Det var jag som uttryckte mig olyckligt. Det jag menade var att du ska köra med range mode på båda turerna om du vill spara ström. Men om du inte vill bli blå om fötterna och samtidigt har råd med strömmen ska du låta bli att köra med range mode.Kulingen skrev:Hihi fattade inte svaret är nog trög, skulle jag ha det på eller avmati skrev:Båda turerna. Men kom ihåg att range mode även drar ner på värmen i kupén. Du kommer troligen känna av det i form av iskalla fötter. Jag skulle inte slå på range mode om det inte behövs.Kulingen skrev:Jag kör ca 6 mil till jobbet och 6 mil hem, kan ladda på ena stället ska jag ha range mode inkopplad både turerna eller bara när jag åker efter jag laddat bilen?
Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Moderator: Redaktion
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
När den frusna delen av mitt liv är i bilen blir det alltså Range Mode Off, annars On. Tackar att du sänker dig till min nivå när du svararmati skrev:Det var jag som uttryckte mig olyckligt. Det jag menade var att du ska köra med range mode på båda turerna om du vill spara ström. Men om du inte vill bli blå om fötterna och samtidigt har råd med strömmen ska du låta bli att köra med range mode.Kulingen skrev:Hihi fattade inte svaret är nog trög, skulle jag ha det på eller avmati skrev:Båda turerna. Men kom ihåg att range mode även drar ner på värmen i kupén. Du kommer troligen känna av det i form av iskalla fötter. Jag skulle inte slå på range mode om det inte behövs.Kulingen skrev:Jag kör ca 6 mil till jobbet och 6 mil hem, kan ladda på ena stället ska jag ha range mode inkopplad både turerna eller bara när jag åker efter jag laddat bilen?
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Jag tyckte iofs att det var ganska nära min egen nivå.Kulingen skrev:När den frusna delen av mitt liv är i bilen blir det alltså Range Mode Off, annars On. Tackar att du sänker dig till min nivå när du svarar
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Men vi är kanske ganska smarta ändå eftersom vi redde ut det till slut.mati skrev:Jag tyckte iofs att det var ganska nära min egen nivå.Kulingen skrev:När den frusna delen av mitt liv är i bilen blir det alltså Range Mode Off, annars On. Tackar att du sänker dig till min nivå när du svarar
Har ingen laddplats vid min bostad ännu, kommer få det om ca 1 år. Laddar gratis på jobbet och 200m från min bostad finns Fortum gratisladdare, så jag har klarat köra 920 mil gratis ännu. Vilket fint ord det är GRATIS, förutom att bilen var dyr i inköp förstås.
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Hehe, ja, vi är två genier.Kulingen skrev:Men vi är kanske ganska smarta ändå eftersom vi redde ut det till slut.
Har ingen laddplats vid min bostad ännu, kommer få det om ca 1 år. Laddar gratis på jobbet och 200m från min bostad finns Fortum gratisladdare, så jag har klarat köra 920 mil gratis ännu. Vilket fint ord det är GRATIS, förutom att bilen var dyr i inköp förstås.
Jag kan väl säga såhär. Om jag räknar hemmaladdning som gratis pga att jag numera har solceller som täcker mitt behov, så har jag aldrig betalat för laddning heller. Förut laddade jag gratis på jobbet, lite SuC ibland, oftast publika kommunala laddstolpar, någon gång en gratis snabbladdare. Betalat har jag aldrig gjort på 1,5 år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Kan man köra 30 mil i -20 med en S75D?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Får säga grattis, 2 st av mina kompisar har skaffat solceller håller på att övertala dessa otrogna (diesel/bensin) att bli 100% rena. Får se hur det går, den ena ör nog inte långt kvar att renamati skrev:Hehe, ja, vi är två genier.Kulingen skrev:Men vi är kanske ganska smarta ändå eftersom vi redde ut det till slut.
Har ingen laddplats vid min bostad ännu, kommer få det om ca 1 år. Laddar gratis på jobbet och 200m från min bostad finns Fortum gratisladdare, så jag har klarat köra 920 mil gratis ännu. Vilket fint ord det är GRATIS, förutom att bilen var dyr i inköp förstås.
Jag kan väl säga såhär. Om jag räknar hemmaladdning som gratis pga att jag numera har solceller som täcker mitt behov, så har jag aldrig betalat för laddning heller. Förut laddade jag gratis på jobbet, lite SuC ibland, oftast publika kommunala laddstolpar, någon gång en gratis snabbladdare. Betalat har jag aldrig gjort på 1,5 år.
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Spontant skulle jag säga nej, inte ens min 90D skulle klara det. Men det är kanske inte helt sant. Om vägen är torr, batteriet varmt och högerfoten vältrimmad så går det kanske.Zalman3 skrev:Kan man köra 30 mil i -20 med en S75D?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Jag har bara haft minus 4 grader och då går det lättZalman3 skrev:Kan man köra 30 mil i -20 med en S75D?
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Hej!
Jag har i dagsläget fått ihop några hundra vintermil på min X och det jag spontant skulle vilja säga är att förbrukningen varierar väldigt mycket vintertid, något man måste ta i beaktning när man planerar resor. Många faktorer spelar in, temp, väglag, väder, stigning, hastighet, temp på batterier, temp i kupen mm.
Jag hämtade ut bilen 6/10 och hade till en början ett snitt på ca 260wh/km i dagsläget ligger detta snitt på 296 och det är ökande.
Korta körningar under kalla eller snörika dagar är värst och där ligger jag ofta över 360Wh/km (ibland runt 450) När man får upp tempen någorlunda så kan man hamna runt 250-280 på längre körningar.
Lär mig mer och mer för varje dag hur jag skall optimera kör/ladd cykler men tycker inte att det för så stor skillnad om jag tar den direkt ur laddning när det är -10gC (gäller vanlig hemma laddning 1 eller 3fas)
Såg just att rubriken ligger under model S men jag postar ändå
Jag har i dagsläget fått ihop några hundra vintermil på min X och det jag spontant skulle vilja säga är att förbrukningen varierar väldigt mycket vintertid, något man måste ta i beaktning när man planerar resor. Många faktorer spelar in, temp, väglag, väder, stigning, hastighet, temp på batterier, temp i kupen mm.
Jag hämtade ut bilen 6/10 och hade till en början ett snitt på ca 260wh/km i dagsläget ligger detta snitt på 296 och det är ökande.
Korta körningar under kalla eller snörika dagar är värst och där ligger jag ofta över 360Wh/km (ibland runt 450) När man får upp tempen någorlunda så kan man hamna runt 250-280 på längre körningar.
Lär mig mer och mer för varje dag hur jag skall optimera kör/ladd cykler men tycker inte att det för så stor skillnad om jag tar den direkt ur laddning när det är -10gC (gäller vanlig hemma laddning 1 eller 3fas)
Såg just att rubriken ligger under model S men jag postar ändå
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Blöt vägbana eller snömodd påverkar mer än kyla.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Jag brukar ligga runt 160-220Wh/km kör då ca 6 milSatellite65 skrev:Hej!
Jag har i dagsläget fått ihop några hundra vintermil på min X och det jag spontant skulle vilja säga är att förbrukningen varierar väldigt mycket vintertid, något man måste ta i beaktning när man planerar resor. Många faktorer spelar in, temp, väglag, väder, stigning, hastighet, temp på batterier, temp i kupen mm.
Jag hämtade ut bilen 6/10 och hade till en början ett snitt på ca 260wh/km i dagsläget ligger detta snitt på 296 och det är ökande.
Korta körningar under kalla eller snörika dagar är värst och där ligger jag ofta över 360Wh/km (ibland runt 450) När man får upp tempen någorlunda så kan man hamna runt 250-280 på längre körningar.
Lär mig mer och mer för varje dag hur jag skall optimera kör/ladd cykler men tycker inte att det för så stor skillnad om jag tar den direkt ur laddning när det är -10gC (gäller vanlig hemma laddning 1 eller 3fas)
Såg just att rubriken ligger under model S men jag postar ändå
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
För mig ligger förbrukningen ca 15% högre vintertid trots mindre fälgar (19" vs 20") samt att jag oftast ser till att ladda och förvärma i samband med avfärd. Använder dock ej range mode (annat än i extrema nödfall), skulle aldrig offra värmen i kupén för att spara ett par kronor när jag köpt en bil för en miljon...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Har 1,98kWh per mil i snitt sedan jag fick bilen i mars 2017. Har nu kort ca 2.660 mil sedan dess.mati skrev:Spontant skulle jag säga nej, inte ens min 90D skulle klara det. Men det är kanske inte helt sant. Om vägen är torr, batteriet varmt och högerfoten vältrimmad så går det kanske.Zalman3 skrev:Kan man köra 30 mil i -20 med en S75D?
Har ännu aldrig kommit över 2kWh per mil om jag kört längre sträckor över 30 mil.
Har ännu aldrig laddat hemma, så det är alltid kallstart med hög förbrukning.
Gissar att jag skulle klara 30mil med försiktigt körning och -20 med min S75D.
Körde Krokom - Umeå 402km i somras och hade då 62km kvar. Så om jag klarar 46 mil på sommaren, då borde man väl klara 30 mil på vintern om det är torr asfalt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Klarar 30 mil i -10 i vart fall. Har 35 mil typical vid 100%. Men kalla dagar kan förbrukningen gå utanför skalan på energimätaren några mil, därefter sjunker den till ca 200 Wh/km +-20, så mycket korta körningar blir extremt energikrävande. Men jämför man med en fossilbil så drar den också extremt mycket under dessa förhållanden.
Det är bara att ladda mer!
I snömodd får man räkna med betydligt kortare räckvidd, min klarar då ca 25 mil jfrt typical 32,5 vid 90%.
Trösten är väl att långkörning inte påverkas så mycket som man kan tro.
Det är bara att ladda mer!
I snömodd får man räkna med betydligt kortare räckvidd, min klarar då ca 25 mil jfrt typical 32,5 vid 90%.
Trösten är väl att långkörning inte påverkas så mycket som man kan tro.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Absolut, men eventuellt får man ta en laddpaus på några minuter på vägen.Zalman3 skrev:Kan man köra 30 mil i -20 med en S75D?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Korta sträckor = ineffektivt pga att det mesta av energin inte går åt att köra bilen, utan att värma upp den (kupén, batteri och annat).
Kör några 10mils-sträckor isället och kolla - resultatet lär vara annorlunda.
Jämför ocså mot korta sträckor i ICE-bil utan ex motorvärmare - kommer dra REJÄLT mkt mer än i värmen.
Min s90D "drar" också ungefär dubbelt så mkt i kallt väder/runt nollan när jag kör korta sträckan till jobbet och startar ej-preheatad och utan laddkabel inkopplad.
Sedan på vägen hem på kvällen (i princip samma utetemperatur) så är förbrukningen typ samma som under varma månader, pga att den är varm från början (står i garage)
Räkna med "enhetskostnad" på 2-5% procentenheter eller så att värma upp bilen i början vid 0an, oavsett hur långt du ska köra. (Jag kör alltid med % som visare då jag anser att km-angivelse inte ger någonting)
Tänk även på att du har två typer av energikostnader att låta batteriet bära
1. Energiåtgång/km (körningen)
2. Energiåtgång/tid (uppvärmning, AC, infotainment, etc)
Under kalla förhålllanden vid långsam och kort körning framför allt så tar #2 över
Kör några 10mils-sträckor isället och kolla - resultatet lär vara annorlunda.
Jämför ocså mot korta sträckor i ICE-bil utan ex motorvärmare - kommer dra REJÄLT mkt mer än i värmen.
Min s90D "drar" också ungefär dubbelt så mkt i kallt väder/runt nollan när jag kör korta sträckan till jobbet och startar ej-preheatad och utan laddkabel inkopplad.
Sedan på vägen hem på kvällen (i princip samma utetemperatur) så är förbrukningen typ samma som under varma månader, pga att den är varm från början (står i garage)
Räkna med "enhetskostnad" på 2-5% procentenheter eller så att värma upp bilen i början vid 0an, oavsett hur långt du ska köra. (Jag kör alltid med % som visare då jag anser att km-angivelse inte ger någonting)
Tänk även på att du har två typer av energikostnader att låta batteriet bära
1. Energiåtgång/km (körningen)
2. Energiåtgång/tid (uppvärmning, AC, infotainment, etc)
Under kalla förhålllanden vid långsam och kort körning framför allt så tar #2 över
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Det är -4 hos mig nu, har laddat i ca 20 minuter och kommit upp i hela 1km i timmen i laddhastighet.
Laddar med 230V och 10A.
Värmer den i princip bara batteriet nu?
Hur länge brukar det ta innan batteriet är så varmt
så jag kommer upp i ca 10kmh som jag brukar kunna komma upp i på sommaren?
EDIT:
Nu efter en timme kan jag ladda med 7kmh!
Undrar hur det stämmer egentligen eftersom räckvidden har ökat från 169 till 179km på denna
laddtimme.
Laddar med 230V och 10A.
Värmer den i princip bara batteriet nu?
Hur länge brukar det ta innan batteriet är så varmt
så jag kommer upp i ca 10kmh som jag brukar kunna komma upp i på sommaren?
EDIT:
Nu efter en timme kan jag ladda med 7kmh!
Undrar hur det stämmer egentligen eftersom räckvidden har ökat från 169 till 179km på denna
laddtimme.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
7 km/h är medel för sessionen, så laddar den 1 km/h i 30 min och sedan 13 km/h i 30 min kommer den efter en timme säga 7 km/h.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Idag blev det ca 300m stigning på ca 3km i 2dm nysnö och -8gC upp till toppen av berget efter sommarbilvägen.
Gissa snittet
Gissa snittet
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
525 ? Fin bild ocksåSatellite65 skrev:Idag blev det ca 300m stigning på ca 3km i 2dm nysnö och -8gC upp till toppen av berget efter sommarbilvägen.
Gissa snittet
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Wooow, har aldrig kört i backar eller snö ännu. Finns inget sådant här.Hyted skrev:950
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Jag gissar ju baraKulingen skrev:Wooow, har aldrig kört i backar eller snö ännu. Finns inget sådant här.Hyted skrev:950
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Blev så upphetsad av svaret så jag inte fattade att det var en gissningHyted skrev:Jag gissar ju baraKulingen skrev:Wooow, har aldrig kört i backar eller snö ännu. Finns inget sådant här.Hyted skrev:950