SC påstod sig ha gjort en hjulinställning för ca 1v sedan (detta var i ett annat service-ärende, innan jag upptäckte darret). Dock hade dom tappat bort service-kvittot på det..undrar om det faktiskt blev gjort ?Bjelke skrev:Låter som läge att kolla upp hjulvinklarna...
Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hjul?
Moderator: Redaktion
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Senast redigerad av GiGurra, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Nya däck brukar oftast vara märkta med gula och röda prickar, detta för att man lättare skall kunna matcha däckets lättaste punkt och ventilen för att underlätta balansering.
Kan vara bra att kolla detta om någon har svårt att balansera hjul.
Kan vara bra att kolla detta om någon har svårt att balansera hjul.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Däckia uttryckte inte att det verkade vara särskilt svårt att balansera dem när jag var där idag, så jag tror dessvärre inte att felet ligger i balanseringen. Men tack ändå - bra att veta vad man har de där gula klisterlapparna till . Jag såg dem tidigare.manks skrev:Nya däck brukar oftast vara märkta med gula och röda prickar, detta för att man lättare skall kunna matcha däckets lättaste punkt och ventilen för att underlätta balansering.
Kan vara bra att kolla detta om någon har svårt att balansera hjul.
Jag ska också höra med Tesla/SC imorgon om "road force"-balansering kan vara något
Har varit ute och kört/testat lite mer nu. Jag kan konstatera att vibrationerna ökar i styrka ju snabbare man kör (så det är inget lokalt resonans-maxima vid just en viss hastighet). Dessutom blir bilen som en resonanslåda av ett ljud i relativt låg basfrekvens (jag gissar 25-40 Hz någonstans mellan tummen och pekfingret).
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda.
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Pratar vi slipstream-fälgar?mati skrev:Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda.
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering
Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min ).
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
JaGiGurra skrev:Pratar vi slipstream-fälgar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Hade problem med mina sommardäck på förra bilen. Upp till 120 km/h var det ganska ok men mellan 120 km/h och 160 km/h gick inte att hålla ratten. Balanserade flera gånger utan framgång. Köpte nya däck men det blev inte bättre . Med vinterhjulen var det aldrig problem. Bilen var helt ny men Atteviks kunde inte hitta något fel.GiGurra skrev:Pratar vi slipstream-fälgar?mati skrev:Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda.
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering
Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min ).
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Vad var det för bilmodell?nek0 skrev:Hade problem med mina sommardäck på förra bilen. Upp till 120 km/h var det ganska ok men mellan 120 km/h och 160 km/h gick inte att hålla ratten. Balanserade flera gånger utan framgång. Köpte nya däck men det blev inte bättre . Med vinterhjulen var det aldrig problem. Bilen var helt ny men Atteviks kunde inte hitta något fel.GiGurra skrev:Pratar vi slipstream-fälgar?mati skrev:Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda.
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering
Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min ).
Shit får verkligen hoppas att inte Tesla/SC gör samma bedömning i mitt fall. Hjulen är ju helt nya, och bilen har gott om garanti kvar..
Blir ju mer eller mindre oanvändbar för mig då jag skaffat den för att pendla i Norrtälje<->Stockholm i ~100-120 km/h. Blir ju dessutom omöjligt att få den såld därefter...
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Det var en Skoda Superb helt ny med original 17" fälgar och Pirelli Cinturato p7 däck. Köpte sedan Goodyear Efficientgrip Performance med samma resultatGiGurra skrev:Vad var det för bilmodell?nek0 skrev:Hade problem med mina sommardäck på förra bilen. Upp till 120 km/h var det ganska ok men mellan 120 km/h och 160 km/h gick inte att hålla ratten. Balanserade flera gånger utan framgång. Köpte nya däck men det blev inte bättre . Med vinterhjulen var det aldrig problem. Bilen var helt ny men Atteviks kunde inte hitta något fel.GiGurra skrev:Pratar vi slipstream-fälgar?mati skrev:Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda.
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering
Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min ).
Shit får verkligen hoppas att inte Tesla/SC gör samma bedömning i mitt fall. Hjulen är ju helt nya, och bilen har gott om garanti kvar..
Blir ju mer eller mindre oanvändbar för mig då jag skaffat den för att pendla i Norrtälje<->Stockholm i ~100-120 km/h. Blir ju dessutom omöjligt att få den såld därefter...
Nokian hakkapeliitta 8 på Dezent fälgar var det inga problem
Hoppas SC hittar och löser dina problem
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
En tesla-tekniker har provkört bilen nu och tagit in den för åtgärd. Inga problem alls att provocera fram problemet (whew).
Teknikern tror att det kan vara något annat än dålig balansering, då vibrationerna enligt honom verkar fortplantas i hela bilen, inte bara ratten, och att balanseringsproblem dessutom oftast ger större utslag i just ratten. Får se hur lång tid det tar för dem att fixa. Under tiden får jag prova en P85D med ludicrous tillgängligt. Undrar om lånebilen är capad eller om det går prova full acceleration . Första gången isf..
Teknikern tror att det kan vara något annat än dålig balansering, då vibrationerna enligt honom verkar fortplantas i hela bilen, inte bara ratten, och att balanseringsproblem dessutom oftast ger större utslag i just ratten. Får se hur lång tid det tar för dem att fixa. Under tiden får jag prova en P85D med ludicrous tillgängligt. Undrar om lånebilen är capad eller om det går prova full acceleration . Första gången isf..
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
De sägs vara toppfartsbegränsade, men upp till en sådär 160 km/h ska det vara fritt blås.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed.e5m1r skrev:Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Då har ju du också en historia med deffekta kofångare.Lessmog skrev:Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed.e5m1r skrev:Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Andra har lyckats:Lessmog skrev:Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed.e5m1r skrev:Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
http://www.olandsbladet.se/nyheter/pers ... on-med-ko/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Har pratat med SC som mitt problem med vibrationer. De trodde det var, som någon skrivit tidigare i tråden, problem med luftvirvlar som sätter någon del i spoilern i vibration! Är visst ett problem med de första tidens faceliftade bilar (min är byggd i oktober -17 tror jag). På SC sa de att de tar dän spoilern, sätter i någon plastbalk och bygger upp den på någon sätt.. Jag får testa och se!
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Ja min är facelift och förmodligen första omgången (registrerad juni 2016).johan_w skrev:Har pratat med SC som mitt problem med vibrationer. De trodde det var, som någon skrivit tidigare i tråden, problem med luftvirvlar som sätter någon del i spoilern i vibration! Är visst ett problem med de första tidens faceliftade bilar (min är byggd i oktober -17 tror jag). På SC sa de att de tar dän spoilern, sätter i någon plastbalk och bygger upp den på någon sätt.. Jag får testa och se!
Men jag upplevde inte detta med sommarhjulen/tidigare?
Aja, väntar på svar från SC. Dom sa egentligen inget om teorier om vad orsaken kan vara, förutom att det förmodligen inte rör sig om någon hjulbalans som är dålig.
Förhoppningsvis vet dom mer imorgon (lämnade in bilen i torsdags).
Jag fortsätter att köra låne-P85Dn sålänge. Mkt trevlig bil faktiskt .
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Jag har inte kört min på sommardäck, men förra ägaren sa samma sak att han inte känt något!
Återkoppla hur det gick på SC!
Återkoppla hur det gick på SC!
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Har fått tillbaka bilen nu, men är för mkt slask på vägen för att testa.johan_w skrev:Jag har inte kört min på sommardäck, men förra ägaren sa samma sak att han inte känt något!
Återkoppla hur det gick på SC!
Dom hävdar att det är
Kod: Markera allt
Performed a validation test drive confirming excessive vibrations are present at speeds
115-120km/h. Inspected the front fascia grill noticed that it would benefit from
upgrading to the latest revision.
Corrections: Grill - Fascia - Front
Replaced the front fascia grill assembly.
Kod: Markera allt
Corrections: Perform Validation Test Drive
Performed a validation test drive confirming the excessive vibrations are no longer
present.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Låter som samma som de sa till mig över telefon! Spännande att se om det löser problemet!
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Provade lite idag. Hann bara upp i 120 vid 3 tillfällen, men hittills inga tecken på vibibibibrationerna.johan_w skrev:Låter som samma som de sa till mig över telefon! Spännande att se om det löser problemet!
Ser alltså ut som att problemet nu är löst! Bilen kändes klart stabilare i högre hastigheter.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Har fått min bil fixad på samma sätt nu! Vibrationerna verkar vara borta, den går ju inte helt mjukt på dubbdäck så sista finavstämningen är svår att säga!
Upplevde dock att styrningen är lite ”svampig” i högre hastigheter nu! Svårt att förklara, men ligger man i 120km/h känns det som det först inte händer något första biten man vrider ratten och sedan kommer allt på en gång.
Nu kan det vara så att jag inte tänkt på det innan, pga vibrationer i bilen och nu känner man detaljer mer. Sedan har jag dubbade Hakka 9 som ger lite mer mjuk känsla.
Någon annan som upplever styrningen lite svampig och svajig runt mittläget i högre hastigheter?
Har gjort hjulinställning (så länge inget hände på service) och har 2,9 i däcken.
//Johan
Upplevde dock att styrningen är lite ”svampig” i högre hastigheter nu! Svårt att förklara, men ligger man i 120km/h känns det som det först inte händer något första biten man vrider ratten och sedan kommer allt på en gång.
Nu kan det vara så att jag inte tänkt på det innan, pga vibrationer i bilen och nu känner man detaljer mer. Sedan har jag dubbade Hakka 9 som ger lite mer mjuk känsla.
Någon annan som upplever styrningen lite svampig och svajig runt mittläget i högre hastigheter?
Har gjort hjulinställning (så länge inget hände på service) och har 2,9 i däcken.
//Johan
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Kan nog hålla med om svampigheten... Men trycket låter lite lågt, testa typ 3,2-3,3 istället, det kan
bli stor skillnad faktiskt
bli stor skillnad faktiskt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19