Frost

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Frost

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
mgorgis skrev:
Efter några dagars stillastående ute i kylan och det blöta vädret så hade handtagen och sidospeglarna frusit fast och trots en halvtimmes uppvärmning så blev det ganska dramatiskt när jag låste upp bilen, handtagen fälldes ut i ett brak och ena spegeln fälldes ut sakta medans den andra var fastfrusen och jag var tvungen att hjälpa till med handen. Och om inte det var nog, så hade rutan på förstasidan också frusit fast och det lät inte alls kul när den drogs ner innan jag kunde öppna dörren :(

Jag tror om detta händer ett par gånger till så kommer ngt att gå sönder!

Vindrutetorkarna fryser också fast och det är inte lätt att lyfta upp över natten dem som man gör på vanliga bilar . Jag vet att man kan sätta dem i service läge men det känns lite omständligt
Det är sånt här som gör mig mer än tveksam till en massa finesser på bilar. Bilen är byggd i Kalifornien. Att handtagen kulle frysa fast finns nog inte i deras föreställningsvärld.
Kollar man på granndelstaten så var det minus 14 grader där nu (Grand Canyon)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Frost

Inlägg av mgorgis »

Många bra förslag här, och det är förhoppningsvis självklart att Tesla tänkt på kallare klimat för det är inte bara i Sverige utan bl.a. i USA också!

Men sen att detta problem drabbar andra premium eller vanliga bilar också är tyvärr ingen tröst ifall något går sönder, jag hackar inte ner på Tesla utan bara på hela situationen :
Autofold kan jag avaktivera men man måste ändå fälla ut dem innan man börjar köra och förvärmning hjälper inte där. Samma sak med handtagen, kan avaktivera de andra dörrarna men det tror jag å andra sidan är värre för då har dem stått fastfrusna ännu längre tid nästa gång man måste aktivera dem.

Vinterpaketet har åtgärdat fastfrusna vindrutetorkare men ville hellre spara ca 40' och ca 700kr/månad i förmånsbeskattning! :-|

Defrost tror jag är en bra lösning men då ska jag avaktivera passive entry så jag kan komma nära bilen utan att det börjar hända saker :)
Kapell har ju varit på tapeten men generellt gillar jag inte lösningar där man måste aktivt komma ihåg att täcka för, lägga saker under vindrutetorkarna m.m. men en mer permanent lösning är ju carport eller garage som har andra fördelar också.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Frost

Inlägg av Toja »

Alla bildörrar jan frysa fast såhär års. Det finns olika medel att stryka på gummilisten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Verdi

Re: Frost

Inlägg av Verdi »

mgorgis skrev:
Många bra förslag här, och det är förhoppningsvis självklart att Tesla tänkt på kallare klimat för det är inte bara i Sverige utan bl.a. i USA också!

Men sen att detta problem drabbar andra premium eller vanliga bilar också är tyvärr ingen tröst ifall något går sönder, jag hackar inte ner på Tesla utan bara på hela situationen :
Autofold kan jag avaktivera men man måste ändå fälla ut dem innan man börjar köra och förvärmning hjälper inte där. Samma sak med handtagen, kan avaktivera de andra dörrarna men det tror jag å andra sidan är värre för då har dem stått fastfrusna ännu längre tid nästa gång man måste aktivera dem.

Vinterpaketet har åtgärdat fastfrusna vindrutetorkare men ville hellre spara ca 40' och ca 700kr/månad i förmånsbeskattning! :-|

Defrost tror jag är en bra lösning men då ska jag avaktivera passive entry så jag kan komma nära bilen utan att det börjar hända saker :)
Kapell har ju varit på tapeten men generellt gillar jag inte lösningar där man måste aktivt komma ihåg att täcka för, lägga saker under vindrutetorkarna m.m. men en mer permanent lösning är ju carport eller garage som har andra fördelar också.

Backspeglarna på min bil fälls aldrig in nu under vintern så det finns inget behov av att fälla ut. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Frost

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Nåja, lite bättre koll har de väl? Nog tror jag Volvo och Saab tänkt på att bilarna ska fungera i extrem värme trots att de byggdes i kalla Sverige? Är man så dum att man bara utgår från sina lokala förutsättningar när man bygger bilar för hela världen så kommer man inte klara sig. :)
Ja alltså fast det är ju ändå bevisligen så att vinterdugligheten är ofta ganska begränsad i en Tesla, med allt som har beskrivits ovan och lite till. I USA verkar det ju vara så att man har svårt att förstå att det finns en värld utanför deras lilla sfär. Iofs finns vinter där också, men inte i Kalifornien. Och regna gör det inte heller där.
Bästa exemplet är ju AP-hårdvaran med alla kameror som geggar igen under vintern. Det finns inte i deras värld att det finns länder med saltslask på vägarna sex månader om året.
Europeiska biltillverkare vintertestar ju sina bilar, inte bara att de körs till Norrland, de ställs också i stora kylrum där de får frysa jättelänge i -30 grader eller nåt, för att se om nånting tar stryk och så. Jag är säker på att varken Model S eller X har genomgått sådana tester.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Frost

Inlägg av erbo73 »

Sen kan vi väl konstatera att ramlösa dörrar på allt annat än cabrioleter bara är trams?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Frost

Inlägg av Jerker »

erbo73 skrev:
Sen kan vi väl konstatera att ramlösa dörrar på allt annat än cabrioleter bara är trams?
Ja, jag förstår inte riktigt vitsen med det.
Verdi

Re: Frost

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
erbo73 skrev:
Sen kan vi väl konstatera att ramlösa dörrar på allt annat än cabrioleter bara är trams?
Ja, jag förstår inte riktigt vitsen med det.

Man slipper väl en plåtskarv mellan dörren och taket? Bilen ser "renare" och elegantare ut rent visuellt. Men om det är en vits eller inte vet jag inte. Beror på hur stor vikt man lägger vid det estetiska.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Frost

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
erbo73 skrev:
Sen kan vi väl konstatera att ramlösa dörrar på allt annat än cabrioleter bara är trams?
Ja, jag förstår inte riktigt vitsen med det.

Man slipper väl en plåtskarv mellan dörren och taket? Bilen ser "renare" och elegantare ut rent visuellt. Men om det är en vits eller inte vet jag inte. Beror på hur stor vikt man lägger vid det estetiska.
Nej, det var ju det där med det estetiska... ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Frost

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Verdi skrev:
Nåja, lite bättre koll har de väl? Nog tror jag Volvo och Saab tänkt på att bilarna ska fungera i extrem värme trots att de byggdes i kalla Sverige? Är man så dum att man bara utgår från sina lokala förutsättningar när man bygger bilar för hela världen så kommer man inte klara sig. :)
Ja alltså fast det är ju ändå bevisligen så att vinterdugligheten är ofta ganska begränsad i en Tesla, med allt som har beskrivits ovan och lite till. I USA verkar det ju vara så att man har svårt att förstå att det finns en värld utanför deras lilla sfär. Iofs finns vinter där också, men inte i Kalifornien. Och regna gör det inte heller där.
Bästa exemplet är ju AP-hårdvaran med alla kameror som geggar igen under vintern. Det finns inte i deras värld att det finns länder med saltslask på vägarna sex månader om året.
Europeiska biltillverkare vintertestar ju sina bilar, inte bara att de körs till Norrland, de ställs också i stora kylrum där de får frysa jättelänge i -30 grader eller nåt, för att se om nånting tar stryk och så. Jag är säker på att varken Model S eller X har genomgått sådana tester.
Say what? Har aldrig haft en bil med bättre vinteregenskaper än Teslan. Löjligt stabil på allt vinterunderlag.

Det som för mig smutsar igen snabbt är backkameran, men den har ju inget med körningen att göra.

AP har inga andra bilar, så att påstå att bristen på AP i vissa vinterförhållanden skulle göra Tesla relativt sett sämre i vinterförhållanden går såklart inte.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Frost

Inlägg av Ferro94 »

Toja skrev:
Alla bildörrar jan frysa fast såhär års. Det finns olika medel att stryka på gummilisten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Prova med ett silikonstift runt gummilisterna i förebyggande syfte. Finns på macken för några tior och har hjälpt mig de senaste 2 vintrarna. Märkte i morse att det är dags för en ny strykning...

Även jag tar bort auto-fold på speglarna på vintern. Om man missat det och kommer ut en morgon med fastfrusna speglar, hjälper man dem ganska enkelt att fällas ut med handen, samtidigt som man trycker på rätt knapp vid spegelinställningen. SEN stänger man av funktionen tills våren kommer.

Kameror o radar är inte mycket annat att göra åt än att tvätta bilen ofta. På köpet får man då även lite fler lystna blickar efter sig i trafiken ;)
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Frost

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Say what? Har aldrig haft en bil med bättre vinteregenskaper än Teslan. Löjligt stabil på allt vinterunderlag.
Men lägg av nu. Det är ju inte samma sak. Att Tesla har mycket bra köregenskaper på vinterväglag håller väl de flesta med om. Men det är inte det den här tråden handlar om. Det handlar om att den har designdetaljer som inte fungerar så bra i minusgrader. Till exempel handtagen, backspeglarna, vindrutetorkarna, dörrarna, lysen. Det hjälper föga att bilen har bra köregenskaper när det inte går att öppna dörren.
Och ja, andra bilar har också problem när det är kallt. Men Tesla har vissa onödiga designelement som försämrar situationen än mer, helt i onödan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Frost

Inlägg av mgorgis »

Håller med mati, och tanken är inte att skylla på Tesla eller deras design eller jämföra för och nackdelar med andra bilar även om det är frestande att göra :) utan hur man, som Tesla ägare, utifrån rådande omständigheter hittar en lösning som är enkel och fungerar, som t.ex. defrost eller spolarvätska de dagar det är som värst, använd inte autofold och kanske silikonstift för gummilist, som jag förresten inte har problem med :)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Frost

Inlägg av improwise »

Dessa problem lär väl bara tillta dessutom om fler och fler går över till elbil och globala uppvärmningen avstannar :D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Frost

Inlägg av chaffis75 »

improwise skrev:
Dessa problem lär väl bara tillta dessutom om fler och fler går över till elbil och globala uppvärmningen avstannar :D
Inga problem i Skåne idag... Här har global uppvärmning nog slagit till.. regn och nästan 8 grader varmt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Frost

Inlägg av nek0 »

Ferro94 skrev:
Toja skrev:
Alla bildörrar jan frysa fast såhär års. Det finns olika medel att stryka på gummilisten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Prova med ett silikonstift runt gummilisterna i förebyggande syfte. Finns på macken för några tior och har hjälpt mig de senaste 2 vintrarna. Märkte i morse att det är dags för en ny strykning...

Även jag tar bort auto-fold på speglarna på vintern. Om man missat det och kommer ut en morgon med fastfrusna speglar, hjälper man dem ganska enkelt att fällas ut med handen, samtidigt som man trycker på rätt knapp vid spegelinställningen. SEN stänger man av funktionen tills våren kommer.

Kameror o radar är inte mycket annat att göra åt än att tvätta bilen ofta. På köpet får man då även lite fler lystna blickar efter sig i trafiken ;)
I min instruktions bok står det att man inte ska använda silikonstift på gummilisterna och jag har inte upplevt några problem med fastfrusna dörrar
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Frost

Inlägg av Jocce »

Jag har sagt det förut och säger det igen (och ämnet har nuddats i tråden!)

Sköt om bilen så klarar man sig ganska mycket från sådana här problem!
Haft / kört flertalet bilar med karmlösa dörrar, men även sett liknande tendenser på bilar med karmar (och på tanklock och annat...)

Tvätta bilen ren!
Ja..REN! Inte avspolad - mindre smutsig, utan ren!
Gör i samma veva ren dörrlister och dörrarna / fönstren. Överallt där kontakt förekommer.
Torka sedan torrt på dessa ytor/lister!
Smörj in dessa dela med silikon. OBS! SMÖRJ in, inte spruta. Silikon kladdar extremt mycket! Ta silikonstift eller om du kör med silikonspray, kör på en trasa/papper och gnid in.

Efter varje gång du tvättat/spolat av bilen, torka torrt dessa ytor igen! (Glöm inte laddluckan!!)

Jag har min bil ståendes utomhus 99% av tiden då jag inte har garage. Har tvättat / spolat av bilen (inomhus) och sedan ställt ut bilen utomhusm när det varit både 0,-5,-10 och -20 ute utan några problem.

Under mina 5000 mil och snart 2 år med Teslan så har jag haft problem exakt 2 gånger med fastfrysning. Båda gångerna laddluckan. Ena gången hade det regnat och sedan frusit på. Andra gången hade jag inte använt bilen då det snöat, varpå det töat och sedan frusit på igen.


Så håll efter bilen så kommer det inte vara några större problem!


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Frost

Inlägg av oscfor »

nek0 skrev:
I min instruktions bok står det att man inte ska använda silikonstift på gummilisterna och jag har inte upplevt några problem med fastfrusna dörrar
Så pass! Det står det inte i Model X manual. Där står:

Observera: Användning av lösningsmedel
(inklusive alkohol), blekmedel,
citrusfrukter, nafta, eller silikonbaserade
produkter eller tillsatser på invändiga
komponenter kan orsaka skada.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Frost

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:
Say what? Har aldrig haft en bil med bättre vinteregenskaper än Teslan. Löjligt stabil på allt vinterunderlag.
Men lägg av nu. Det är ju inte samma sak. Att Tesla har mycket bra köregenskaper på vinterväglag håller väl de flesta med om. Men det är inte det den här tråden handlar om. Det handlar om att den har designdetaljer som inte fungerar så bra i minusgrader. Till exempel handtagen, backspeglarna, vindrutetorkarna, dörrarna, lysen. Det hjälper föga att bilen har bra köregenskaper när det inte går att öppna dörren.
Och ja, andra bilar har också problem när det är kallt. Men Tesla har vissa onödiga designelement som försämrar situationen än mer, helt i onödan.
Ska jag lägga av? Sorry, men det du uttryckte var just "Teslans vinteregenskaper", inte något mer specifikt än så. Det är bra att du menade något helt annat, men skyll inte på mig att du skriver något annat än du menar.

Appropå "lägg av", sä är det dock väldigt tillämpbart på ditt påstående: "Det hjälper föga att bilen har bra köregenskaper när det inte går att öppna dörren." Det är ju såklart rent nonsens vilket du också vet. Återigen, silikonstift rekommenderas till alla bilar. På Model X finns det tom mindre som kan frysa fast än på en vanlig framdörr då handtaget inte behöver "dras ut". På Model S kan det förvisso vara ett otrevligt ljud att "bryta isen", men har man smörjt handtaget med lite silikon bör det vara extremt liten risk att man har problem att öppna dörren.

"Designelement" är det ju oftast inte heller. Att handtagen dras in har ju en betydelse sett till luftmotstånd/räckvidd som du väl är medveten om. Backspeglar som viks in är samma sak på alla moderna bilar i prisklassen (är ju tom lag på på vissa ställen). De fryser inte fast mindre hos andra tillverkare.

Återigen, det enklas och korta svaret på nästan samtliga av problemen är silikon.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Frost

Inlägg av mati »

mati skrev:
... att vinterdugligheten är ofta ganska begränsad i en Tesla, med allt som har beskrivits ovan och lite till
...
Inte tydligt? Inte specifikt? Okej, om du tycker det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Frost

Inlägg av Foluke »

Ok. Jag kan hålla med alla synpunkter om design, svagheter och potentiella problem men....
...hittills, under två år och 5000 mil har det inte (säger inte) drabbat mig. Inga handtag, inga speglar, inga rutor, inga torkade mm har krånglat. Kameran får man rengöra för att få klar sikt och sensorerna för att få AP i moddigt väglag men vadå? Jag bor i Sverige, sydsvenska höglandet! Lite självbevarelsedrift har man väl fått lära sig! Jag är absolut inte pedant! Bilen är till för mig och inte tvärtom! Frost eller annat busväder. Den tjänar mig väl och faktiskt utan problem!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Frost

Inlägg av Teslaspolen »

Råkade ut för det där med fastfruset fönster här om dagen med... Tinade med cirka 30 min på HI på värmen i kallgarage.

Väldans knakande när jag öppnade/stängde dörren. Känns som att dom borde ha en specialist på kallväder och vägkonditioner hos Tesla, för Kanada/Nordenklimat.
IMG_20171203_211657.jpg
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Frost

Inlägg av Lessmog »

Man kan försiktigt trycka rutan inåt med vänster hand medan man försiktigt trycker igen dörren med höger, så att glaset hamnar innanför gummilisten. (Gäller väl främst andra dörrar än förarens, om man tänker köra iväg.) ;)
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Frost

Inlägg av ALDA »

Vaddå frost...??? Aldrig drabbat mig :D :D :D
Frozen.jpg
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Frost

Inlägg av Bjelke »

:lol: snyggt!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar