Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av tomla »

Du försöker att sparka bollen i ett öppet mål här, genom att fråga oss.
ezitsuj skrev:
Jag är väldigt nära att beställa en Tesla Model S.

Nu måste ni hjälpa mig att med några frågetecken...

1: Efter en diskussion med min kollega idag så sa han nått i stil med: "Jag skulle aldrig köpa en elbil nu, utvecklingen går fort framåt och bilen kommer vara omodern om 3 år".

Jag känner snarare att det är en jätterisk att köpa tex en diesel? Vad tänker ni där?
Det jag brukar säga är om bilen duger nu så behöver du inte bry dig om att utvecklingen går fort fram.
Det kommer alltid att komma nya grejer. Även om det går extra fort nu.
ezitsuj skrev:

Sen AP vs inte AP.... sjukt svårt, och om jag måste offra något så får det nog bli den!
Utan AP ingen Tesla!
Självklart så skall du ha AP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av LarsL »

tomla skrev:
Det jag brukar säga är om bilen duger nu så behöver du inte bry dig om att utvecklingen går fort fram.
Det kommer alltid att komma nya grejer. Även om det går extra fort nu.
Precis, exakt, riktigt! Om bilen funkar för dig nu så kommer den göra det imorgon och om ett eller två år också. Den kommer till och med fungera bättre, eftersom laddnätverket byggs ut med rasande fart.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av johan_w »

Var lite i samma funderingar som dig. Funderade på 75D eller 100D, pris talade för 75D men ville ha lite mer range men merkostnaden kändes saftig och som det kunde bli ett rejält tapp på något år i värde. Jag landade i att leta efter en facelift med AP2 som var 6-12 månader som inte var momssmittad, då är man å andra sidan lite mer utlämnad vad gäller spec.. Köpte efter någon månad en S90D uttagen i feb med ungefär den spec jag ville ha och 2000 mil för 900tkr ink moms, hade tappat omkring 250tkr om man räknar med vad som köpts totalt.. Kändes som jag fick mycket bil för pengarna. Mina funderingar runt dina frågor var:

1) Tror det tappar ner en bra bit när det går från senaste versionen till näst senaste. Men sedan stannar det av lite tror jag då intresset för elbilar kommer vara stort. Hanterade som jag skrev ovan det genom att köpa en hyfsat men inte fullspecad S90D för 900tkr, tror jag får hyggligt för den om två år om jag säljer den då..

2) Tycker inte prisskillnaden motiverar den extra range S100 ger, om man inte verkligen behöver det. Men kolla om du hittar några nästan nya här eller på blocket som du kan ta över leasingen på!

3) Jag gillar Targakänslan när man öppnar taket, enda anledningen för mig. Så vill man hålla ner kostnaden kan man skippa det.

4) Ser ingen anledning till premiumpaketet. Hade det kostat 15tkr så ja, men inte 50tkr! Standardstereon är helt ok tycker jag.

5) Jag hade valt AP på en ny. Lite väl överprissatt (kom med i priset på min XC90 och funkar nästan lika bra..). Dock känns det verkligen som det hör till bilen!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av Remuz »

ezitsuj skrev:
Remuz skrev:
Räckvidd är inget problem på en S, jag skulle ta en 75a med inget extra. Glastaket är trevligare än det som öppnas tycker jag. Mööööööjligen skulle jag välja till premiumpaketet för ljud och köldpaket.
Det vanliga glastaket är helt öppet va? dvs det finns ingenting ting i "mitten" som på det öppningsbara? Det är framförallt ljusinsläppet jag är ute efter.
Det enda är balken som är mellan framruta och glastak.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av GiGurra »

ezitsuj skrev:
Jag är väldigt nära att beställa en Tesla Model S.

Nu måste ni hjälpa mig att med några frågetecken...

1: Efter en diskussion med min kollega idag så sa han nått i stil med: "Jag skulle aldrig köpa en elbil nu, utvecklingen går fort framåt och bilen kommer vara omodern om 3 år".

Jag känner snarare att det är en jätterisk att köpa tex en diesel? Vad tänker ni där?

2: Egentligen vill jag ha en SUV, men jag kan inte för mitt liv tycka att model X är särskilt vacker (no offense :) )
Så jag har "landat" i att det blir en Model S med så lite utrustning jag kan för att hålla förmånsvärdet nere.

S75D vs S100D: Jag kommer köra 80% av mina mil på sträckor som är kortare än 5 mil, och resten nån tripp till Dalarna från sthlm.
Det är resorna till typ västkusten på sommaren jag funderar på.
Behöver jag en 100? Lurar lite på hur det kommer påverka andrahandsvärdet med... skiljer inte så mycket.

3:Soltak vs glastak? Åsikter om detta? Är ju skönt att kunna öppna...

4:premiumpaketet. Innehåller det något vettigt förutom bättre ljud? Har BOSE i min Audi idag och det låter bättre än Teslans ljud , om än marginellt... Jag rätt ont om senapsgas där jag bor så filtret är ju... överflödigt :)
Kanske skulle lämna iväg bilen till nån ljudbyggare istället för att fixa ljudet?

Sen AP vs inte AP.... sjukt svårt, och om jag måste offra något så får det nog bli den!

Tacksam för input :)
1. Ja - om nu solid-state-batterier blir verklighet lär värdetappet på gamla Li-batterier bli en del.

2. För långa resor spelar det typ ingen roll (sålänge du inte har takbox och grejer). Du kommer lätt fram mellan Superchargers (a.k.a. SuC) ändå.
För många korta resor samma dag kan det vara viss nytta av större batteri, då du kommer avsätta en lägre % av batteriets totala storlek till t.ex. uppvärmning inför varje restur. FYI jag har en 90D (så nånstans mellan 75D och 100D), har haft flera 75or som lånebilar - och visst - dom går kortare, men min nervositet i början känns som lite i onödan: En 75a hade räckt. Men har du inte möjlighet att ladda hemma (får det själv först till sommaren) så kan 100D vara värt det - större frihet.

3. Soltaket ger aningen mindre utrymme för huvudet. Men om du gillar att öppna så go for it :). Jag köpte min begagnad (s.k. CPO) så när jag hittade en bil som var "good enough" fast med soltak blev det en sådan (i dagsläget hade jag lätt valt utan soltak för att få lite mer utrymme och slippa den där j*vla* balken som separerar soltaket från baksätets glastak :)). Du får mig veteligt avsevärt bättre huvudutrymme i baksätet utan soltak (helglastaket sträcker sig längre bak och över baksätets nackstöd => mer utrymme!)

4. Imo är Teslans premium-ljud skitdåligt (kommer bli bashad stenhårt för att jag sagt det här ^^), men gillar den rätt extrema uppvärmning av bil och främst framruta som vinterpaketet ger. Kan sätta mig i bilen trots totalt överfrostad framruta och på 3 minuter är den helt klar. Hinner inte skrapa klart innan den värmt sig själv :). Jag vet inte vad premium-paketet ger i övrigt, eller hur bra vanligt luftfilter är i jämförelse med premium-filtret - alla tesla-bilar jag kört TROR jag har varit premium. Har iaf inte märkt något speciellt. Hade personligen tagit det.

AP: VIKTIGT: Du får inte adaptiv farthållare om du inte har AP. Detta var en dealbreaker för mig

Hade jag skaffat en tesla idag hade det blivit en begagnad 85 (ev D) med AP, premium, köldpaket - och ev beroende på pris performance-modell :).
Senast redigerad av GiGurra, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av eloon »

Håller inte med att AP är ett måste... njutar att köra bilen själv och AP är LÅNGT från perfekt just nu.
Verdi

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av Verdi »

Köp en beg med ap1. :)
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av +46 »

Med en 100D får du inte bara bättre räckvidd. Du får också det som annars diskuteras ofta och mycket här på forumet, nämligen mer prestanda. En 75:a har bara 350 V batteripack medan en 100D har 400 V. Det gör stor skillnad i acceleration. Speciellt i lite högre farter. Dessutom kan den laddas med högre effekt på Teslas Superchargers.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av Bjelke »

Jag har haft min i snart 3 år och den är ff state of the art i elbilsvärlden och även om dollarn inte hade skjutit i höjden
osv så ser det helt klart ut som om den skulle stått sig mycket bra i värde så jag är ganska säker på att en ny eller
nästan ny kommer att stå sig minst "skapligt" eller tom mycket bra i värde om tre år till.
Det enda som kan påverka lite är isf när model 3 kommer, om den på nåt sätt kan matcha en model S någorlunda sas, men
det känns ändå lite osannolikt eftersom det ÄR en lite enklare och något mindre modell helt enkelt, så därför tror
jag inte att den kommer att pressa ner priset på model S/X nämvärt...
Med riktigt bra ränta och fri supercharging tror jag man kan köpa en och vara rejält nöjd ett bra tag framöver ;)

När jag nästan slog till på ytterligare en model S nyligen så var det en 75:a med enbart premium som tillval för att
få bättre ljud (har det i nuvarande och uppskattar det sjukt mkt jämfört med std) och rattvärme som är bland det
bästa som finns (har det inte på min och saknar det så fruktansvärt ibland, har det på en lånebil just nu och fy fan va
najs det är alltså!).
Är redan några riktigt bra "tillval" på bilarna numera lixom, luftfjädring, glastak och fyrhjulsdrift mm, som många
faktiskt tidigare hade som enda tillval ;)

Resten är väl som övriga redan skrivit om (AP eller inte osv).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av Jensa »

Skoj att du kommit över tröskeln och bestämt dig! Nu väntar bara det gottigaste och detaljerna :D Tror du fått svar på allt du frågade och som vanligt mycket genomtänkta svar, detaljer är ju så klart individuellt.

Att köpa en Tesla är aldrig rätt tidsmässigt, den blir "gammal" redan efter några månader. Inte så illa kanske men nya saker dyker ofta upp. Däremot får du oftast del av nya funktioner då bilen hela tiden håller sig uppdaterad. Det är grymt skönt att veta! Däremot är det en jätterisk att köpa ett diesellok nu! Var får du använda den i framtiden? Hur mycket kommer den att kosta i drift? Vad får du den såld för om 3-5 år när raset fortsätter. Framförallt, hur mycket av dina pengar vill du skicka till oljediktaturer?

Tror verkligen du kommer klara dig med en S75D! Jag har IDAG :D haft bilen i ett år och klarar vardagen utan att fundera här i Dalarna. Längre vanliga resor har varit Stockholm, Barsebäck, Arlanda mm. Dalarna-Stockholm är enklast via SuC Gävle, även om det blir längre. Men har även kört via Västerås och laddat Chademo 20 min i Västerås. Sommartid är inga problem att ta sig sträckan men man vill gärna ha lite marginal när man når fram också, kan vara värt att tänka på. Har själv takbox hela vinterhalvåret och måste då ladda vid resor längre än 25-28 mil. Chademo är verkligen att rekommendera och laddstationer byggs ut kontinuerligt.

Soltak är härligt sommartid, men ärligt väldigt sällan man öppnar taket, kör oftast landsväg ändå och då blir det för mycket vindbrus. Kanske mest något man saknar om man inte skulle kunna öppna. Jag valde det främst för takräcke och att takboxen är ett måste!

Är själv väldigt nöjd med tygstolarna, så skönt vintertid och sommartid! Har tyvärr gamla modellen så lårstödet saknar jag, men nu med nya stolarna skulle jag inte tveka att ta tygstolar!

Har du pengarna, välj AP! Kunde själv inte motivera det då kalkylen drog iväg för mycket tyvärr. Hoppas på upplåsning i efterhand, men här är det sambon som sätter mest stopp tyvärr :roll: :)

Lycka till och njut när du trycker på beställknappen! 8-) (du har ändå 14 dagar på dig att ändra något i beställningen)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av Lessmog »

Har inte mycket att tillägga. Själv har jag en 2½ år S85D med tygstolar och plåttak, rattvärme, AP1. Nöjd. Räckvidden är liiite snål mellan typ Smögen och Bromma så det blir till att fika&pinka längs vägen; Karlstad är civiliserat.

Standardljudet duger åt mig själv (bättre hälften tycker ändå det spelas för högt). Det finns (minst) en firma som sätter in 4 betydligt bättre specade högtalare i dörrarna för en peng (samma firma på Agnegatan i Sth som säljer Phantom-högtalarna; kalasbra men rätt dyra). Tror det är lite mindre peng än U-Hifi men utan baslåda bak.
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av ezitsuj »

+46 skrev:
Med en 100D får du inte bara bättre räckvidd. Du får också det som annars diskuteras ofta och mycket här på forumet, nämligen mer prestanda. En 75:a har bara 350 V batteripack medan en 100D har 400 V. Det gör stor skillnad i acceleration. Speciellt i lite högre farter. Dessutom kan den laddas med högre effekt på Teslas Superchargers.
Högintressant! Undrar varför i hela friden det står samma 0-100 på hemsidan för då? (0.1 sekunder snabbare) ?
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av Remuz »

ezitsuj skrev:
+46 skrev:
Med en 100D får du inte bara bättre räckvidd. Du får också det som annars diskuteras ofta och mycket här på forumet, nämligen mer prestanda. En 75:a har bara 350 V batteripack medan en 100D har 400 V. Det gör stor skillnad i acceleration. Speciellt i lite högre farter. Dessutom kan den laddas med högre effekt på Teslas Superchargers.
Högintressant! Undrar varför i hela friden det står samma 0-100 på hemsidan för då? (0.1 sekunder snabbare) ?
Med tanke på TS tänkte rörelsemönster så är det inte värt pengar i min värld. Visst är det skillnad på 96kW och 115kW eller vad det nu blir i verkliga livet, men ska man bara ladda på SuC några gånger per är är det svårt att motivera. Prestandan är väl i princip samma numera?
P85D svart/svart med gratis SuC
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av +46 »

ezitsuj skrev:
Högintressant! Undrar varför i hela friden det står samma 0-100 på hemsidan för då? (0.1 sekunder snabbare) ?
Det beror på att Tesla hela tiden gör olika uppdateringar både i hård- och mjukvara. Man har också ändrat på hur man mäter accelerationen. Enligt Motor Trends som alltid är först med att testa nya uppdateringar så är en ny 100D betydligt snabbare än utlovade 4,3 s.
Och ja, det har hänt förr att Tesla har gått ut med betydligt lägre prestandauppgifter än vad den verkligen presterar. För S 85D tog det flera månader innan man officiellt via en så kallad mjukvaruuppdatering ändrade prestandan med närmare 1,0 s.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av ezitsuj »

+46 skrev:
ezitsuj skrev:
Högintressant! Undrar varför i hela friden det står samma 0-100 på hemsidan för då? (0.1 sekunder snabbare) ?
Det beror på att Tesla hela tiden gör olika uppdateringar både i hård- och mjukvara. Man har också ändrat på hur man mäter accelerationen. Enligt Motor Trends som alltid är först med att testa nya uppdateringar så är en ny 100D betydligt snabbare än utlovade 4,3 s.
Och ja, det har hänt förr att Tesla har gått ut med betydligt lägre prestandauppgifter än vad den verkligen presterar. För S 85D tog det flera månader innan man officiellt via en så kallad mjukvaruuppdatering ändrade prestandan med närmare 1,0 s.
Ja det är en helt ny värld för mig detta... Tack för alla svar!
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av bjelkeman »

Nya S 75D är kanske inte lika kvicka som 100D, men jag fick min uppkorkad häromdagen och det är definitivt inget fel på hur kvick en 75D är numera. Det var stor skillnad.

Personligen så älskar jag soltaket på somrarna, så för mig var det värt det. Lite gnissel på vintern när det är riktigt kall står jag ut med (taket rör sig och låter lite når gummit blir kallt om vägen är ojämn).

Autopilot. Nu har jag visserligen AP1, men tycker AP är ett måste på en Tesla. Speciellt som AP2 börjar arta sig nu med.

Vad du än väljer så tror jag du blir riktigt nöjd.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av e5m1r »

Då får jag lägga till mina tankar i ämnet utan att ha läst allt som skrivits i tråden innan
Hade jag köpt bilen idag så hade jag köpt lagerbil ( kostar mindre och fås snabbare )
Vad det gäller utrustning så är det viktigt att du är nöjd och inte saknar nåt
Jag hade i alla fall inte valt öppningsbart tak jag använder aldrig takbox och den är oanvändbar att öppna i hastigheter över ca 70 ( blir för högljudd för min smak ) jag har det på min bil nu för att det andra valet inte fans då
Läder vet jag inte helt säkert men hade troligtvis valt det för det förväntas i prisklassen ? Däremot är stolarna samma dom läder så var inte fallet innan så nuvarande bil har läder
Premium paket har den i nuvarande bil hade inte skaffat det i ny, är ingen audiofil och tycker att vinterpaket och hepa filter är onödigt så nej på den
Färg väljer du efter smak :)
Storlek på batteri ? Låt plånbok eller körvanor bestämma här har det mindre batteriet själv och saknar inte det där extra i 98% av fallen men det känns de sista 2% men min plånbok bestämde där så jag hade valt lika idag.
Jag valde utrustning före batteri storlek
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av improwise »

Om man bortser från lämpligheten i att ha soltak i Sverige osv, hur mkt retar man sig på den där balken man verkar få mitt över taket jämfört med ett glastak? Hur mkt försämrar den takhöjden jämfört med glastaket som redan från början verkar rätt låg?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av e5m1r »

improwise skrev:
Om man bortser från lämpligheten i att ha soltak i Sverige osv, hur mkt retar man sig på den där balken man verkar få mitt över taket jämfört med ett glastak? Hur mkt försämrar den takhöjden jämfört med glastaket som redan från början verkar rätt låg?
Inte alls den är liksom inte i vägen för nåt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av Jensa »

Balken i mitten är inte alls ett problem, i alla fall inte om man tänker på förarplats och takhöjd. Man sitter framför balken, i alla fall jag. 185 cm och långa ben :) Men klart att du får mer rymd och ljus om du har glastaket och slipper balken. Är du i behov av takräcke/takbox? Då finns ju inget att fundera på, då är det öppningsbart soltak som gäller..
2016 Model S 75
Skriv svar