Autopilot 2.0 börjar bli grym
Moderator: Redaktion
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Angående motljus så är AP2 förvånansvärt bra på det. Det känns nästan som att motljus på nåt märkligt vis gynnar kamerans förmåga att se vägen. Jag har märkt det flera gånger. I motljus kör den bättre än med ljuset från sidan eller bakifrån. Väldigt konstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
mgorgis skrev:Och apropå hastigheten så tror jag det kändes som att bilen bromsade ner ganska häftigt när vägens hastighet ändrades från t.ex 70 till 50
Är det så eller var det något annat?
Då var det nog AP2.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Vad är vitsen med farthållare? Då behöver man också vara närvarande. Du förstår kanske vad jag menar?mgorgis skrev:Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?
Tacksam för era åsikter
Det är ett hjälpmedel som underlättar och gör körningen mindre ansträngande. Jag använder AP extremt mycket eftersom jag kör väldigt mycket på motorväg, och jag tycker det är väldigt avslappnande. Jag kör ofta 30 milskörningar och det är stor skillnad på hur sliten jag känner mig efteråt beroende på om jag använt AP eller ej.
Jag har AP1 och har lärt mig när man kan förvänta sig att det kan bli problem. Nuförtiden är det extremt sällsyn att den gör något tokigt som jag inte redan förutspått. Tillförliten ökar naturligtvis efter hand som man lär sig att förutse de problem som kan uppstå. Men det tar ett bra tag att lära sig hur AP:n reagerar och när man kan förvänta sig problem.
På en provkörning finns det ingen chans att hinna få förtroende och insyn i hur AP:n jobbar. Det tog mig åtskilliga mil innan jag tyckte det var en tillgång. I början satt jag mest på helspänn hela tiden och undrade vad den skulle göra. Men nu skulle jag aldrig köpa en Tesla utan AP. Inte en chans.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Det är precis så jag kände och trodde inte att det är något som jag skulle ha nytta av men hoppas att jag kan bli lite lugnare med tiden och lita mer på det allteftersom....då blir det kanske roligare också att åka långt? Jag orkar inte köra mer än typ 3 timmar i sträck så AP skulle råda bot på detNicke Nyfiken skrev:På en provkörning finns det ingen chans att hinna få förtroende och insyn i hur AP:n jobbar. Det tog mig åtskilliga mil innan jag tyckte det var en tillgång. I början satt jag mest på helspänn hela tiden och undrade vad den skulle göra. Men nu skulle jag aldrig köpa en Tesla utan AP. Inte en chans.mgorgis skrev:Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?
Tacksam för era åsikter
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Jag tror det är ett problem som drabbar gsnska många av oss som har autopilot. Man måste använda den ofta för att lära sig vad den klarar av. Men om man som jag själv oftast kör på vägar som inte är lämpliga för autopiloten så har man i princip ingen möjlighet att lära sig systemet. Tillkommer att den uppdateras ofta så att färdigheterna skiftar. Ännu svårare att lära sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
+1Nicke Nyfiken skrev:Vad är vitsen med farthållare? Då behöver man också vara närvarande. Du förstår kanske vad jag menar?mgorgis skrev:Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?
Tacksam för era åsikter
Det är ett hjälpmedel som underlättar och gör körningen mindre ansträngande. Jag använder AP extremt mycket eftersom jag kör väldigt mycket på motorväg, och jag tycker det är väldigt avslappnande. Jag kör ofta 30 milskörningar och det är stor skillnad på hur sliten jag känner mig efteråt beroende på om jag använt AP eller ej.
Jag har AP1 och har lärt mig när man kan förvänta sig att det kan bli problem. Nuförtiden är det extremt sällsyn att den gör något tokigt som jag inte redan förutspått. Tillförliten ökar naturligtvis efter hand som man lär sig att förutse de problem som kan uppstå. Men det tar ett bra tag att lära sig hur AP:n reagerar och när man kan förvänta sig problem.
På en provkörning finns det ingen chans att hinna få förtroende och insyn i hur AP:n jobbar. Det tog mig åtskilliga mil innan jag tyckte det var en tillgång. I början satt jag mest på helspänn hela tiden och undrade vad den skulle göra. Men nu skulle jag aldrig köpa en Tesla utan AP. Inte en chans.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Tesla tillåter max 31 graders kurvor. Kan förklara varför den rejält kurviga vägen inte fungerar. Tesla har alltså avsiktligt lagt in begränsning.vigge50 skrev:Nä, kom av någon anledning till detta klippet istället. I det du skickade så verkar den inte ha något problem med motljus vilket är bra.TBjorn skrev:Hmm, ser vi verkligen på samma klipp? Fick kolla två gånger till på 27" skärm, men kan inte se att bilen går över linjerna en enda gång. Däremot fixar den vägbygget med en bil snett framför på ett mycket bra sätt. För att inte prata om det extrema motljuset där bilen aldrig är över någon linje.vigge50 skrev:Lyckades se den i safari på iPad och till en början ser det bra ut men sen så klarar den inte av att hålla bilen inom linjerna, dock så är det en väldigt kurvig väg. Har svårt och säga att AP2 är grym när den kör över linje4na så många gånger som den gör i klippet.
BV
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Är det så? Varför har de gjort det i så fall? Om de siktar på full autonomi borde de väl klara alla vägar, inte bara de som är hyfsat raka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Missar jag något? 31° låter som en konstig begränsning. En väldigt lång svepande kurva kan väl vara 180° utan att det skulle vara något problem? Eller menar man att om autopiloten ser att vägen svänger >31° inom det avstånd den kan överblicka så vägrar den?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Började fundera på det också nu. Vinkeln säger väl ingenting egentligen. Radien är är ju det som bestämmer krökningen eller vad det nu heter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Ja, precis... Varför släpper dom inte bara det färdiga systemet direkt... Varför hålla på med dessa delsteg i utvecklingen... Helt onödigt; bättre att göra allt färdigt från börjanmati skrev:Är det så? Varför har de gjort det i så fall? Om de siktar på full autonomi borde de väl klara alla vägar, inte bara de som är hyfsat raka.
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
I Calle d Tesla. They said no-no-no on using autopilot on a slow road. They also said the turn was 34°, not the 31° allowable by the autopilot.
BV
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Haha. Det jag undrar är varför man skulle sätta en sådan absolut gräns just för kurvor. Det känns jättekonstigt. Klarar den en kurva så är det väl bra, gör den inte det, okej då. Men varför skulle man avsiktligt begränsa den förmågan? Knappast för att öka säkerheten. Då hade man inte fått släppa AP i sin nuvarande form. Det är t ex igen som har satt en gräns för vilka vägar den ska gå att aktivera på, vilket jag hade tyckt vore logiskt. Istället går den att aktivera lite överallt för att sedan en sekund senare flippa ur, bara för att det kommer en kurva som bilen inte klarar av. Är inte det konstigt?Nicklas skrev:Ja, precis... Varför släpper dom inte bara det färdiga systemet direkt... Varför hålla på med dessa delsteg i utvecklingen... Helt onödigt; bättre att göra allt färdigt från börjanmati skrev:Är det så? Varför har de gjort det i så fall? Om de siktar på full autonomi borde de väl klara alla vägar, inte bara de som är hyfsat raka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Min Ap2 är sämre än nånsin. Slår ur sig själv utan varning om den ens går att slå på alls. Hoppas på bättring i nästa version annars får väl service ge sig på min bil igen. Skiiiiiiiiitsegt att sitta i köer nu, i-landsproblem, men ändå.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Jag tror inte att det finns givna gränser. Min skoda har problem med en kurva men bara åt ena hållet och inte varje gång heller. Ibland är det inga problem . Det måste vara något som stör kameror eller datornmati skrev:Haha. Det jag undrar är varför man skulle sätta en sådan absolut gräns just för kurvor. Det känns jättekonstigt. Klarar den en kurva så är det väl bra, gör den inte det, okej då. Men varför skulle man avsiktligt begränsa den förmågan? Knappast för att öka säkerheten. Då hade man inte fått släppa AP i sin nuvarande form. Det är t ex igen som har satt en gräns för vilka vägar den ska gå att aktivera på, vilket jag hade tyckt vore logiskt. Istället går den att aktivera lite överallt för att sedan en sekund senare flippa ur, bara för att det kommer en kurva som bilen inte klarar av. Är inte det konstigt?Nicklas skrev:Ja, precis... Varför släpper dom inte bara det färdiga systemet direkt... Varför hålla på med dessa delsteg i utvecklingen... Helt onödigt; bättre att göra allt färdigt från börjanmati skrev:Är det så? Varför har de gjort det i så fall? Om de siktar på full autonomi borde de väl klara alla vägar, inte bara de som är hyfsat raka.
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Det köper jag. Att AP inte klarar alla kurvor är uppenbart och om det är pga att det finns en teknisk gräns för vad den kan klara av så är det ju inget konstigt. Men det påstods ju ovan att Tesla har avsiktligt lagt in en spärr som förhindrar att bilen ens försöker ta kurvor som är snävare än vad det nu ska vara. Och det verkar ologiskt. I så fall hade den ju i princip kunnat veta i förväg om det kommer en kurva som den inte får ta, mha kartinfon alltså. Istället för att försöka ta kurvan i alla fall, och sedan "tappa" vägen (avsiktligt?) hade den ju redan en bra bit före kurvan kunnat be föraren om att ta över ratten. Och det gör den ju inte. Den kör helt ovetande rätt in i limbon. Nä, det är helt orimligt.nek0 skrev:Jag tror inte att det finns givna gränser. Min skoda har problem med en kurva men bara åt ena hållet och inte varje gång heller. Ibland är det inga problem . Det måste vara något som stör kameror eller datorn
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Kan det vara så att begränsningen är hjulens vinkel ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Skulle tro att det kanske rör sig om rattutslag (max 31 grader). Kan vara en säkerhetsåtgärd så Teslan inte feltolkar och gör ett för kraftiga rattutslag, som medför att bilen voltar.e5m1r skrev:Kan det vara så att begränsningen är hjulens vinkel ?
BV
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Snö? Var då?Torkel skrev:Hur funkar APn nu när den första snön faller i syd?
7 plusgrader och ösregn just nu.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Vart besviken när jag hörde att AP behöver för att ha adaptiv farthållare...Jag tror att jag hörde någonstans att det fungerade även utan AP men jag kan ha missförstått förstås. Jag kommer beställa AP:n inom en snar framtid, först får jag köra en del och sen se över behovet. De flesta säger att det är ett måste men alla har olika behov av det tror jag.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Tidigare hade Tesla en kampanj där man fick provköra AP under en månad. Hör med SC om det finns möjlighet till detta fortfarande.mgorgis skrev:Vart besviken när jag hörde att AP behöver för att ha adaptiv farthållare...Jag tror att jag hörde någonstans att det fungerade även utan AP men jag kan ha missförstått förstås. Jag kommer beställa AP:n inom en snar framtid, först får jag köra en del och sen se över behovet. De flesta säger att det är ett måste men alla har olika behov av det tror jag.
Tesla Model Y
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Kör du mycket motorväg? I så fall tycker jag definitivt att AP är värt det. Använder det varje dag mellan hemmet och jobbet, underbart.mgorgis skrev:Det vore kanon! tack för tipset! ska höra med dem
Är det mest landsvägskörning som avverkas är svaret lite svårare tycker jag, även om jag själv tycker att den fungerar riktigt bra på de landsvägar jag kör. Jag skulle köpt det då också, men jag vet andra som inte tycker det fungerar lika bra (kanske skillnader mellan bilarna och hur kameran sitter etc.) och då är det lite pengar i sjön just nu. Eftersom man kan köpa till det i efterhand så är det bara att vänta in rapporterna på hur det fungerar och hålla fingret på köpknappen tills dess att det verkar fungera bra för merparten/alla.
Så tycker jag iaf.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Jag åkte på AP1 nästan hela vägen till jobbet imorse.Torkel skrev:Hur funkar APn nu när den första snön faller i syd?