Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hjul?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av GiGurra »

Bjelke skrev:
Låter som läge att kolla upp hjulvinklarna...
SC påstod sig ha gjort en hjulinställning för ca 1v sedan (detta var i ett annat service-ärende, innan jag upptäckte darret). Dock hade dom tappat bort service-kvittot på det..undrar om det faktiskt blev gjort ?
Senast redigerad av GiGurra, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av manks »

Nya däck brukar oftast vara märkta med gula och röda prickar, detta för att man lättare skall kunna matcha däckets lättaste punkt och ventilen för att underlätta balansering.

Kan vara bra att kolla detta om någon har svårt att balansera hjul.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av GiGurra »

manks skrev:
Nya däck brukar oftast vara märkta med gula och röda prickar, detta för att man lättare skall kunna matcha däckets lättaste punkt och ventilen för att underlätta balansering.

Kan vara bra att kolla detta om någon har svårt att balansera hjul.
Däckia uttryckte inte att det verkade vara särskilt svårt att balansera dem när jag var där idag, så jag tror dessvärre inte att felet ligger i balanseringen. Men tack ändå - bra att veta vad man har de där gula klisterlapparna till :). Jag såg dem tidigare.

Jag ska också höra med Tesla/SC imorgon om "road force"-balansering kan vara något

Har varit ute och kört/testat lite mer nu. Jag kan konstatera att vibrationerna ökar i styrka ju snabbare man kör (så det är inget lokalt resonans-maxima vid just en viss hastighet). Dessutom blir bilen som en resonanslåda av ett ljud i relativt låg basfrekvens (jag gissar 25-40 Hz någonstans mellan tummen och pekfingret).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av mati »

Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda. :?
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av GiGurra »

mati skrev:
Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda. :?
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
Pratar vi slipstream-fälgar?

För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering

Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min :)).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av mati »

GiGurra skrev:
Pratar vi slipstream-fälgar?
Ja
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av nek0 »

GiGurra skrev:
mati skrev:
Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda. :?
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
Pratar vi slipstream-fälgar?

För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering

Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min :)).
Hade problem med mina sommardäck på förra bilen. Upp till 120 km/h var det ganska ok men mellan 120 km/h och 160 km/h gick inte att hålla ratten. Balanserade flera gånger utan framgång. Köpte nya däck men det blev inte bättre . Med vinterhjulen var det aldrig problem. Bilen var helt ny men Atteviks kunde inte hitta något fel.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av GiGurra »

nek0 skrev:
GiGurra skrev:
mati skrev:
Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda. :?
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
Pratar vi slipstream-fälgar?

För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering

Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min :)).
Hade problem med mina sommardäck på förra bilen. Upp till 120 km/h var det ganska ok men mellan 120 km/h och 160 km/h gick inte att hålla ratten. Balanserade flera gånger utan framgång. Köpte nya däck men det blev inte bättre . Med vinterhjulen var det aldrig problem. Bilen var helt ny men Atteviks kunde inte hitta något fel.
Vad var det för bilmodell?

Shit får verkligen hoppas att inte Tesla/SC gör samma bedömning i mitt fall. Hjulen är ju helt nya, och bilen har gott om garanti kvar..
Blir ju mer eller mindre oanvändbar för mig då jag skaffat den för att pendla i Norrtälje<->Stockholm i ~100-120 km/h. Blir ju dessutom omöjligt att få den såld därefter...
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av nek0 »

GiGurra skrev:
nek0 skrev:
GiGurra skrev:
mati skrev:
Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda. :?
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
Pratar vi slipstream-fälgar?

För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering

Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min :)).
Hade problem med mina sommardäck på förra bilen. Upp till 120 km/h var det ganska ok men mellan 120 km/h och 160 km/h gick inte att hålla ratten. Balanserade flera gånger utan framgång. Köpte nya däck men det blev inte bättre . Med vinterhjulen var det aldrig problem. Bilen var helt ny men Atteviks kunde inte hitta något fel.
Vad var det för bilmodell?

Shit får verkligen hoppas att inte Tesla/SC gör samma bedömning i mitt fall. Hjulen är ju helt nya, och bilen har gott om garanti kvar..
Blir ju mer eller mindre oanvändbar för mig då jag skaffat den för att pendla i Norrtälje<->Stockholm i ~100-120 km/h. Blir ju dessutom omöjligt att få den såld därefter...
Det var en Skoda Superb helt ny med original 17" fälgar och Pirelli Cinturato p7 däck. Köpte sedan Goodyear Efficientgrip Performance med samma resultat :(
Nokian hakkapeliitta 8 på Dezent fälgar var det inga problem
Hoppas SC hittar och löser dina problem
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av GiGurra »

En tesla-tekniker har provkört bilen nu och tagit in den för åtgärd. Inga problem alls att provocera fram problemet (whew).

Teknikern tror att det kan vara något annat än dålig balansering, då vibrationerna enligt honom verkar fortplantas i hela bilen, inte bara ratten, och att balanseringsproblem dessutom oftast ger större utslag i just ratten. Får se hur lång tid det tar för dem att fixa. Under tiden får jag prova en P85D med ludicrous tillgängligt. Undrar om lånebilen är capad eller om det går prova full acceleration :). Första gången isf..
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av bylund »

De sägs vara toppfartsbegränsade, men upp till en sådär 160 km/h ska det vara fritt blås.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av e5m1r »

Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Lessmog »

e5m1r skrev:
Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed. :D
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Zoidberg »

Lessmog skrev:
e5m1r skrev:
Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed. :D
Då har ju du också en historia med deffekta kofångare. :geek:
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Svenssons »

Lessmog skrev:
e5m1r skrev:
Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed. :D
Andra har lyckats:
http://www.olandsbladet.se/nyheter/pers ... on-med-ko/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Bjelke »

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av johan_w »

Har pratat med SC som mitt problem med vibrationer. De trodde det var, som någon skrivit tidigare i tråden, problem med luftvirvlar som sätter någon del i spoilern i vibration! Är visst ett problem med de första tidens faceliftade bilar (min är byggd i oktober -17 tror jag). På SC sa de att de tar dän spoilern, sätter i någon plastbalk och bygger upp den på någon sätt.. Jag får testa och se!
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av GiGurra »

johan_w skrev:
Har pratat med SC som mitt problem med vibrationer. De trodde det var, som någon skrivit tidigare i tråden, problem med luftvirvlar som sätter någon del i spoilern i vibration! Är visst ett problem med de första tidens faceliftade bilar (min är byggd i oktober -17 tror jag). På SC sa de att de tar dän spoilern, sätter i någon plastbalk och bygger upp den på någon sätt.. Jag får testa och se!
Ja min är facelift och förmodligen första omgången (registrerad juni 2016).
Men jag upplevde inte detta med sommarhjulen/tidigare?

Aja, väntar på svar från SC. Dom sa egentligen inget om teorier om vad orsaken kan vara, förutom att det förmodligen inte rör sig om någon hjulbalans som är dålig.
Förhoppningsvis vet dom mer imorgon (lämnade in bilen i torsdags).

Jag fortsätter att köra låne-P85Dn sålänge. Mkt trevlig bil faktiskt :).
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av johan_w »

Jag har inte kört min på sommardäck, men förra ägaren sa samma sak att han inte känt något!

Återkoppla hur det gick på SC!
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av GiGurra »

johan_w skrev:
Jag har inte kört min på sommardäck, men förra ägaren sa samma sak att han inte känt något!

Återkoppla hur det gick på SC!
Har fått tillbaka bilen nu, men är för mkt slask på vägen för att testa.
Dom hävdar att det är

Kod: Markera allt

Performed a validation test drive confirming excessive vibrations are present at speeds
115-120km/h. Inspected the front fascia grill noticed that it would benefit from
upgrading to the latest revision.

Corrections: Grill - Fascia - Front

Replaced the front fascia grill assembly.
Följt av

Kod: Markera allt

Corrections: Perform Validation Test Drive
Performed a validation test drive confirming the excessive vibrations are no longer
present.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av johan_w »

Låter som samma som de sa till mig över telefon! Spännande att se om det löser problemet!
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av GiGurra »

johan_w skrev:
Låter som samma som de sa till mig över telefon! Spännande att se om det löser problemet!
Provade lite idag. Hann bara upp i 120 vid 3 tillfällen, men hittills inga tecken på vibibibibrationerna.
Ser alltså ut som att problemet nu är löst! Bilen kändes klart stabilare i högre hastigheter.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av johan_w »

Låter lovande!

Tack
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av johan_w »

Har fått min bil fixad på samma sätt nu! Vibrationerna verkar vara borta, den går ju inte helt mjukt på dubbdäck så sista finavstämningen är svår att säga!

Upplevde dock att styrningen är lite ”svampig” i högre hastigheter nu! Svårt att förklara, men ligger man i 120km/h känns det som det först inte händer något första biten man vrider ratten och sedan kommer allt på en gång.

Nu kan det vara så att jag inte tänkt på det innan, pga vibrationer i bilen och nu känner man detaljer mer. Sedan har jag dubbade Hakka 9 som ger lite mer mjuk känsla.

Någon annan som upplever styrningen lite svampig och svajig runt mittläget i högre hastigheter?

Har gjort hjulinställning (så länge inget hände på service) och har 2,9 i däcken.

//Johan
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Bjelke »

Kan nog hålla med om svampigheten... Men trycket låter lite lågt, testa typ 3,2-3,3 istället, det kan
bli stor skillnad faktiskt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar