Autopilot 2.0 börjar bli grym

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av Nicklas »

mati skrev:
Är det så? Varför har de gjort det i så fall? Om de siktar på full autonomi borde de väl klara alla vägar, inte bara de som är hyfsat raka.
Ja, precis... Varför släpper dom inte bara det färdiga systemet direkt... Varför hålla på med dessa delsteg i utvecklingen... Helt onödigt; bättre att göra allt färdigt från början ;)
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av TBjorn »

I Calle d Tesla. They said no-no-no on using autopilot on a slow road. They also said the turn was 34°, not the 31° allowable by the autopilot.
BV
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av mati »

Nicklas skrev:
mati skrev:
Är det så? Varför har de gjort det i så fall? Om de siktar på full autonomi borde de väl klara alla vägar, inte bara de som är hyfsat raka.
Ja, precis... Varför släpper dom inte bara det färdiga systemet direkt... Varför hålla på med dessa delsteg i utvecklingen... Helt onödigt; bättre att göra allt färdigt från början ;)
Haha. Det jag undrar är varför man skulle sätta en sådan absolut gräns just för kurvor. Det känns jättekonstigt. Klarar den en kurva så är det väl bra, gör den inte det, okej då. Men varför skulle man avsiktligt begränsa den förmågan? Knappast för att öka säkerheten. Då hade man inte fått släppa AP i sin nuvarande form. Det är t ex igen som har satt en gräns för vilka vägar den ska gå att aktivera på, vilket jag hade tyckt vore logiskt. Istället går den att aktivera lite överallt för att sedan en sekund senare flippa ur, bara för att det kommer en kurva som bilen inte klarar av. Är inte det konstigt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av Remuz »

Min Ap2 är sämre än nånsin. Slår ur sig själv utan varning om den ens går att slå på alls. Hoppas på bättring i nästa version annars får väl service ge sig på min bil igen. Skiiiiiiiiitsegt att sitta i köer nu, i-landsproblem, men ändå.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Nicklas skrev:
mati skrev:
Är det så? Varför har de gjort det i så fall? Om de siktar på full autonomi borde de väl klara alla vägar, inte bara de som är hyfsat raka.
Ja, precis... Varför släpper dom inte bara det färdiga systemet direkt... Varför hålla på med dessa delsteg i utvecklingen... Helt onödigt; bättre att göra allt färdigt från början ;)
Haha. Det jag undrar är varför man skulle sätta en sådan absolut gräns just för kurvor. Det känns jättekonstigt. Klarar den en kurva så är det väl bra, gör den inte det, okej då. Men varför skulle man avsiktligt begränsa den förmågan? Knappast för att öka säkerheten. Då hade man inte fått släppa AP i sin nuvarande form. Det är t ex igen som har satt en gräns för vilka vägar den ska gå att aktivera på, vilket jag hade tyckt vore logiskt. Istället går den att aktivera lite överallt för att sedan en sekund senare flippa ur, bara för att det kommer en kurva som bilen inte klarar av. Är inte det konstigt?
Jag tror inte att det finns givna gränser. Min skoda har problem med en kurva men bara åt ena hållet och inte varje gång heller. Ibland är det inga problem . Det måste vara något som stör kameror eller datorn
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Jag tror inte att det finns givna gränser. Min skoda har problem med en kurva men bara åt ena hållet och inte varje gång heller. Ibland är det inga problem . Det måste vara något som stör kameror eller datorn
Det köper jag. Att AP inte klarar alla kurvor är uppenbart och om det är pga att det finns en teknisk gräns för vad den kan klara av så är det ju inget konstigt. Men det påstods ju ovan att Tesla har avsiktligt lagt in en spärr som förhindrar att bilen ens försöker ta kurvor som är snävare än vad det nu ska vara. Och det verkar ologiskt. I så fall hade den ju i princip kunnat veta i förväg om det kommer en kurva som den inte får ta, mha kartinfon alltså. Istället för att försöka ta kurvan i alla fall, och sedan "tappa" vägen (avsiktligt?) hade den ju redan en bra bit före kurvan kunnat be föraren om att ta över ratten. Och det gör den ju inte. Den kör helt ovetande rätt in i limbon. Nä, det är helt orimligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av e5m1r »

Kan det vara så att begränsningen är hjulens vinkel ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av TBjorn »

e5m1r skrev:
Kan det vara så att begränsningen är hjulens vinkel ?
Skulle tro att det kanske rör sig om rattutslag (max 31 grader). Kan vara en säkerhetsåtgärd så Teslan inte feltolkar och gör ett för kraftiga rattutslag, som medför att bilen voltar.
BV
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av Torkel »

Hur funkar APn nu när den första snön faller i syd?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Torkel skrev:
Hur funkar APn nu när den första snön faller i syd?
Snö? Var då? ;)

7 plusgrader och ösregn just nu. :cry:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av mgorgis »

Vart besviken när jag hörde att AP behöver för att ha adaptiv farthållare...Jag tror att jag hörde någonstans att det fungerade även utan AP men jag kan ha missförstått förstås. Jag kommer beställa AP:n inom en snar framtid, först får jag köra en del och sen se över behovet. De flesta säger att det är ett måste men alla har olika behov av det tror jag.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av gellerstam »

mgorgis skrev:
Vart besviken när jag hörde att AP behöver för att ha adaptiv farthållare...Jag tror att jag hörde någonstans att det fungerade även utan AP men jag kan ha missförstått förstås. Jag kommer beställa AP:n inom en snar framtid, först får jag köra en del och sen se över behovet. De flesta säger att det är ett måste men alla har olika behov av det tror jag.
Tidigare hade Tesla en kampanj där man fick provköra AP under en månad. Hör med SC om det finns möjlighet till detta fortfarande.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av mgorgis »

Det vore kanon! tack för tipset! ska höra med dem
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av ellerstrom »

mgorgis skrev:
Det vore kanon! tack för tipset! ska höra med dem
Kör du mycket motorväg? I så fall tycker jag definitivt att AP är värt det. Använder det varje dag mellan hemmet och jobbet, underbart.

Är det mest landsvägskörning som avverkas är svaret lite svårare tycker jag, även om jag själv tycker att den fungerar riktigt bra på de landsvägar jag kör. Jag skulle köpt det då också, men jag vet andra som inte tycker det fungerar lika bra (kanske skillnader mellan bilarna och hur kameran sitter etc.) och då är det lite pengar i sjön just nu. Eftersom man kan köpa till det i efterhand så är det bara att vänta in rapporterna på hur det fungerar och hålla fingret på köpknappen tills dess att det verkar fungera bra för merparten/alla.

Så tycker jag iaf.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av dstr »

Torkel skrev:
Hur funkar APn nu när den första snön faller i syd?
Jag åkte på AP1 nästan hela vägen till jobbet imorse.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av mgorgis »

Det är tyvärr varken mycket motorväg eller landsvägskörning utan mycket skjutsa hit o dit och åka till affären....så vi använder inte bilen mycket egentligen men det blir säkert tillfällen då man kör längre sträckor och eller hamnar i hopplösa köer, då hade det varit roligt att ha det.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av chaffis75 »

Jag tycker bara att AP2 är lite väl dyrt egentligen, både Volvo och VW så får man deras motsvarighet till autopilot på köpet till bilen. Mer rimligt pris vore typ 15000 som jag betalde för säkerhetspaketet som var de mest avancerade 2011 på min Volvo..
Men visst de är vinstdrivande och kan såklart ta de pris de vill :D
Men ser man priset i förhållande till vad en modell 3 kostar så är de väldigt mycket pengar...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av oscfor »

chaffis75 skrev:
Jag tycker bara att AP2 är lite väl dyrt egentligen, både Volvo och VW så får man deras motsvarighet till autopilot på köpet till bilen. Mer rimligt pris vore typ 15000 som jag betalde för säkerhetspaketet som var de mest avancerade 2011 på min Volvo..
Men visst de är vinstdrivande och kan såklart ta de pris de vill :D
Men ser man priset i förhållande till vad en modell 3 kostar så är de väldigt mycket pengar...
Nej, det ingår inte som standard i varken VW eller Volvo. Och ingen av systemen är jämförbara med Teslas AP.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av nek0 »

oscfor skrev:
chaffis75 skrev:
Jag tycker bara att AP2 är lite väl dyrt egentligen, både Volvo och VW så får man deras motsvarighet till autopilot på köpet till bilen. Mer rimligt pris vore typ 15000 som jag betalde för säkerhetspaketet som var de mest avancerade 2011 på min Volvo..
Men visst de är vinstdrivande och kan såklart ta de pris de vill :D
Men ser man priset i förhållande till vad en modell 3 kostar så är de väldigt mycket pengar...
Nej, det ingår inte som standard i varken VW eller Volvo. Och ingen av systemen är jämförbara med Teslas AP.
Nej det ingår inte och är inte jämförbar med Teslas AP men till Superben kostar det hiskeliga 5900kr inte $

Då får man hmmm Assist paket - Smart Light Assist, Lane Assist, Blind Spot Detect, Rear Traffic Alert (för Bi-Xenon)

Smart Light Assist (för Bi-Xenonstrålkastare som möjliggör körning med helljus trots möte genom att “dimma” ett fält vid mötande trafik.
Lane Assist - filhållningsassistent, läser väglinjerna och hjälper föraren att hålla rätt kurs i en aktuella filen.
Blind Spot Detect - varnar när fordon befinner sig i döda vinkeln),
Rear Traffic alert - varnar föraren vid skymd backning genom
Blind Spot detektorernas 20m långa räckvidd inkl. autobroms)
Det kan man nästan sega ingår.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av mati »

Torkel skrev:
Hur funkar APn nu när den första snön faller i syd?
Inte alls. Med snö på vägen ser den inte linjerna längre. Jag har inte kunnat aktivera AP någonstans idag. Inte förrän det blev plusgrader i eftermiddag och vägarna blev rena från snö och is.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
Torkel skrev:
Hur funkar APn nu när den första snön faller i syd?
Inte alls. Med snö på vägen ser den inte linjerna längre. Jag har inte kunnat aktivera AP någonstans idag. Inte förrän det blev plusgrader i eftermiddag och vägarna blev rena från snö och is.
Men total självkörningsförmåga är fullt möjlig med AP2 hårdvaran... eller hur?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av nek0 »

Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Torkel skrev:
Hur funkar APn nu när den första snön faller i syd?
Inte alls. Med snö på vägen ser den inte linjerna längre. Jag har inte kunnat aktivera AP någonstans idag. Inte förrän det blev plusgrader i eftermiddag och vägarna blev rena från snö och is.
Men total självkörningsförmåga är fullt möjlig med AP2 hårdvaran... eller hur?
Mina bilar har inte AP och jag kör själv så självkörningsförmåga är fullt möjlig även utan AP :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Mina bilar har inte AP och jag kör själv så självkörningsförmåga är fullt möjlig även utan AP :)
Jag är också totalt säker på att jag kör själv. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av e5m1r »

nek0 skrev:
oscfor skrev:
chaffis75 skrev:
Jag tycker bara att AP2 är lite väl dyrt egentligen, både Volvo och VW så får man deras motsvarighet till autopilot på köpet till bilen. Mer rimligt pris vore typ 15000 som jag betalde för säkerhetspaketet som var de mest avancerade 2011 på min Volvo..
Men visst de är vinstdrivande och kan såklart ta de pris de vill :D
Men ser man priset i förhållande till vad en modell 3 kostar så är de väldigt mycket pengar...
Nej, det ingår inte som standard i varken VW eller Volvo. Och ingen av systemen är jämförbara med Teslas AP.
Nej det ingår inte och är inte jämförbar med Teslas AP men till Superben kostar det hiskeliga 5900kr inte $

Då får man hmmm Assist paket - Smart Light Assist, Lane Assist, Blind Spot Detect, Rear Traffic Alert (för Bi-Xenon)

Smart Light Assist (för Bi-Xenonstrålkastare som möjliggör körning med helljus trots möte genom att “dimma” ett fält vid mötande trafik.
Lane Assist - filhållningsassistent, läser väglinjerna och hjälper föraren att hålla rätt kurs i en aktuella filen.
Blind Spot Detect - varnar när fordon befinner sig i döda vinkeln),
Rear Traffic alert - varnar föraren vid skymd backning genom
Blind Spot detektorernas 20m långa räckvidd inkl. autobroms)
Det kan man nästan sega ingår.
Inte för att hacka :) men ren intresse
Är du helt 100 att det är bixenon och inte led matrix av nåt slag har svårt att se hur xenon kan mörka delar av ljusbilden
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
nek0 skrev:
oscfor skrev:
chaffis75 skrev:
Jag tycker bara att AP2 är lite väl dyrt egentligen, både Volvo och VW så får man deras motsvarighet till autopilot på köpet till bilen. Mer rimligt pris vore typ 15000 som jag betalde för säkerhetspaketet som var de mest avancerade 2011 på min Volvo..
Men visst de är vinstdrivande och kan såklart ta de pris de vill :D
Men ser man priset i förhållande till vad en modell 3 kostar så är de väldigt mycket pengar...
Nej, det ingår inte som standard i varken VW eller Volvo. Och ingen av systemen är jämförbara med Teslas AP.
Nej det ingår inte och är inte jämförbar med Teslas AP men till Superben kostar det hiskeliga 5900kr inte $

Då får man hmmm Assist paket - Smart Light Assist, Lane Assist, Blind Spot Detect, Rear Traffic Alert (för Bi-Xenon)

Smart Light Assist (för Bi-Xenonstrålkastare som möjliggör körning med helljus trots möte genom att “dimma” ett fält vid mötande trafik.
Lane Assist - filhållningsassistent, läser väglinjerna och hjälper föraren att hålla rätt kurs i en aktuella filen.
Blind Spot Detect - varnar när fordon befinner sig i döda vinkeln),
Rear Traffic alert - varnar föraren vid skymd backning genom
Blind Spot detektorernas 20m långa räckvidd inkl. autobroms)
Det kan man nästan sega ingår.
Inte för att hacka :) men ren intresse
Är du helt 100 att det är bixenon och inte led matrix av nåt slag har svårt att se hur xenon kan mörka delar av ljusbilden
Tyvärr är jag helt säker på att det är ett par värdelösa bi-xenon lampor :(
Förra modellen hade också Bi-xenon + h7 denna har bara bi-xenon och helljuset är rena skiten .
Skriv svar