Utrustning på min nybeställda S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Utrustning på min nybeställda S

Inlägg av 12man »

Ska du ha läder/skinn/något av ko eller annat djur i en ny Tesla så får du ta den till sadelmakaren efter leverans, bara syntet idag
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Utrustning på min nybeställda S

Inlägg av 12man »

Kanske ratten är av koskinn fortfarande
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Utrustning på min nybeställda S

Inlägg av Verdi »

12man skrev:
Kanske ratten är av koskinn fortfarande
Jag har väl inget särskilt behov av äkta skinn men nog borde väl det materialet ha vissa fördelar som syntet inte har? Varför skulle annars skor, möbler, jackor osv fortfarande vara gjorda i riktigt skinn?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Utrustning på min nybeställda S

Inlägg av 12man »

Kanske syntet skinn utvecklas snabbare än "Darwin" gör med korna?
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Utrustning på min nybeställda S

Inlägg av Verdi »

12man skrev:
Kanske syntet skinn utvecklas snabbare än "Darwin" gör med korna?

Kanske. Men varför tar t ex Mercedes betydligt mer betalt för äkta skinn än för sin "veganklädsel"?
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Utrustning på min nybeställda S

Inlägg av Hyted »

Verdi skrev:
12man skrev:
Kanske syntet skinn utvecklas snabbare än "Darwin" gör med korna?

Kanske. Men varför tar t ex Mercedes betydligt mer betalt för äkta skinn än för sin "veganklädsel"?
Varför kostar en picasso mer än ett fint konstverk jag skapat? Bild

Veganklädsen är i mina ögon mkt bättre än skinn jag haft i tidigare bilar.
Senast redigerad av Hyted, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Utrustning på min nybeställda S

Inlägg av ezitsuj »

Haha, denna tråd gjorde ju inte saken lättare. :P

Så ni tycker alltså att jag ska vara nöjd med halv-vegan? Skiljer ca 500 kr i förmånsvärde.
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Utrustning på min nybeställda S

Inlägg av 12man »

Ja vegan*0.5 om du väljer mellan svart och svart, annars blir de bökigt igen...vete f.. vad jag tycker om vegan, jackor och skor i plastskinn är inte min grej ivf
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Utrustning på min nybeställda S

Inlägg av Verdi »

Hyted skrev:
Verdi skrev:
12man skrev:
Kanske syntet skinn utvecklas snabbare än "Darwin" gör med korna?

Kanske. Men varför tar t ex Mercedes betydligt mer betalt för äkta skinn än för sin "veganklädsel"?
Varför kostar en picasso mer än ett fint konstverk jag skapat? Bild

Veganklädsen är i mina ögon mkt bättre än skinn jag haft i tidigare bilar.

Så Tesla är Picasso och Mercedes är klåpare? Och måste vi kalla det "veganklädsel"? Får rysningar av ordvalet som får mig att känns mig som att jag är med i Grön Ungdom och lajvar Sagan om Ringen på helgerna. Och då har jag inte ens konstskinn i min bil. :D
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Utrustning på min nybeställda S

Inlägg av Hyted »

Verdi skrev:
Hyted skrev:
Verdi skrev:
12man skrev:
Kanske syntet skinn utvecklas snabbare än "Darwin" gör med korna?

Kanske. Men varför tar t ex Mercedes betydligt mer betalt för äkta skinn än för sin "veganklädsel"?
Varför kostar en picasso mer än ett fint konstverk jag skapat? Bild

Veganklädsen är i mina ögon mkt bättre än skinn jag haft i tidigare bilar.

Så Tesla är Picasso och Mercedes är klåpare? Och måste vi kalla det "veganklädsel"? Får rysningar av ordvalet som får mig att känns mig som att jag är med i Grön Ungdom och lajvar Sagan om Ringen på helgerna. Och då har jag inte ens konstskinn i min bil. :D
Nä så menade jag inte.

Mer konstläder mot skinn...
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Utrustning på min nybeställda S

Inlägg av helix »

Mina 2 cent efter att ha ägt en Tesla med svart ko-skinn, en Tesla med vita veganstolar och kör nu med svarta standardinredningen med nya baksätet.

Svaret på din fråga angående stolarnas utformning. De är identiska både fram och bak oavsett om du väljer standardinredningen eller om du uppgraderar till "skinn". Nya baksätet gör sig dessutom mkt bra med textil/läder-kombon och är rent estetiskt i min mening mycket mer tilltalande än det gamla baksätet.

När det gäller komfort så är standardinteriören min nya favorit. Stolarna är bekvämare och de andas bättre eftersom de är i textilmaterial. De blir inte varmt i ryggen/sittdyna vid långkörning eller när det är varmare ute och inte lika kallt på vintern som skinn. Dessutom upplever jag att standardstolarna är mjukare och bekvämare utan att för den delen bli för mjuka. På långfärd är de helt enkelt magiskt sköna. Man sjunker in i stolen lite mer också vilket gör att körpositionen känns sportigare och man är något mer omfamnad än i veganstolen där man sitter lite mer "ovanpå stolen" än "i stolen". Eftersom materialet på sittdynan är lite ruggat så glider man inte heller i sidled och sitter mer fixerat i stolen när man tar kurvor.

Tycker personligen också att standardinredningen är mycket snygg nu när stolarna är identiska fram/bak och man har fortfarande samma "skinn" på paneler, dörrar, ratt och delvis på stolarna. Vill också tillägga att jag tidigare hade en annan uppfattning, men det var främst eftersom jag inte provat standardinteriören och helt enkelt inte visste bättre samt skrev bort den tidigare pga att stolarna hade en (i min mening) mindre tilltalande design och saknade visst sidostöd i framstolarna. Har också i alla tidigare bilar tyckt att helskinn var ett måste, men efter nya erfarenheter har jag ändrat uppfattning. Tycker dock att de vita veganstolarna jag hade var bättre än ko-skinnet i bilen dessförinnan, men jag hade de vita stolarna som var perforerade/ventilerade som inte finns längre. Utan ventilationen påkopplad så blev det vita lite klibbigt på ryggen varma sommardagar eller på långfärd. Kvaliteten på de vita stolarna var dock exceptionell. Mycket bättre än ko-skinnet jag hade innan som efter ganska få mil blev slitet på sittdyna/sidobolsters och det uppstod veck i lädret.

Sammanfattningsvis: Standardstolen vinner komfortronden och standardinteriören med senaste uppdateringarna ger ett mycket bra helhetsintryck. Premiuminteriören ger ett något exklusivare intryck, men personligen tycker jag det är marginellt.
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Utrustning på min nybeställda S

Inlägg av ezitsuj »

helix skrev:
Mina 2 cent efter att ha ägt en Tesla med svart ko-skinn, en Tesla med vita veganstolar och kör nu med svarta standardinredningen med nya baksätet.

Svaret på din fråga angående stolarnas utformning. De är identiska både fram och bak oavsett om du väljer standardinredningen eller om du uppgraderar till "skinn". Nya baksätet gör sig dessutom mkt bra med textil/läder-kombon och är rent estetiskt i min mening mycket mer tilltalande än det gamla baksätet.

När det gäller komfort så är standardinteriören min nya favorit. Stolarna är bekvämare och de andas bättre eftersom de är i textilmaterial. De blir inte varmt i ryggen/sittdyna vid långkörning eller när det är varmare ute och inte lika kallt på vintern som skinn. Dessutom upplever jag att standardstolarna är mjukare och bekvämare utan att för den delen bli för mjuka. På långfärd är de helt enkelt magiskt sköna. Man sjunker in i stolen lite mer också vilket gör att körpositionen känns sportigare och man är något mer omfamnad än i veganstolen där man sitter lite mer "ovanpå stolen" än "i stolen". Eftersom materialet på sittdynan är lite ruggat så glider man inte heller i sidled och sitter mer fixerat i stolen när man tar kurvor.

Tycker personligen också att standardinredningen är mycket snygg nu när stolarna är identiska fram/bak och man har fortfarande samma "skinn" på paneler, dörrar, ratt och delvis på stolarna. Vill också tillägga att jag tidigare hade en annan uppfattning, men det var främst eftersom jag inte provat standardinteriören och helt enkelt inte visste bättre samt skrev bort den tidigare pga att stolarna hade en (i min mening) mindre tilltalande design och saknade visst sidostöd i framstolarna. Har också i alla tidigare bilar tyckt att helskinn var ett måste, men efter nya erfarenheter har jag ändrat uppfattning. Tycker dock att de vita veganstolarna jag hade var bättre än ko-skinnet i bilen dessförinnan, men jag hade de vita stolarna som var perforerade/ventilerade som inte finns längre. Utan ventilationen påkopplad så blev det vita lite klibbigt på ryggen varma sommardagar eller på långfärd. Kvaliteten på de vita stolarna var dock exceptionell. Mycket bättre än ko-skinnet jag hade innan som efter ganska få mil blev slitet på sittdyna/sidobolsters och det uppstod veck i lädret.

Sammanfattningsvis: Standardstolen vinner komfortronden och standardinteriören med senaste uppdateringarna ger ett mycket bra helhetsintryck. Premiuminteriören ger ett något exklusivare intryck, men personligen tycker jag det är marginellt.
Det låter ju toppen. Då kör jag på standard-stolarna! Vidare: Även standard har el-stolar va? Har de även minne?
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Utrustning på min nybeställda S

Inlägg av oscfor »

Japp, både el och minne är standard.

Även jag är nöjd med standard i min Model X. Även om vitt vegan hade varit mitt val (nu köpte jag en demo och fick inte välja, men hade nog inte lagt pengarna ändå, trots att vitt är vansinnigt snyggt).
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Utrustning på min nybeställda S

Inlägg av Wir »

Jag valde också textilsäten i min och är väldigt nöjd med det. Sköna och tycker dom ser snygga ut.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Utrustning på min nybeställda S

Inlägg av TBjorn »

Valde textil är mycket nöjd med dem, men värt att tänka på som inte framgår så tydligt är att tak mm har Alcantara om man väljer skin. Textilsäte ger textil tak. Hade önskat alcantara tak.
BV
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: Utrustning på min nybeställda S

Inlägg av Yrsir »

Valde också textil och är också mycket nöjd, i vart fall inräknat lägre förmånsvärde. Har dock en juli 2016 och det har ju hänt en del med stolarna som jag inte har koll på.

Ångrar dock soltaket lite. Bilen tar så mycket bagage att det inte behövs takbox. Men är man inte så känslig vad gäller förmånsvärde så är det ju lugnt.
Användarvisningsbild
FreddeB
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 25 jul 2016 15:20

Re: Utrustning på min nybeställda S

Inlägg av FreddeB »

Valde textil och är väldigt nöjd med det men hade såklart önskat att vita veganlädret hade funnits att välja på till S60 när jag beställde. Får bli i nästa bil :-)
Användarvisningsbild
FreddeB
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 25 jul 2016 15:20

Re: Utrustning på min nybeställda S

Inlägg av FreddeB »

Verdi skrev:
12man skrev:
Kanske ratten är av koskinn fortfarande
Jag har väl inget särskilt behov av äkta skinn men nog borde väl det materialet ha vissa fördelar som syntet inte har? Varför skulle annars skor, möbler, jackor osv fortfarande vara gjorda i riktigt skinn?
Det är nog efterfrågan som styr där, de flesta känner inte till att det finns bra syntetiska material idag.

Fick tips om dessa skor som jag beställde och fick hem häromdagen, sjukt fin kvalité. https://www.bboheme.com/noel-black.html

Det har uppenbarligen hänt en del med syntetmaterialen de senaste åren.
Skriv svar