Ljumna eluppvärmda torkare
Moderator: Redaktion
Ljumna eluppvärmda torkare
Hur fungerar detta på era bilar? Om det är samma som på min, har ni någon som helst nytta av funktionen?
Bilden visar en isklump som var i princip oförändrad under den halvtimma funktionen var på.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ljumna eluppvärmda torkare
Tycker den mest kan göra nytta innan man ska iväg, för att få dom att inte sitta fastfrysta, men mer än så funkar det inte till...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ljumna eluppvärmda torkare
Samma upplevelse här, man får dom att lossna från rutan, inget mer
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ljumna eluppvärmda torkare
Jag tror många misstolkar funktionen på dessa. Och kanske tänker i för ambitiösa banor.
Har man köldpaketet har man värme i nederkant av rutan. Inte på torkarna.
Denna är i mina ögon mest för att underlätta när man skall iväg, för att det inte skall bli kvar is/frost i nederkant på rutan, nedanför där värmen sprutar, för att inte torkarna skall frysa fast. (Varför dom inte går att aktivera i appen innan man kör iväg är dock en helt annan fråga... )
Men jämför det med bakrutans värmeslingor. Du kommer aldrig kunna smälta bort ett lager med IS (inte frost ;( ) eller 2 cm snö, inom vettig tid (kolla bara hur det blir, man får lite smältning direkt på slingorna men ej smält runtomkring).
Till detta kommer dessutom fartvindens nedkylningseffekt. (Som är VÄLDIGT stor i höga farter).
Har det snöat så borstar jag bort all snö på rutan, även nere vid torkarna, är det frost så har förvärmen gått och jag slår på värmen i rutan. Detta hindrar att det som rinner ner från rutan fryser till så att torkarna fastnar.
Men jag kommer aldrig förvänta mig att dom kan ta bort massa snö, eller hård is, framförallt inte när man kör mer än smågator där man inte får någon fartvind.
/Jocce
Har man köldpaketet har man värme i nederkant av rutan. Inte på torkarna.
Denna är i mina ögon mest för att underlätta när man skall iväg, för att det inte skall bli kvar is/frost i nederkant på rutan, nedanför där värmen sprutar, för att inte torkarna skall frysa fast. (Varför dom inte går att aktivera i appen innan man kör iväg är dock en helt annan fråga... )
Men jämför det med bakrutans värmeslingor. Du kommer aldrig kunna smälta bort ett lager med IS (inte frost ;( ) eller 2 cm snö, inom vettig tid (kolla bara hur det blir, man får lite smältning direkt på slingorna men ej smält runtomkring).
Till detta kommer dessutom fartvindens nedkylningseffekt. (Som är VÄLDIGT stor i höga farter).
Har det snöat så borstar jag bort all snö på rutan, även nere vid torkarna, är det frost så har förvärmen gått och jag slår på värmen i rutan. Detta hindrar att det som rinner ner från rutan fryser till så att torkarna fastnar.
Men jag kommer aldrig förvänta mig att dom kan ta bort massa snö, eller hård is, framförallt inte när man kör mer än smågator där man inte får någon fartvind.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Ljumna eluppvärmda torkare
Jag kan tycka att "Avfrostning av torkarblad" som Tesla kallar det, borde, tja avfrosta torkarbladen...
Re: Ljumna eluppvärmda torkare
De avfrostar torkarbladen vid stillastående bil eller långsammare körning. De fungerar inte som ett alternativ till att manuellt ta bort snö och is från frontrutan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ljumna eluppvärmda torkare
Det är ju just som detta dom fungerar.jeb skrev:Jag kan tycka att "Avfrostning av torkarblad" som Tesla kallar det, borde, tja avfrosta torkarbladen...
Är det frost på bilen på morgonen (Snö och is är inte frost) så kommer dom ta bort detta.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Ljumna eluppvärmda torkare
Jag ställer mina torkare i service läge när jag lämnar bilen.
Mycket lättare att borsta bort snön i nederkant och då är även torkarna upptinade av förvärmningen
Mycket lättare att borsta bort snön i nederkant och då är även torkarna upptinade av förvärmningen
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Ljumna eluppvärmda torkare
Synd att man inte kan lyfta upp dem och ha dem kvar i upplyft läge, som med många andra bilarLembritt skrev:Jag ställer mina torkare i service läge när jag lämnar bilen.
Mycket lättare att borsta bort snön i nederkant och då är även torkarna upptinade av förvärmningen