Autopilot 2.0 börjar bli grym

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av vigge50 »

TBjorn skrev:
vigge50 skrev:
Lyckades se den i safari på iPad och till en början ser det bra ut men sen så klarar den inte av att hålla bilen inom linjerna, dock så är det en väldigt kurvig väg. Har svårt och säga att AP2 är grym när den kör över linje4na så många gånger som den gör i klippet.
Hmm, ser vi verkligen på samma klipp? Fick kolla två gånger till på 27" skärm, men kan inte se att bilen går över linjerna en enda gång. Däremot fixar den vägbygget med en bil snett framför på ett mycket bra sätt. För att inte prata om det extrema motljuset där bilen aldrig är över någon linje.
Nä, kom av någon anledning till detta klippet istället. I det du skickade så verkar den inte ha något problem med motljus vilket är bra.

Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av HerrNilsson »

TBjorn skrev:
Nedan ett youtube klipp på rätt svår situation som AP 2.0 fixar galant. Det tar sig!


https://www.youtube.com/watch?v=UyBnf73dg4k
Japp och med ganska lågt stående sol rakt in i vindrutan dessutom. Det har min AP1 helt klart problem med ofta.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av TBjorn »

vigge50 skrev:
TBjorn skrev:
vigge50 skrev:
Lyckades se den i safari på iPad och till en början ser det bra ut men sen så klarar den inte av att hålla bilen inom linjerna, dock så är det en väldigt kurvig väg. Har svårt och säga att AP2 är grym när den kör över linje4na så många gånger som den gör i klippet.
Hmm, ser vi verkligen på samma klipp? Fick kolla två gånger till på 27" skärm, men kan inte se att bilen går över linjerna en enda gång. Däremot fixar den vägbygget med en bil snett framför på ett mycket bra sätt. För att inte prata om det extrema motljuset där bilen aldrig är över någon linje.
Nä, kom av någon anledning till detta klippet istället. I det du skickade så verkar den inte ha något problem med motljus vilket är bra.

Oj,oj,oj, ja där snackar vi problem. Ett tag kvar på den typ av vägavsnitt.
BV
Verdi

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av Verdi »

Vad händer om bilen i filen bredvid kommer över i Teslans fil?

Vad ska man egentligen ha AP till? Hur använder ni det? Jag har iaf kommit så långt att jag kan använda AP avslappnat på raka fina motorvägar när det inte är så mycket trafik. På kurviga landsvägar eller i tät trafik så styr jag hellre själv. Inte kul att få möte med buss i en trång kurva där bussen genar över på min sida om AP stenhårt håller på sina linjer. Dessutom tycker jag den misstar snö för målade linjer ibland.

Jag ska antagligen göra en 30-mila körning på fredag. Ska försöka köra mer än jag brukar på AP och se hur det känns. Iaf på de delar som det är motorväg.
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av TBjorn »

Verdi skrev:
Vad händer om bilen i filen bredvid kommer över i Teslans fil?

Vad ska man egentligen ha AP till? Hur använder ni det? Jag har iaf kommit så långt att jag kan använda AP avslappnat på raka fina motorvägar när det inte är så mycket trafik. På kurviga landsvägar eller i tät trafik så styr jag hellre själv. Inte kul att få möte med buss i en trång kurva där bussen genar över på min sida om AP stenhårt håller på sina linjer. Dessutom tycker jag den misstar snö för målade linjer ibland.

Jag ska antagligen göra en 30-mila körning på fredag. Ska försöka köra mer än jag brukar på AP och se hur det känns. Iaf på de delar som det är motorväg.
Bilköer och motorväg dvs de tråkiga körtillfällena som dessa är väll de mest lämpade situationerna, men ska bli spännande att ta del av utvecklingen kring AP.
BV
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av mgorgis »

Jag testade AP när jag provkörde en MS och jag var väldigt nervös och skulle aldrig lita på det och satt med händerna väldigt nära ratten ifall oförutsedda situationer skulle uppstå. Minns inte om det var AP1 eller AP2 men jag skulle inte känna mig säkrare med det ena eller andra. Jag har som följd inte beställt det till min bil och undrar hur mycket man kan "slappna av" och hur mycket det ger om man ändå ska ha både ögon, händer och all hjärnkapacitet närvarande?

Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?

Tacksam för era åsikter :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av Legato »

I köer är det fantastiskt... Jag sköta jobbmail och chatta med kunder när trafiken rullar långsamt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av bjelkeman »

mgorgis skrev:
Jag testade AP när jag provkörde en MS och jag var väldigt nervös och skulle aldrig lita på det och satt med händerna väldigt nära ratten ifall oförutsedda situationer skulle uppstå. Minns inte om det var AP1 eller AP2 men jag skulle inte känna mig säkrare med det ena eller andra. Jag har som följd inte beställt det till min bil och undrar hur mycket man kan "slappna av" och hur mycket det ger om man ändå ska ha både ögon, händer och all hjärnkapacitet närvarande?

Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?

Tacksam för era åsikter :)
När jag kör på motorväg eller motortrafikled så kör bilen (AP1) uppskattningsvis mellan 50% och 90%. Jag är inte speciellt intresserad av att köra dessa sträckor, så AP får gärna göra det. Jag tycker det är betydligt mindre arbete att låta AP köra än att göra det själv, även om jag övervakar körningen hela tiden. Jag känner mig 20-30% mindre trött (hur man nu mäter det) när jag kommer fram, speciellt när det är längre än ett par tre mil. Är AP1 värt det för mig? Absolut.

Tillägg: När jag kör sträckor med mycket poliser, E4 norr och söder om Stockholm så är det mycket mer avslappnat att bara lägga sig på fartgränsen och låta AP göra jobbet, medans Audinissarna stressar på i vänsterfilen. Funkar för mig.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av mgorgis »

Och apropå hastigheten så tror jag det kändes som att bilen bromsade ner ganska häftigt när vägens hastighet ändrades från t.ex 70 till 50
Är det så eller var det något annat?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av nek0 »

mgorgis skrev:
Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?

Tacksam för era åsikter :)
Vitsen är det att man kan vila kortare perioder på raksträckorna. Det är mycket lättare att övervaka AP-n än att hela tiden köra själv.
Om jag förstått rätt så får man inte någon adaptiv farthållare om man inte betalar för AP. Kan ha fel i detta.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av mati »

Angående motljus så är AP2 förvånansvärt bra på det. Det känns nästan som att motljus på nåt märkligt vis gynnar kamerans förmåga att se vägen. Jag har märkt det flera gånger. I motljus kör den bättre än med ljuset från sidan eller bakifrån. Väldigt konstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av Verdi »

mgorgis skrev:
Och apropå hastigheten så tror jag det kändes som att bilen bromsade ner ganska häftigt när vägens hastighet ändrades från t.ex 70 till 50
Är det så eller var det något annat?

Då var det nog AP2. :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mgorgis skrev:
Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?

Tacksam för era åsikter :)
Vad är vitsen med farthållare? Då behöver man också vara närvarande. Du förstår kanske vad jag menar?

Det är ett hjälpmedel som underlättar och gör körningen mindre ansträngande. Jag använder AP extremt mycket eftersom jag kör väldigt mycket på motorväg, och jag tycker det är väldigt avslappnande. Jag kör ofta 30 milskörningar och det är stor skillnad på hur sliten jag känner mig efteråt beroende på om jag använt AP eller ej.

Jag har AP1 och har lärt mig när man kan förvänta sig att det kan bli problem. Nuförtiden är det extremt sällsyn att den gör något tokigt som jag inte redan förutspått. Tillförliten ökar naturligtvis efter hand som man lär sig att förutse de problem som kan uppstå. Men det tar ett bra tag att lära sig hur AP:n reagerar och när man kan förvänta sig problem.

På en provkörning finns det ingen chans att hinna få förtroende och insyn i hur AP:n jobbar. Det tog mig åtskilliga mil innan jag tyckte det var en tillgång. I början satt jag mest på helspänn hela tiden och undrade vad den skulle göra. Men nu skulle jag aldrig köpa en Tesla utan AP. Inte en chans.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av mgorgis »

Nicke Nyfiken skrev:
mgorgis skrev:
Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?

Tacksam för era åsikter :)
På en provkörning finns det ingen chans att hinna få förtroende och insyn i hur AP:n jobbar. Det tog mig åtskilliga mil innan jag tyckte det var en tillgång. I början satt jag mest på helspänn hela tiden och undrade vad den skulle göra. Men nu skulle jag aldrig köpa en Tesla utan AP. Inte en chans.
Det är precis så jag kände och trodde inte att det är något som jag skulle ha nytta av men hoppas att jag kan bli lite lugnare med tiden och lita mer på det allteftersom....då blir det kanske roligare också att åka långt? Jag orkar inte köra mer än typ 3 timmar i sträck så AP skulle råda bot på det :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av mati »

Jag tror det är ett problem som drabbar gsnska många av oss som har autopilot. Man måste använda den ofta för att lära sig vad den klarar av. Men om man som jag själv oftast kör på vägar som inte är lämpliga för autopiloten så har man i princip ingen möjlighet att lära sig systemet. Tillkommer att den uppdateras ofta så att färdigheterna skiftar. Ännu svårare att lära sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av mahulkp »

Nicke Nyfiken skrev:
mgorgis skrev:
Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?

Tacksam för era åsikter :)
Vad är vitsen med farthållare? Då behöver man också vara närvarande. Du förstår kanske vad jag menar?

Det är ett hjälpmedel som underlättar och gör körningen mindre ansträngande. Jag använder AP extremt mycket eftersom jag kör väldigt mycket på motorväg, och jag tycker det är väldigt avslappnande. Jag kör ofta 30 milskörningar och det är stor skillnad på hur sliten jag känner mig efteråt beroende på om jag använt AP eller ej.

Jag har AP1 och har lärt mig när man kan förvänta sig att det kan bli problem. Nuförtiden är det extremt sällsyn att den gör något tokigt som jag inte redan förutspått. Tillförliten ökar naturligtvis efter hand som man lär sig att förutse de problem som kan uppstå. Men det tar ett bra tag att lära sig hur AP:n reagerar och när man kan förvänta sig problem.

På en provkörning finns det ingen chans att hinna få förtroende och insyn i hur AP:n jobbar. Det tog mig åtskilliga mil innan jag tyckte det var en tillgång. I början satt jag mest på helspänn hela tiden och undrade vad den skulle göra. Men nu skulle jag aldrig köpa en Tesla utan AP. Inte en chans.
+1
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av TBjorn »

vigge50 skrev:
TBjorn skrev:
vigge50 skrev:
Lyckades se den i safari på iPad och till en början ser det bra ut men sen så klarar den inte av att hålla bilen inom linjerna, dock så är det en väldigt kurvig väg. Har svårt och säga att AP2 är grym när den kör över linje4na så många gånger som den gör i klippet.
Hmm, ser vi verkligen på samma klipp? Fick kolla två gånger till på 27" skärm, men kan inte se att bilen går över linjerna en enda gång. Däremot fixar den vägbygget med en bil snett framför på ett mycket bra sätt. För att inte prata om det extrema motljuset där bilen aldrig är över någon linje.
Nä, kom av någon anledning till detta klippet istället. I det du skickade så verkar den inte ha något problem med motljus vilket är bra.

Tesla tillåter max 31 graders kurvor. Kan förklara varför den rejält kurviga vägen inte fungerar. Tesla har alltså avsiktligt lagt in begränsning.
BV
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av mati »

Är det så? Varför har de gjort det i så fall? Om de siktar på full autonomi borde de väl klara alla vägar, inte bara de som är hyfsat raka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av bylund »

Missar jag något? 31° låter som en konstig begränsning. En väldigt lång svepande kurva kan väl vara 180° utan att det skulle vara något problem? Eller menar man att om autopiloten ser att vägen svänger >31° inom det avstånd den kan överblicka så vägrar den?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av mati »

Började fundera på det också nu. Vinkeln säger väl ingenting egentligen. Radien är är ju det som bestämmer krökningen eller vad det nu heter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av Nicklas »

mati skrev:
Är det så? Varför har de gjort det i så fall? Om de siktar på full autonomi borde de väl klara alla vägar, inte bara de som är hyfsat raka.
Ja, precis... Varför släpper dom inte bara det färdiga systemet direkt... Varför hålla på med dessa delsteg i utvecklingen... Helt onödigt; bättre att göra allt färdigt från början ;)
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av TBjorn »

I Calle d Tesla. They said no-no-no on using autopilot on a slow road. They also said the turn was 34°, not the 31° allowable by the autopilot.
BV
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av mati »

Nicklas skrev:
mati skrev:
Är det så? Varför har de gjort det i så fall? Om de siktar på full autonomi borde de väl klara alla vägar, inte bara de som är hyfsat raka.
Ja, precis... Varför släpper dom inte bara det färdiga systemet direkt... Varför hålla på med dessa delsteg i utvecklingen... Helt onödigt; bättre att göra allt färdigt från början ;)
Haha. Det jag undrar är varför man skulle sätta en sådan absolut gräns just för kurvor. Det känns jättekonstigt. Klarar den en kurva så är det väl bra, gör den inte det, okej då. Men varför skulle man avsiktligt begränsa den förmågan? Knappast för att öka säkerheten. Då hade man inte fått släppa AP i sin nuvarande form. Det är t ex igen som har satt en gräns för vilka vägar den ska gå att aktivera på, vilket jag hade tyckt vore logiskt. Istället går den att aktivera lite överallt för att sedan en sekund senare flippa ur, bara för att det kommer en kurva som bilen inte klarar av. Är inte det konstigt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av Remuz »

Min Ap2 är sämre än nånsin. Slår ur sig själv utan varning om den ens går att slå på alls. Hoppas på bättring i nästa version annars får väl service ge sig på min bil igen. Skiiiiiiiiitsegt att sitta i köer nu, i-landsproblem, men ändå.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Nicklas skrev:
mati skrev:
Är det så? Varför har de gjort det i så fall? Om de siktar på full autonomi borde de väl klara alla vägar, inte bara de som är hyfsat raka.
Ja, precis... Varför släpper dom inte bara det färdiga systemet direkt... Varför hålla på med dessa delsteg i utvecklingen... Helt onödigt; bättre att göra allt färdigt från början ;)
Haha. Det jag undrar är varför man skulle sätta en sådan absolut gräns just för kurvor. Det känns jättekonstigt. Klarar den en kurva så är det väl bra, gör den inte det, okej då. Men varför skulle man avsiktligt begränsa den förmågan? Knappast för att öka säkerheten. Då hade man inte fått släppa AP i sin nuvarande form. Det är t ex igen som har satt en gräns för vilka vägar den ska gå att aktivera på, vilket jag hade tyckt vore logiskt. Istället går den att aktivera lite överallt för att sedan en sekund senare flippa ur, bara för att det kommer en kurva som bilen inte klarar av. Är inte det konstigt?
Jag tror inte att det finns givna gränser. Min skoda har problem med en kurva men bara åt ena hållet och inte varje gång heller. Ibland är det inga problem . Det måste vara något som stör kameror eller datorn
Skriv svar