Ja, precis... Varför släpper dom inte bara det färdiga systemet direkt... Varför hålla på med dessa delsteg i utvecklingen... Helt onödigt; bättre att göra allt färdigt från börjanmati skrev:Är det så? Varför har de gjort det i så fall? Om de siktar på full autonomi borde de väl klara alla vägar, inte bara de som är hyfsat raka.
Autopilot 2.0 börjar bli grym
Moderator: Redaktion
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
I Calle d Tesla. They said no-no-no on using autopilot on a slow road. They also said the turn was 34°, not the 31° allowable by the autopilot.
BV
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Haha. Det jag undrar är varför man skulle sätta en sådan absolut gräns just för kurvor. Det känns jättekonstigt. Klarar den en kurva så är det väl bra, gör den inte det, okej då. Men varför skulle man avsiktligt begränsa den förmågan? Knappast för att öka säkerheten. Då hade man inte fått släppa AP i sin nuvarande form. Det är t ex igen som har satt en gräns för vilka vägar den ska gå att aktivera på, vilket jag hade tyckt vore logiskt. Istället går den att aktivera lite överallt för att sedan en sekund senare flippa ur, bara för att det kommer en kurva som bilen inte klarar av. Är inte det konstigt?Nicklas skrev:Ja, precis... Varför släpper dom inte bara det färdiga systemet direkt... Varför hålla på med dessa delsteg i utvecklingen... Helt onödigt; bättre att göra allt färdigt från börjanmati skrev:Är det så? Varför har de gjort det i så fall? Om de siktar på full autonomi borde de väl klara alla vägar, inte bara de som är hyfsat raka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Min Ap2 är sämre än nånsin. Slår ur sig själv utan varning om den ens går att slå på alls. Hoppas på bättring i nästa version annars får väl service ge sig på min bil igen. Skiiiiiiiiitsegt att sitta i köer nu, i-landsproblem, men ändå.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Jag tror inte att det finns givna gränser. Min skoda har problem med en kurva men bara åt ena hållet och inte varje gång heller. Ibland är det inga problem . Det måste vara något som stör kameror eller datornmati skrev:Haha. Det jag undrar är varför man skulle sätta en sådan absolut gräns just för kurvor. Det känns jättekonstigt. Klarar den en kurva så är det väl bra, gör den inte det, okej då. Men varför skulle man avsiktligt begränsa den förmågan? Knappast för att öka säkerheten. Då hade man inte fått släppa AP i sin nuvarande form. Det är t ex igen som har satt en gräns för vilka vägar den ska gå att aktivera på, vilket jag hade tyckt vore logiskt. Istället går den att aktivera lite överallt för att sedan en sekund senare flippa ur, bara för att det kommer en kurva som bilen inte klarar av. Är inte det konstigt?Nicklas skrev:Ja, precis... Varför släpper dom inte bara det färdiga systemet direkt... Varför hålla på med dessa delsteg i utvecklingen... Helt onödigt; bättre att göra allt färdigt från börjanmati skrev:Är det så? Varför har de gjort det i så fall? Om de siktar på full autonomi borde de väl klara alla vägar, inte bara de som är hyfsat raka.
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Det köper jag. Att AP inte klarar alla kurvor är uppenbart och om det är pga att det finns en teknisk gräns för vad den kan klara av så är det ju inget konstigt. Men det påstods ju ovan att Tesla har avsiktligt lagt in en spärr som förhindrar att bilen ens försöker ta kurvor som är snävare än vad det nu ska vara. Och det verkar ologiskt. I så fall hade den ju i princip kunnat veta i förväg om det kommer en kurva som den inte får ta, mha kartinfon alltså. Istället för att försöka ta kurvan i alla fall, och sedan "tappa" vägen (avsiktligt?) hade den ju redan en bra bit före kurvan kunnat be föraren om att ta över ratten. Och det gör den ju inte. Den kör helt ovetande rätt in i limbon. Nä, det är helt orimligt.nek0 skrev:Jag tror inte att det finns givna gränser. Min skoda har problem med en kurva men bara åt ena hållet och inte varje gång heller. Ibland är det inga problem . Det måste vara något som stör kameror eller datorn
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Kan det vara så att begränsningen är hjulens vinkel ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Skulle tro att det kanske rör sig om rattutslag (max 31 grader). Kan vara en säkerhetsåtgärd så Teslan inte feltolkar och gör ett för kraftiga rattutslag, som medför att bilen voltar.e5m1r skrev:Kan det vara så att begränsningen är hjulens vinkel ?
BV
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Snö? Var då?Torkel skrev:Hur funkar APn nu när den första snön faller i syd?
7 plusgrader och ösregn just nu.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Vart besviken när jag hörde att AP behöver för att ha adaptiv farthållare...Jag tror att jag hörde någonstans att det fungerade även utan AP men jag kan ha missförstått förstås. Jag kommer beställa AP:n inom en snar framtid, först får jag köra en del och sen se över behovet. De flesta säger att det är ett måste men alla har olika behov av det tror jag.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Tidigare hade Tesla en kampanj där man fick provköra AP under en månad. Hör med SC om det finns möjlighet till detta fortfarande.mgorgis skrev:Vart besviken när jag hörde att AP behöver för att ha adaptiv farthållare...Jag tror att jag hörde någonstans att det fungerade även utan AP men jag kan ha missförstått förstås. Jag kommer beställa AP:n inom en snar framtid, först får jag köra en del och sen se över behovet. De flesta säger att det är ett måste men alla har olika behov av det tror jag.
Tesla Model Y
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Kör du mycket motorväg? I så fall tycker jag definitivt att AP är värt det. Använder det varje dag mellan hemmet och jobbet, underbart.mgorgis skrev:Det vore kanon! tack för tipset! ska höra med dem
Är det mest landsvägskörning som avverkas är svaret lite svårare tycker jag, även om jag själv tycker att den fungerar riktigt bra på de landsvägar jag kör. Jag skulle köpt det då också, men jag vet andra som inte tycker det fungerar lika bra (kanske skillnader mellan bilarna och hur kameran sitter etc.) och då är det lite pengar i sjön just nu. Eftersom man kan köpa till det i efterhand så är det bara att vänta in rapporterna på hur det fungerar och hålla fingret på köpknappen tills dess att det verkar fungera bra för merparten/alla.
Så tycker jag iaf.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Jag åkte på AP1 nästan hela vägen till jobbet imorse.Torkel skrev:Hur funkar APn nu när den första snön faller i syd?
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Det är tyvärr varken mycket motorväg eller landsvägskörning utan mycket skjutsa hit o dit och åka till affären....så vi använder inte bilen mycket egentligen men det blir säkert tillfällen då man kör längre sträckor och eller hamnar i hopplösa köer, då hade det varit roligt att ha det.
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Jag tycker bara att AP2 är lite väl dyrt egentligen, både Volvo och VW så får man deras motsvarighet till autopilot på köpet till bilen. Mer rimligt pris vore typ 15000 som jag betalde för säkerhetspaketet som var de mest avancerade 2011 på min Volvo..
Men visst de är vinstdrivande och kan såklart ta de pris de vill
Men ser man priset i förhållande till vad en modell 3 kostar så är de väldigt mycket pengar...
Men visst de är vinstdrivande och kan såklart ta de pris de vill
Men ser man priset i förhållande till vad en modell 3 kostar så är de väldigt mycket pengar...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Nej, det ingår inte som standard i varken VW eller Volvo. Och ingen av systemen är jämförbara med Teslas AP.chaffis75 skrev:Jag tycker bara att AP2 är lite väl dyrt egentligen, både Volvo och VW så får man deras motsvarighet till autopilot på köpet till bilen. Mer rimligt pris vore typ 15000 som jag betalde för säkerhetspaketet som var de mest avancerade 2011 på min Volvo..
Men visst de är vinstdrivande och kan såklart ta de pris de vill
Men ser man priset i förhållande till vad en modell 3 kostar så är de väldigt mycket pengar...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Nej det ingår inte och är inte jämförbar med Teslas AP men till Superben kostar det hiskeliga 5900kr inte $oscfor skrev:Nej, det ingår inte som standard i varken VW eller Volvo. Och ingen av systemen är jämförbara med Teslas AP.chaffis75 skrev:Jag tycker bara att AP2 är lite väl dyrt egentligen, både Volvo och VW så får man deras motsvarighet till autopilot på köpet till bilen. Mer rimligt pris vore typ 15000 som jag betalde för säkerhetspaketet som var de mest avancerade 2011 på min Volvo..
Men visst de är vinstdrivande och kan såklart ta de pris de vill
Men ser man priset i förhållande till vad en modell 3 kostar så är de väldigt mycket pengar...
Då får man hmmm Assist paket - Smart Light Assist, Lane Assist, Blind Spot Detect, Rear Traffic Alert (för Bi-Xenon)
Smart Light Assist (för Bi-Xenonstrålkastare som möjliggör körning med helljus trots möte genom att “dimma” ett fält vid mötande trafik.
Lane Assist - filhållningsassistent, läser väglinjerna och hjälper föraren att hålla rätt kurs i en aktuella filen.
Blind Spot Detect - varnar när fordon befinner sig i döda vinkeln),
Rear Traffic alert - varnar föraren vid skymd backning genom
Blind Spot detektorernas 20m långa räckvidd inkl. autobroms)
Det kan man nästan sega ingår.
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Inte alls. Med snö på vägen ser den inte linjerna längre. Jag har inte kunnat aktivera AP någonstans idag. Inte förrän det blev plusgrader i eftermiddag och vägarna blev rena från snö och is.Torkel skrev:Hur funkar APn nu när den första snön faller i syd?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Men total självkörningsförmåga är fullt möjlig med AP2 hårdvaran... eller hur?mati skrev:Inte alls. Med snö på vägen ser den inte linjerna längre. Jag har inte kunnat aktivera AP någonstans idag. Inte förrän det blev plusgrader i eftermiddag och vägarna blev rena från snö och is.Torkel skrev:Hur funkar APn nu när den första snön faller i syd?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Mina bilar har inte AP och jag kör själv så självkörningsförmåga är fullt möjlig även utan APNicke Nyfiken skrev:Men total självkörningsförmåga är fullt möjlig med AP2 hårdvaran... eller hur?mati skrev:Inte alls. Med snö på vägen ser den inte linjerna längre. Jag har inte kunnat aktivera AP någonstans idag. Inte förrän det blev plusgrader i eftermiddag och vägarna blev rena från snö och is.Torkel skrev:Hur funkar APn nu när den första snön faller i syd?
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Jag är också totalt säker på att jag kör själv.nek0 skrev:Mina bilar har inte AP och jag kör själv så självkörningsförmåga är fullt möjlig även utan AP
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Inte för att hacka men ren intressenek0 skrev:Nej det ingår inte och är inte jämförbar med Teslas AP men till Superben kostar det hiskeliga 5900kr inte $oscfor skrev:Nej, det ingår inte som standard i varken VW eller Volvo. Och ingen av systemen är jämförbara med Teslas AP.chaffis75 skrev:Jag tycker bara att AP2 är lite väl dyrt egentligen, både Volvo och VW så får man deras motsvarighet till autopilot på köpet till bilen. Mer rimligt pris vore typ 15000 som jag betalde för säkerhetspaketet som var de mest avancerade 2011 på min Volvo..
Men visst de är vinstdrivande och kan såklart ta de pris de vill
Men ser man priset i förhållande till vad en modell 3 kostar så är de väldigt mycket pengar...
Då får man hmmm Assist paket - Smart Light Assist, Lane Assist, Blind Spot Detect, Rear Traffic Alert (för Bi-Xenon)
Smart Light Assist (för Bi-Xenonstrålkastare som möjliggör körning med helljus trots möte genom att “dimma” ett fält vid mötande trafik.
Lane Assist - filhållningsassistent, läser väglinjerna och hjälper föraren att hålla rätt kurs i en aktuella filen.
Blind Spot Detect - varnar när fordon befinner sig i döda vinkeln),
Rear Traffic alert - varnar föraren vid skymd backning genom
Blind Spot detektorernas 20m långa räckvidd inkl. autobroms)
Det kan man nästan sega ingår.
Är du helt 100 att det är bixenon och inte led matrix av nåt slag har svårt att se hur xenon kan mörka delar av ljusbilden
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Tyvärr är jag helt säker på att det är ett par värdelösa bi-xenon lampore5m1r skrev:Inte för att hacka men ren intressenek0 skrev:Nej det ingår inte och är inte jämförbar med Teslas AP men till Superben kostar det hiskeliga 5900kr inte $oscfor skrev:Nej, det ingår inte som standard i varken VW eller Volvo. Och ingen av systemen är jämförbara med Teslas AP.chaffis75 skrev:Jag tycker bara att AP2 är lite väl dyrt egentligen, både Volvo och VW så får man deras motsvarighet till autopilot på köpet till bilen. Mer rimligt pris vore typ 15000 som jag betalde för säkerhetspaketet som var de mest avancerade 2011 på min Volvo..
Men visst de är vinstdrivande och kan såklart ta de pris de vill
Men ser man priset i förhållande till vad en modell 3 kostar så är de väldigt mycket pengar...
Då får man hmmm Assist paket - Smart Light Assist, Lane Assist, Blind Spot Detect, Rear Traffic Alert (för Bi-Xenon)
Smart Light Assist (för Bi-Xenonstrålkastare som möjliggör körning med helljus trots möte genom att “dimma” ett fält vid mötande trafik.
Lane Assist - filhållningsassistent, läser väglinjerna och hjälper föraren att hålla rätt kurs i en aktuella filen.
Blind Spot Detect - varnar när fordon befinner sig i döda vinkeln),
Rear Traffic alert - varnar föraren vid skymd backning genom
Blind Spot detektorernas 20m långa räckvidd inkl. autobroms)
Det kan man nästan sega ingår.
Är du helt 100 att det är bixenon och inte led matrix av nåt slag har svårt att se hur xenon kan mörka delar av ljusbilden
Förra modellen hade också Bi-xenon + h7 denna har bara bi-xenon och helljuset är rena skiten .