Sida 2 av 3

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 13 jan 2018 14:07
av lator
evilirish skrev:
Pratade med säljare igår, och fick intrycket att de tjänade för lite på att sälja begagnat och skulle koncentrera sig på att sälja nya bilar istället.
Det kan ju dock inte vara lönsamt att ha stora mängder begagnade bilar stående som bara tappat i värde. Deras arbetsinsats har ju dessutom inte varit jättestor vad gäller denna försäljning. Inte förrän i höstas som de anställde en person enbart för att hålla koll på begbilar... :?

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 13 jan 2018 15:26
av Leo
Det är väl just det. Om man inte är duktig på att sälja begagnade bilar så tjänar man inga pengar och då kanske man inte ska hålla på med det? Dvs Teslas sätt att hantera det tidigare kanske mer sabbade begagnatmarknaden, krävde resurser plus att de inte tjänade pengar på det. Så kanske därav att man gjort en bedömning att det inte funkar så bra på det sätt de gjorde? Dessutom är det antagligen stor skillnad på att sälja begagnade bilar i 100 000-400 000kr klassen än att sälja bilar i 600 000-1 500 000. Här krävs det både att verkligen känna sin marknad, vara uthållig och samtidigt sätta RÄTT pris och anpassa sig till rådande marknad. Här tycker jag nog Tesla var för DYRA i början på begagnat och för BILLIGA på slutet i vissa avseenden.

Tycker nog att mycket i deras upplägg av begagnatförsäljningen var lite konstigt. Typ inga bilder på varje exemplar, inte alltid korrekt info om skick/utrustning på varje ex trots att de borde vara de enda som säkert vet, gick ej att se på fysiskt på samma ställe, säljaren man pratade med hade oftast fysiskt inte sett bilen, inbyten och inbytespriser utan att se/testa inbytesbilen. En "tanke/ide" om att fixa till "det mesta" som kunde dyka upp efter försäljning eftersom kunden inte kunde SE bilen innan handpenning lagts. Visst generöst men knappast kostnadseffektivt. Kanske bättre att sätta pris mer efter skick och sen ge kunden möjlighet att SE bilen och bedöma själv.

Sen vara andra saker bra tänkt i olika aspekter. Extra garantier. Använda lagret "rullande" som ersättningsbilar, inga lokalkostnader, fasta priser, handpenning för att låsa affären, osv.

Sen vad slutsatserna blir av det, fortsätta, förändra eller sluta är ju en annan femma...

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 13 jan 2018 15:28
av evilirish
lator skrev:
Det kan ju dock inte vara lönsamt att ha stora mängder begagnade bilar stående som bara tappat i värde. Deras arbetsinsats har ju dessutom inte varit jättestor vad gäller denna försäljning. Inte förrän i höstas som de anställde en person enbart för att hålla koll på begbilar... :?
Vild spekulation, men det kan ju vara så att de antingen gör som Nissan och skickat över dem till Norge för att möta efterfrågan där, eller säljer dem i "bulk" till vanliga handlare.

Glömde även skriva att väldigt många insett att man kan sälja av bilen själv istället för att lösa in den till garanterat restvärde. Man får mer för den på typ Blocket/KVD/Börjes Bilförmedling

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 13 jan 2018 18:03
av LarsL
Nissan har ju använt KVD också så vi kanske får se en kombination av export till Norge och försäljning via KVD.

Att köra med aktion kanske vore ett bra drag för Teslas begagnat sida också? De försöker ju sälja bilarna utan att kunden ska få titta på innan de betalar men med garantier. Det är ett perfekt upplägg för en auktion.

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 13 jan 2018 21:29
av Leo
Att begagnade Leaf åker till Norge beror nog på att de tappar "mer" värde här i Sverige för en omogen elbilsmarknad, kvitteras ut Svensk supermiljöbilspremie, exporteras till Norge "momsfritt" (om de varit företagsbilar) Vips så är de väldigt billiga med Norska mått mätt. En prisskillnad på säg 50 000-60 000kr (varav 40 000 från supermiljöbilspremien) gör det nog attraktivt för en begagnathandlare att köpa upp bilar i Sverige för att sälja i Norge.

Så gissar också att Santander/Nissan räknat med restvärdet utifrån det i sina konsumentleasingkalkyler. Så istället för att "dumpa priset" (=möta marknaden i Sverige) på de. Så skickar de iväg de till Norge utan knussel.

Två av mina tidigare e-Golf vet jag exporterats till Norge också. Antagligen samma orsak. Därav också att i nya supermiljöbilspremien betalas den ut efter 6? månader så att man i alla fall undviker export på "nya" elbilar som subventionerats.

Tesla är nog lite annorlunda. Har hittills ej tappat lika mycket, supermiljöbilspremien är en mindre andel av priset, begränsat utbud i Sverige men ett överflöd i Norge osv.

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 05 feb 2018 11:28
av Bjelke
Nu finns det EN bil på deras sida iaf! :)
En icke momssmittad 2014 med AP och garanti kvar borde vara en bra affär för vissa ;)

Den är sjukt lik min, till utseendet iaf :) (fast min har rullat längre, har luftfjädring, HIFI & säkerhetspaketet)

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 05 feb 2018 14:08
av Surfaren
Bjelke skrev:
Nu finns det EN bil på deras sida iaf!
Du glömde länken ;)

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H11EFP59079

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 05 feb 2018 16:38
av Bjelke
Och nu har den fått sällskap av en P85:a :)
Svinkul bil med trevligt pris oxo (fast den har gått lite längre oxo)

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 05 feb 2018 17:02
av Klintan
Bjelke skrev:
Och nu har den fått sällskap av en P85:a :)
Svinkul bil med trevligt pris oxo (fast den har gått lite längre oxo)
Oj, nu händer det saker. P85 med två års garanti för 544'. Hur påverkar detta begagnatmarknaden? Kommer det flera?
Enligt tidigare annons är P85:an en performance plus, kan den vara det med 19"? Import verkar den också vara.Bild
Bild

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 05 feb 2018 20:04
av bylund
Ingen garanti kvar får jag det till, om den gått över 11 000 mil. Eller menar du att den sålts begagnad av Tesla och fått förlängd garanti?

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 05 feb 2018 20:17
av Klintan
bylund skrev:
Ingen garanti kvar får jag det till, om den gått över 11 000 mil. Eller menar du att den sålts begagnad av Tesla och fått förlängd garanti?
Skärmdumparna där den står som Performance+ är från i höstas. Den säljs som CPO nu, med två års garanti (eller till 16 000 mil): https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA3H19EFP34701

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 05 feb 2018 22:38
av Kim
Jag kan garantera att begagnade Teslor inte importeras til Norge. I Norge har begagnatmarknaden varit död i ett år med Teslas nybilrenta på 0,25 -0,45% .
Alla begagnade bilar försvann också från norska sidan innan jul, numera ligger väl bara en eller två där.

Ryktet i Norge är att dom shippas ner i Europa för att säljas

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 06 feb 2018 19:40
av deffe
Det har kommit in ganska många nya Model S 75D på Tesla.com men det verkar inte som någon direkt blir såld? Tror 1 har försvunnit på en vecka nu.

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 06 feb 2018 20:09
av Legato
deffe skrev:
Det har kommit in ganska många nya Model S 75D på Tesla.com men det verkar inte som någon direkt blir såld? Tror 1 har försvunnit på en vecka nu.
Jag tror att S och X försäljningen kommer gå trögt både i Sverige och globalt 2017 tyvärr. Kombinationen med att man H1 väntar på höjd premie (Sverige), hela året i viss mån väntar på Model 3, hela året i viss mån väntar på inredningsupdate samt slutligen att jag tror många potentiella X-köpare vill se slutgiltig i-Pace och e-Tron innan de slår till på "el-suv".

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 06 feb 2018 20:58
av Smutt
Legato skrev:
deffe skrev:
Det har kommit in ganska många nya Model S 75D på Tesla.com men det verkar inte som någon direkt blir såld? Tror 1 har försvunnit på en vecka nu.
Jag tror att S och X försäljningen kommer gå trögt både i Sverige och globalt 2017 tyvärr. Kombinationen med att man H1 väntar på höjd premie (Sverige), hela året i viss mån väntar på Model 3, hela året i viss mån väntar på inredningsupdate samt slutligen att jag tror många potentiella X-köpare vill se slutgiltig i-Pace och e-Tron innan de slår till på "el-suv".
X sug är vi nog många som har men vi vet att den blir 20000kr billigare om vi beställer i typ April och då kan även priset gått ner

Konkurenterna tror jag inte på alls.

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 27 feb 2018 15:55
av jpetters
Nu verkar det som alla CPO bilar försvann igen. Lite konstigt hur de hanterar CPO försäljningen.

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 27 feb 2018 16:58
av frippe
jpetters skrev:
Nu verkar det som alla CPO bilar försvann igen. Lite konstigt hur de hanterar CPO försäljningen.
Det kommer ut någon enstaka bil lite då och då, men inte så ofta direkt.
Under februari har två varit ute, båda model s 85, 2014, som gått runt 5-6,6tmil.

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 27 feb 2018 17:39
av jpetters
Jag såg det på Tesla Schweiz CPO sida. Det fanns 8 CPO bilar igår och idag 0. Flera hade legat där i veckor så knappast troligt att de såldes samtidigt.

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 27 feb 2018 17:45
av frippe
jpetters skrev:
Jag såg det på Tesla Schweiz CPO sida. Det fanns 8 CPO bilar igår och idag 0. Flera hade legat där i veckor så knappast troligt att de såldes samtidigt.
Min observation var begränsad till Sverige enbart.

Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla

Postat: 27 feb 2018 20:16
av kler
Om jag tolkade The Tesla Show korrekt så är det för att höja likviditeten. Det är välj den Tesla-podcast med mest substans som jag ser det, så jag tror på det :)