Byta interiör på Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av lobbin »

improwise skrev:
Överlag tycker jag att trä i bilar känns rätt mkt 70-tal och är förvånad över att Tesla satsar så hårt på det som annars är rätt progressiva. Men förmodligen är det väl så att jag och vi i Sverige inte är helt representativa för den globala efterfrågan (de flesta jag känner ogillar trä i bilar men därmed inte sagt att alla svenskar gör det).
Då kommer du bli förvånad om du surfar runt lite på Blocket. Många speciellt dyrare BMW och Audi verkar köpas av totalt smaklösa (enl. mig då alltså) personer. Väldigt ofta träpanel och väldigt ofta totalt omatchat mot resten av inredningen. :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av danni »

T Sportline säljer ersättningspaneler för $2500 under förutsättning att du skickar in dina gamla paneler till dem ($3500 annars): https://tsportline.com/products/tesla-m ... -panel-kit

Sen har du nog minst en dags arbete att ta isär och byta ut interiören...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av 12man »

Kollade med Tesla U.Väsby runt 4-5 ksek för alla 4 bitarna beroende på färg
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av danni »

12man skrev:
Kollade med Tesla U.Väsby runt 4-5 ksek för alla 4 bitarna beroende på färg
Det var förvånansvärt billigt. Är det inkl arbete?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av Tars »

Skulle gissa att det bara är delar.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Verdi

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Det är lite konstigt att det inte finns ett aluminiumalternativ med något mönster i. De flesta tillverkare har det och det gillar jag bättre än trä. Kolfiber kan vara schysst, men just Teslas variant ser lite plastig ut.
Håller med. Teslas "kolfiber" ser rätt billig ut. Har den mörka asken i min och den tycker jag känns helt ok, även om den är rätt plastig den också.
Verdi

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av Verdi »

improwise skrev:
Överlag tycker jag att trä i bilar känns rätt mkt 70-tal och är förvånad över att Tesla satsar så hårt på det som annars är rätt progressiva. Men förmodligen är det väl så att jag och vi i Sverige inte är helt representativa för den globala efterfrågan (de flesta jag känner ogillar trä i bilar men därmed inte sagt att alla svenskar gör det).

Nej, riktiga träpaneler i god kvalitet som matchar resten av inredningen tycker jag kan vara riktigt snyggt. Hellre det än plast i nån alumunium-look. Har haft riktigt slipad aluminium i nån BMW och det funkar väl också bra iofs.

Det här är väl inte det snyggaste jag sett men ändå helt ok:
Bild

Det här är dock gräsligt.
Bild
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av improwise »

lobbin skrev:
improwise skrev:
Överlag tycker jag att trä i bilar känns rätt mkt 70-tal och är förvånad över att Tesla satsar så hårt på det som annars är rätt progressiva. Men förmodligen är det väl så att jag och vi i Sverige inte är helt representativa för den globala efterfrågan (de flesta jag känner ogillar trä i bilar men därmed inte sagt att alla svenskar gör det).
Då kommer du bli förvånad om du surfar runt lite på Blocket. Många speciellt dyrare BMW och Audi verkar köpas av totalt smaklösa (enl. mig då alltså) personer. Väldigt ofta träpanel och väldigt ofta totalt omatchat mot resten av inredningen. :)
Tur man satt ner när denna bomb briserade :D
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av improwise »

12man skrev:
Kollade med Tesla U.Väsby runt 4-5 ksek för alla 4 bitarna beroende på färg
Tack för info!
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av improwise »

Verdi skrev:
improwise skrev:
Överlag tycker jag att trä i bilar känns rätt mkt 70-tal och är förvånad över att Tesla satsar så hårt på det som annars är rätt progressiva. Men förmodligen är det väl så att jag och vi i Sverige inte är helt representativa för den globala efterfrågan (de flesta jag känner ogillar trä i bilar men därmed inte sagt att alla svenskar gör det).

Nej, riktiga träpaneler i god kvalitet som matchar resten av inredningen tycker jag kan vara riktigt snyggt. Hellre det än plast i nån alumunium-look. Har haft riktigt slipad aluminium i nån BMW och det funkar väl också bra iofs.

Det här är väl inte det snyggaste jag sett men ändå helt ok:
Bild


Den första bilden var rätt ok, överlag gör sig väl mörktbrunt trä bäst ihop med typ beige tycker jag men just med en helsvart interiör tycker jag inte det är något att hurra för. Är väl eg inte emot trä som så, även om det kanske inte känns självklart i en bil just, men ofta tycker jag även det som sägs vara äkta trä känns lite plastigt. Förmodligen för att det är så hårt lackat osv. Men det är min högst personliga åsikt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av danni »

Jag är inte heller förtjust i träpaneler, alls. Det funkar nästan aldrig för mig. En av få tillverkare som lyckats få det snyggt är i min mening faktiskt Volvo:

Bild

Det där är en fantastisk interiör.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av HelectriC »

Nja, ser ju fortfarande ut som en gammal skog ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av taliz »

Jag gillar trä. :D
Tycker det är konstigt hur folk kan föredra, särskilt mörka, inredningar med plast och metall. Känns ju bara industriellt och deprimerande.
Lustigt nog har ofta samma personer ”ljust och fräscht” hemma. Varför inte ha det i bilen också?


Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av DavidS »

Instämmer helt! Älskar min creme- och träinredning i 75:an. Övervägde att köra standard för att minimera förmånsvärdet men är glad att lägga litet extra varje månad för att få ljus och ökad lyxkänsla. Sommarfossilen rullar i svart och aluminium vilket jag tycker kan passa en intim sportbil, men en "lyx-limpa" ska ge rymdkänsla inuti och då förstås vara ljus och ha träpaneler.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av Niklas Z »

taliz skrev:
Jag gillar trä. :D
Tycker det är konstigt hur folk kan föredra, särskilt mörka, inredningar med plast och metall. Känns ju bara industriellt och deprimerande.
Lustigt nog har ofta samma personer ”ljust och fräscht” hemma. Varför inte ha det i bilen också?
Precis. Vem sjutton har svart golv, svarta väggar och kanske svart innertak hemma? Vad är det som gör att folk ändå vill ha det i en bil?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av improwise »

DavidS skrev:
Instämmer helt! Älskar min creme- och träinredning i 75:an. Övervägde att köra standard för att minimera förmånsvärdet men är glad att lägga litet extra varje månad för att få ljus och ökad lyxkänsla. Sommarfossilen rullar i svart och aluminium vilket jag tycker kan passa en intim sportbil, men en "lyx-limpa" ska ge rymdkänsla inuti och då förstås vara ljus och ha träpaneler.
Just den cremefärgade inredningen tycker jag är den enda som fungerar ihop med de mörka träpanelerna, dvs den inredning man ser här:

Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av improwise »

Niklas Z skrev:
taliz skrev:
Jag gillar trä. :D
Tycker det är konstigt hur folk kan föredra, särskilt mörka, inredningar med plast och metall. Känns ju bara industriellt och deprimerande.
Lustigt nog har ofta samma personer ”ljust och fräscht” hemma. Varför inte ha det i bilen också?
Precis. Vem sjutton har svart golv, svarta väggar och kanske svart innertak hemma? Vad är det som gör att folk ändå vill ha det i en bil?
Samma anledning att man har andra kläder på sig på gymmet än på finfesten skulle jag tro, anpassar sig efter behoven.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av Niklas Z »

improwise skrev:
Niklas Z skrev:
taliz skrev:
Jag gillar trä. :D
Tycker det är konstigt hur folk kan föredra, särskilt mörka, inredningar med plast och metall. Känns ju bara industriellt och deprimerande.
Lustigt nog har ofta samma personer ”ljust och fräscht” hemma. Varför inte ha det i bilen också?
Precis. Vem sjutton har svart golv, svarta väggar och kanske svart innertak hemma? Vad är det som gör att folk ändå vill ha det i en bil?
Samma anledning att man har andra kläder på sig på gymmet än på finfesten skulle jag tro, anpassar sig efter behoven.
Att jag inte väljer finkostymen när jag går till gymmet beror inte på att jag tycker gymkläderna är snyggare i det sammanhanget än vad kostymen skulle ha varit, utan på att de praktiska argumenten talar för gymkläderna. Det går dock inte bättre att köra bilen om den har svart interiör, i stället för ljus.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av gellerstam »

Niklas Z skrev:
Det går dock inte bättre att köra bilen om den har svart interiör, i stället för ljus.
Mnja, kanske inte köra bättre. Men helt klart så kommer du köra säkrare iom. att du fokuserar på det som är utanför bilen om det är ljusare utanför bilen än det är i bilen. Ex. tänd kupebelysningen på kvällen och försök fokusera på detaljer ute i mörkret. Visst det blir ett extremfall. Men ofta får man förståelse för nyansskillnader om man tänker på extremfallen.

Jag tycker att en av SAABs bästa knappar i kupen var "Night Panel". Tycker att fler tillverkare borde tagit efter den.

https://www.saabplanet.com/night-panel/
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av Niklas Z »

Ja, det är verkligen ett extremfall. Jag tänkte på det igår kväll när jag var ute och körde i mörkret. Glädjen med ljus interiör går förlorad när det är så mörkt att den knappt syns. Att ljus interiör skulle distrahera i någon grad som är mätbar köper jag inte. Däremot kan en snygg interiör distrahera, men jag har svårt att se det rimliga i att välja en så trist interiör som möjligt för att undvika distraktioner.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av Zoidberg »

Hur var det, hade vi några MS-ägare här med brun träpanel men önskar att det vore svart?
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av Remuz »

Zoidberg skrev:
Hur var det, hade vi några MS-ägare här med brun träpanel men önskar att det vore svart?
Har du köpt ny bil?!
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av Zoidberg »

Remuz skrev:
Zoidberg skrev:
Hur var det, hade vi några MS-ägare här med brun träpanel men önskar att det vore svart?
Har du köpt ny bil?!
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av e5m1r »

Zoidberg skrev:
Hur var det, hade vi några MS-ägare här med brun träpanel men önskar att det vore svart?
Det var Tars
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Byta interiör på Model S

Inlägg av Tars »

Zoidberg skrev:
Hur var det, hade vi några MS-ägare här med brun träpanel men önskar att det vore svart?
Nu är det x:en som har träpanel
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar