mati skrev:Legato skrev:
Say what? Har aldrig haft en bil med bättre vinteregenskaper än Teslan. Löjligt stabil på allt vinterunderlag.
Men lägg av nu. Det är ju inte samma sak. Att Tesla har mycket bra köregenskaper på vinterväglag håller väl de flesta med om. Men det är inte det den här tråden handlar om. Det handlar om att den har designdetaljer som inte fungerar så bra i minusgrader. Till exempel handtagen, backspeglarna, vindrutetorkarna, dörrarna, lysen. Det hjälper föga att bilen har bra köregenskaper när det inte går att öppna dörren.
Och ja, andra bilar har också problem när det är kallt. Men Tesla har vissa onödiga designelement som försämrar situationen än mer, helt i onödan.
Ska jag lägga av? Sorry, men det du uttryckte var just "Teslans vinteregenskaper", inte något mer specifikt än så. Det är bra att du menade något helt annat, men skyll inte på mig att du skriver något annat än du menar.
Appropå "lägg av", sä är det dock väldigt tillämpbart på ditt påstående: "Det hjälper föga att bilen har bra köregenskaper när det inte går att öppna dörren." Det är ju såklart rent nonsens vilket du också vet. Återigen, silikonstift rekommenderas till alla bilar. På Model X finns det tom mindre som kan frysa fast än på en vanlig framdörr då handtaget inte behöver "dras ut". På Model S kan det förvisso vara ett otrevligt ljud att "bryta isen", men har man smörjt handtaget med lite silikon bör det vara
extremt liten risk att man har problem att öppna dörren.
"Designelement" är det ju oftast inte heller. Att handtagen dras in har ju en betydelse sett till luftmotstånd/räckvidd som du väl är medveten om. Backspeglar som viks in är samma sak på alla moderna bilar i prisklassen (är ju tom lag på på vissa ställen). De fryser inte fast mindre hos andra tillverkare.
Återigen, det enklas och korta svaret på nästan samtliga av problemen är
silikon.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021