Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hjul?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Verdi »

GiGurra skrev:
johan_w skrev:
Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.

Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!

Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Japp. Dom bytte något i fronten till en nyare version och sedan var tok-vibrationerna helt borta (bilen var helt i självsvängning innan :))
Ni som fått detta fixat. Vad har ni för bilar? Tycker mig uppleva samma sak. Inte så kraftiga vibrationer men klart märkbara.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av GiGurra »

Verdi skrev:
GiGurra skrev:
johan_w skrev:
Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.

Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!

Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Japp. Dom bytte något i fronten till en nyare version och sedan var tok-vibrationerna helt borta (bilen var helt i självsvängning innan :))
Ni som fått detta fixat. Vad har ni för bilar? Tycker mig uppleva samma sak. Inte så kraftiga vibrationer men klart märkbara.
S90D från juni 2016, facelift, ap1
Verdi

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Verdi »

GiGurra skrev:
Verdi skrev:
GiGurra skrev:
johan_w skrev:
Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.

Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!

Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Japp. Dom bytte något i fronten till en nyare version och sedan var tok-vibrationerna helt borta (bilen var helt i självsvängning innan :))
Ni som fått detta fixat. Vad har ni för bilar? Tycker mig uppleva samma sak. Inte så kraftiga vibrationer men klart märkbara.
S90D från juni 2016, facelift, ap1
Tack. Exakt som min då. Då ska jag påtala det nu när den ändå ska in till veckan för lite andra grejer.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av johan_w »

Min S90D är lite senare med AP2, typ tillverkad oktober/november tror jag.

Jag fick förklaringen att det är tidiga facelift...
Verdi

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Verdi »

Ok. Ja min är tillverkad i september -16 har jag för mig så det verkar stämma.
Verdi

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Verdi »

Mina vibrationer var inte tillräckligt kraftiga för att det skulle vara fronten. Så det är antagligen bara lite obalans i däcken.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av GiGurra »

Front-vibrationen är dag & natt, av & på. Bilen går från att rulla normalt till att helt plötsligt börja tokvibrera :). Inget som gradvis uppstår
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Leo »

Snö eller is som fastnat/fryst i fälgarna? Särskilt stor risk innanför elerkanten på slipstreamfälgarna. De har en idiotisk skåra/dike där.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
Snö eller is som fastnat/fryst i fälgarna? Särskilt stor risk innanför elerkanten på slipstreamfälgarna. De har en idiotisk skåra/dike där.
Nej, inga slipstreams men det är nog faktiskt som du säger. Stannade på vägen ner för att borsta bort lite snö/is/grus/salt-sörja och det blev snarare sämre än bättre, vilket antagligen beror på att jag fick bort snön på vissa ställen men inte andra så obalansen blev större. Får se nu hur den är nytvättad när jag hämtar den. Har pga is och vinter inte kunnat/velat tvätta den på ett tag.
Verdi

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Verdi »

Får ta och skämmas lite. Nytvättade fälgar = inga vibrationer. Det problemet hade jag på BMW:n förra året men då var det lättare att se.

Är verkligen nykär i bilen. Kanske får ta och tvätta den lite oftare. :D
Skriv svar