Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?

Inlägg av ModelS85D »

Jag är helnöjd med mina Nokian WR 4A och de är utan tvekan de tystaste däck jag någonsin kört med, vilket ju gör sig väldigt bra på en elbil där däckljudet annars är det som stör mest. Inga problem med greppet heller och dessutom prisvärda.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jun 2017 19:18
Ort: Helsingborg

Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?

Inlägg av davbod »

Jag kör WRA4 (odubbat) och frugan R2 (dubbat)
Hon en P85D och jag en P100D.
Stabiliteten är grymt bra på bägge.
Vid svår svartis så är så klart de dubbade bättre, men de odubbade inte alls oävna.
Snart blir det P100D till fjällen så då ska de testas ordentligt, uppdatering kommer!
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?

Inlägg av MrOCM »

davbod skrev:
Jag kör WRA4 (odubbat) och frugan R2 (dubbat)
Hon en P85D och jag en P100D.
Stabiliteten är grymt bra på bägge.
Vid svår svartis så är så klart de dubbade bättre, men de odubbade inte alls oävna.
Snart blir det P100D till fjällen så då ska de testas ordentligt, uppdatering kommer!
Nu tror jag du har missuppfattat något. Både WR-däcken och R2-däcken är odubbade. Skillnaden är att WR-däcken är konstruerade för centraleuropeisk vinter (mönster, stomme och gummiblandning) medan R2-däcken är konstruerade för nordeuropeisk vinter. Så antingen har båda bilarna odubbade däck eller så har du andra däck än du säger på någon av bilarna.

Jag menar inte att vara otrevlig eller besserwisser men om vi nu snackar däck och vädrar åsikter om däck kan det vara bra att hålla reda på vilka däck man faktiskt snackar om. ;) :)
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jun 2017 19:18
Ort: Helsingborg

Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?

Inlägg av davbod »

du har rätt, R2 Suv satt på audin, Nokia 8 sitter på hennes!

:)
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?

Inlägg av johan_w »

Stabiliteten håller jag med om är överlägsen på WR A4! Skall man köra mest högre fart på motorväg eller saltade vägar i storstadsregion är det ett bra däck.

Däremot tycker jag inte de känns trygga när snön packas hårt på vägarna eller när det fryser till is. Främst sidogreppet tycker jag känns opålitligt då, fart får man alltid och stoppsträcka kan man anpassa sig till. Däremot upplevde jag det som lätt den släpper på alla fyra vid lättare gaspådrag i kurva på de underlagen.
Skriv svar