Hur koppla en bil till mitt konto

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av johan_w »

Hej,

Är ny medlem på forumet även om jag läst en del tidigare!

Jag har köpt en begagnad S90D som jag skall hämta på fredag! Jag har skapat ett konto på Tesla och laddat ner appen, dock kan jag inte logga in i appen då den säger att jag inte har några produkter kopplade till mitt konto.

Jag har försökt läsa men inte hittat någon info om hur jag gör på fredag för att lägga över bilen på mitt konto, från han som har den idag?

Är det någon som har information om hur man gör detta på en bil som redan finns på någons konto?

Mvh,
Johan
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av Gustafsson »

Maila Tesla, så fixar de detta. Kopia av registreringspappren där ägarbytet framgår bifogas. Ring annars kundtjänst.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av Kulingen »

johan_w skrev:
Hej,

Är ny medlem på forumet även om jag läst en del tidigare!

Jag har köpt en begagnad S90D som jag skall hämta på fredag! Jag har skapat ett konto på Tesla och laddat ner appen, dock kan jag inte logga in i appen då den säger att jag inte har några produkter kopplade till mitt konto.

Jag har försökt läsa men inte hittat någon info om hur jag gör på fredag för att lägga över bilen på mitt konto, från han som har den idag?

Är det någon som har information om hur man gör detta på en bil som redan finns på någons konto?

Mvh,
Johan
Du måste vara registrerad ägare på bilen först, det blir du efter affären på fredag
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av johan_w »

Tack för snabba svar!

Följdfråga: Måste jag ha kontot klart för att ladda vid SC eller hänger det ihop med bilen?

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av e5m1r »

johan_w skrev:
Tack för snabba svar!

Följdfråga: Måste jag ha kontot klart för att ladda vid SC eller hänger det ihop med bilen?

Mvh
Johan
Det hänger med bilen och bilen är kopplad till förra ägarens konto tills den blir kopplad till din
Så om din bil får för sig att tuta så vet du Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av johan_w »

Tack!

Det där med tutan funkar i min i3a med! Kul skämt med frun vid ratten.

:-)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av helix »

Grattis till ny bil!

När du hämtar den är det bara att stänga av "Remote access" som finns under inställningar i bilen. Då kan inte förre ägaren komma åt bilen via appen. När du fått registreringsbevis efter 2-3 dagar från Transportstyrelsen så mailar du detta tillsammans med en körkortskopia till: ServiceHelpEU@tesla.com. Det tar max några timmar innan Tesla flyttat bilen till ditt konto och när allt är klart ändrar du "Remote Access" till Enabled och sen är det bara att tuta och köra :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av bylund »

Det framgår inte här, men om du köper den begagnad av Tesla borde du kunna undvika en del av pappersexercisen ovan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av johan_w »

Detta är en S90D från feb som jag tar över leasingen på. Misstänker Tesla löser allt annars!

Hämtar den dock på SC i Gbg efter service.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av Stefan »

Grattis till bilen.
När jag köpte min begagnad så tog det ungefär 2 veckor innan bilen var kopplad till mig. Förvänta dig inte att det går snabbt och skicka in bilder på körkort, registreringsbevis, telefonnummer, mailadress (som du använder till ditt Tesla konto) och din adress. Tesla ring mig dagen de gjorde överföringen för att verifiera adressen...
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av johan_w »

Tack för svaren!

Lite konstigt att det inte framgår tydligare hos Tesla. Måste ju ske ganska ofta!

Bra med forum som dessa då!
Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 okt 2017 22:54

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av Widolf »

Jag köpte en beggad av Tesla. Det tog ca 30min innan jag hittade den i appen.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jag köpte min Model S av privatperson.

Jag ringde Tesla supporten som bad mig ta foto på körkort, och regbevis och skicka från samma mailadress som var registrerat på My Tesla kontot. Tog mindre än 2 timmar innan bilen var inne på My Tesla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
DevGroup
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 jan 2018 20:16
Ort: Sundsvall

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av DevGroup »

Najs, jag står nu inför samma fråga, men nu har jag svaret. Tack hörni (Y)
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av JonasPersson »

Vill tillägga att det är jättedumt att välja "Valet Mode" när man inte har tillgång till bilen i appen. Det gjorde vi på väg hem efter köp av bilhandlare. Lyckligtvis kunde vi få tag på förra ägaren som inte hade en aning om vad vi pratade om men att vi kunde testa med en kod som kanske kunde funka. Det gjorde den och vi slapp köra i slow motion resterande 40 mil.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av lawgiver »

Tycker det är anmärkningsvärt att Tesla är så långsamma och omoderna på att registrera mig som ny ägare....redan samma kväll köpet gjorts syns det ju i Transportstyrelsens system vem som äger bilen....nu har jag snart väntat 1.5 vecka för att få tillgång till något som jag faktiskt köpt och äger (mailade så fort papper kom från TS). Då det fortfarande gick att boka service via telefon så gjorde kanske detta inte så mycket, men nu är ju appen en integrerad del av att äga en Tesla vilket gör det hela ännu konstigare.....och för att inte stå i vägen för någon annan vid laddning så blir jag tvungen att hålla mig i närheten eftersom jag inte kan se laddningsnivån i appen. osv osv.
Kort sagt, en dålig första upplevelse av ett företag som borde agera betydligt modernare och snabbare än dom gör nu.

Någon som vet varför Tesla agerar på detta vis när det borde gå att göra det betydligt snabbare och smidigare?
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
Supermicke
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 sep 2019 08:00
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/mikael38955
Kontakt:

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av Supermicke »

Väntar på bekräftelse. För att snabba på provade jag att skicka en utskrift från transportstyrelsens sida, snabbare än att vänta på snigelposten. Skickade in igår morse men har ingen bil på kontot än..

Detta borde gå betydligt snabbare då appen är en viktig del av bilen.. Åtminstone borde de kunna svara ifall man behöver komplettera med något inom någon timme..
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av lawgiver »

Dagsnotering 4.5 veckor vid begköp utan leasing inblandat, fick tillgång igår. Äntligen. :)
...och stämmer allt så hör dom inte av sig alls utan du får kolla appen varje dag själv.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av Lembritt »

Frågade Tesla om dom kunde fixa det på plats när jag hämtade en Model S ifrån reparation.
Hade alla papper med mig, men icke...

Fick en mail adress av dom... (AccountSupportEMEA@tesla.com) Skickade in alla uppgifter direkt.
Har väntat i 3 veckor nu...

Tycker sånt här borde gå betydligt snabbare :(
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av GreenMachine »

Som inte heller framgår är att det för många/vissa tagit allt mellan 2 -6 veckor innan Tesla faktiskt gjort bytet klar i systemet, så om det inte händer något på några veckor så är det fullt normalt förutsatt att du då inte köper bilen direkt från Tesla dvs. Kul btw :D
Användarvisningsbild
Supermicke
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 sep 2019 08:00
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/mikael38955
Kontakt:

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av Supermicke »

Nu fick jag in bilen i appen! Det tog bara 6 dagar varav två dagar var helg! Mycket bra jobbat Tesla.. Vad jag gjorde:

*Skickade in en utskrift från transportstyrelsens sida istället för att vänta på att pappren kommer på posten (de har inte kommit än)

*Jag mailade Tesla supporten igen och påpekade risken med att någon annan har tillgång till min bil.

*Ringde supporten och konstaterade samma risk då jag inte fick något svar på mailen. De kontrollerade att de fått in alla uppgifter och berättade att de var överbelastade med jobb och inte hann med men skulle återkomma med mail när det var klart.

En dag senare så kom mailet!

Hoppas att det kan hjälpa några frustrerade nyblivna teslaägare..
Användarvisningsbild
andwin
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 18 aug 2019 09:40

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av andwin »

Supermicke skrev:
Nu fick jag in bilen i appen! Det tog bara 6 dagar varav två dagar var helg! Mycket bra jobbat Tesla.. Vad jag gjorde:

*Skickade in en utskrift från transportstyrelsens sida istället för att vänta på att pappren kommer på posten (de har inte kommit än)

*Jag mailade Tesla supporten igen och påpekade risken med att någon annan har tillgång till min bil.

*Ringde supporten och konstaterade samma risk då jag inte fick något svar på mailen. De kontrollerade att de fått in alla uppgifter och berättade att de var överbelastade med jobb och inte hann med men skulle återkomma med mail när det var klart.

En dag senare så kom mailet!

Hoppas att det kan hjälpa några frustrerade nyblivna teslaägare..
Tack för tipsen!
Model X P100D 2019 FSD
Model S 90D 2017 AP2
Användarvisningsbild
andwin
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 18 aug 2019 09:40

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av andwin »

Skickade in papperna i måndags..

ringde tisdag och frågade om allt var ok! det var det

Ringde igen på torsdagen 15.00 o pratade lite och kollade om allt var ok... DÅ sa dom att det tog upp till 5v...
Men efter lite snack igen så sa hon att hon fixade det med en gång... Vips så kom ett mail 15.30 att den var överflyttad ;)

3 dagar ;)
Model X P100D 2019 FSD
Model S 90D 2017 AP2
Användarvisningsbild
Nr9
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 okt 2019 15:01

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av Nr9 »

Hej, ny ägare till en beg tesla och har för 1 vecka sedan mailat https://www.tesla.com/sv_SE/contact för att få tillgång till appen men ej fått någon återkoppling att ärendet mottagits eller att dom begärt in reg-beviset.
Det går inte att bifoga där. Finns det en bättre sätt att få kontakt?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur koppla en bil till mitt konto

Inlägg av LarsL »

Varje gång någon ringer in och tjatar sig före i kön så tar det längre tid för alla andra som hamnar bakom. Dessutom tar man av deras tid och de hinner jobba igenom förre ansökningar. Det här är orsaken till att Tesla stänger ner e-post och telefoner.

Det går att stänga av kontakt via appen så det är ingen säkerhetsrisk.
Skriv svar