Ljumna eluppvärmda torkare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeb
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 jan 2017 20:52

Ljumna eluppvärmda torkare

Inlägg av jeb »

IMG_5900.JPG
Häromdagen var bilen tämligen full av snö. Det mesta gick bra att sopa bort, något låg kvar runt torkarna. Men eftersom jag har vinterpaketet trodde jag det skulle vara en smal sak. Torkarvärme på. Nu borde väl den kvarvarande isen på torkarbladen snart vara ett minne blott. Men icke. Efter en halvtimma med värmen på hade i princip ingen hänt. Jag kände med handen på rutan där torkarbladen vilar och det gick att känna att det var ljummet, men verkligen inte varmt. Ute var det -1°.

Hur fungerar detta på era bilar? Om det är samma som på min, har ni någon som helst nytta av funktionen?

Bilden visar en isklump som var i princip oförändrad under den halvtimma funktionen var på.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ljumna eluppvärmda torkare

Inlägg av Bjelke »

Tycker den mest kan göra nytta innan man ska iväg, för att få dom att inte sitta fastfrysta, men mer än så funkar det inte till...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ljumna eluppvärmda torkare

Inlägg av Remuz »

Samma upplevelse här, man får dom att lossna från rutan, inget mer
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Ljumna eluppvärmda torkare

Inlägg av Jocce »

Jag tror många misstolkar funktionen på dessa. Och kanske tänker i för ambitiösa banor.

Har man köldpaketet har man värme i nederkant av rutan. Inte på torkarna.
Denna är i mina ögon mest för att underlätta när man skall iväg, för att det inte skall bli kvar is/frost i nederkant på rutan, nedanför där värmen sprutar, för att inte torkarna skall frysa fast. (Varför dom inte går att aktivera i appen innan man kör iväg är dock en helt annan fråga... :P )

Men jämför det med bakrutans värmeslingor. Du kommer aldrig kunna smälta bort ett lager med IS (inte frost ;( ) eller 2 cm snö, inom vettig tid (kolla bara hur det blir, man får lite smältning direkt på slingorna men ej smält runtomkring).

Till detta kommer dessutom fartvindens nedkylningseffekt. (Som är VÄLDIGT stor i höga farter).


Har det snöat så borstar jag bort all snö på rutan, även nere vid torkarna, är det frost så har förvärmen gått och jag slår på värmen i rutan. Detta hindrar att det som rinner ner från rutan fryser till så att torkarna fastnar.
Men jag kommer aldrig förvänta mig att dom kan ta bort massa snö, eller hård is, framförallt inte när man kör mer än smågator där man inte får någon fartvind.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
jeb
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 jan 2017 20:52

Re: Ljumna eluppvärmda torkare

Inlägg av jeb »

Jag kan tycka att "Avfrostning av torkarblad" som Tesla kallar det, borde, tja avfrosta torkarbladen...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ljumna eluppvärmda torkare

Inlägg av Svenssons »

De avfrostar torkarbladen vid stillastående bil eller långsammare körning. De fungerar inte som ett alternativ till att manuellt ta bort snö och is från frontrutan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Ljumna eluppvärmda torkare

Inlägg av Jocce »

jeb skrev:
Jag kan tycka att "Avfrostning av torkarblad" som Tesla kallar det, borde, tja avfrosta torkarbladen...
Det är ju just som detta dom fungerar.

Är det frost på bilen på morgonen (Snö och is är inte frost) så kommer dom ta bort detta.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Ljumna eluppvärmda torkare

Inlägg av Lembritt »

Jag ställer mina torkare i service läge när jag lämnar bilen.
Mycket lättare att borsta bort snön i nederkant och då är även torkarna upptinade av förvärmningen :D
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Ljumna eluppvärmda torkare

Inlägg av mgorgis »

Lembritt skrev:
Jag ställer mina torkare i service läge när jag lämnar bilen.
Mycket lättare att borsta bort snön i nederkant och då är även torkarna upptinade av förvärmningen :D
Synd att man inte kan lyfta upp dem och ha dem kvar i upplyft läge, som med många andra bilar
Skriv svar