet varje dag. Med range mode drar det runt 60km för hela resan inkl förvärmningarna. Utan range mode är det närmare 90km. Dock ökar min förbrukning endast 3% på långa sträckor (från 236 i snitt på sommaren till 242 på vintern sett över 2800mil, räknat från däckbyte).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av mgorgis »

Kan man inte ha batteriuppvärmningen på så länge bilen är kopplad till väggen?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av Bjelke »

mgorgis skrev:
Kan man inte ha batteriuppvärmningen på så länge bilen är kopplad till väggen?
Det går inte att ha själva batterivärmaren igång för sig, den har ingen egen styrning sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av Kulingen »

Jag kör ca 6 mil till jobbet och 6 mil hem, kan ladda på ena stället ska jag ha range mode inkopplad både turerna eller bara när jag åker efter jag laddat bilen?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
Jag kör ca 6 mil till jobbet och 6 mil hem, kan ladda på ena stället ska jag ha range mode inkopplad både turerna eller bara när jag åker efter jag laddat bilen?
Båda turerna. Men kom ihåg att range mode även drar ner på värmen i kupén. Du kommer troligen känna av det i form av iskalla fötter. Jag skulle inte slå på range mode om det inte behövs.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Kulingen skrev:
Jag kör ca 6 mil till jobbet och 6 mil hem, kan ladda på ena stället ska jag ha range mode inkopplad både turerna eller bara när jag åker efter jag laddat bilen?
Båda turerna. Men kom ihåg att range mode även drar ner på värmen i kupén. Du kommer troligen känna av det i form av iskalla fötter. Jag skulle inte slå på range mode om det inte behövs.
Hihi fattade inte svaret är nog trög, skulle jag ha det på eller av :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av Remuz »

Jag har range mode på vid den typen av turer men det är ju för jag inte kan nattladda. Kalla fötter har jag inga problem med dock immar det ofta med range mode på. Lite avimmning så brukar det lösa sig fint.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av Kulingen »

Kom på nu stt jag har kört med Range Mode inkopplad hela tiden sedan jag fick bilen i början av september.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
mati skrev:
Kulingen skrev:
Jag kör ca 6 mil till jobbet och 6 mil hem, kan ladda på ena stället ska jag ha range mode inkopplad både turerna eller bara när jag åker efter jag laddat bilen?
Båda turerna. Men kom ihåg att range mode även drar ner på värmen i kupén. Du kommer troligen känna av det i form av iskalla fötter. Jag skulle inte slå på range mode om det inte behövs.
Hihi fattade inte svaret är nog trög, skulle jag ha det på eller av :lol:
Det var jag som uttryckte mig olyckligt. Det jag menade var att du ska köra med range mode på båda turerna om du vill spara ström. Men om du inte vill bli blå om fötterna och samtidigt har råd med strömmen ska du låta bli att köra med range mode.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Kulingen skrev:
mati skrev:
Kulingen skrev:
Jag kör ca 6 mil till jobbet och 6 mil hem, kan ladda på ena stället ska jag ha range mode inkopplad både turerna eller bara när jag åker efter jag laddat bilen?
Båda turerna. Men kom ihåg att range mode även drar ner på värmen i kupén. Du kommer troligen känna av det i form av iskalla fötter. Jag skulle inte slå på range mode om det inte behövs.
Hihi fattade inte svaret är nog trög, skulle jag ha det på eller av :lol:
Det var jag som uttryckte mig olyckligt. Det jag menade var att du ska köra med range mode på båda turerna om du vill spara ström. Men om du inte vill bli blå om fötterna och samtidigt har råd med strömmen ska du låta bli att köra med range mode.
När den frusna delen av mitt liv är i bilen blir det alltså Range Mode Off, annars On. Tackar att du sänker dig till min nivå när du svarar :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
När den frusna delen av mitt liv är i bilen blir det alltså Range Mode Off, annars On. Tackar att du sänker dig till min nivå när du svarar :lol:
:lol: Jag tyckte iofs att det var ganska nära min egen nivå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Kulingen skrev:
När den frusna delen av mitt liv är i bilen blir det alltså Range Mode Off, annars On. Tackar att du sänker dig till min nivå när du svarar :lol:
:lol: Jag tyckte iofs att det var ganska nära min egen nivå.
Men vi är kanske ganska smarta ändå eftersom vi redde ut det till slut.

Har ingen laddplats vid min bostad ännu, kommer få det om ca 1 år. Laddar gratis på jobbet och 200m från min bostad finns Fortum gratisladdare, så jag har klarat köra 920 mil gratis ännu. Vilket fint ord det är GRATIS, förutom att bilen var dyr i inköp förstås.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
Men vi är kanske ganska smarta ändå eftersom vi redde ut det till slut.

Har ingen laddplats vid min bostad ännu, kommer få det om ca 1 år. Laddar gratis på jobbet och 200m från min bostad finns Fortum gratisladdare, så jag har klarat köra 920 mil gratis ännu. Vilket fint ord det är GRATIS, förutom att bilen var dyr i inköp förstås.
Hehe, ja, vi är två genier. :lol:
Jag kan väl säga såhär. Om jag räknar hemmaladdning som gratis pga att jag numera har solceller som täcker mitt behov, så har jag aldrig betalat för laddning heller. Förut laddade jag gratis på jobbet, lite SuC ibland, oftast publika kommunala laddstolpar, någon gång en gratis snabbladdare. Betalat har jag aldrig gjort på 1,5 år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av Zalman3 »

Kan man köra 30 mil i -20 med en S75D?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Kulingen skrev:
Men vi är kanske ganska smarta ändå eftersom vi redde ut det till slut.

Har ingen laddplats vid min bostad ännu, kommer få det om ca 1 år. Laddar gratis på jobbet och 200m från min bostad finns Fortum gratisladdare, så jag har klarat köra 920 mil gratis ännu. Vilket fint ord det är GRATIS, förutom att bilen var dyr i inköp förstås.
Hehe, ja, vi är två genier. :lol:
Jag kan väl säga såhär. Om jag räknar hemmaladdning som gratis pga att jag numera har solceller som täcker mitt behov, så har jag aldrig betalat för laddning heller. Förut laddade jag gratis på jobbet, lite SuC ibland, oftast publika kommunala laddstolpar, någon gång en gratis snabbladdare. Betalat har jag aldrig gjort på 1,5 år.
Får säga grattis, 2 st av mina kompisar har skaffat solceller håller på att övertala dessa otrogna (diesel/bensin) att bli 100% rena. Får se hur det går, den ena ör nog inte långt kvar att rena
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Kan man köra 30 mil i -20 med en S75D?
Spontant skulle jag säga nej, inte ens min 90D skulle klara det. Men det är kanske inte helt sant. Om vägen är torr, batteriet varmt och högerfoten vältrimmad så går det kanske.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av Kulingen »

Zalman3 skrev:
Kan man köra 30 mil i -20 med en S75D?
Jag har bara haft minus 4 grader och då går det lätt
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av Satellite65 »

Hej!
Jag har i dagsläget fått ihop några hundra vintermil på min X och det jag spontant skulle vilja säga är att förbrukningen varierar väldigt mycket vintertid, något man måste ta i beaktning när man planerar resor. Många faktorer spelar in, temp, väglag, väder, stigning, hastighet, temp på batterier, temp i kupen mm.

Jag hämtade ut bilen 6/10 och hade till en början ett snitt på ca 260wh/km i dagsläget ligger detta snitt på 296 och det är ökande.

Korta körningar under kalla eller snörika dagar är värst och där ligger jag ofta över 360Wh/km (ibland runt 450) När man får upp tempen någorlunda så kan man hamna runt 250-280 på längre körningar.

Lär mig mer och mer för varje dag hur jag skall optimera kör/ladd cykler men tycker inte att det för så stor skillnad om jag tar den direkt ur laddning när det är -10gC (gäller vanlig hemma laddning 1 eller 3fas)

Såg just att rubriken ligger under model S men jag postar ändå ;)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av MangeT »

Blöt vägbana eller snömodd påverkar mer än kyla.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av Kulingen »

Satellite65 skrev:
Hej!
Jag har i dagsläget fått ihop några hundra vintermil på min X och det jag spontant skulle vilja säga är att förbrukningen varierar väldigt mycket vintertid, något man måste ta i beaktning när man planerar resor. Många faktorer spelar in, temp, väglag, väder, stigning, hastighet, temp på batterier, temp i kupen mm.

Jag hämtade ut bilen 6/10 och hade till en början ett snitt på ca 260wh/km i dagsläget ligger detta snitt på 296 och det är ökande.

Korta körningar under kalla eller snörika dagar är värst och där ligger jag ofta över 360Wh/km (ibland runt 450) När man får upp tempen någorlunda så kan man hamna runt 250-280 på längre körningar.

Lär mig mer och mer för varje dag hur jag skall optimera kör/ladd cykler men tycker inte att det för så stor skillnad om jag tar den direkt ur laddning när det är -10gC (gäller vanlig hemma laddning 1 eller 3fas)

Såg just att rubriken ligger under model S men jag postar ändå ;)
Jag brukar ligga runt 160-220Wh/km kör då ca 6 mil
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av Legato »

För mig ligger förbrukningen ca 15% högre vintertid trots mindre fälgar (19" vs 20") samt att jag oftast ser till att ladda och förvärma i samband med avfärd. Använder dock ej range mode (annat än i extrema nödfall), skulle aldrig offra värmen i kupén för att spara ett par kronor när jag köpt en bil för en miljon...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Kan man köra 30 mil i -20 med en S75D?
Spontant skulle jag säga nej, inte ens min 90D skulle klara det. Men det är kanske inte helt sant. Om vägen är torr, batteriet varmt och högerfoten vältrimmad så går det kanske.
Har 1,98kWh per mil i snitt sedan jag fick bilen i mars 2017. Har nu kort ca 2.660 mil sedan dess.
Har ännu aldrig kommit över 2kWh per mil om jag kört längre sträckor över 30 mil.
Har ännu aldrig laddat hemma, så det är alltid kallstart med hög förbrukning.

Gissar att jag skulle klara 30mil med försiktigt körning och -20 med min S75D.
Körde Krokom - Umeå 402km i somras och hade då 62km kvar. Så om jag klarar 46 mil på sommaren, då borde man väl klara 30 mil på vintern om det är torr asfalt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Inlägg av Gustafsson »

Klarar 30 mil i -10 i vart fall. Har 35 mil typical vid 100%. Men kalla dagar kan förbrukningen gå utanför skalan på energimätaren några mil, därefter sjunker den till ca 200 Wh/km +-20, så mycket korta körningar blir extremt energikrävande. Men jämför man med en fossilbil så drar den också extremt mycket under dessa förhållanden.
Det är bara att ladda mer!
I snömodd får man räkna med betydligt kortare räckvidd, min klarar då ca 25 mil jfrt typical 32,5 vid 90%.
Trösten är väl att långkörning inte påverkas så mycket som man kan tro.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar