Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hjul?
Moderator: Redaktion
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
De sägs vara toppfartsbegränsade, men upp till en sådär 160 km/h ska det vara fritt blås.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed.e5m1r skrev:Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Då har ju du också en historia med deffekta kofångare.Lessmog skrev:Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed.e5m1r skrev:Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Andra har lyckats:Lessmog skrev:Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed.e5m1r skrev:Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
http://www.olandsbladet.se/nyheter/pers ... on-med-ko/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Har pratat med SC som mitt problem med vibrationer. De trodde det var, som någon skrivit tidigare i tråden, problem med luftvirvlar som sätter någon del i spoilern i vibration! Är visst ett problem med de första tidens faceliftade bilar (min är byggd i oktober -17 tror jag). På SC sa de att de tar dän spoilern, sätter i någon plastbalk och bygger upp den på någon sätt.. Jag får testa och se!
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Ja min är facelift och förmodligen första omgången (registrerad juni 2016).johan_w skrev:Har pratat med SC som mitt problem med vibrationer. De trodde det var, som någon skrivit tidigare i tråden, problem med luftvirvlar som sätter någon del i spoilern i vibration! Är visst ett problem med de första tidens faceliftade bilar (min är byggd i oktober -17 tror jag). På SC sa de att de tar dän spoilern, sätter i någon plastbalk och bygger upp den på någon sätt.. Jag får testa och se!
Men jag upplevde inte detta med sommarhjulen/tidigare?
Aja, väntar på svar från SC. Dom sa egentligen inget om teorier om vad orsaken kan vara, förutom att det förmodligen inte rör sig om någon hjulbalans som är dålig.
Förhoppningsvis vet dom mer imorgon (lämnade in bilen i torsdags).
Jag fortsätter att köra låne-P85Dn sålänge. Mkt trevlig bil faktiskt .
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Jag har inte kört min på sommardäck, men förra ägaren sa samma sak att han inte känt något!
Återkoppla hur det gick på SC!
Återkoppla hur det gick på SC!
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Har fått tillbaka bilen nu, men är för mkt slask på vägen för att testa.johan_w skrev:Jag har inte kört min på sommardäck, men förra ägaren sa samma sak att han inte känt något!
Återkoppla hur det gick på SC!
Dom hävdar att det är
Kod: Markera allt
Performed a validation test drive confirming excessive vibrations are present at speeds
115-120km/h. Inspected the front fascia grill noticed that it would benefit from
upgrading to the latest revision.
Corrections: Grill - Fascia - Front
Replaced the front fascia grill assembly.
Kod: Markera allt
Corrections: Perform Validation Test Drive
Performed a validation test drive confirming the excessive vibrations are no longer
present.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Låter som samma som de sa till mig över telefon! Spännande att se om det löser problemet!
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Provade lite idag. Hann bara upp i 120 vid 3 tillfällen, men hittills inga tecken på vibibibibrationerna.johan_w skrev:Låter som samma som de sa till mig över telefon! Spännande att se om det löser problemet!
Ser alltså ut som att problemet nu är löst! Bilen kändes klart stabilare i högre hastigheter.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Har fått min bil fixad på samma sätt nu! Vibrationerna verkar vara borta, den går ju inte helt mjukt på dubbdäck så sista finavstämningen är svår att säga!
Upplevde dock att styrningen är lite ”svampig” i högre hastigheter nu! Svårt att förklara, men ligger man i 120km/h känns det som det först inte händer något första biten man vrider ratten och sedan kommer allt på en gång.
Nu kan det vara så att jag inte tänkt på det innan, pga vibrationer i bilen och nu känner man detaljer mer. Sedan har jag dubbade Hakka 9 som ger lite mer mjuk känsla.
Någon annan som upplever styrningen lite svampig och svajig runt mittläget i högre hastigheter?
Har gjort hjulinställning (så länge inget hände på service) och har 2,9 i däcken.
//Johan
Upplevde dock att styrningen är lite ”svampig” i högre hastigheter nu! Svårt att förklara, men ligger man i 120km/h känns det som det först inte händer något första biten man vrider ratten och sedan kommer allt på en gång.
Nu kan det vara så att jag inte tänkt på det innan, pga vibrationer i bilen och nu känner man detaljer mer. Sedan har jag dubbade Hakka 9 som ger lite mer mjuk känsla.
Någon annan som upplever styrningen lite svampig och svajig runt mittläget i högre hastigheter?
Har gjort hjulinställning (så länge inget hände på service) och har 2,9 i däcken.
//Johan
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Kan nog hålla med om svampigheten... Men trycket låter lite lågt, testa typ 3,2-3,3 istället, det kan
bli stor skillnad faktiskt
bli stor skillnad faktiskt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
2.9 låter iofs inte jättelågt, men jag skulle också prova typ 3.1 eller mer.johan_w skrev:Har fått min bil fixad på samma sätt nu! Vibrationerna verkar vara borta, den går ju inte helt mjukt på dubbdäck så sista finavstämningen är svår att säga!
Upplevde dock att styrningen är lite ”svampig” i högre hastigheter nu! Svårt att förklara, men ligger man i 120km/h känns det som det först inte händer något första biten man vrider ratten och sedan kommer allt på en gång.
Nu kan det vara så att jag inte tänkt på det innan, pga vibrationer i bilen och nu känner man detaljer mer. Sedan har jag dubbade Hakka 9 som ger lite mer mjuk känsla.
Någon annan som upplever styrningen lite svampig och svajig runt mittläget i högre hastigheter?
Har gjort hjulinställning (så länge inget hände på service) och har 2,9 i däcken.
//Johan
Har inte upplevt svampigheten på Teslan än, men har det tydligt på min gamla VW om man låter däcktrycket sjunka lite.
Vad har du för vinterdäck? - Jag har hört sägas att Nokian-vinterdäcken som Tesla säljer upplevs som lite mer tröga/sega än Pirelli (men i övrigt är nog Nokian-däcken bättre)
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.
Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!
Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!
Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Har lite samma känsla på styrningen men tycker det framträdde sedan vinterhjulen kom på. Nokian Hakka 8 på orginalfälgar. Svajig känsla och svårt att hålla bilen helt rak i landsvägshastighet, lite svårt att förklara.. 3,0-3,1 i däcken.
2016 Model S 75
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Japp. Dom bytte något i fronten till en nyare version och sedan var tok-vibrationerna helt borta (bilen var helt i självsvängning innan )johan_w skrev:Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.
Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!
Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Ni som fått detta fixat. Vad har ni för bilar? Tycker mig uppleva samma sak. Inte så kraftiga vibrationer men klart märkbara.GiGurra skrev:Japp. Dom bytte något i fronten till en nyare version och sedan var tok-vibrationerna helt borta (bilen var helt i självsvängning innan )johan_w skrev:Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.
Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!
Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
S90D från juni 2016, facelift, ap1Verdi skrev:Ni som fått detta fixat. Vad har ni för bilar? Tycker mig uppleva samma sak. Inte så kraftiga vibrationer men klart märkbara.GiGurra skrev:Japp. Dom bytte något i fronten till en nyare version och sedan var tok-vibrationerna helt borta (bilen var helt i självsvängning innan )johan_w skrev:Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.
Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!
Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Tack. Exakt som min då. Då ska jag påtala det nu när den ändå ska in till veckan för lite andra grejer.GiGurra skrev:S90D från juni 2016, facelift, ap1Verdi skrev:Ni som fått detta fixat. Vad har ni för bilar? Tycker mig uppleva samma sak. Inte så kraftiga vibrationer men klart märkbara.GiGurra skrev:Japp. Dom bytte något i fronten till en nyare version och sedan var tok-vibrationerna helt borta (bilen var helt i självsvängning innan )johan_w skrev:Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.
Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!
Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Min S90D är lite senare med AP2, typ tillverkad oktober/november tror jag.
Jag fick förklaringen att det är tidiga facelift...
Jag fick förklaringen att det är tidiga facelift...
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Ok. Ja min är tillverkad i september -16 har jag för mig så det verkar stämma.