Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hjul?
Moderator: Redaktion
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Låter som samma som de sa till mig över telefon! Spännande att se om det löser problemet!
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Provade lite idag. Hann bara upp i 120 vid 3 tillfällen, men hittills inga tecken på vibibibibrationerna.johan_w skrev:Låter som samma som de sa till mig över telefon! Spännande att se om det löser problemet!
Ser alltså ut som att problemet nu är löst! Bilen kändes klart stabilare i högre hastigheter.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Har fått min bil fixad på samma sätt nu! Vibrationerna verkar vara borta, den går ju inte helt mjukt på dubbdäck så sista finavstämningen är svår att säga!
Upplevde dock att styrningen är lite ”svampig” i högre hastigheter nu! Svårt att förklara, men ligger man i 120km/h känns det som det först inte händer något första biten man vrider ratten och sedan kommer allt på en gång.
Nu kan det vara så att jag inte tänkt på det innan, pga vibrationer i bilen och nu känner man detaljer mer. Sedan har jag dubbade Hakka 9 som ger lite mer mjuk känsla.
Någon annan som upplever styrningen lite svampig och svajig runt mittläget i högre hastigheter?
Har gjort hjulinställning (så länge inget hände på service) och har 2,9 i däcken.
//Johan
Upplevde dock att styrningen är lite ”svampig” i högre hastigheter nu! Svårt att förklara, men ligger man i 120km/h känns det som det först inte händer något första biten man vrider ratten och sedan kommer allt på en gång.
Nu kan det vara så att jag inte tänkt på det innan, pga vibrationer i bilen och nu känner man detaljer mer. Sedan har jag dubbade Hakka 9 som ger lite mer mjuk känsla.
Någon annan som upplever styrningen lite svampig och svajig runt mittläget i högre hastigheter?
Har gjort hjulinställning (så länge inget hände på service) och har 2,9 i däcken.
//Johan
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Kan nog hålla med om svampigheten... Men trycket låter lite lågt, testa typ 3,2-3,3 istället, det kan
bli stor skillnad faktiskt
bli stor skillnad faktiskt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
2.9 låter iofs inte jättelågt, men jag skulle också prova typ 3.1 eller mer.johan_w skrev:Har fått min bil fixad på samma sätt nu! Vibrationerna verkar vara borta, den går ju inte helt mjukt på dubbdäck så sista finavstämningen är svår att säga!
Upplevde dock att styrningen är lite ”svampig” i högre hastigheter nu! Svårt att förklara, men ligger man i 120km/h känns det som det först inte händer något första biten man vrider ratten och sedan kommer allt på en gång.
Nu kan det vara så att jag inte tänkt på det innan, pga vibrationer i bilen och nu känner man detaljer mer. Sedan har jag dubbade Hakka 9 som ger lite mer mjuk känsla.
Någon annan som upplever styrningen lite svampig och svajig runt mittläget i högre hastigheter?
Har gjort hjulinställning (så länge inget hände på service) och har 2,9 i däcken.
//Johan
Har inte upplevt svampigheten på Teslan än, men har det tydligt på min gamla VW om man låter däcktrycket sjunka lite.
Vad har du för vinterdäck? - Jag har hört sägas att Nokian-vinterdäcken som Tesla säljer upplevs som lite mer tröga/sega än Pirelli (men i övrigt är nog Nokian-däcken bättre)
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.
Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!
Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!
Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Har lite samma känsla på styrningen men tycker det framträdde sedan vinterhjulen kom på. Nokian Hakka 8 på orginalfälgar. Svajig känsla och svårt att hålla bilen helt rak i landsvägshastighet, lite svårt att förklara.. 3,0-3,1 i däcken.
2016 Model S 75
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Japp. Dom bytte något i fronten till en nyare version och sedan var tok-vibrationerna helt borta (bilen var helt i självsvängning innan )johan_w skrev:Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.
Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!
Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Ni som fått detta fixat. Vad har ni för bilar? Tycker mig uppleva samma sak. Inte så kraftiga vibrationer men klart märkbara.GiGurra skrev:Japp. Dom bytte något i fronten till en nyare version och sedan var tok-vibrationerna helt borta (bilen var helt i självsvängning innan )johan_w skrev:Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.
Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!
Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
S90D från juni 2016, facelift, ap1Verdi skrev:Ni som fått detta fixat. Vad har ni för bilar? Tycker mig uppleva samma sak. Inte så kraftiga vibrationer men klart märkbara.GiGurra skrev:Japp. Dom bytte något i fronten till en nyare version och sedan var tok-vibrationerna helt borta (bilen var helt i självsvängning innan )johan_w skrev:Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.
Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!
Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Tack. Exakt som min då. Då ska jag påtala det nu när den ändå ska in till veckan för lite andra grejer.GiGurra skrev:S90D från juni 2016, facelift, ap1Verdi skrev:Ni som fått detta fixat. Vad har ni för bilar? Tycker mig uppleva samma sak. Inte så kraftiga vibrationer men klart märkbara.GiGurra skrev:Japp. Dom bytte något i fronten till en nyare version och sedan var tok-vibrationerna helt borta (bilen var helt i självsvängning innan )johan_w skrev:Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.
Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!
Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Min S90D är lite senare med AP2, typ tillverkad oktober/november tror jag.
Jag fick förklaringen att det är tidiga facelift...
Jag fick förklaringen att det är tidiga facelift...
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Ok. Ja min är tillverkad i september -16 har jag för mig så det verkar stämma.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Mina vibrationer var inte tillräckligt kraftiga för att det skulle vara fronten. Så det är antagligen bara lite obalans i däcken.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Front-vibrationen är dag & natt, av & på. Bilen går från att rulla normalt till att helt plötsligt börja tokvibrera . Inget som gradvis uppstår
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Snö eller is som fastnat/fryst i fälgarna? Särskilt stor risk innanför elerkanten på slipstreamfälgarna. De har en idiotisk skåra/dike där.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Nej, inga slipstreams men det är nog faktiskt som du säger. Stannade på vägen ner för att borsta bort lite snö/is/grus/salt-sörja och det blev snarare sämre än bättre, vilket antagligen beror på att jag fick bort snön på vissa ställen men inte andra så obalansen blev större. Får se nu hur den är nytvättad när jag hämtar den. Har pga is och vinter inte kunnat/velat tvätta den på ett tag.Leo skrev:Snö eller is som fastnat/fryst i fälgarna? Särskilt stor risk innanför elerkanten på slipstreamfälgarna. De har en idiotisk skåra/dike där.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Får ta och skämmas lite. Nytvättade fälgar = inga vibrationer. Det problemet hade jag på BMW:n förra året men då var det lättare att se.
Är verkligen nykär i bilen. Kanske får ta och tvätta den lite oftare.
Är verkligen nykär i bilen. Kanske får ta och tvätta den lite oftare.