Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Moderator: Redaktion
Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
En användare på forumet skickade denna länk
Är detta nån "hemlig" uppdateringen eller har de bara inte ändrat på hemsidan? Gäller detta även 75an?
Detta gör ju att man "måste" skaffa en 100
Är detta nån "hemlig" uppdateringen eller har de bara inte ändrat på hemsidan? Gäller detta även 75an?
Detta gör ju att man "måste" skaffa en 100
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Vill du ha sjukt bra acceleration, gå för en 75D eller 100D. Vill du ha åksjukt bra acceleration, gå för en P100D Slipper du tänka på tillbehören också
2016 Model S 75
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Den där videon postades på forumet för flera veckor sedan.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Ok, till mitt försvar reggade jag mig på forumet för några dagar sen då jag är spekulant på en TeslaEnTraktor skrev:Den där videon postades på forumet för flera veckor sedan.
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Är det verkligen någon större skillnad numera mellan 75D och 100D? Enligt teslas hemsida så skiljer det 0,1 sekunder på 0-100.Jensa skrev:Vill du ha sjukt bra acceleration, gå för en 75D eller 100D. Vill du ha åksjukt bra acceleration, gå för en P100D Slipper du tänka på tillbehören också
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Nej, det är väl inte det vad jag vet. Därför jag skrev P100 om man verkligen vill ha prestanda. Annars räcker 75 eller 100 mer än väl!
2016 Model S 75
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Ja, de korkar nu mer även upp en del 100d och model s gör då vid test 0-60 mph på mellan 3,6-3,7 sekunder ca.vigge50 skrev:Är det verkligen någon större skillnad numera mellan 75D och 100D? Enligt teslas hemsida så skiljer det 0,1 sekunder på 0-100.Jensa skrev:Vill du ha sjukt bra acceleration, gå för en 75D eller 100D. Vill du ha åksjukt bra acceleration, gå för en P100D Slipper du tänka på tillbehören också
Jag ska själv in och få min x100d uppkorkad.
Varför Tesla inte uppdaterar hemsidan kan man ju fundera på.
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Skillnader är kanske större vid vardagskörning ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Det låter som min 90D har blivit den långsammaste Teslan nu. Ojojoj, hoppas att jag inte blir omkörd av en Trabant eller nåt.Hyted skrev:Ja, de korkar nu mer även upp en del 100d och model s gör då vid test 0-60 mph på mellan 3,6-3,7 sekunder ca.vigge50 skrev:Är det verkligen någon större skillnad numera mellan 75D och 100D? Enligt teslas hemsida så skiljer det 0,1 sekunder på 0-100.Jensa skrev:Vill du ha sjukt bra acceleration, gå för en 75D eller 100D. Vill du ha åksjukt bra acceleration, gå för en P100D Slipper du tänka på tillbehören också
Jag ska själv in och få min x100d uppkorkad.
Varför Tesla inte uppdaterar hemsidan kan man ju fundera på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Hyted skrev:Ja, de korkar nu mer även upp en del 100d och model s gör då vid test 0-60 mph på mellan 3,6-3,7 sekunder ca.vigge50 skrev:Är det verkligen någon större skillnad numera mellan 75D och 100D? Enligt teslas hemsida så skiljer det 0,1 sekunder på 0-100.Jensa skrev:Vill du ha sjukt bra acceleration, gå för en 75D eller 100D. Vill du ha åksjukt bra acceleration, gå för en P100D Slipper du tänka på tillbehören också
Jag ska själv in och få min x100d uppkorkad.
Varför Tesla inte uppdaterar hemsidan kan man ju fundera på.
Skillnaden är ju att den videon när 100D gör 0-60 mph på 3,6 s så användes rollout. Detta tar bort 0,3 s från tiden. Den verkliga 0-100 kmh från stilla stående är då 3,6+0,3+0,2=4,1 s. Så skillnaden mellan 75D och 100D är inte så stor som Dragtimes vill påskina.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Personligen undrar jag hur det kommer sig att en ”vanlig” 100D nu får snabbare acc 0-100 än min P90D?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Har skrivit samma i annan tråd... Men jag har provkört Model S 75D (uncorked) och 100D (med ny DU) samma dag. Skillnaden 0-50km/h är inte mer än marginell. Däremot är 100D betydligt snabbare i fart om man trycker pedalen i botten. Kör man exempelvis i 70km/h+ vågar jag påstå att 100D känns snarlik P100DL när man stampar på pedalen. Det större batteriet gör alltså stor skillnad i högre hastigheter. Hade Tesla velat hade man nog kunnat fixa prestanda 0-100km/h för 100D ner mot 3,3 sek, men man stryper effekten i startblocket för att inte glida för nära P-modellen på pappret. Däremot släpper man loss kraften i hastighet.
Samma sak kan sägas om skillnaden mellan Sport och Ludicrous på en P100D. Kör man runt 100km/h och trycker plattan i mattan är skillnaden inte så påtaglig mellan lägena. Ludicrous aktiverat sub 70km/h är däremot enorm skillnad mot Sport-läget.
Att det bara skiljer 0,1 sek från 0-100km/h är kanske korrekt, men i verklig körning är skillnaden större än vad siffrorna indikerar. Att toppfarten för 100D är 250km/h vs 225km/h för 75D avslöjar dock att 100D har bättre prestanda i högre farter.
Samma sak kan sägas om skillnaden mellan Sport och Ludicrous på en P100D. Kör man runt 100km/h och trycker plattan i mattan är skillnaden inte så påtaglig mellan lägena. Ludicrous aktiverat sub 70km/h är däremot enorm skillnad mot Sport-läget.
Att det bara skiljer 0,1 sek från 0-100km/h är kanske korrekt, men i verklig körning är skillnaden större än vad siffrorna indikerar. Att toppfarten för 100D är 250km/h vs 225km/h för 75D avslöjar dock att 100D har bättre prestanda i högre farter.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 2 gång.
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Det är ju faktiskt lite grisigt av Tesla att göra så, inget som bygger trogna kunder direkt...Johnalm skrev:Personligen undrar jag hur det kommer sig att en ”vanlig” 100D nu får snabbare acc 0-100 än min P90D?
Men en P90D måste väl vara ungefär lika snabb?
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Ja den var sjukt snabb. Det kommer bli en 100 för mig iafhelix skrev:Har skrivit samma i annan tråd... Men jag har provkört Model S 75D (uncorked) och 100D (med ny DU) samma dag. Skillnaden 0-50km/h är inte mer än marginell. Däremot är 100D betydligt snabbare i fart om man trycker pedalen i botten. Kör man exempelvis i 70km/h+ vågar jag påstå att 100D känns snarlik P100DL när man stampar på pedalen. Det större batteriet gör alltså stor skillnad i högre hastigheter. Hade Tesla velat hade man nog kunnat fixa prestanda 0-100km/h för 100D ner mot 3,3 sek, men man stryper effekten i startblocket för att inte glida för nära P-modellen på pappret. Däremot släpper man loss kraften i hastighet.
Samma sak kan sägas om skillnaden mellan Sport och Ludicrous på en P100D. Kör man runt 100km/h och trycker plattan i mattan är skillnaden inte så påtaglig mellan lägena. Ludicrous aktiverat sub 70km/h är däremot enorm skillnad mot Sport-läget.
Att det bara skiljer 0,1 sek från 0-100km/h är kanske korrekt, men i verklig körning är skillnaden större än vad siffrorna indikerar. Att toppfarten för 100D är 250km/h vs 225km/h för 75D avslöjar dock att 100D har bättre prestanda i högre farter.
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Har försökt att hitta prestandasiffror (annat än 0-100) på 100D men misslyckats. Är väldigt nyfiken på siffrorna på ex omkörningsprestandan 80-120. Finns hur många tester som helst på P100D men inte alls många på 100D. Vore ju intressant att få svart på vitt vad föregående skribent misstänker. Man får väl inga som helst andra skillnader mellan bilarna P100D vs 100D) ? Annat chassi etc?
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Det stämmer väl inte? 0-60 mph med 1 foot rollout tar väl 3,1s med en p90D?Johnalm skrev:Personligen undrar jag hur det kommer sig att en ”vanlig” 100D nu får snabbare acc 0-100 än min P90D?
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Såg ett race mellan 100d och p100D och det såg ut att vara stor skillnad även i högre hastigheter. P modellen bara fortsätter dra ifrån.
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Mig veterligen gör min XP90D 0-100 på 4,0 s.apkungen skrev:Det stämmer väl inte? 0-60 mph med 1 foot rollout tar väl 3,1s med en p90D?Johnalm skrev:Personligen undrar jag hur det kommer sig att en ”vanlig” 100D nu får snabbare acc 0-100 än min P90D?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Ja men det är väl model s 100D som gör det på 4,1 s. Xen går väl långsammare?Johnalm skrev:Mig veterligen gör min XP90D 0-100 på 4,0 s.apkungen skrev:Det stämmer väl inte? 0-60 mph med 1 foot rollout tar väl 3,1s med en p90D?Johnalm skrev:Personligen undrar jag hur det kommer sig att en ”vanlig” 100D nu får snabbare acc 0-100 än min P90D?
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Min subjektiva bedömning är att min P90Dezitsuj skrev:Det är ju faktiskt lite grisigt av Tesla att göra så, inget som bygger trogna kunder direkt...Johnalm skrev:Personligen undrar jag hur det kommer sig att en ”vanlig” 100D nu får snabbare acc 0-100 än min P90D?
Men en P90D måste väl vara ungefär lika snabb?
(ej L) är snabbare 0-50 än 100D, över 50km/h har 100D kraftigare acceleration. Båda Model S.
All icke-P jag kört har en mjukare effektkurva från stillastående. I fart är skillnaden mindre eller t.o.m till fördel för ickerökare, som i detta fall.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Så vad gäller här, från och med när (tillverkning) kan 100D bilar uppgraderas till bättre prestanda? Är det rimligt att anta att de 100D som säljs som lagerbildar idag av Tesla kan göra det?
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Den jag provkörde i Täby nu i veckan hade det iaf! Har den knappen "chill mode" så har den uppdateringen som jag förstår det.improwise skrev:Så vad gäller här, från och med när (tillverkning) kan 100D bilar uppgraderas till bättre prestanda? Är det rimligt att anta att de 100D som säljs som lagerbildar idag av Tesla kan göra det?
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Nej det stämmer inte.ezitsuj skrev:Den jag provkörde i Täby nu i veckan hade det iaf! Har den knappen "chill mode" så har den uppdateringen som jag förstår det.improwise skrev:Så vad gäller här, från och med när (tillverkning) kan 100D bilar uppgraderas till bättre prestanda? Är det rimligt att anta att de 100D som säljs som lagerbildar idag av Tesla kan göra det?
Jag har chillmode och är inte uppkorkad.
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Ah... Det är iofs goda nyheter, det kan betyda att den bilen jag körde som jag tyckte var jäkligt snabb, kanske ev är ÄNNU snabbare när jag får min?Hyted skrev:Nej det stämmer inte.ezitsuj skrev:Den jag provkörde i Täby nu i veckan hade det iaf! Har den knappen "chill mode" så har den uppdateringen som jag förstår det.improwise skrev:Så vad gäller här, från och med när (tillverkning) kan 100D bilar uppgraderas till bättre prestanda? Är det rimligt att anta att de 100D som säljs som lagerbildar idag av Tesla kan göra det?
Jag har chillmode och är inte uppkorkad.
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Re: Uppgraderad prestanda på nya 100D (även 75D)?
Alla bilar tillverkade sedan i somras har den nya drivenheten.improwise skrev:Så vad gäller här, från och med när (tillverkning) kan 100D bilar uppgraderas till bättre prestanda? Är det rimligt att anta att de 100D som säljs som lagerbildar idag av Tesla kan göra det?
https://electrek.co/2017/07/04/tesla-el ... or-update/
De 100D som varit på Teslas hemsida senaste månaden har DU00 (dvs, den nya drivenheten), men vill du vara på säkra sidan för en specifik bil du är intresserad av kan du be en säljare kolla detta i sitt system, eller så kan du själv högerklicka och köra "copy url" på bilden som visar bilen i profil. I url:en du kopierat ser du alla optionskoderna. Finns DU00 med så har bilen den nya drivenheten.
Dock är det troligtvis så att även bilar utan DU00 kan bli "uncorked", men alla bilar som har DU00 har den nya prestandan från fabrik och behöver inte uppdateras i efterhand.