Leveranstid, Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Leveranstid, Model S

Inlägg av MrOCM »

Jag har försökt söka här på forumet men får ingen riktig klarhet. Många halkar in på leveranstider för beggade bilar eller lagerbilar vilket känns helt irrelevant för mig som beställt en ny bil.

Hur lång tid brukar det ta mellan beställning och leverans? När jag lade min beställning i mitten av oktober stod det beräknad leverans i januari på webben. Denna uppgift kan jag dock inte se någonstans. Det enda jag kan se på min Tesla-sida är "schemalagts för produktion" och det har det nu stått i över 6 veckor (7 veckor om man räknar med den första "ångerveckan"). Med tanke på att bilen ska tillverkas, transporteras till hamn, skeppas till Europa, säkert pillas på vid ankomst till Europa, transporteras till Sverige och sedan säkert pillas på en del inför leverans så börjar januari kännas tveksamt om bilen fortfarande inte tillverkats. Brukar det vara så här?
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av Fredric83 »

Kan säkert variera men mellan 12 och 16 veckor är nog ganska normalt. Jag beställde 3 augusti och tog leverans 1 november det blir väl ca 12 veckor om jag inte räknat fel.
Statusen kan man inte riktigt lita på. min stod som ankommen till hamnen i europa de sista två veckorna innan de ringde och sa att jag kunde hämta den om 5 dagar.

Mao lägg inte för mycket fokus på statusen. räkna med 12-16 veckor från beställning.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av Feddan »

Jag beställde min vanliga 85:a 28 december 2014 och fick den levererad 26:e mars 2015.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av Bjelke »

Feddan skrev:
Jag beställde min vanliga 85:a 28 december 2014 och fick den levererad 26:e mars 2015.
Och på Lördagen samma vecka hämtade jag min :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av pubbe »

Mitt beställningsdatum är 15 September, och beräknat leveransdatum är i mellandagarna - början januari, så räkna med 3 månader minimum.
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av MrOCM »

Usch! Det låter ju inte så lovande. När jag beställde så var det som sagt januari som gällde och om gudarna ville väl kanske t.o.m. slutet av december (bara några dagar innan var det december som utlovades). Nu låter det snarare som att jag får vara glad om den dyker upp i slutet av januari. Urk! Givetvis är jag sjukt sugen på att få min bil men det är inte den enda anledningen till att jag är otålig. Dels vill jag gärna ha ett tillverkningsdatum 2017 (för förmånsvärdets skull) och dels behöver jag göra planer för hur och när jag ska organisera försäljningen av min nuvarande bil. Trist att man inte kan få mer information (och givetvis korrekt information) under perioden mellan beställning och leverans. Det fick jag för min nuvarande Volvo och jag har hört att andra fått motsvarande från t.ex. BMW.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av pubbe »

MrOCM skrev:
Usch! Det låter ju inte så lovande. När jag beställde så var det som sagt januari som gällde och om gudarna ville väl kanske t.o.m. slutet av december (bara några dagar innan var det december som utlovades). Nu låter det snarare som att jag får vara glad om den dyker upp i slutet av januari. Urk! Givetvis är jag sjukt sugen på att få min bil men det är inte den enda anledningen till att jag är otålig. Dels vill jag gärna ha ett tillverkningsdatum 2017 (för förmånsvärdets skull) och dels behöver jag göra planer för hur och när jag ska organisera försäljningen av min nuvarande bil. Trist att man inte kan få mer information (och givetvis korrekt information) under perioden mellan beställning och leverans. Det fick jag för min nuvarande Volvo och jag har hört att andra fått motsvarande från t.ex. BMW.
Tesla som jag har förstått det är oerhört kvartalsstyrda, så dom kommer leverera alla bilar dom kan på denna sida av nyår, så tappa inte hoppen ännu, det kan gå!
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av dstr »

Min byggdes på ngn vecka i mitten av januari och 13e mars hämtade jag ut den.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av Foluke »

MrOCM skrev:
Jag har försökt söka här på forumet men får ingen riktig klarhet. Många halkar in på leveranstider för beggade bilar eller lagerbilar vilket känns helt irrelevant för mig som beställt en ny bil.

Hur lång tid brukar det ta mellan beställning och leverans? När jag lade min beställning i mitten av oktober stod det beräknad leverans i januari på webben. Denna uppgift kan jag dock inte se någonstans. Det enda jag kan se på min Tesla-sida är "schemalagts för produktion" och det har det nu stått i över 6 veckor (7 veckor om man räknar med den första "ångerveckan"). Med tanke på att bilen ska tillverkas, transporteras till hamn, skeppas till Europa, säkert pillas på vid ankomst till Europa, transporteras till Sverige och sedan säkert pillas på en del inför leverans så börjar januari kännas tveksamt om bilen fortfarande inte tillverkats. Brukar det vara så här?
Påminner om min beställning. Samma tid för beställning. Samma uppskattning om leverans i januari året därpå.. Sedan levererades bilen sista veckan det året ihop med många andra leveranser. Man forcerade fram leveranserna före årsskiftet. Det kan hända din bil också!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av MrOCM »

Hoppet om en något försenad julklapp lever alltså... :D
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av e5m1r »

Beställde min motten september 2015 fick leverans strax innan jul så ca 3 månader har varit det vanligaste
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av MrOCM »

Hoppet håller ändå på att dö, eller åtminstone drömmarna om att kunna få bilen i slutet av december. Fram till i morse stod det fortfarande "schemalagd för produktion" på webben och efter över två månader med samma status började det kännas rätt tröstlöst. När jag kollade igen för ett par minuter sedan (kollar flera gånger per dag, hehe) så stod det äntligen något annat. Nu är den tydligen i produktion. Slutet av december lär ju vara kört men då finns det åtminstone en CHANS att den dyker upp under januari.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av Yrsir »

Men det blir en 2017 för förmånsvärdets skull!!!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av Tars »

Det är väl posten som levererar.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av MrOCM »

Yrsir skrev:
Men det blir en 2017 för förmånsvärdets skull!!!
Ja, man får väl hoppas på att även svenska myndigheter ser den som tillverkad i december. Det är ju faktiskt egentligen huvudsaken. Visst är jag sjukt sugen på att få min bil men det viktigaste är ju det som påverkar förmånsvärdet. Tack för att du påminde mig om det. :)
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av MrOCM »

Tars skrev:
Det är väl posten som levererar. Bild
Oj, det skulle vara illavarslande. :? Då får man väl räkna med att den försvinner på vägen och inte dyker upp förrän framåt midsommar, haha! :lol:
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av MrOCM »

Vilken bergochdalbana det har varit idag. I morse stod det samma sak som under de senaste drygt 2 månaderna på Tesla-sidan, dvs "schemalagd för produktion". :( Någon gång under förmiddagen ändrades status till "i produktion". :) Äntligen händer det något. Under eftermiddagen fick jag ett telefonsamtal från Tesla som gjorde att det helt plötsligt kändes mer :( igen. Förväntad leverans är nu i slutet av februari, dvs ca 4,5 månads leveranstid. URK!!!!!

Tydligen hade jag otur med timing om informationen jag fick är korrekt. Verkar som om Tesla växlar produktionskedjan mellan produktion för Nordamerika, Asien och Europa och producerar bilar för respektive region i några veckor innan de går vidare till nästa region. Jag måste ha lagt min beställning precis i slutet av en Europa-period så orsaken till att det dragit ut på tiden är att man under dessa två månader producerat bilar för Nordamerika och Japan och först nu är det dags att tillverka Europa-bilar igen. Beräknad tid från produktion till leverans är tydligen 8 veckor.

Det suger i alla fall rejält att behöva vänta till slutet av februari när man beställde sin bil i mitten av oktober. :cry: :(
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av Johnalm »

Någon som beställde sin Tesla i (slutet av) oktober som fått sin bil eller iallafall fått ett leveransdatum spikat?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Milo14
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2018 17:08

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av Milo14 »

Vi beställde en Model S70D den 26 oktober och den har sedan en dryg vecka varit i transport till färjan från fabrik. Preliminär leveranstid är slutet på februari början på mars.

/Micke
Model S75D. Beställd 26 oktober. Levererad 6 mars. AP2, vita "skinnsäten", sjukt skön bil!
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av MrOCM »

Min har varit på väg till hamnen sedan före jul och lastades igår på båten för transport till Europa. Beräknat leveransdatum är samma för mig, dvs februari, början på mars. Exakt datum bokas inte, såvitt jag förstått, förrän bilen slutmonterats i Tilburg och landat i Sverige.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av HelectriC »

Det som står på MyTesla ang ”på väg till hamn”, ”ankommit hamn” osv är bara strunt. Det stämmer inte alls och jag fick även bekräftat från min säljare att det inte går att lita på överhuvudtaget.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av MrOCM »

Nä, så är det säkert men när man är otålig och som i mitt fall frusterad (eftersom leveranstiden är såååå mycket längre än vad som utlovades från början) är alla förändringar i status en välkommen indikation på att NÅGOT händer i alla fall - även om man kanske inte kan lita på informationen.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av Bjelke »

I know the feeling... Inte kul alls...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av ezitsuj »

MrOCM skrev:
Jag har försökt söka här på forumet men får ingen riktig klarhet. Många halkar in på leveranstider för beggade bilar eller lagerbilar vilket känns helt irrelevant för mig som beställt en ny bil.

Hur lång tid brukar det ta mellan beställning och leverans? När jag lade min beställning i mitten av oktober stod det beräknad leverans i januari på webben. Denna uppgift kan jag dock inte se någonstans. Det enda jag kan se på min Tesla-sida är "schemalagts för produktion" och det har det nu stått i över 6 veckor (7 veckor om man räknar med den första "ångerveckan"). Med tanke på att bilen ska tillverkas, transporteras till hamn, skeppas till Europa, säkert pillas på vid ankomst till Europa, transporteras till Sverige och sedan säkert pillas på en del inför leverans så börjar januari kännas tveksamt om bilen fortfarande inte tillverkats. Brukar det vara så här?
Beställde 10e dec och bilen är nu tillverkad och väntar på att lastas på båt i usa, med förväntad leverans i slutet av mars (enligt hemsidan)
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Leveranstid, Model S

Inlägg av MrOCM »

För över en månad sedan kom bilen till Europa. För ett par veckor sedan kunde jag söka mig fram till att bilen fått ett svenskt regnr. På webben står det uppskattat leveransdatum 21-28/2. Idag är det den 28:e och bilen har enligt uppgift inte ens kommit till Göteborg än (därefter ska den transporteras till Stockholm). Tesla är bevisligen riktigt dåliga på logistik (och tidsuppskattningar). Under samma tid som gått sedan bilen landat i Europa lyckades Volvo både tillverka och transportera min nuvarande bil till Sundsvall (för fyra år sedan) men Tesla har inte ens lyckats transportera en redan tillverkad bil till Göteborg. Pinsamt!
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Skriv svar