Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hjul?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av bylund »

De sägs vara toppfartsbegränsade, men upp till en sådär 160 km/h ska det vara fritt blås.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av e5m1r »

Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Lessmog »

e5m1r skrev:
Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed. :D
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Zoidberg »

Lessmog skrev:
e5m1r skrev:
Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed. :D
Då har ju du också en historia med deffekta kofångare. :geek:
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Svenssons »

Lessmog skrev:
e5m1r skrev:
Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed. :D
Andra har lyckats:
http://www.olandsbladet.se/nyheter/pers ... on-med-ko/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Bjelke »

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av johan_w »

Har pratat med SC som mitt problem med vibrationer. De trodde det var, som någon skrivit tidigare i tråden, problem med luftvirvlar som sätter någon del i spoilern i vibration! Är visst ett problem med de första tidens faceliftade bilar (min är byggd i oktober -17 tror jag). På SC sa de att de tar dän spoilern, sätter i någon plastbalk och bygger upp den på någon sätt.. Jag får testa och se!
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av GiGurra »

johan_w skrev:
Har pratat med SC som mitt problem med vibrationer. De trodde det var, som någon skrivit tidigare i tråden, problem med luftvirvlar som sätter någon del i spoilern i vibration! Är visst ett problem med de första tidens faceliftade bilar (min är byggd i oktober -17 tror jag). På SC sa de att de tar dän spoilern, sätter i någon plastbalk och bygger upp den på någon sätt.. Jag får testa och se!
Ja min är facelift och förmodligen första omgången (registrerad juni 2016).
Men jag upplevde inte detta med sommarhjulen/tidigare?

Aja, väntar på svar från SC. Dom sa egentligen inget om teorier om vad orsaken kan vara, förutom att det förmodligen inte rör sig om någon hjulbalans som är dålig.
Förhoppningsvis vet dom mer imorgon (lämnade in bilen i torsdags).

Jag fortsätter att köra låne-P85Dn sålänge. Mkt trevlig bil faktiskt :).
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av johan_w »

Jag har inte kört min på sommardäck, men förra ägaren sa samma sak att han inte känt något!

Återkoppla hur det gick på SC!
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av GiGurra »

johan_w skrev:
Jag har inte kört min på sommardäck, men förra ägaren sa samma sak att han inte känt något!

Återkoppla hur det gick på SC!
Har fått tillbaka bilen nu, men är för mkt slask på vägen för att testa.
Dom hävdar att det är

Kod: Markera allt

Performed a validation test drive confirming excessive vibrations are present at speeds
115-120km/h. Inspected the front fascia grill noticed that it would benefit from
upgrading to the latest revision.

Corrections: Grill - Fascia - Front

Replaced the front fascia grill assembly.
Följt av

Kod: Markera allt

Corrections: Perform Validation Test Drive
Performed a validation test drive confirming the excessive vibrations are no longer
present.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av johan_w »

Låter som samma som de sa till mig över telefon! Spännande att se om det löser problemet!
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av GiGurra »

johan_w skrev:
Låter som samma som de sa till mig över telefon! Spännande att se om det löser problemet!
Provade lite idag. Hann bara upp i 120 vid 3 tillfällen, men hittills inga tecken på vibibibibrationerna.
Ser alltså ut som att problemet nu är löst! Bilen kändes klart stabilare i högre hastigheter.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av johan_w »

Låter lovande!

Tack
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av johan_w »

Har fått min bil fixad på samma sätt nu! Vibrationerna verkar vara borta, den går ju inte helt mjukt på dubbdäck så sista finavstämningen är svår att säga!

Upplevde dock att styrningen är lite ”svampig” i högre hastigheter nu! Svårt att förklara, men ligger man i 120km/h känns det som det först inte händer något första biten man vrider ratten och sedan kommer allt på en gång.

Nu kan det vara så att jag inte tänkt på det innan, pga vibrationer i bilen och nu känner man detaljer mer. Sedan har jag dubbade Hakka 9 som ger lite mer mjuk känsla.

Någon annan som upplever styrningen lite svampig och svajig runt mittläget i högre hastigheter?

Har gjort hjulinställning (så länge inget hände på service) och har 2,9 i däcken.

//Johan
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Bjelke »

Kan nog hålla med om svampigheten... Men trycket låter lite lågt, testa typ 3,2-3,3 istället, det kan
bli stor skillnad faktiskt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av johan_w »

Det skall jag testa i morgon!
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av GiGurra »

johan_w skrev:
Har fått min bil fixad på samma sätt nu! Vibrationerna verkar vara borta, den går ju inte helt mjukt på dubbdäck så sista finavstämningen är svår att säga!

Upplevde dock att styrningen är lite ”svampig” i högre hastigheter nu! Svårt att förklara, men ligger man i 120km/h känns det som det först inte händer något första biten man vrider ratten och sedan kommer allt på en gång.

Nu kan det vara så att jag inte tänkt på det innan, pga vibrationer i bilen och nu känner man detaljer mer. Sedan har jag dubbade Hakka 9 som ger lite mer mjuk känsla.

Någon annan som upplever styrningen lite svampig och svajig runt mittläget i högre hastigheter?

Har gjort hjulinställning (så länge inget hände på service) och har 2,9 i däcken.

//Johan
2.9 låter iofs inte jättelågt, men jag skulle också prova typ 3.1 eller mer.
Har inte upplevt svampigheten på Teslan än, men har det tydligt på min gamla VW om man låter däcktrycket sjunka lite.

Vad har du för vinterdäck? - Jag har hört sägas att Nokian-vinterdäcken som Tesla säljer upplevs som lite mer tröga/sega än Pirelli (men i övrigt är nog Nokian-däcken bättre)
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av johan_w »

Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.

Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!

Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Jensa »

Har lite samma känsla på styrningen men tycker det framträdde sedan vinterhjulen kom på. Nokian Hakka 8 på orginalfälgar. Svajig känsla och svårt att hålla bilen helt rak i landsvägshastighet, lite svårt att förklara.. 3,0-3,1 i däcken.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av GiGurra »

johan_w skrev:
Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.

Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!

Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Japp. Dom bytte något i fronten till en nyare version och sedan var tok-vibrationerna helt borta (bilen var helt i självsvängning innan :))
Verdi

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Verdi »

GiGurra skrev:
johan_w skrev:
Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.

Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!

Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Japp. Dom bytte något i fronten till en nyare version och sedan var tok-vibrationerna helt borta (bilen var helt i självsvängning innan :))
Ni som fått detta fixat. Vad har ni för bilar? Tycker mig uppleva samma sak. Inte så kraftiga vibrationer men klart märkbara.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av GiGurra »

Verdi skrev:
GiGurra skrev:
johan_w skrev:
Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.

Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!

Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Japp. Dom bytte något i fronten till en nyare version och sedan var tok-vibrationerna helt borta (bilen var helt i självsvängning innan :))
Ni som fått detta fixat. Vad har ni för bilar? Tycker mig uppleva samma sak. Inte så kraftiga vibrationer men klart märkbara.
S90D från juni 2016, facelift, ap1
Verdi

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Verdi »

GiGurra skrev:
Verdi skrev:
GiGurra skrev:
johan_w skrev:
Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.

Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!

Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Japp. Dom bytte något i fronten till en nyare version och sedan var tok-vibrationerna helt borta (bilen var helt i självsvängning innan :))
Ni som fått detta fixat. Vad har ni för bilar? Tycker mig uppleva samma sak. Inte så kraftiga vibrationer men klart märkbara.
S90D från juni 2016, facelift, ap1
Tack. Exakt som min då. Då ska jag påtala det nu när den ändå ska in till veckan för lite andra grejer.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av johan_w »

Min S90D är lite senare med AP2, typ tillverkad oktober/november tror jag.

Jag fick förklaringen att det är tidiga facelift...
Verdi

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Inlägg av Verdi »

Ok. Ja min är tillverkad i september -16 har jag för mig så det verkar stämma.
Skriv svar