Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av improwise »

Så vad gäller här, från och med när (tillverkning) kan 100D bilar uppgraderas till bättre prestanda? Är det rimligt att anta att de 100D som säljs som lagerbildar idag av Tesla kan göra det?
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av ezitsuj »

improwise skrev:
Så vad gäller här, från och med när (tillverkning) kan 100D bilar uppgraderas till bättre prestanda? Är det rimligt att anta att de 100D som säljs som lagerbildar idag av Tesla kan göra det?
Den jag provkörde i Täby nu i veckan hade det iaf! Har den knappen "chill mode" så har den uppdateringen som jag förstår det.
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av Hyted »

ezitsuj skrev:
improwise skrev:
Så vad gäller här, från och med när (tillverkning) kan 100D bilar uppgraderas till bättre prestanda? Är det rimligt att anta att de 100D som säljs som lagerbildar idag av Tesla kan göra det?
Den jag provkörde i Täby nu i veckan hade det iaf! Har den knappen "chill mode" så har den uppdateringen som jag förstår det.
Nej det stämmer inte.
Jag har chillmode och är inte uppkorkad.
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av ezitsuj »

Hyted skrev:
ezitsuj skrev:
improwise skrev:
Så vad gäller här, från och med när (tillverkning) kan 100D bilar uppgraderas till bättre prestanda? Är det rimligt att anta att de 100D som säljs som lagerbildar idag av Tesla kan göra det?
Den jag provkörde i Täby nu i veckan hade det iaf! Har den knappen "chill mode" så har den uppdateringen som jag förstår det.
Nej det stämmer inte.
Jag har chillmode och är inte uppkorkad.
Ah... Det är iofs goda nyheter, det kan betyda att den bilen jag körde som jag tyckte var jäkligt snabb, kanske ev är ÄNNU snabbare när jag får min? :)
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av helix »

improwise skrev:
Så vad gäller här, från och med när (tillverkning) kan 100D bilar uppgraderas till bättre prestanda? Är det rimligt att anta att de 100D som säljs som lagerbildar idag av Tesla kan göra det?
Alla bilar tillverkade sedan i somras har den nya drivenheten.
https://electrek.co/2017/07/04/tesla-el ... or-update/

De 100D som varit på Teslas hemsida senaste månaden har DU00 (dvs, den nya drivenheten), men vill du vara på säkra sidan för en specifik bil du är intresserad av kan du be en säljare kolla detta i sitt system, eller så kan du själv högerklicka och köra "copy url" på bilden som visar bilen i profil. I url:en du kopierat ser du alla optionskoderna. Finns DU00 med så har bilen den nya drivenheten.

Dock är det troligtvis så att även bilar utan DU00 kan bli "uncorked", men alla bilar som har DU00 har den nya prestandan från fabrik och behöver inte uppdateras i efterhand.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av Tars »

Helix, när får du din nya?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av unumlapis »

helix skrev:
Alla bilar tillverkade sedan i somras har den nya drivenheten.
Info om tillverkningsdatum/VIN som gäller för att kolla av om man har den nyare drivenheten?
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av SAB »

Enligt dashboard, sparad 5,25s 0-100 repa med x100d nya DU tillverkad början på juli -17:
0-30 / 1,50s
0-60 / 3,00s
40-100 / 3,25s

Ser man på effektkurvan så startar den på 18kW, sedan ganska linjärt med fartökning för att nå max, 401kW, vid ca 70km/h.

Nu vet jag inte hur exakt detta är men infon är baserat på 22 data points från bilen. Hade varit intressant om någon har sparad info från x75d samt x p90/100d

Får vänta till våren innan det blir några fler repor för jag vill ha dubbarna kvar;)

edit: sluthastigheten var 101,39. kanske därför tiden inte blev så bra..?
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av Hyted »

SAB skrev:
Enligt dashboard, sparad 5,25s 0-100 repa med x100d nya DU tillverkad början på juli -17:
0-30 / 1,50s
0-60 / 3,00s
40-100 / 3,25s

Ser man på effektkurvan så startar den på 18kW, sedan ganska linjärt med fartökning för att nå max, 401kW, vid ca 70km/h.

Nu vet jag inte hur exakt detta är men infon är baserat på 22 data points från bilen. Hade varit intressant om någon har sparad info från x75d samt x p90/100d

Får vänta till våren innan det blir några fler repor för jag vill ha dubbarna kvar;)

edit: sluthastigheten var 101,39. kanske därför tiden inte blev så bra..?
Och denna x100d har varit inne och blivit uppkorkad nyligen?
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av SAB »

Hyted skrev:
SAB skrev:
Enligt dashboard, sparad 5,25s 0-100 repa med x100d nya DU tillverkad början på juli -17:
0-30 / 1,50s
0-60 / 3,00s
40-100 / 3,25s

Ser man på effektkurvan så startar den på 18kW, sedan ganska linjärt med fartökning för att nå max, 401kW, vid ca 70km/h.

Nu vet jag inte hur exakt detta är men infon är baserat på 22 data points från bilen. Hade varit intressant om någon har sparad info från x75d samt x p90/100d

Får vänta till våren innan det blir några fler repor för jag vill ha dubbarna kvar;)

edit: sluthastigheten var 101,39. kanske därför tiden inte blev så bra..?
Och denna x100d har varit inne och blivit uppkorkad nyligen?
Nej, inte uppkorkad.
Det är ju mycket förvirring här. Den har uppdaterad prestanda 4,9s enligt info innan jag fått den, men nu ryktas det ju att det skall gå att få ännu bättre. Men kanske är det som sagts högre upp i denna tråd att alla med nya DU redan är uppkorkad och x:en inte kommer få bättre än så. På Tesla råder åxå förvirring, jag har inte fått något riktigt svar där..

Någon som har en x100 utan p med bättre prestanda än 4,9?
(Mina tider ovan är gjord på torr väg och sommardäck.)
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av Hyted »

Jag har en x100d som är uppgraderad med 0,1 sekundersförbättringen som kom 1/7.

Men jag har fått bekräftat att min går att korka ur ytterligare enligt de uppgifter som kom nu i höst.

Ska in nu innan jul hoppas jag.
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av SAB »

Hyted skrev:
Jag har en x100d som är uppgraderad med 0,1 sekundersförbättringen som kom 1/7.

Men jag har fått bekräftat att min går att korka ur ytterligare enligt de uppgifter som kom nu i höst.

Ska in nu innan jul hoppas jag.
Märkte du stor skillnad efter uppgraderingen? Är det kanske som påstås att det är främst i högre farter det märks?
Iom att jag haft den hela tiden vet jag inte hur det var före..
Klocka den gärna före och efter din kommande rejäla urkorkning!
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av Hyted »

SAB skrev:
Hyted skrev:
Jag har en x100d som är uppgraderad med 0,1 sekundersförbättringen som kom 1/7.

Men jag har fått bekräftat att min går att korka ur ytterligare enligt de uppgifter som kom nu i höst.

Ska in nu innan jul hoppas jag.
Märkte du stor skillnad efter uppgraderingen? Är det kanske som påstås att det är främst i högre farter det märks?
Iom att jag haft den hela tiden vet jag inte hur det var före..
Klocka den gärna före och efter din kommande rejäla urkorkning!
Som jag skrev så ska jag in innan jul. Det går inte over the air.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av Remuz »

Inga 90 som kan korkas upp? X90D är väl långsammaste bilen nu?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av SAB »

Hyted skrev:
SAB skrev:
Hyted skrev:
Jag har en x100d som är uppgraderad med 0,1 sekundersförbättringen som kom 1/7.

Men jag har fått bekräftat att min går att korka ur ytterligare enligt de uppgifter som kom nu i höst.

Ska in nu innan jul hoppas jag.
Märkte du stor skillnad efter uppgraderingen? Är det kanske som påstås att det är främst i högre farter det märks?
Iom att jag haft den hela tiden vet jag inte hur det var före..
Klocka den gärna före och efter din kommande rejäla urkorkning!
Som jag skrev så ska jag in innan jul. Det går inte over the air.
Jo, det förstod jag.
Tyvärr missförstod jag det andra och trodde du hade haft och provat bilen innan 0,1s uppgraderingen.. Därav frågan.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av Gustafsson »

Hur skulle man kunna märka 0,1 s ? Det motsvarar väl ca 1/2 billängd i 100 km/tim.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av mans71 »

Remuz skrev:
Inga 90 som kan korkas upp? X90D är väl långsammaste bilen nu?
Ja det är sjukt vad vi tvingas genomlida, 0-100 på 5 sek för en fullstor SUV :lol:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av SAB »

Gustafsson skrev:
Hur skulle man kunna märka 0,1 s ? Det motsvarar väl ca 1/2 billängd i 100 km/tim.
Det är ju precis det jag menar.
märks det?
Jag får för mig att man kanske även ändrat effektkurvan så att den går lite långsammare i början och sedan rejält snabbare i högre farter. med tanke på vad man läst tidigare i denna tråd.

Jag menar att har man bara gjort en generell effektökning så att bilen gör 0-100 0,1s snabbare är ju bara löjligt. lite lite nedförsbacke ger ju mer skillnad. Därav min tanke att man kanske ändrat hela kurvan??
Det skonar ju dessutom bilen om starten är lite lugnare och man tar igen i högre fart. Däremot krävs ju mycket större effektökning för att öka acceleration i högre fart men det finns ju i nya DU och stora batteriet. väl?
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av Hyted »

SAB skrev:
Gustafsson skrev:
Hur skulle man kunna märka 0,1 s ? Det motsvarar väl ca 1/2 billängd i 100 km/tim.
Det är ju precis det jag menar.
märks det?
Jag får för mig att man kanske även ändrat effektkurvan så att den går lite långsammare i början och sedan rejält snabbare i högre farter. med tanke på vad man läst tidigare i denna tråd.

Jag menar att har man bara gjort en generell effektökning så att bilen gör 0-100 0,1s snabbare är ju bara löjligt. lite lite nedförsbacke ger ju mer skillnad. Därav min tanke att man kanske ändrat hela kurvan??
Det skonar ju dessutom bilen om starten är lite lugnare och man tar igen i högre fart. Däremot krävs ju mycket större effektökning för att öka acceleration i högre fart men det finns ju i nya DU och stora batteriet. väl?
Det är ju inte den 0,1 sekunders uppgraderingen i Juli som är uppkorkningen utan den kom ju nu i november.
Där ska skillnaden bli upp mot 0,5 sekunder.
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av SAB »

Hyted skrev:
SAB skrev:
Gustafsson skrev:
Hur skulle man kunna märka 0,1 s ? Det motsvarar väl ca 1/2 billängd i 100 km/tim.
Det är ju precis det jag menar.
märks det?
Jag får för mig att man kanske även ändrat effektkurvan så att den går lite långsammare i början och sedan rejält snabbare i högre farter. med tanke på vad man läst tidigare i denna tråd.

Jag menar att har man bara gjort en generell effektökning så att bilen gör 0-100 0,1s snabbare är ju bara löjligt. lite lite nedförsbacke ger ju mer skillnad. Därav min tanke att man kanske ändrat hela kurvan??
Det skonar ju dessutom bilen om starten är lite lugnare och man tar igen i högre fart. Däremot krävs ju mycket större effektökning för att öka acceleration i högre fart men det finns ju i nya DU och stora batteriet. väl?
Det är ju inte den 0,1 sekunders uppgraderingen i Juli som är uppkorkningen utan den kom ju nu i november.
Där ska skillnaden bli upp mot 0,5 sekunder.
pust..
Jo, jag vet.
Men när du skrev ovan att du har 0,1s uppgraderingen blev jag nyfiken om den märktes. Jag har den åxå men har inte provat någon bil som inte haft den.
Ber om ursäkt om jag var otydlig.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av Gustafsson »

Sorry SAB, det var inte min mening att vara en Messerschmidt. Jag tycker bara att den här accelerationshysterin känns svår att förstå....Lite kul förstås, men viktigt ?
Kanske beror på att min 70D nu tillhör de långsammare bilarna på forumet (men å andra sidan håller den nog MYCKET längre :mrgreen: ).
Å tredje sidan är den fortfarande betydligt snabbare än alla grannarnas gamla vedspisar :twisted: .
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av Hyted »

Hehe.
Är jag som inte fattat vad du är ute efter. Fattar nämligen inte vad det spelar för roll om 0.1 sekunders uppgraderingen märks när det nu kommit en annan mer ordentlig uppkorkning.

Har för lite referens innan 0,1 uppgraderingen för att kunna säga att jag märkt något.
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av SAB »

Hyted skrev:
Hehe.
Är jag som inte fattat vad du är ute efter. Fattar nämligen inte vad det spelar för roll om 0.1 sekunders uppgraderingen märks när det nu kommit en annan mer ordentlig uppkorkning.

Har för lite referens innan 0,1 uppgraderingen för att kunna säga att jag märkt något.
Nej, du har helt rätt. Det spelar ingen roll. :?
Men jag kan vara lite nerdig ibland och vill fortfarande gärna veta bakgrund till varför man öht meddelar en så liten ökning av prestanda. och jag hade gärna tittat på lite acc-data före den ökningen; var det så att man då släppte på lite mer kraft i högre farter närmare 100km/h som inte märktes 0-100 men märktes mer 70-120 exempelvis.
Medan man nu ger oss pulver i låga farter (Jo, jag har också fått bekräftat att jag ska få uppkorkningen)
Antagligen är det inte alls så invecklat men man vet ju aldrig med denna bil :P

Sedan ställer jag ju en fråga för att jag är nyfiken som de flesta här, inte för att skapa irritation...
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av Hyted »

SAB skrev:
Hyted skrev:
Hehe.
Är jag som inte fattat vad du är ute efter. Fattar nämligen inte vad det spelar för roll om 0.1 sekunders uppgraderingen märks när det nu kommit en annan mer ordentlig uppkorkning.

Har för lite referens innan 0,1 uppgraderingen för att kunna säga att jag märkt något.
Nej, du har helt rätt. Det spelar ingen roll. :?
Men jag kan vara lite nerdig ibland och vill fortfarande gärna veta bakgrund till varför man öht meddelar en så liten ökning av prestanda. och jag hade gärna tittat på lite acc-data före den ökningen; var det så att man då släppte på lite mer kraft i högre farter närmare 100km/h som inte märktes 0-100 men märktes mer 70-120 exempelvis.
Medan man nu ger oss pulver i låga farter (Jo, jag har också fått bekräftat att jag ska få uppkorkningen)
Antagligen är det inte alls så invecklat men man vet ju aldrig med denna bil :P

Sedan ställer jag ju en fråga för att jag är nyfiken som de flesta här, inte för att skapa irritation...
Inga problem, irriterad har jag inte varit.

Jag har dock tyvärr inga svar att ge...

Möjligen gjorde dom det för att det inte skulle stå samma siffra på både S75 och S100?

Enda jag kan tänka mig.
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?

Inlägg av Yrsir »

Jag och min som har roat oss med lite 0-100 med min uppkorkade S75D. Powertool känns dock inte helt exakt och det vore kul att få en tid ner på under en decimal. Bifogat är ett klipp som startar exakt vid gas och slutar exakt vid 100. Är det någon teknisk kunnig som har ett program där man kan se klippets längd ner på hundradelen? :D

Edit: Det går inte att lägga upp .movfiler. Någon som kan tipsa om program till mac där man kan se exakt tid på ett klipp?
Skriv svar