Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av Lessmog »

Har inte mycket att tillägga. Själv har jag en 2½ år S85D med tygstolar och plåttak, rattvärme, AP1. Nöjd. Räckvidden är liiite snål mellan typ Smögen och Bromma så det blir till att fika&pinka längs vägen; Karlstad är civiliserat.

Standardljudet duger åt mig själv (bättre hälften tycker ändå det spelas för högt). Det finns (minst) en firma som sätter in 4 betydligt bättre specade högtalare i dörrarna för en peng (samma firma på Agnegatan i Sth som säljer Phantom-högtalarna; kalasbra men rätt dyra). Tror det är lite mindre peng än U-Hifi men utan baslåda bak.
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av ezitsuj »

+46 skrev:
Med en 100D får du inte bara bättre räckvidd. Du får också det som annars diskuteras ofta och mycket här på forumet, nämligen mer prestanda. En 75:a har bara 350 V batteripack medan en 100D har 400 V. Det gör stor skillnad i acceleration. Speciellt i lite högre farter. Dessutom kan den laddas med högre effekt på Teslas Superchargers.
Högintressant! Undrar varför i hela friden det står samma 0-100 på hemsidan för då? (0.1 sekunder snabbare) ?
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av Remuz »

ezitsuj skrev:
+46 skrev:
Med en 100D får du inte bara bättre räckvidd. Du får också det som annars diskuteras ofta och mycket här på forumet, nämligen mer prestanda. En 75:a har bara 350 V batteripack medan en 100D har 400 V. Det gör stor skillnad i acceleration. Speciellt i lite högre farter. Dessutom kan den laddas med högre effekt på Teslas Superchargers.
Högintressant! Undrar varför i hela friden det står samma 0-100 på hemsidan för då? (0.1 sekunder snabbare) ?
Med tanke på TS tänkte rörelsemönster så är det inte värt pengar i min värld. Visst är det skillnad på 96kW och 115kW eller vad det nu blir i verkliga livet, men ska man bara ladda på SuC några gånger per är är det svårt att motivera. Prestandan är väl i princip samma numera?
P85D svart/svart med gratis SuC
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av +46 »

ezitsuj skrev:
Högintressant! Undrar varför i hela friden det står samma 0-100 på hemsidan för då? (0.1 sekunder snabbare) ?
Det beror på att Tesla hela tiden gör olika uppdateringar både i hård- och mjukvara. Man har också ändrat på hur man mäter accelerationen. Enligt Motor Trends som alltid är först med att testa nya uppdateringar så är en ny 100D betydligt snabbare än utlovade 4,3 s.
Och ja, det har hänt förr att Tesla har gått ut med betydligt lägre prestandauppgifter än vad den verkligen presterar. För S 85D tog det flera månader innan man officiellt via en så kallad mjukvaruuppdatering ändrade prestandan med närmare 1,0 s.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av ezitsuj »

+46 skrev:
ezitsuj skrev:
Högintressant! Undrar varför i hela friden det står samma 0-100 på hemsidan för då? (0.1 sekunder snabbare) ?
Det beror på att Tesla hela tiden gör olika uppdateringar både i hård- och mjukvara. Man har också ändrat på hur man mäter accelerationen. Enligt Motor Trends som alltid är först med att testa nya uppdateringar så är en ny 100D betydligt snabbare än utlovade 4,3 s.
Och ja, det har hänt förr att Tesla har gått ut med betydligt lägre prestandauppgifter än vad den verkligen presterar. För S 85D tog det flera månader innan man officiellt via en så kallad mjukvaruuppdatering ändrade prestandan med närmare 1,0 s.
Ja det är en helt ny värld för mig detta... Tack för alla svar!
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av bjelkeman »

Nya S 75D är kanske inte lika kvicka som 100D, men jag fick min uppkorkad häromdagen och det är definitivt inget fel på hur kvick en 75D är numera. Det var stor skillnad.

Personligen så älskar jag soltaket på somrarna, så för mig var det värt det. Lite gnissel på vintern när det är riktigt kall står jag ut med (taket rör sig och låter lite når gummit blir kallt om vägen är ojämn).

Autopilot. Nu har jag visserligen AP1, men tycker AP är ett måste på en Tesla. Speciellt som AP2 börjar arta sig nu med.

Vad du än väljer så tror jag du blir riktigt nöjd.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av e5m1r »

Då får jag lägga till mina tankar i ämnet utan att ha läst allt som skrivits i tråden innan
Hade jag köpt bilen idag så hade jag köpt lagerbil ( kostar mindre och fås snabbare )
Vad det gäller utrustning så är det viktigt att du är nöjd och inte saknar nåt
Jag hade i alla fall inte valt öppningsbart tak jag använder aldrig takbox och den är oanvändbar att öppna i hastigheter över ca 70 ( blir för högljudd för min smak ) jag har det på min bil nu för att det andra valet inte fans då
Läder vet jag inte helt säkert men hade troligtvis valt det för det förväntas i prisklassen ? Däremot är stolarna samma dom läder så var inte fallet innan så nuvarande bil har läder
Premium paket har den i nuvarande bil hade inte skaffat det i ny, är ingen audiofil och tycker att vinterpaket och hepa filter är onödigt så nej på den
Färg väljer du efter smak :)
Storlek på batteri ? Låt plånbok eller körvanor bestämma här har det mindre batteriet själv och saknar inte det där extra i 98% av fallen men det känns de sista 2% men min plånbok bestämde där så jag hade valt lika idag.
Jag valde utrustning före batteri storlek
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av improwise »

Om man bortser från lämpligheten i att ha soltak i Sverige osv, hur mkt retar man sig på den där balken man verkar få mitt över taket jämfört med ett glastak? Hur mkt försämrar den takhöjden jämfört med glastaket som redan från början verkar rätt låg?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av e5m1r »

improwise skrev:
Om man bortser från lämpligheten i att ha soltak i Sverige osv, hur mkt retar man sig på den där balken man verkar få mitt över taket jämfört med ett glastak? Hur mkt försämrar den takhöjden jämfört med glastaket som redan från början verkar rätt låg?
Inte alls den är liksom inte i vägen för nåt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av Jensa »

Balken i mitten är inte alls ett problem, i alla fall inte om man tänker på förarplats och takhöjd. Man sitter framför balken, i alla fall jag. 185 cm och långa ben :) Men klart att du får mer rymd och ljus om du har glastaket och slipper balken. Är du i behov av takräcke/takbox? Då finns ju inget att fundera på, då är det öppningsbart soltak som gäller..
2016 Model S 75
Skriv svar