Frost

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Frost

Inlägg av mgorgis »

Efter några dagars stillastående ute i kylan och det blöta vädret så hade handtagen och sidospeglarna frusit fast och trots en halvtimmes uppvärmning så blev det ganska dramatiskt när jag låste upp bilen, handtagen fälldes ut i ett brak och ena spegeln fälldes ut sakta medans den andra var fastfrusen och jag var tvungen att hjälpa till med handen. Och om inte det var nog, så hade rutan på förstasidan också frusit fast och det lät inte alls kul när den drogs ner innan jag kunde öppna dörren :(

Jag tror om detta händer ett par gånger till så kommer ngt att gå sönder!

Vindrutetorkarna fryser också fast och det är inte lätt att lyfta upp över natten dem som man gör på vanliga bilar . Jag vet att man kan sätta dem i service läge men det känns lite omständligt
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Frost

Inlägg av e5m1r »

30 min räcker tyvärr inte när det är fuktigt i luften och minus ( som det har varit här för en vecka sen eller så )
Handtagen är det inget att göra åt det ör bara isbildningen som bryts loss när de går ut
Speglarna får du nog lämna utfällda på vintern
Sen får du förvärma längre än 30 min när det är fult ihop med kyla så löser sig fönster
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Frost

Inlägg av Jerker »

mgorgis skrev:
Efter några dagars stillastående ute i kylan och det blöta vädret så hade handtagen och sidospeglarna frusit fast och trots en halvtimmes uppvärmning så blev det ganska dramatiskt när jag låste upp bilen, handtagen fälldes ut i ett brak och ena spegeln fälldes ut sakta medans den andra var fastfrusen och jag var tvungen att hjälpa till med handen. Och om inte det var nog, så hade rutan på förstasidan också frusit fast och det lät inte alls kul när den drogs ner innan jag kunde öppna dörren :(

Jag tror om detta händer ett par gånger till så kommer ngt att gå sönder!

Vindrutetorkarna fryser också fast och det är inte lätt att lyfta upp över natten dem som man gör på vanliga bilar . Jag vet att man kan sätta dem i service läge men det känns lite omständligt
Det är sånt här som gör mig mer än tveksam till en massa finesser på bilar. Bilen är byggd i Kalifornien. Att handtagen kulle frysa fast finns nog inte i deras föreställningsvärld.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Frost

Inlägg av Legato »

Silikonstift och silikonspray...

Detta är ju inget specifikt för Tesla. Det behövs på alla bilar på vintern. Sen kan det ju vara smart att inte ha autofold aktiverat på speglarna om man står ute hela tiden vintertid.

Personligen tycker jag det låter som rejält energislöseri att pumpa på förvärmning i 30 minuter eller mer. Kupén är ju varm efter 10-15 även om det är riktigt kallt ute.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Frost

Inlägg av Plutric »

Nej, handtagen är snygga, fräcka, udda, sticker ut i mängden merparten av tiden. Men fler modeller med dessa handtag tror jag inte kommer.
Sedan tror många har liknande problem som har denna typ av friliggande fönster under vintertid (borde ha det i allafall). Speglarna hade säkert kunna gjorts lite mer vintertåliga men även där då "englesk vinter" :D slår på allt mer med hård tjock is så är våra bilar inte optimala. Å andra sidan så har jag aldrig behövt skrapa rutorna med allt vad det innebär. Så lite planering o förstå sin bil så löser det sig. "Tesla är ingen vanlig bil" brukar jag säga :D
Verdi

Re: Frost

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
mgorgis skrev:
Efter några dagars stillastående ute i kylan och det blöta vädret så hade handtagen och sidospeglarna frusit fast och trots en halvtimmes uppvärmning så blev det ganska dramatiskt när jag låste upp bilen, handtagen fälldes ut i ett brak och ena spegeln fälldes ut sakta medans den andra var fastfrusen och jag var tvungen att hjälpa till med handen. Och om inte det var nog, så hade rutan på förstasidan också frusit fast och det lät inte alls kul när den drogs ner innan jag kunde öppna dörren :(

Jag tror om detta händer ett par gånger till så kommer ngt att gå sönder!

Vindrutetorkarna fryser också fast och det är inte lätt att lyfta upp över natten dem som man gör på vanliga bilar . Jag vet att man kan sätta dem i service läge men det känns lite omständligt
Det är sånt här som gör mig mer än tveksam till en massa finesser på bilar. Bilen är byggd i Kalifornien. Att handtagen kulle frysa fast finns nog inte i deras föreställningsvärld.
Nåja, lite bättre koll har de väl? Nog tror jag Volvo och Saab tänkt på att bilarna ska fungera i extrem värme trots att de byggdes i kalla Sverige? Är man så dum att man bara utgår från sina lokala förutsättningar när man bygger bilar för hela världen så kommer man inte klara sig. :)

På temat: Jag glömde en sak i bilen som jag skulle hämta en morgon innan jag hunnit köra värmaren. Då gick inte rutan ner på bakdörren när den öppnades så när jag skulle stänga den så slog den i. Lät inte alls bra. Känns som att den hade kunnat gå sönder. Utan förvärmning skulle inte bilen fungera i detta klimat.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Frost

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
mgorgis skrev:
Efter några dagars stillastående ute i kylan och det blöta vädret så hade handtagen och sidospeglarna frusit fast och trots en halvtimmes uppvärmning så blev det ganska dramatiskt när jag låste upp bilen, handtagen fälldes ut i ett brak och ena spegeln fälldes ut sakta medans den andra var fastfrusen och jag var tvungen att hjälpa till med handen. Och om inte det var nog, så hade rutan på förstasidan också frusit fast och det lät inte alls kul när den drogs ner innan jag kunde öppna dörren :(

Jag tror om detta händer ett par gånger till så kommer ngt att gå sönder!

Vindrutetorkarna fryser också fast och det är inte lätt att lyfta upp över natten dem som man gör på vanliga bilar . Jag vet att man kan sätta dem i service läge men det känns lite omständligt
Det är sånt här som gör mig mer än tveksam till en massa finesser på bilar. Bilen är byggd i Kalifornien. Att handtagen kulle frysa fast finns nog inte i deras föreställningsvärld.
Nåja, lite bättre koll har de väl? Nog tror jag Volvo och Saab tänkt på att bilarna ska fungera i extrem värme trots att de byggdes i kalla Sverige? Är man så dum att man bara utgår från sina lokala förutsättningar när man bygger bilar för hela världen så kommer man inte klara sig. :)

På temat: Jag glömde en sak i bilen som jag skulle hämta en morgon innan jag hunnit köra värmaren. Då gick inte rutan ner på bakdörren när den öppnades så när jag skulle stänga den så slog den i. Lät inte alls bra. Känns som att den hade kunnat gå sönder. Utan förvärmning skulle inte bilen fungera i detta klimat.
Det kanske alla vet vid det här laget, men jag är inte så fascinerad av eleganta designlösningar utan mer av robust funktionalitet. ;)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Frost

Inlägg av e5m1r »

Kan tillägga att på vår förra bil BMW 6 serie ( karmlösa dörrar ) så inte nog med att rutan frös fast utan fönsterhiss motor gick sönder och den som tror att det gick på garanti tror fel
Just möjlighet att förvärma gör att risken med fastfrusen ruta minskar
Vill man ha failsafe så kan man ha en flaska defrost på burk / flaska i bagaget och spruta längst nederkant av rutan samt runt backspeglar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: Frost

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Det kanske alla vet vid det här laget, men jag är inte så fascinerad av eleganta designlösningar utan mer av robust funktionalitet. ;)
Jag med. Jag hade hellre haft karmar på rutan. Är bättre på många sätt.

Jag hade gärna haft en XC70 med Teslans drivlina. Var en fantastisk bil på många sätt. Praktisk som få.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Frost

Inlägg av Ric »

mgorgis skrev:
Vindrutetorkarna fryser också fast och det är inte lätt att lyfta upp över natten dem som man gör på vanliga bilar . Jag vet att man kan sätta dem i service läge men det känns lite omständligt
Mjukplast under torkarbladen är en lite omständig lösning som fungerar.

För bilar utan förvärmning: Trasmatta över vindrutan och låt torkarna ligga utanpå trasmattan.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Frost

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
mgorgis skrev:
Efter några dagars stillastående ute i kylan och det blöta vädret så hade handtagen och sidospeglarna frusit fast och trots en halvtimmes uppvärmning så blev det ganska dramatiskt när jag låste upp bilen, handtagen fälldes ut i ett brak och ena spegeln fälldes ut sakta medans den andra var fastfrusen och jag var tvungen att hjälpa till med handen. Och om inte det var nog, så hade rutan på förstasidan också frusit fast och det lät inte alls kul när den drogs ner innan jag kunde öppna dörren :(

Jag tror om detta händer ett par gånger till så kommer ngt att gå sönder!

Vindrutetorkarna fryser också fast och det är inte lätt att lyfta upp över natten dem som man gör på vanliga bilar . Jag vet att man kan sätta dem i service läge men det känns lite omständligt
Det är sånt här som gör mig mer än tveksam till en massa finesser på bilar. Bilen är byggd i Kalifornien. Att handtagen kulle frysa fast finns nog inte i deras föreställningsvärld.
Kollar man på granndelstaten så var det minus 14 grader där nu (Grand Canyon)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Frost

Inlägg av mgorgis »

Många bra förslag här, och det är förhoppningsvis självklart att Tesla tänkt på kallare klimat för det är inte bara i Sverige utan bl.a. i USA också!

Men sen att detta problem drabbar andra premium eller vanliga bilar också är tyvärr ingen tröst ifall något går sönder, jag hackar inte ner på Tesla utan bara på hela situationen :
Autofold kan jag avaktivera men man måste ändå fälla ut dem innan man börjar köra och förvärmning hjälper inte där. Samma sak med handtagen, kan avaktivera de andra dörrarna men det tror jag å andra sidan är värre för då har dem stått fastfrusna ännu längre tid nästa gång man måste aktivera dem.

Vinterpaketet har åtgärdat fastfrusna vindrutetorkare men ville hellre spara ca 40' och ca 700kr/månad i förmånsbeskattning! :-|

Defrost tror jag är en bra lösning men då ska jag avaktivera passive entry så jag kan komma nära bilen utan att det börjar hända saker :)
Kapell har ju varit på tapeten men generellt gillar jag inte lösningar där man måste aktivt komma ihåg att täcka för, lägga saker under vindrutetorkarna m.m. men en mer permanent lösning är ju carport eller garage som har andra fördelar också.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Frost

Inlägg av Toja »

Alla bildörrar jan frysa fast såhär års. Det finns olika medel att stryka på gummilisten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Verdi

Re: Frost

Inlägg av Verdi »

mgorgis skrev:
Många bra förslag här, och det är förhoppningsvis självklart att Tesla tänkt på kallare klimat för det är inte bara i Sverige utan bl.a. i USA också!

Men sen att detta problem drabbar andra premium eller vanliga bilar också är tyvärr ingen tröst ifall något går sönder, jag hackar inte ner på Tesla utan bara på hela situationen :
Autofold kan jag avaktivera men man måste ändå fälla ut dem innan man börjar köra och förvärmning hjälper inte där. Samma sak med handtagen, kan avaktivera de andra dörrarna men det tror jag å andra sidan är värre för då har dem stått fastfrusna ännu längre tid nästa gång man måste aktivera dem.

Vinterpaketet har åtgärdat fastfrusna vindrutetorkare men ville hellre spara ca 40' och ca 700kr/månad i förmånsbeskattning! :-|

Defrost tror jag är en bra lösning men då ska jag avaktivera passive entry så jag kan komma nära bilen utan att det börjar hända saker :)
Kapell har ju varit på tapeten men generellt gillar jag inte lösningar där man måste aktivt komma ihåg att täcka för, lägga saker under vindrutetorkarna m.m. men en mer permanent lösning är ju carport eller garage som har andra fördelar också.

Backspeglarna på min bil fälls aldrig in nu under vintern så det finns inget behov av att fälla ut. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Frost

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Nåja, lite bättre koll har de väl? Nog tror jag Volvo och Saab tänkt på att bilarna ska fungera i extrem värme trots att de byggdes i kalla Sverige? Är man så dum att man bara utgår från sina lokala förutsättningar när man bygger bilar för hela världen så kommer man inte klara sig. :)
Ja alltså fast det är ju ändå bevisligen så att vinterdugligheten är ofta ganska begränsad i en Tesla, med allt som har beskrivits ovan och lite till. I USA verkar det ju vara så att man har svårt att förstå att det finns en värld utanför deras lilla sfär. Iofs finns vinter där också, men inte i Kalifornien. Och regna gör det inte heller där.
Bästa exemplet är ju AP-hårdvaran med alla kameror som geggar igen under vintern. Det finns inte i deras värld att det finns länder med saltslask på vägarna sex månader om året.
Europeiska biltillverkare vintertestar ju sina bilar, inte bara att de körs till Norrland, de ställs också i stora kylrum där de får frysa jättelänge i -30 grader eller nåt, för att se om nånting tar stryk och så. Jag är säker på att varken Model S eller X har genomgått sådana tester.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Frost

Inlägg av erbo73 »

Sen kan vi väl konstatera att ramlösa dörrar på allt annat än cabrioleter bara är trams?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Frost

Inlägg av Jerker »

erbo73 skrev:
Sen kan vi väl konstatera att ramlösa dörrar på allt annat än cabrioleter bara är trams?
Ja, jag förstår inte riktigt vitsen med det.
Verdi

Re: Frost

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
erbo73 skrev:
Sen kan vi väl konstatera att ramlösa dörrar på allt annat än cabrioleter bara är trams?
Ja, jag förstår inte riktigt vitsen med det.

Man slipper väl en plåtskarv mellan dörren och taket? Bilen ser "renare" och elegantare ut rent visuellt. Men om det är en vits eller inte vet jag inte. Beror på hur stor vikt man lägger vid det estetiska.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Frost

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
erbo73 skrev:
Sen kan vi väl konstatera att ramlösa dörrar på allt annat än cabrioleter bara är trams?
Ja, jag förstår inte riktigt vitsen med det.

Man slipper väl en plåtskarv mellan dörren och taket? Bilen ser "renare" och elegantare ut rent visuellt. Men om det är en vits eller inte vet jag inte. Beror på hur stor vikt man lägger vid det estetiska.
Nej, det var ju det där med det estetiska... ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Frost

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Verdi skrev:
Nåja, lite bättre koll har de väl? Nog tror jag Volvo och Saab tänkt på att bilarna ska fungera i extrem värme trots att de byggdes i kalla Sverige? Är man så dum att man bara utgår från sina lokala förutsättningar när man bygger bilar för hela världen så kommer man inte klara sig. :)
Ja alltså fast det är ju ändå bevisligen så att vinterdugligheten är ofta ganska begränsad i en Tesla, med allt som har beskrivits ovan och lite till. I USA verkar det ju vara så att man har svårt att förstå att det finns en värld utanför deras lilla sfär. Iofs finns vinter där också, men inte i Kalifornien. Och regna gör det inte heller där.
Bästa exemplet är ju AP-hårdvaran med alla kameror som geggar igen under vintern. Det finns inte i deras värld att det finns länder med saltslask på vägarna sex månader om året.
Europeiska biltillverkare vintertestar ju sina bilar, inte bara att de körs till Norrland, de ställs också i stora kylrum där de får frysa jättelänge i -30 grader eller nåt, för att se om nånting tar stryk och så. Jag är säker på att varken Model S eller X har genomgått sådana tester.
Say what? Har aldrig haft en bil med bättre vinteregenskaper än Teslan. Löjligt stabil på allt vinterunderlag.

Det som för mig smutsar igen snabbt är backkameran, men den har ju inget med körningen att göra.

AP har inga andra bilar, så att påstå att bristen på AP i vissa vinterförhållanden skulle göra Tesla relativt sett sämre i vinterförhållanden går såklart inte.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Frost

Inlägg av Ferro94 »

Toja skrev:
Alla bildörrar jan frysa fast såhär års. Det finns olika medel att stryka på gummilisten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Prova med ett silikonstift runt gummilisterna i förebyggande syfte. Finns på macken för några tior och har hjälpt mig de senaste 2 vintrarna. Märkte i morse att det är dags för en ny strykning...

Även jag tar bort auto-fold på speglarna på vintern. Om man missat det och kommer ut en morgon med fastfrusna speglar, hjälper man dem ganska enkelt att fällas ut med handen, samtidigt som man trycker på rätt knapp vid spegelinställningen. SEN stänger man av funktionen tills våren kommer.

Kameror o radar är inte mycket annat att göra åt än att tvätta bilen ofta. På köpet får man då även lite fler lystna blickar efter sig i trafiken ;)
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Frost

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Say what? Har aldrig haft en bil med bättre vinteregenskaper än Teslan. Löjligt stabil på allt vinterunderlag.
Men lägg av nu. Det är ju inte samma sak. Att Tesla har mycket bra köregenskaper på vinterväglag håller väl de flesta med om. Men det är inte det den här tråden handlar om. Det handlar om att den har designdetaljer som inte fungerar så bra i minusgrader. Till exempel handtagen, backspeglarna, vindrutetorkarna, dörrarna, lysen. Det hjälper föga att bilen har bra köregenskaper när det inte går att öppna dörren.
Och ja, andra bilar har också problem när det är kallt. Men Tesla har vissa onödiga designelement som försämrar situationen än mer, helt i onödan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Frost

Inlägg av mgorgis »

Håller med mati, och tanken är inte att skylla på Tesla eller deras design eller jämföra för och nackdelar med andra bilar även om det är frestande att göra :) utan hur man, som Tesla ägare, utifrån rådande omständigheter hittar en lösning som är enkel och fungerar, som t.ex. defrost eller spolarvätska de dagar det är som värst, använd inte autofold och kanske silikonstift för gummilist, som jag förresten inte har problem med :)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Frost

Inlägg av improwise »

Dessa problem lär väl bara tillta dessutom om fler och fler går över till elbil och globala uppvärmningen avstannar :D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Frost

Inlägg av chaffis75 »

improwise skrev:
Dessa problem lär väl bara tillta dessutom om fler och fler går över till elbil och globala uppvärmningen avstannar :D
Inga problem i Skåne idag... Här har global uppvärmning nog slagit till.. regn och nästan 8 grader varmt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar