Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hjul?
Moderator: Redaktion
Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hjul?
Har precis lagt märke till att ratten i min S90D vibrerar rätt ordentligt emellanåt när jag kör 100+.
Misstänker dåligt balanserade hjul (har nyligen bytt till vinterhjul, pirelli sottozero ii köpta hos tesla).
Tesla levererade vinterhjulen och skickade till vianor (rekommenderades av tesla så jag tänkte inte mer på det).
Jag köpte "enbart" däckskifte hos vianor - utgick ifrån att hjulen var balanserade vid leverans från Tesla..
Någon som vet vad SC brukar göra? Försöker hinna förbi några däckverkstäder och se om någon har tid att titta på det på måndag..
Vad är era erfarenheter av hjulbalansering eller inte vid leverans från SC?
Misstänker dåligt balanserade hjul (har nyligen bytt till vinterhjul, pirelli sottozero ii köpta hos tesla).
Tesla levererade vinterhjulen och skickade till vianor (rekommenderades av tesla så jag tänkte inte mer på det).
Jag köpte "enbart" däckskifte hos vianor - utgick ifrån att hjulen var balanserade vid leverans från Tesla..
Någon som vet vad SC brukar göra? Försöker hinna förbi några däckverkstäder och se om någon har tid att titta på det på måndag..
Vad är era erfarenheter av hjulbalansering eller inte vid leverans från SC?
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Jag hade ett liknande fel på min vid hastigheter över 100 km/h. Det liknande obalanserade däck men visade sig vara den främre stötfångaren som inte var justerad ordentligt vilket medförde att luft virvlade in under på nått lurt sätt. Det fixades med en justering på SC.
Kolla om ditt vibrerande beror på endast hastighet, eller om motvind/sidovind eller liknande gör stor skillnad.
Kolla om ditt vibrerande beror på endast hastighet, eller om motvind/sidovind eller liknande gör stor skillnad.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Det kan också vara ett skadat däck. Hände mig i somras att ett nytt däck fick en bubbla på sig som bara märktes i motorvägshastighet.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Om det kommer efter några veckor kan det bero på att det fastnar damm och smuts på fälgens insida. Jag fick spola ur två gånger efter att ha kört en del på grusväg förra vintern.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Min tanke också i början, men var tyvärr inte orsakenDelta skrev:Stäng av "Lane departure warning"
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Det kan ändå vara en balanseringsgrej. När jag krängde på mina vinterdäck nu i höstas hade verkstaden massiva problem med att balansera hjulen. De lyckades nästan inte och funderade på att använda balanseringsviker som är avsedda för lastbilar. Till sist gick det bra, med det var besvärligt. Det var samma bekymmer på min förra Model S i en annan verkstad. Teslas fälgar verkar inte vara särskilt runda om man får säga så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Mm ja. Jag ska nog ändå låta en helt vanlig verkstad kolla balanseringen av hjulen nu först, innan jag påbörjar SC-dansen igen.mati skrev:Det kan ändå vara en balanseringsgrej. När jag krängde på mina vinterdäck nu i höstas hade verkstaden massiva problem med att balansera hjulen. De lyckades nästan inte och funderade på att använda balanseringsviker som är avsedda för lastbilar. Till sist gick det bra, med det var besvärligt. Det var samma bekymmer på min förra Model S i en annan verkstad. Teslas fälgar verkar inte vara särskilt runda om man får säga så.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Mina original-fälgar är oxo riktigt usla, kast och ovalitet som på värsta lågpris-fälgar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Kan även vara gummit. Nokian R2 hade detta problem för 2 år sen
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Varit ute och provkört en del på förmiddagen nu. Definitivt reproducerbart. Uppträder fdm runt 105-120 km/h.
Inte direkt när man kommer upp i den hastigheten, men när man väl har den farten och asfalten ändrar karaktär (antingen från grov till slät, eller slät till grov) så börjar skaket. Sedan sitter det i framtill man sänker farten till 80-90 eller så.
Gjorde samma test 3 ggr i rad. Efter ett par minuter körning med skaket blir händerna så "trötta" av vibrationerna att dom typ börjar domna :p
Inte direkt när man kommer upp i den hastigheten, men när man väl har den farten och asfalten ändrar karaktär (antingen från grov till slät, eller slät till grov) så börjar skaket. Sedan sitter det i framtill man sänker farten till 80-90 eller så.
Gjorde samma test 3 ggr i rad. Efter ett par minuter körning med skaket blir händerna så "trötta" av vibrationerna att dom typ börjar domna :p
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Tunga bilar är extra känsliga som jag förstått det. Hade en del problem med detta på min S85D där jag bl.a. har fått fälgar utbytta p.g.a de ej gick att få till balansen med sommardäcken.
Köpte senare vinterdäck via en vanlig däckverkstad och allt var perfekt balanserat men det skakade ändå. Besökte ytterligare en däckverkstad som inte kunde se ngt fel heller utan trodde det var nåt fel på bilen. Tog bilen till SC och där gjorde de en roadforce-balansering och det visade sig att däcken var felaktiga och jag fick reklamera och köpte nya däck och då blev det bra.
Obs att de flesta däckfirmor inte har utrustning för att göra en roadforce balansering så för de kan det se ”perfekt” ut.
Nu har jag en X och fick mina kompletta vinterhjul levererade till och monterade av Vianor och de är perfekt balanserade.
Om jag hade varit dig hade jag pratat med SC o bett de kolla på det med riktig roadforce-mätning. Eftersom du köpt hjulen från Tesla så borde de fixa det på SC utan problem eller kostnad för dig tycker jag.
Köpte senare vinterdäck via en vanlig däckverkstad och allt var perfekt balanserat men det skakade ändå. Besökte ytterligare en däckverkstad som inte kunde se ngt fel heller utan trodde det var nåt fel på bilen. Tog bilen till SC och där gjorde de en roadforce-balansering och det visade sig att däcken var felaktiga och jag fick reklamera och köpte nya däck och då blev det bra.
Obs att de flesta däckfirmor inte har utrustning för att göra en roadforce balansering så för de kan det se ”perfekt” ut.
Nu har jag en X och fick mina kompletta vinterhjul levererade till och monterade av Vianor och de är perfekt balanserade.
Om jag hade varit dig hade jag pratat med SC o bett de kolla på det med riktig roadforce-mätning. Eftersom du köpt hjulen från Tesla så borde de fixa det på SC utan problem eller kostnad för dig tycker jag.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Körde in på lokala Däckia-verkstan. 15-20 gram obalans som dom korrigerade på varje däck. Inte särskilt mycket tyckte dom, men han visste inte hur känsliga Model S är för lite obalans. Får se hur den beter sig på motorvägen.
Resultat: mariginellt stabilare i allmänhet, men fortfarande tokvibrationer vid 100+. Får se vad SC säger imorgon.
Resultat: mariginellt stabilare i allmänhet, men fortfarande tokvibrationer vid 100+. Får se vad SC säger imorgon.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Jag har samma fenomen, 19” och Nokian dubbfria. Nästan inget före 110km/h men sedan hyfsat mycket. Får en känsla att asfaltens karaktär påverkar...
Var inne igår för att se över balansering och allt var bra. Inga fel på fälgar heller som andra i tråden.
Nu fick jag bilen i förra veckan, förra ägaren säger att han inte upplevt något. Han körde dock på sommardäck tills jag fick den..
Kan det ha med Nokian däcken att göra kanske?
Model S90D, 2016
Var inne igår för att se över balansering och allt var bra. Inga fel på fälgar heller som andra i tråden.
Nu fick jag bilen i förra veckan, förra ägaren säger att han inte upplevt något. Han körde dock på sommardäck tills jag fick den..
Kan det ha med Nokian däcken att göra kanske?
Model S90D, 2016
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Ibland om bilen stått länge och det varit plusgrader och sedan kallt kan dubbfria däck då de är mjuka bli lite platta på den sidan som varit nedåt. Detta brukar gå över efter att ha kört en stund där däcken hunnit bli varma. Kan det ha varit så och har du testat att köra en längre sträcka där de hunnit bli lite varma?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Jag testade Gbg till Jönköping och fenomenet var kvar. Trodde med att det kunde vara problemet, eller hur de förvarats under sommaren.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Borde ju räcka!
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Kolla om däcktrycket påverkar beteende
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Jag har Pirelli sottozero Ii.johan_w skrev:Jag har samma fenomen, 19” och Nokian dubbfria. Nästan inget före 110km/h men sedan hyfsat mycket. Får en känsla att asfaltens karaktär påverkar...
Var inne igår för att se över balansering och allt var bra. Inga fel på fälgar heller som andra i tråden.
Nu fick jag bilen i förra veckan, förra ägaren säger att han inte upplevt något. Han körde dock på sommardäck tills jag fick den..
Kan det ha med Nokian däcken att göra kanske?
Model S90D, 2016
Trycket är 3.1-3.2 (just kollat)
2016 S90D här med.
Asfaltens karaktär är definitivt med i spelet. När den ändras så uppstår vibrationerna. Det spelar ingen roll om asfalten går från slät till grov eller grov till slät - utan det verkar vara själva övergången som kickar in bilen/hjulen någon svängning. När vibrationerna väl uppstått så hänger de kvar till man sänkt farten till 90 eller så
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Låter som läge att kolla upp hjulvinklarna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
SC påstod sig ha gjort en hjulinställning för ca 1v sedan (detta var i ett annat service-ärende, innan jag upptäckte darret). Dock hade dom tappat bort service-kvittot på det..undrar om det faktiskt blev gjort ?Bjelke skrev:Låter som läge att kolla upp hjulvinklarna...
Senast redigerad av GiGurra, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Nya däck brukar oftast vara märkta med gula och röda prickar, detta för att man lättare skall kunna matcha däckets lättaste punkt och ventilen för att underlätta balansering.
Kan vara bra att kolla detta om någon har svårt att balansera hjul.
Kan vara bra att kolla detta om någon har svårt att balansera hjul.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Däckia uttryckte inte att det verkade vara särskilt svårt att balansera dem när jag var där idag, så jag tror dessvärre inte att felet ligger i balanseringen. Men tack ändå - bra att veta vad man har de där gula klisterlapparna till . Jag såg dem tidigare.manks skrev:Nya däck brukar oftast vara märkta med gula och röda prickar, detta för att man lättare skall kunna matcha däckets lättaste punkt och ventilen för att underlätta balansering.
Kan vara bra att kolla detta om någon har svårt att balansera hjul.
Jag ska också höra med Tesla/SC imorgon om "road force"-balansering kan vara något
Har varit ute och kört/testat lite mer nu. Jag kan konstatera att vibrationerna ökar i styrka ju snabbare man kör (så det är inget lokalt resonans-maxima vid just en viss hastighet). Dessutom blir bilen som en resonanslåda av ett ljud i relativt låg basfrekvens (jag gissar 25-40 Hz någonstans mellan tummen och pekfingret).
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda.
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Pratar vi slipstream-fälgar?mati skrev:Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda.
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering
Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min ).