Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla.com

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av lator »

evilirish skrev:
Pratade med säljare igår, och fick intrycket att de tjänade för lite på att sälja begagnat och skulle koncentrera sig på att sälja nya bilar istället.
Det kan ju dock inte vara lönsamt att ha stora mängder begagnade bilar stående som bara tappat i värde. Deras arbetsinsats har ju dessutom inte varit jättestor vad gäller denna försäljning. Inte förrän i höstas som de anställde en person enbart för att hålla koll på begbilar... :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av Leo »

Det är väl just det. Om man inte är duktig på att sälja begagnade bilar så tjänar man inga pengar och då kanske man inte ska hålla på med det? Dvs Teslas sätt att hantera det tidigare kanske mer sabbade begagnatmarknaden, krävde resurser plus att de inte tjänade pengar på det. Så kanske därav att man gjort en bedömning att det inte funkar så bra på det sätt de gjorde? Dessutom är det antagligen stor skillnad på att sälja begagnade bilar i 100 000-400 000kr klassen än att sälja bilar i 600 000-1 500 000. Här krävs det både att verkligen känna sin marknad, vara uthållig och samtidigt sätta RÄTT pris och anpassa sig till rådande marknad. Här tycker jag nog Tesla var för DYRA i början på begagnat och för BILLIGA på slutet i vissa avseenden.

Tycker nog att mycket i deras upplägg av begagnatförsäljningen var lite konstigt. Typ inga bilder på varje exemplar, inte alltid korrekt info om skick/utrustning på varje ex trots att de borde vara de enda som säkert vet, gick ej att se på fysiskt på samma ställe, säljaren man pratade med hade oftast fysiskt inte sett bilen, inbyten och inbytespriser utan att se/testa inbytesbilen. En "tanke/ide" om att fixa till "det mesta" som kunde dyka upp efter försäljning eftersom kunden inte kunde SE bilen innan handpenning lagts. Visst generöst men knappast kostnadseffektivt. Kanske bättre att sätta pris mer efter skick och sen ge kunden möjlighet att SE bilen och bedöma själv.

Sen vara andra saker bra tänkt i olika aspekter. Extra garantier. Använda lagret "rullande" som ersättningsbilar, inga lokalkostnader, fasta priser, handpenning för att låsa affären, osv.

Sen vad slutsatserna blir av det, fortsätta, förändra eller sluta är ju en annan femma...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av evilirish »

lator skrev:
Det kan ju dock inte vara lönsamt att ha stora mängder begagnade bilar stående som bara tappat i värde. Deras arbetsinsats har ju dessutom inte varit jättestor vad gäller denna försäljning. Inte förrän i höstas som de anställde en person enbart för att hålla koll på begbilar... :?
Vild spekulation, men det kan ju vara så att de antingen gör som Nissan och skickat över dem till Norge för att möta efterfrågan där, eller säljer dem i "bulk" till vanliga handlare.

Glömde även skriva att väldigt många insett att man kan sälja av bilen själv istället för att lösa in den till garanterat restvärde. Man får mer för den på typ Blocket/KVD/Börjes Bilförmedling
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av LarsL »

Nissan har ju använt KVD också så vi kanske får se en kombination av export till Norge och försäljning via KVD.

Att köra med aktion kanske vore ett bra drag för Teslas begagnat sida också? De försöker ju sälja bilarna utan att kunden ska få titta på innan de betalar men med garantier. Det är ett perfekt upplägg för en auktion.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av Leo »

Att begagnade Leaf åker till Norge beror nog på att de tappar "mer" värde här i Sverige för en omogen elbilsmarknad, kvitteras ut Svensk supermiljöbilspremie, exporteras till Norge "momsfritt" (om de varit företagsbilar) Vips så är de väldigt billiga med Norska mått mätt. En prisskillnad på säg 50 000-60 000kr (varav 40 000 från supermiljöbilspremien) gör det nog attraktivt för en begagnathandlare att köpa upp bilar i Sverige för att sälja i Norge.

Så gissar också att Santander/Nissan räknat med restvärdet utifrån det i sina konsumentleasingkalkyler. Så istället för att "dumpa priset" (=möta marknaden i Sverige) på de. Så skickar de iväg de till Norge utan knussel.

Två av mina tidigare e-Golf vet jag exporterats till Norge också. Antagligen samma orsak. Därav också att i nya supermiljöbilspremien betalas den ut efter 6? månader så att man i alla fall undviker export på "nya" elbilar som subventionerats.

Tesla är nog lite annorlunda. Har hittills ej tappat lika mycket, supermiljöbilspremien är en mindre andel av priset, begränsat utbud i Sverige men ett överflöd i Norge osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av Bjelke »

Nu finns det EN bil på deras sida iaf! :)
En icke momssmittad 2014 med AP och garanti kvar borde vara en bra affär för vissa ;)

Den är sjukt lik min, till utseendet iaf :) (fast min har rullat längre, har luftfjädring, HIFI & säkerhetspaketet)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av Surfaren »

Bjelke skrev:
Nu finns det EN bil på deras sida iaf!
Du glömde länken ;)

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H11EFP59079
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av Bjelke »

Och nu har den fått sällskap av en P85:a :)
Svinkul bil med trevligt pris oxo (fast den har gått lite längre oxo)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av Klintan »

Bjelke skrev:
Och nu har den fått sällskap av en P85:a :)
Svinkul bil med trevligt pris oxo (fast den har gått lite längre oxo)
Oj, nu händer det saker. P85 med två års garanti för 544'. Hur påverkar detta begagnatmarknaden? Kommer det flera?
Enligt tidigare annons är P85:an en performance plus, kan den vara det med 19"? Import verkar den också vara.Bild
Bild
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av bylund »

Ingen garanti kvar får jag det till, om den gått över 11 000 mil. Eller menar du att den sålts begagnad av Tesla och fått förlängd garanti?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av Klintan »

bylund skrev:
Ingen garanti kvar får jag det till, om den gått över 11 000 mil. Eller menar du att den sålts begagnad av Tesla och fått förlängd garanti?
Skärmdumparna där den står som Performance+ är från i höstas. Den säljs som CPO nu, med två års garanti (eller till 16 000 mil): https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA3H19EFP34701
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Kim
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 aug 2017 13:24

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av Kim »

Jag kan garantera att begagnade Teslor inte importeras til Norge. I Norge har begagnatmarknaden varit död i ett år med Teslas nybilrenta på 0,25 -0,45% .
Alla begagnade bilar försvann också från norska sidan innan jul, numera ligger väl bara en eller två där.

Ryktet i Norge är att dom shippas ner i Europa för att säljas
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av deffe »

Det har kommit in ganska många nya Model S 75D på Tesla.com men det verkar inte som någon direkt blir såld? Tror 1 har försvunnit på en vecka nu.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av Legato »

deffe skrev:
Det har kommit in ganska många nya Model S 75D på Tesla.com men det verkar inte som någon direkt blir såld? Tror 1 har försvunnit på en vecka nu.
Jag tror att S och X försäljningen kommer gå trögt både i Sverige och globalt 2017 tyvärr. Kombinationen med att man H1 väntar på höjd premie (Sverige), hela året i viss mån väntar på Model 3, hela året i viss mån väntar på inredningsupdate samt slutligen att jag tror många potentiella X-köpare vill se slutgiltig i-Pace och e-Tron innan de slår till på "el-suv".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av Smutt »

Legato skrev:
deffe skrev:
Det har kommit in ganska många nya Model S 75D på Tesla.com men det verkar inte som någon direkt blir såld? Tror 1 har försvunnit på en vecka nu.
Jag tror att S och X försäljningen kommer gå trögt både i Sverige och globalt 2017 tyvärr. Kombinationen med att man H1 väntar på höjd premie (Sverige), hela året i viss mån väntar på Model 3, hela året i viss mån väntar på inredningsupdate samt slutligen att jag tror många potentiella X-köpare vill se slutgiltig i-Pace och e-Tron innan de slår till på "el-suv".
X sug är vi nog många som har men vi vet att den blir 20000kr billigare om vi beställer i typ April och då kan även priset gått ner

Konkurenterna tror jag inte på alls.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av jpetters »

Nu verkar det som alla CPO bilar försvann igen. Lite konstigt hur de hanterar CPO försäljningen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av frippe »

jpetters skrev:
Nu verkar det som alla CPO bilar försvann igen. Lite konstigt hur de hanterar CPO försäljningen.
Det kommer ut någon enstaka bil lite då och då, men inte så ofta direkt.
Under februari har två varit ute, båda model s 85, 2014, som gått runt 5-6,6tmil.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av jpetters »

Jag såg det på Tesla Schweiz CPO sida. Det fanns 8 CPO bilar igår och idag 0. Flera hade legat där i veckor så knappast troligt att de såldes samtidigt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av frippe »

jpetters skrev:
Jag såg det på Tesla Schweiz CPO sida. Det fanns 8 CPO bilar igår och idag 0. Flera hade legat där i veckor så knappast troligt att de såldes samtidigt.
Min observation var begränsad till Sverige enbart.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Inlägg av kler »

Om jag tolkade The Tesla Show korrekt så är det för att höja likviditeten. Det är välj den Tesla-podcast med mest substans som jag ser det, så jag tror på det :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skriv svar