Leasa Tesla på eget AB

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av ezitsuj »

Hej,

Jag har spenderat några dagar på detta fina forum och läsa hundratals trådar, men jag behöver nog lite övertalning :)

Jag har eget AB där jag jobbar som konsult och har väldigt få kostnader i bolaget och överväger därför att leasa en bil.
Äger idag en 2 år gammal Audi privat som är betald, så man ligger ju ute med ganska mycket skattade pengar.

Hur har ni resonerat? Jag har kollat på en Tesla S75D , med ett totalt pris på 1074000 (ink moms) och förmånsvärdet är överkomligt om man jämför med en motorstark Audi tex.
Teslan kommer kosta ca 11.000 i månaden för bolaget, + att jag privat får ta förmånsvärdet då. Jag kommer nog dock bara låta bolaget ta den kostnaden också genom att bara "höja lönen" så att säga.

Nu till kärnfrågan. Enligt denna kalkylator http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator/ så kommer detta äventyr kosta bolaget ca 17000 i månaden, och det är ju mycket pengar. Men samtidigt så har jag som sagt nästan inga andra kostnader i bolaget alls , och bilen är ca 10-15% av vad jag fakturerar varje månad...

Jag är väldigt nära att "slå till", men jag har sjukt dålig koll på det här med tjänstebil och eget bolag, och behöver lite argument.
Alternativet är ju att ta dessa 17 och betala ut det som lön istället, vilket ger mig ca hälften netto privat varje månad och sen köpa en bil privat?
Vidare så har jag ca 3 km till en Supercharger från där jag bor, så man kommer ju tanka helt gratis!

Hur är det med regelverket med skatter osv? om jag tar den som en förmånsbil så kan jag väl använda det privat hur mycket jag vill, och ändå få dra av de resor jag faktiskt gör i tjänsten? (resor till kund etc).

Körde en Tesla idag i Täby och blev helt kär....
Tack på förhand!

/Marcus
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av e5m1r »

ezitsuj skrev:
Hej,

Jag har spenderat några dagar på detta fina forum och läsa hundratals trådar, men jag behöver nog lite övertalning :)

Jag har eget AB där jag jobbar som konsult och har väldigt få kostnader i bolaget och överväger därför att leasa en bil.
Äger idag en 2 år gammal Audi privat som är betald, så man ligger ju ute med ganska mycket skattade pengar.

Hur har ni resonerat? Jag har kollat på en Tesla S75D , med ett totalt pris på 1074000 (ink moms) och förmånsvärdet är överkomligt om man jämför med en motorstark Audi tex.
Teslan kommer kosta ca 11.000 i månaden för bolaget, + att jag privat får ta förmånsvärdet då. Jag kommer nog dock bara låta bolaget ta den kostnaden också genom att bara "höja lönen" så att säga.

Nu till kärnfrågan. Enligt denna kalkylator http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator/ så kommer detta äventyr kosta bolaget ca 17000 i månaden, och det är ju mycket pengar. Men samtidigt så har jag som sagt nästan inga andra kostnader i bolaget alls , och bilen är ca 10-15% av vad jag fakturerar varje månad...

Jag är väldigt nära att "slå till", men jag har sjukt dålig koll på det här med tjänstebil och eget bolag, och behöver lite argument.
Alternativet är ju att ta dessa 17 och betala ut det som lön istället, vilket ger mig ca hälften netto privat varje månad och sen köpa en bil privat?
Vidare så har jag ca 3 km till en Supercharger från där jag bor, så man kommer ju tanka helt gratis!

Hur är det med regelverket med skatter osv? om jag tar den som en förmånsbil så kan jag väl använda det privat hur mycket jag vill, och ändå få dra av de resor jag faktiskt gör i tjänsten? (resor till kund etc).

Körde en Tesla idag i Täby och blev helt kär....
Tack på förhand!

/Marcus
Tänk inte att tanka gratis mer än på resa dels är det inte tanken med supercharger dels sliter det på batteri och sen är det tiden det tar
Du fulltankar din bil hemma för ca 60kr så det är inga pengar och bekvämt Bild
Försök att hålla dig borta från extra utrustning då den påverkar förmånsvärdet sjukt mycket som standard är model s bättre utrustad än någonsin innan
Tänk också på att du drar halva momsen på leasingen och att du betalar med oskattade pengar
Och för fri supercharging använd någons referral länk förslagsvis min Bild
En sak till
Om din bil inte byggs i år så är det troligtvis annan förmånsvärde som gäller och troligtvis högre då bilarna i år fått merstandardutrustning
Så försök försäkra dig om att ny bil byggs i år eller köp en lager bil
Om du köper en lagerbil försäkra dig om att den blir med den nya prestandan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Smutt »

1 använd nettolöneavdrag
2 köp den snygga blå RWD demo
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av mati »

Du har eget bolag, du heter Marcus, du är konsult, du har nästan inga kostnader i ditt bolag.
Denna kombination är beprövad av mig själv. Slå till. Det kan inte bli fel. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Patrik83 »

Eller köp en nästa ny begagnad där största värdeminskning är gjord. Finns många på blocket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Smutt »

[quote="Patrik83"]Eller köp en nästa ny begagnad där största värdeminskning är gjord. Finns många på blocket.


Nä den ska dofta ny.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Patrik83 »

Smutt skrev:
Patrik83 skrev:
Eller köp en nästa ny begagnad där största värdeminskning är gjord. Finns många på blocket.


Nä den ska dofta ny.
Det blir den med en rekond och en Wunder-BaumBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Verdi

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Verdi »

Du träffar typ sweetspot. Klart du ska ha en Tesla. ;)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Smutt »

Patrik83 skrev:
Smutt skrev:
Patrik83 skrev:
Eller köp en nästa ny begagnad där största värdeminskning är gjord. Finns många på blocket.


Nä den ska dofta ny.
Det blir den med en rekond och en Wunder-Baum

:lol: :lol: :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av mati »

Till kärnfrågan.
17000 i månaden låter lite mycket. Har du verkligen räknat rätt?
Du får köra så mycket du vill privat. Men för att få lyfta halva momsen på leasingen måste du köra minst 100 tjänstemil om året. Då räknas även resor till serivce, till revisorn etc. Allt som på nåt vis har med tjänsten att göra.
För alla resor du gör i tjänsten får du dessutom ta ut 9,50kr/mil skattefritt från ditt bolag.
Som Esmir skriver påverkar extrautrustning förmånsvärdet på bilen. Se till att ha den så naken som möjligt. Alternativt kan du försöka att hitta en begagnad Model S från 2014 eller 2015, de har betydligt lägre förmånsvärde än de nya.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Smutt »

Jag håller med alla talare förmånsvärdet kommer gå upp. Köp den blå

Sluta räkna bara köp du kommer bli sjukt nöjd
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Patrik83 »

Smutt skrev:
Jag håller med alla talare förmånsvärdet kommer gå upp. Köp den blå

Sluta räkna bara köp du kommer bli sjukt nöjd
Helt klart kommer det tyvärr öka.
Men ska du slå till så köp en röd med facelift. Finns extremt fin på blocket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Smutt »

Den är snygg!
DFCA0E51-A17E-410E-BA9A-C05EFFB3A00F.png
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Patrik83 »

Smutt skrev:
Den är snygg!
Köp


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
JagCesar
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 jul 2016 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av JagCesar »

Jag är i liknande sits som dig. Kör enmansföretag och har inga utgifter. Beställde en S 100D i Juli och är sjukt med bilen idag. Lade inte till taklucka och det är inte något jag saknar övh. Har du inte tänkt ha takbox på så tycker jag du ska skippa takluckan.

Har ett restvärde på 41%, vilket betyder att jag betalar 11200:- / mån ex moms. 41% restvärde motsvarar att jag får köra 4000 mil per år. Så de 17’000 du nämner låter väldigt dyrt. Du kanske slår ut den första förhöjda hyran över 36 månader? Jag har lagt den i det förgångna :)

Allt gott å lycka till!
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Patrik83 »

JagCesar skrev:
Jag är i liknande sits som dig. Kör enmansföretag och har inga utgifter. Beställde en S 100D i Juli och är sjukt med bilen idag. Lade inte till taklucka och det är inte något jag saknar övh. Har du inte tänkt ha takbox på så tycker jag du ska skippa takluckan.

Har ett restvärde på 41%, vilket betyder att jag betalar 11200:- / mån ex moms. 41% restvärde motsvarar att jag får köra 4000 mil per år. Så de 17’000 du nämner låter väldigt dyrt. Du kanske slår ut den första förhöjda hyran över 36 månader? Jag har lagt den i det förgångna :)

Allt gott å lycka till!
Bra skrivet. Önskar jag hade en sådan situation där man inte hade några utgifter. Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av mati »

Patrik83 skrev:
Bra skrivet. Önskar jag hade en sådan situation där man inte hade några utgifter. Bild
Det har man ju såklart. I form av lön, försäkring och pension till sig själv. Det är nog det vi menar när vi säger att vi inte har några utgifter. Intäkterna brukar ju kanske inte heller vara skyhöga för många av oss enmanskonsulter.
Men det räcker precis för att ha råd med en Tesla. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Patrik83 »

mati skrev:
Patrik83 skrev:
Bra skrivet. Önskar jag hade en sådan situation där man inte hade några utgifter. Bild
Det har man ju såklart. I form av lön, försäkring och pension till sig själv. Det är nog det vi menar när vi säger att vi inte har några utgifter. Intäkterna brukar ju kanske inte heller vara skyhöga för många av oss enmanskonsulter.
Men det räcker precis för att ha råd med en Tesla. :)
Förstår vad ni menar men samtidigt en utgift.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Patrik83 »

Patrik83 skrev:
mati skrev:
Patrik83 skrev:
Bra skrivet. Önskar jag hade en sådan situation där man inte hade några utgifter. Bild
Det har man ju såklart. I form av lön, försäkring och pension till sig själv. Det är nog det vi menar när vi säger att vi inte har några utgifter. Intäkterna brukar ju kanske inte heller vara skyhöga för många av oss enmanskonsulter.
Men det räcker precis för att ha råd med en Tesla. :)
Förstår vad ni menar men samtidigt en utgift.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Och att det räcker till till en Tesla är ju helt rätt tänktBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av mgorgis »

mati skrev:
Du har eget bolag, du heter Marcus, du är konsult, du har nästan inga kostnader i ditt bolag.
Denna kombination är beprövad av mig själv. Slå till. Det kan inte bli fel. ;)
+1

Min blåa är skitsnygg!
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av ezitsuj »

mati skrev:
Till kärnfrågan.
17000 i månaden låter lite mycket. Har du verkligen räknat rätt?
Du får köra så mycket du vill privat. Men för att få lyfta halva momsen på leasingen måste du köra minst 100 tjänstemil om året. Då räknas även resor till serivce, till revisorn etc. Allt som på nåt vis har med tjänsten att göra.
För alla resor du gör i tjänsten får du dessutom ta ut 9,50kr/mil skattefritt från ditt bolag.
Som Esmir skriver påverkar extrautrustning förmånsvärdet på bilen. Se till att ha den så naken som möjligt. Alternativt kan du försöka att hitta en begagnad Model S från 2014 eller 2015, de har betydligt lägre förmånsvärde än de nya.
Hej ,

Jag har ingen aning om jag har räknat rätt...jag har använt mig av denna http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator/
Jag har valt premiumpaketet, läderklädsel, utökade autopiloten samt soltak. Bilen kostar då enligt offerten 1.074000.
Jag skulle ev klara mig utan läderklädseln dock men det känns dummsnålt på en sån dyr bil.

Angående milen i tjänsten så är det inga problem alls då jag åker till kund i stort sett varje dag.
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Schelin »

En bilaffär är alltid en dålig affär. Men en Tesla är värt det. Varför äga privat med skattade pengar, något som går ner i värde. Köp aktier för dina privat pengar istället, går att köpa tesla även där Satt och räknade som dig för 1,5år sedan, slutsaten blev varför köpte jag inte tidigare. Ville ha en Tesla när roadstern kom men räknade inte ens då för prislappen avskräckte. Dyraste bilen innan 1/4 av en tesla och alltid privata pengar, vilken idiot man var

Tesla S75D
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av Jensa »

Kul att du överväger att gå över till Teslafamiljen! :)

Jag lade in dina siffror i min kalkyl så kan du se exakt vad det kommer att kosta dig privat och för bolaget inkl. försäkring och service. Du ser också hur det påverkar dig privat inkl. den lönen du annars skulle kunnat ta ut om du inte lagt pengarna på bilen.

https://www.dropbox.com/s/evrlc5kd8ovhw ... .xlsm?dl=0

Bolagets kostnad minus privat inbetalning (nettolöneavdrag): 5.791 kr/mån

Skulle du tagit ut bolagets kostnad som lön istället skulle du få kvar (räknat på 35 % marginalskatt): 2.864 kr/mån

Privat kostnad (nettolöneavdrag): 7.683 kr/mån


Det är absolut mer förmånligt att leasa genom eget bolag, skulle du äga bilen privat skulle kostnaden bli: (36 månader)

Värdeminskning: 537.000 - 40.000 (supermiljöbilspremie) = 497.000

Försäkring: 24.000

Service: 12.000

Totalt: 533.000 / 36 mån = 14.806 kr/mån


Vill du ändra några siffror i kalkylen är det bara att öppna i excel och justera i de gråa rutorna, exempelvis kan du lägga in antal tjänstemil för reseersättning som är 9,50 kr/mil på elbil. Det gör en del positivt för privata sidan.

Lycka till!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av GiGurra »

Som tidigare personer har skrivit.
Förutsatt att du har utrymme för lågbeskattad aktieutdelning:

1. Använd nettolöneavdrag
2. Betala tillbaka motsvarande förmånsvärdet nästa år som lågbeskattad utdelning

På detta vis slipper du arbetsgivaravgift på bilens förmånsvärde och förmånen kostar aldrig mer än 37.6% av förmånsvärdet, dvs bolagsskatt + lågbeskattad utdelning

Kostnaden för företaget:
värdeminskning + halv moms + ränta på leasingen + försäkring... hmm
11 294 kr/må + halv moms + försäkring
(räknat på 1500mil/år 75D + premium + AP2 men inget annat)

Kostnaden för dig:
Du får betala extra skatt = 37.6% av förmånsvärdet (men du behöver ligga ute med hela förmånsvärdet fram tills utdelningen nästa år)
Senast redigerad av GiGurra, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av ezitsuj »

Jensa skrev:
Kul att du överväger att gå över till Teslafamiljen! :)

Jag lade in dina siffror i min kalkyl så kan du se exakt vad det kommer att kosta dig privat och för bolaget inkl. försäkring och service. Du ser också hur det påverkar dig privat inkl. den lönen du annars skulle kunnat ta ut om du inte lagt pengarna på bilen.

https://www.dropbox.com/s/evrlc5kd8ovhw ... .xlsm?dl=0

Bolagets kostnad minus privat inbetalning (nettolöneavdrag): 5.791 kr/mån

Skulle du tagit ut bolagets kostnad som lön istället skulle du få kvar (räknat på 35 % marginalskatt): 2.864 kr/mån

Privat kostnad (nettolöneavdrag): 7.683 kr/mån


Det är absolut mer förmånligt att leasa genom eget bolag, skulle du äga bilen privat skulle kostnaden bli: (36 månader)


Värdeminskning: 537.000 - 40.000 (supermiljöbilspremie) = 497.000

Försäkring: 24.000

Service: 12.000

Totalt: 533.000 / 36 mån = 14.806 kr/mån


Vill du ändra några siffror i kalkylen är det bara att öppna i excel och justera i de gråa rutorna, exempelvis kan du lägga in antal tjänstemil för reseersättning som är 9,50 kr/mil på elbil. Det gör en del positivt för privata sidan.

Lycka till!
Haha, detta forum alltså <3

Tack så hjärtligt för kalkylen! Den verkar stämma rätt bra med vad jag fått från säljaren hos Tesla.

Angående förmånsvärde som ändras för 2018, var kan jag läsa om det, och hur mycket kommer det skilja? Det finns inga bilar i lager som passar mig. Jag vill absolut ha en silver-metallic med svart inredning och med 4x4.

Tack för alla fina svar!
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Skriv svar