Leasa Tesla på eget AB

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av e5m1r »

ezitsuj skrev:
Jensa skrev:
Men är du säker på att du behöver extrautrustning för 180.000? Det gör enormt på förmånsvärdet. En slimmad S75D har 4.591 kr i förmånsvärde, blir flera 1.000-lappar i månaden med så mycket extrautrustning.

Det du får standard nu som du inte fick på tidigare modeller är bl.a. luftfjädring, bättre prestanda (4,4 sek 0-100), dimljus, belysning vid yttre handtag, bättre interiörbelysning, glastak (ej att förväxla med soltak som krävs för takräcke).
Långt ifrån säker.

Jag har redan tagit bort skinnstolar i min spec, och funderar även på att ta bort soltaket. Vidare så så kanske även premiumpaktet är onödigt , då det enda jag vill ha där är fetare ljud. Nån här som har vanliga ljudet och kan säga något om det? AP2 känns som ett måste då det för mig är hela grejen med Tesla typ :)
Det fetare ljudet kommer med premium paketet
Du kanske kan ta eftermarknads ljud istället så slipper du premium paketet ?

Sen fråga till de andra jag fattar inte vad det är för självbedrägeri ni pysslar med när ni trycker in förmåns pengar i bolaget
Det är redan skattade pengar och där har företaget också betalat arbetsgivare avgift osv på
Att trycka in skattade pengar i bolaget för att sen ta ut som utdelning ?
Nää jag är ingen skatteexpert men detta låter inte klokt
Att köra löneväxling är däremot helt rätt blir ett nollsumme spel både för dig och företaget (jämfört med att betala förmån) med fördelen att din raporterade inkomst inte påverkas tex SGI
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av improwise »

e5m1r skrev:
Sen fråga till de andra jag fattar inte vad det är för självbedrägeri ni pysslar med när ni trycker in förmåns pengar i bolaget
Det är redan skattade pengar och där har företaget också betalat arbetsgivare avgift osv på
Att trycka in skattade pengar i bolaget för att sen ta ut som utdelning ?
Nää jag är ingen skatteexpert men detta låter inte klokt
Att köra löneväxling är däremot helt rätt blir ett nollsumme spel både för dig och företaget (jämfört med att betala förmån) med fördelen att din raporterade inkomst inte påverkas tex SGI

Det var just detta jag aldrig riktigt fick ihop, även om jag ska erkänna att jag inte riktigt gav det så mkt "funderingstid" så här på helgen.
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Daf »

Den egentliga frågan när man har eget AB är hur man vill ta ut vinsten. Att leasa en bil man inte har råd med privat tycker jag är en utmärkt metod. Företaget betalar halv moms vilket är nettovinsten jämfört med privat köp, sedan genererar det naturligtvis skatt på olika sätt som alla andra sätt att ta ut vinst, som ex lön eller utdelning. Elbilar har avdrag på förmånsvärdet men inte på extrautrustning.

Mitt råd om du har ett lönsamt företag: go for it, skaffa den bil du vill ha. En Tesla blir aldrig fel men snika inte på fel saker.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Jensa »

e5m1r skrev:
Sen fråga till de andra jag fattar inte vad det är för självbedrägeri ni pysslar med när ni trycker in förmåns pengar i bolaget
Det är redan skattade pengar och där har företaget också betalat arbetsgivare avgift osv på
Att trycka in skattade pengar i bolaget för att sen ta ut som utdelning ?
Nää jag är ingen skatteexpert men detta låter inte klokt
Att köra löneväxling är däremot helt rätt blir ett nollsumme spel både för dig och företaget (jämfört med att betala förmån) med fördelen att din raporterade inkomst inte påverkas tex SGI
Det handlar inte om självbedrägeri :)
Om du betalar in ditt förmånsvärde till ditt bolag har du ju betalat för förmånen och behöver därmed inte skatta på förmånen. Detta är helt lagligt och är ett alternativ istället för att förmånsbeskattas. Är precis samma sak som att du får ett nettolöneavdrag!

Krångla inte till det med lönexling osv i eget AB. Du tar ut den lön och utdelning som passar dig och ditt bolag bäst oavsett om du leasar bil eller inte.
Senast redigerad av Jensa, redigerad totalt 1 gånger.
2016 Model S 75
Verdi

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Verdi »

Fast det blir ju samma sak då du "betalar in" med skattade pengar.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av bullen »

En annan fördel med nettolöneavdrag är att bruttolönen ökar vilket kan ge högre utdelningsunderlag i K10 deklarationen
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av improwise »

Jensa skrev:
improwise skrev:
e5m1r skrev:
Sen fråga till de andra jag fattar inte vad det är för självbedrägeri ni pysslar med när ni trycker in förmåns pengar i bolaget
Det är redan skattade pengar och där har företaget också betalat arbetsgivare avgift osv på
Att trycka in skattade pengar i bolaget för att sen ta ut som utdelning ?
Nää jag är ingen skatteexpert men detta låter inte klokt
Att köra löneväxling är däremot helt rätt blir ett nollsumme spel både för dig och företaget (jämfört med att betala förmån) med fördelen att din raporterade inkomst inte påverkas tex SGI

Det var just detta jag aldrig riktigt fick ihop, även om jag ska erkänna att jag inte riktigt gav det så mkt "funderingstid" så här på helgen.
Det handlar inte om självbedrägeri :)
Om du betalar in ditt förmånsvärde till ditt bolag har du ju betalat för förmånen och behöver därmed inte skatta på förmånen. Detta är helt lagligt och är ett alternativ istället för att förmånsbeskattas. Är precis samma sak som att du får ett nettolöneavdrag!

Krångla inte till det med lönexling osv i eget AB. Du tar ut den lön och utdelning som passar dig och ditt bolag bäst oavsett om du leasar bil eller inte.
Det har jag aldrig påstått heller men gissar att du citerade fel inlägg :D
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Jensa »

Aha :oops: redigerat :)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av mgorgis »

ezitsuj skrev:
mati skrev:
Till kärnfrågan.
17000 i månaden låter lite mycket. Har du verkligen räknat rätt?
Du får köra så mycket du vill privat. Men för att få lyfta halva momsen på leasingen måste du köra minst 100 tjänstemil om året. Då räknas även resor till serivce, till revisorn etc. Allt som på nåt vis har med tjänsten att göra.
För alla resor du gör i tjänsten får du dessutom ta ut 9,50kr/mil skattefritt från ditt bolag.
Som Esmir skriver påverkar extrautrustning förmånsvärdet på bilen. Se till att ha den så naken som möjligt. Alternativt kan du försöka att hitta en begagnad Model S från 2014 eller 2015, de har betydligt lägre förmånsvärde än de nya.
Hej ,

Jag har ingen aning om jag har räknat rätt...jag har använt mig av denna http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator/
Jag har valt premiumpaketet, läderklädsel, utökade autopiloten samt soltak. Bilen kostar då enligt offerten 1.074000.
Jag skulle ev klara mig utan läderklädseln dock men det känns dummsnålt på en sån dyr bil.

Angående milen i tjänsten så är det inga problem alls då jag åker till kund i stort sett varje dag.
Visar kalkylatorn verkligen rätt förmånsvärde? MS75D blå o inget annat visar 4383 o skv visar 4783
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... nderDirect
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av improwise »

Vad är era erfarenheter att man som mest kan lägga i % i första förhöjd avgift? Har fått för mig att det finns vissa gränsnivåer, men är osäker på om det är något "som blivit en sanning" eller om det faktiskt finns några regler. Sett till att sparräntan är obefintlig kan man ju lika väl pynta in så mkt som det går och få mindre fakturor sen från leasingbolaget.
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av MrOCM »

improwise skrev:
Vad är era erfarenheter att man som mest kan lägga i % i första förhöjd avgift? Har fått för mig att det finns vissa gränsnivåer, men är osäker på om det är något "som blivit en sanning" eller om det faktiskt finns några regler. Sett till att sparräntan är obefintlig kan man ju lika väl pynta in så mkt som det går och få mindre fakturor sen från leasingbolaget.
Jag hade möjligheten att välja från 0% till 40%. Jag var ett tag inne på 40% av just den anledning du nämner men blev sedan rekommenderad att inte binda upp så mycket kapital så jag backade till 20%. Kändes som en lagom kompromiss.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av e5m1r »

improwise skrev:
Vad är era erfarenheter att man som mest kan lägga i % i första förhöjd avgift? Har fått för mig att det finns vissa gränsnivåer, men är osäker på om det är något "som blivit en sanning" eller om det faktiskt finns några regler. Sett till att sparräntan är obefintlig kan man ju lika väl pynta in så mkt som det går och få mindre fakturor sen från leasingbolaget.
Det är för lågt restvärde som kan ses som förtäckt köp ffh får du ändå periodisera över hela leasing perioden så skattemässigt spelar det ingen roll
0-30% är nog vanligast
Restvärde kanske 40-50 beroende på hur mycket du tänker köra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av mgorgis »

+1 MrOCM

Gjorde precis likadant! Pengarna köpte jag lite fonder för i ett kapitel försäkring.

40% i restvärde och resten fördelat på 36 månader
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av improwise »

Hur är det med möjligheten att lägga upp en leasing hos DNB med den bra räntan utan att alls besöka en Tesla-butik/säljare? Kommer det automatiskt hem avtal osv om man genoför ett köp och väljer leasing (förmodar att det går till så men har inte köpt någon Tesla tidigare)? Vet inte om dom annars kan lägga upp det direkt i butik vid hämtningen förutsatt att företaget har god rating osv? Och får man det garanterade restvärdet per automatik?

Förstår att dessa frågor bäst besvaras av en Tesla säljare men dom verkar inte så lätta att få tag på och tiden är begränsad :)
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av MrOCM »

Provkörning eller inte spelar inte någon roll. Jag gjorde upp min affär på telefon, inklusive leasing-upplägg. Jag väntade t.o.m. ett par veckor innan jag slutligen bestämde mig för hur mycket cash jag skulle lägga. Beställningen kunde göras ändå. Jag har fått en preliminär kopia av avtalet via mail men avtalet skrivs på när man hämtar bilen såvitt jag förstått. En skillnad mot "vanlig" leasing verkar dock vara att det man lägger i cash ska betalas in före levernas (på vanlig leasing brukar man betala det tillsammans med första "hyran"). Har inte fått något leveransdatum än så jag har inte kommit till betalning och/eller kontraktskrivning än.

När det gäller det garanterade restvärdet har jag förstått det som att det är "standard operating procedure". Mitt restvärde landade på 51% vilket i dagsläget är betydligt mindre än 3 år gamla Tesla-bilar annonseras för.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av improwise »

Får man miljöbilspremien utbetald av leasingbolaget utan tjafs normalt, alt leasingavgifterna rabatterade med motsvarande?
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av improwise »

MrOCM skrev:
Provkörning eller inte spelar inte någon roll. Jag gjorde upp min affär på telefon, inklusive leasing-upplägg. Jag väntade t.o.m. ett par veckor innan jag slutligen bestämde mig för hur mycket cash jag skulle lägga. Beställningen kunde göras ändå. Jag har fått en preliminär kopia av avtalet via mail men avtalet skrivs på när man hämtar bilen såvitt jag förstått. En skillnad mot "vanlig" leasing verkar dock vara att det man lägger i cash ska betalas in före levernas (på vanlig leasing brukar man betala det tillsammans med första "hyran"). Har inte fått något leveransdatum än så jag har inte kommit till betalning och/eller kontraktskrivning än.

När det gäller det garanterade restvärdet har jag förstått det som att det är "standard operating procedure". Mitt restvärde landade på 51% vilket i dagsläget är betydligt mindre än 3 år gamla Tesla-bilar annonseras för.
Tack för info. Jag lyckades aldrig får mer än 49% i restvärde hur jag än ändrade de olika värdena på Teslas sida :)
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Hyted »

improwise skrev:
Får man miljöbilspremien utbetald av leasingbolaget utan tjafs normalt, alt leasingavgifterna rabatterade med motsvarande?
Den betalas ut till leasingbolaget som drar av det på månadsfakturorna.
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av MrOCM »

I mitt fall var det killen jag snackade med över telefon som lade upp leasingen. Jag dubbelkollade precis på den kopia jag fått i förväg och restvärdet är mycket riktigt 51%. Det var inget jag valde själv.

Som jag förstått det går miljöbilspremien till leasingbolaget och när den kommit in (beroende på hur snabbt stålarna betalas ut) sänks leasingkostnaden med motsvarande kostnad, dvs ca 800:- per månad har jag för mig.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av mgorgis »

improwise skrev:
MrOCM skrev:
Provkörning eller inte spelar inte någon roll. Jag gjorde upp min affär på telefon, inklusive leasing-upplägg. Jag väntade t.o.m. ett par veckor innan jag slutligen bestämde mig för hur mycket cash jag skulle lägga. Beställningen kunde göras ändå. Jag har fått en preliminär kopia av avtalet via mail men avtalet skrivs på när man hämtar bilen såvitt jag förstått. En skillnad mot "vanlig" leasing verkar dock vara att det man lägger i cash ska betalas in före levernas (på vanlig leasing brukar man betala det tillsammans med första "hyran"). Har inte fått något leveransdatum än så jag har inte kommit till betalning och/eller kontraktskrivning än.

När det gäller det garanterade restvärdet har jag förstått det som att det är "standard operating procedure". Mitt restvärde landade på 51% vilket i dagsläget är betydligt mindre än 3 år gamla Tesla-bilar annonseras för.
Tack för info. Jag lyckades aldrig får mer än 49% i restvärde hur jag än ändrade de olika värdena på Teslas sida :)
Du kan ändra det i efterhand också :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Bjelke »

improwise skrev:
... och tiden är begränsad :)
I like that part! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av improwise »

Någon som lyckas få fram en offert på försäkring INNAN ett köp? Iaf Trygg Hansa vägrar ge ut något (dvs kan inte) utan regnummer som det verkar och säkert fler som har likadant.
Verdi

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Verdi »

improwise skrev:
Någon som lyckas få fram en offert på försäkring INNAN ett köp? Iaf Trygg Hansa vägrar ge ut något (dvs kan inte) utan regnummer som det verkar och säkert fler som har likadant.
Du får ge regnummer på en likadan.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av mgorgis »

Verdi skrev:
improwise skrev:
Någon som lyckas få fram en offert på försäkring INNAN ett köp? Iaf Trygg Hansa vägrar ge ut något (dvs kan inte) utan regnummer som det verkar och säkert fler som har likadant.
Du får ge regnummer på en likadan.
Hitta en likadan från t.ex. Blocket och använd det :D
Annars har TH bästa alternativet för mig iaf, kör inte mycket, bor i Sthlm, många års skadefria år, Tesla paketet är bra att ha
Skriv svar