När garantin går ut

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

När garantin går ut

Inlägg av Kriper »

Hur tänker ni här? Min bil fyller 4 år den 23 mars 2018. Allianz erbjuder förlängd garanti till en kostnad av 9000 kr/år. Är det värt att lägga en hyfsat stor summa på trygghet eller ska jag köra vidare som om inget hänt? Det har det i och för sig inte än... Min bil har utbytt drivlina och en luftstötdämpare samt lite småfix på garantin. Vad kan vi förvänta oss av kvaliteten på de tidiga bilarna? Synpunkter välkomnas!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: När garantin går ut

Inlägg av bylund »

Jag tänker mig nog snarare att satsa på att ha bra maskinskadeförsäkring i helförsäkringen, och sedan får det bära eller brista.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: När garantin går ut

Inlägg av bylund »

Med tanke på att den också gäller för max 2000 mil/år, så innebär det en kostnad på minst 4,50 kr/mil
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: När garantin går ut

Inlägg av Feddan »

Garantin på drive train och batteri är 8 år, så det behöver du inte tänka på än.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: När garantin går ut

Inlägg av Kriper »

Den åttaåriga gantin känner jag väl till. Jag är mer fundersam på vad det kan kosta om elhissar, speglar eller andra elprylar börjar strula. Eller om skärmarna slutar funka... Vilket jag inte tror kommer att hända. ;)
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: När garantin går ut

Inlägg av e5m1r »

Kriper skrev:
Den åttaåriga gantin känner jag väl till. Jag är mer fundersam på vad det kan kosta om elhissar, speglar eller andra elprylar börjar strula. Eller om skärmarna slutar funka... Vilket jag inte tror kommer att hända. ;)
Elhissar och annan små el kostar nog inte mycket nån tusing
Skärmar ( den stora ) går istället på nån tio tusing och falk dörrarna går några tio tusingar
Sen kan lite otippade saker kosta skjortan ( vet inte hur det är med tesla exakt ) en strålkastare (på bmw i alla fall ) kan lätt kosta 10000 och en backspegel också
Samtidigt att försäkra sig mot detta med 9000kr om året ( jag fick för mig att det var 9k för 3 år till ) låter onödigt dyrt, det får bli en stor sak för att den ska vara lönsam.
Det man inte tänker på är att bromsarna på teslan kommer från brembo och dessa är långt ifrån gratis
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: När garantin går ut

Inlägg av Leo »

Satt på servicecentret då en kund fick priset på ny mittskärm. Ca 35000kr +jobbet som jag förstod det...

Utifrån olika priser jag hört och det man läst om olika fel (förutom drivlinan) skulle jag nog personligen kosta på någon liknande försäkring. Kanske finns andra alternativ med lägre premie?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: När garantin går ut

Inlägg av mati »

9000kr känns billigt med tanke på allt som kan strula och som kostar multum att laga. Men det beror såklart på vad som ingår i försäkringen och hur strulbenägen din bil är.
Själv hade jag nog varit ruinerad för länge sedan om inte garantin hade funnits.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: När garantin går ut

Inlägg av Jocce »

Hur hårda är Tesla på saker som pajar efter garanti? Tar dom något på Goodwill eller är det helstopp?


Generellt så tror jag inte att saker är "speciellt mycket dyrare" än på valfritt premiummärke.
Visst, mittskärm för 35000 kr är inte roligt, men har någon här bytt elektronik på en BMW eller Mercedes t.ex.?


"Problemet" är väl just att Tesla har en hel del strul som etablerade tillverkare inte har.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När garantin går ut

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Jag tänker mig nog snarare att satsa på att ha bra maskinskadeförsäkring i helförsäkringen, och sedan får det bära eller brista.
Samma här...
Det som oroar mig mer är själva stilleståndstiden om man behöver mecka med något själv (för det gör jag oftast gärna), min andra bil är ju bara en Leaf 24 lixom...
Med två Teslor blir det ett helt annat läge, men där är jag inte än...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: När garantin går ut

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
Kriper skrev:
Den åttaåriga gantin känner jag väl till. Jag är mer fundersam på vad det kan kosta om elhissar, speglar eller andra elprylar börjar strula. Eller om skärmarna slutar funka... Vilket jag inte tror kommer att hända. ;)
Elhissar och annan små el kostar nog inte mycket nån tusing
Skärmar ( den stora ) går istället på nån tio tusing och falk dörrarna går några tio tusingar
Sen kan lite otippade saker kosta skjortan ( vet inte hur det är med tesla exakt ) en strålkastare (på bmw i alla fall ) kan lätt kosta 10000 och en backspegel också
Samtidigt att försäkra sig mot detta med 9000kr om året ( jag fick för mig att det var 9k för 3 år till ) låter onödigt dyrt, det får bli en stor sak för att den ska vara lönsam.
Det man inte tänker på är att bromsarna på teslan kommer från brembo och dessa är långt ifrån gratis
Backspegel kan kosta hur mycket som helst
Någon stal spegeln ( bara glaset) från min superb och det kostade 4995kr.
Vi kollade lite på Atteviks vad det skulle kosta med hela backspegeln och kom fram till 15 000 plus lack och montering :( . Jag fattar inte att det kan kosta så mycket. 2 speglar för ca 40 000 på en bil som kostade under 300 000kr
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: När garantin går ut

Inlägg av Henrik Torphammar »

nek0 skrev:
Backspegel kan kosta hur mycket som helst
Någon stal spegeln ( bara glaset) från min superb och det kostade 4995kr.
Vi kollade lite på Atteviks vad det skulle kosta med hela backspegeln och kom fram till 15 000 plus lack och montering :( . Jag fattar inte att det kan kosta så mycket. 2 speglar för ca 40 000 på en bil som kostade under 300 000kr
Man kunde ju nyss inte jämföra fossil och elbilar. Hur skall du ha det? :mrgreen: :mrgreen:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: När garantin går ut

Inlägg av nek0 »

Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Backspegel kan kosta hur mycket som helst
Någon stal spegeln ( bara glaset) från min superb och det kostade 4995kr.
Vi kollade lite på Atteviks vad det skulle kosta med hela backspegeln och kom fram till 15 000 plus lack och montering :( . Jag fattar inte att det kan kosta så mycket. 2 speglar för ca 40 000 på en bil som kostade under 300 000kr
Man kunde ju nyss inte jämföra fossil och elbilar. Hur skall du ha det? :mrgreen: :mrgreen:
Oj backspegel på en elbil är av något annat än glas?
Var jämför jag fossil och elbil . Är du blind eller bara ute efter tjafs.
Ibland undrar jag om man inte ska införa åldersgräns här på forumet.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: När garantin går ut

Inlägg av MangeT »

Övre eller undre åldersgräns? :D
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: När garantin går ut

Inlägg av lobbin »

nek0 skrev:
Någon stal spegeln ( bara glaset) från min superb och det kostade 4995kr.
Låter dyrt, betalade typ 1300:- på vår BMW när någon körde sönder den.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: När garantin går ut

Inlägg av nek0 »

lobbin skrev:
nek0 skrev:
Någon stal spegeln ( bara glaset) från min superb och det kostade 4995kr.
Låter dyrt, betalade typ 1300:- på vår BMW när någon körde sönder den.
Jo det var dyrt och det tar man bort från bilen utan verktyg grrrr. tar bara 2 sec och den är borta
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: När garantin går ut

Inlägg av Henrik Torphammar »

nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Backspegel kan kosta hur mycket som helst
Någon stal spegeln ( bara glaset) från min superb och det kostade 4995kr.
Vi kollade lite på Atteviks vad det skulle kosta med hela backspegeln och kom fram till 15 000 plus lack och montering :( . Jag fattar inte att det kan kosta så mycket. 2 speglar för ca 40 000 på en bil som kostade under 300 000kr
Man kunde ju nyss inte jämföra fossil och elbilar. Hur skall du ha det? :mrgreen: :mrgreen:
Oj backspegel på en elbil är av något annat än glas?
Var jämför jag fossil och elbil . Är du blind eller bara ute efter tjafs.
Ibland undrar jag om man inte ska införa åldersgräns här på forumet.
I en annan tråd jämfördes tex bagageutrymmet dvs luft och du hackade på det. Det är väl likvärdigt med din backspegel här.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 04#p215833
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: När garantin går ut

Inlägg av nek0 »

Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Backspegel kan kosta hur mycket som helst
Någon stal spegeln ( bara glaset) från min superb och det kostade 4995kr.
Vi kollade lite på Atteviks vad det skulle kosta med hela backspegeln och kom fram till 15 000 plus lack och montering :( . Jag fattar inte att det kan kosta så mycket. 2 speglar för ca 40 000 på en bil som kostade under 300 000kr
Man kunde ju nyss inte jämföra fossil och elbilar. Hur skall du ha det? :mrgreen: :mrgreen:
Oj backspegel på en elbil är av något annat än glas?
Var jämför jag fossil och elbil . Är du blind eller bara ute efter tjafs.
Ibland undrar jag om man inte ska införa åldersgräns här på forumet.
I en annan tråd jämfördes tex bagageutrymmet dvs luft och du hackade på det. Det är väl likvärdigt med din backspegel här.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 04#p215833
Fattar inte vad du vill. Vad har jag hackat och var?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: När garantin går ut

Inlägg av nek0 »

Prestanda och inköpspris kan inte jämföras alt annat går att jämföra
Ska vi börja jämföra vem som har större vindruta eller dörrhandtag och sedan argumentera vad som är bättre?????
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: När garantin går ut

Inlägg av HelectriC »

Det är en anledning till varför jag sålde min innan garantin gick ut :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När garantin går ut

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Prestanda och inköpspris kan inte jämföras
:lol: :lol: :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar