Kan man stänga av regnsensor på AP1-bilar?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kan man stänga av regnsensor på AP1-bilar?

Inlägg av mati »

Enligt min erfarenhet från mina tidigare bilar är regnsensorn väldigt känslig för hur den är kalibrerad eller hur den sitter mot vindrutan. För samma bilmodell har jag sett regnsensorer som fungerade bra och andra som var helt kassa. Efter byte av vindruta t ex kan de bli helt värdelösa.
Regnsensorn i min förra Tesla funkade fint. Sällan att jag behövde ingripa manuellt.
Kolla med SC om de kan ställa in den bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Kan man stänga av regnsensor på AP1-bilar?

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Det är tyvärr för långt att åka till SC för att dom kanske kan kalibrera sensorn bättre. Om man gör en automatik som ska fungera för alla människor i alla väder så har den liten chans att veta bättre än mig vad jag vill ha för intervall. En automatik kan vara bra men en komplettering med manuellt tidsintervall är helt klart bättre och det borde bara krävas några rader kod för att fixa.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Verdi

Re: Kan man stänga av regnsensor på AP1-bilar?

Inlägg av Verdi »

Kraftverksdoktorn skrev:
Jag har väntat på manuellt inställbar intervalltid så länga jag haft bilen. Jag har till och med funderat på att byta till en bil med AP2 för där verkar det fungera så enligt många inlägg. Att själv starta torkaren för varje svep går ju. I vissa väder blir det så man gör men det känns inte optimalt tycker jag. Att man har möjlighet till tidsintervall behöver inte utesluta regnsensorn.
Nej, de borde ha lagt regnsensorn som en inställning på skärmen som t ex auto high beam och låtit vredet endast hantera manuella lägen. Då hade man fått både och. Precis som på en "riktig" bil. :D
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Kan man stänga av regnsensor på AP1-bilar?

Inlägg av GiGurra »

Verdi skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Jag har väntat på manuellt inställbar intervalltid så länga jag haft bilen. Jag har till och med funderat på att byta till en bil med AP2 för där verkar det fungera så enligt många inlägg. Att själv starta torkaren för varje svep går ju. I vissa väder blir det så man gör men det känns inte optimalt tycker jag. Att man har möjlighet till tidsintervall behöver inte utesluta regnsensorn.
Nej, de borde ha lagt regnsensorn som en inställning på skärmen som t ex auto high beam och låtit vredet endast hantera manuella lägen. Då hade man fått både och. Precis som på en "riktig" bil. :D
Instämmer 100%
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kan man stänga av regnsensor på AP1-bilar?

Inlägg av Bjelke »

GiGurra skrev:
Bjelke skrev:
Går nog tyvärr inte att stänga av :(
Jag behandlade rutan istället ;)
Alltså något regnavstötande så det rinner av ?
Funkar det bra i vinterslasket och så?
Exakt :) funkar sjukt bra, även i slask (i lite högre hastigheter då, typ över 60)
Har den från Bollnäs bilvård som kostar typ 500kr (den håller längre än dom billigare)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar