Svenska vägförhållamden och AP?
Moderator: Redaktion
Re: Svenska vägförhållamden och AP?
USA jobbar mer med heldragna linjer och en gulare nyans (om jag inte minns fel, är ändå 7 år sen jag körde i USA)
Multicoat Red Model X P100D
Re: Svenska vägförhållamden och AP?
Inte det minsta, utan jag tror det missuppfattas vad jag menar.Kulingen skrev:
Du var svårflörtad haha, alla länder borde ha en specialfärg att måla linjerna med som markerar var dom är fast dom döljs under snö m.m.
Kika på bilden jag har länkat ovan. Ingen snö på den bilden.
Jag upplever att på snö, om del av vägbanan är ren, är det sällan några problem.
Blöta dagar, i mörker, som bilden ovan, som är en daglig verklighet iallafall från Stockholm, där blir det problem.
Min frågeställning / raljering handlar väl mer om, har vi vissa förhållanden i Sverige, t.ex. Salt, viss belysning, beläggning på strecken som gör att detta blir värre. (Inte bara för AP utan även för mänskliga ögat...)
Igen, jag är EXTREMt nöjd med hur min AP(1) klarar min dagliga körning, men undrar som sagt om de svåra lägen vi ibland får är unikt för Sverige / delar av Sverige?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Svenska vägförhållamden och AP?
Jag tycker bilen ser linjerna bättre i vått mörkt motljus mm än vad jag kan se.Jocce skrev:Inte det minsta, utan jag tror det missuppfattas vad jag menar.Kulingen skrev:
Du var svårflörtad haha, alla länder borde ha en specialfärg att måla linjerna med som markerar var dom är fast dom döljs under snö m.m.
Kika på bilden jag har länkat ovan. Ingen snö på den bilden.
Jag upplever att på snö, om del av vägbanan är ren, är det sällan några problem.
Blöta dagar, i mörker, som bilden ovan, som är en daglig verklighet iallafall från Stockholm, där blir det problem.
Min frågeställning / raljering handlar väl mer om, har vi vissa förhållanden i Sverige, t.ex. Salt, viss belysning, beläggning på strecken som gör att detta blir värre. (Inte bara för AP utan även för mänskliga ögat...)
Igen, jag är EXTREMt nöjd med hur min AP(1) klarar min dagliga körning, men undrar som sagt om de svåra lägen vi ibland får är unikt för Sverige / delar av Sverige?
/Jocce
Re: Svenska vägförhållamden och AP?
Nin egen erfarenhet av AP1 i mörker kombinerat med regn/snö är att det funkar rätt kasst.
Motorväg med tydliga linjer går fortfarande ok, men förutsätter nog torkarblad i bra skick så att det blir riktigt rent på rutan.
AP1 gillar dagtid/ljus och tydliga linjer utan regn och reflektioner.
Motorväg med tydliga linjer går fortfarande ok, men förutsätter nog torkarblad i bra skick så att det blir riktigt rent på rutan.
AP1 gillar dagtid/ljus och tydliga linjer utan regn och reflektioner.
Re: Svenska vägförhållamden och AP?
Amerikansk landsväg:Yxel skrev:USA jobbar mer med heldragna linjer och en gulare nyans (om jag inte minns fel, är ändå 7 år sen jag körde i USA)
Amerikansk motorväg:
Är väl ingen jätteskillnad mot hur svenska vägar målas? Förutom då att sidlinjerna verkar målas som ett heldraget streck genomgående i USA.
Re: Svenska vägförhållamden och AP?
Inte i teorin. Men i praktiken gör ju nyansen på strecken en del, nyansen på asfalten en del. Val av material i strecken (bleknar dom, blir dom gråare, ligger vatten/fukt kvar på dem osv) en hel del.Verdi skrev:Amerikansk landsväg:Yxel skrev:USA jobbar mer med heldragna linjer och en gulare nyans (om jag inte minns fel, är ändå 7 år sen jag körde i USA)
http://trimed-cms-prod.s3.amazonaws.com ... street.jpg
https://safety.fhwa.dot.gov/roadway_dep ... s/fig1.gif
https://lonelyplanetwp.imgix.net/2015/0 ... =20&w=1470
Amerikansk motorväg:
https://c2.staticflickr.com/8/7268/6920 ... a4c6_b.jpg
https://www.interstate-guide.com/images ... 555_01.jpg
Är väl ingen jätteskillnad mot hur svenska vägar målas? Förutom då att sidlinjerna verkar målas som ett heldraget streck genomgående i USA.
Samt som sagt en del saker runtomkring som jag nämner ovan kan också påverka.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Svenska vägförhållamden och AP?
Precis. Ibland är det mer salt än snö på vägen. Det ska saltas oavsett temperatur. Och är det snö på vägen så försöker man att salta bort den, vilket naturligtvis inte fungerar. Då blir det modd. Och modden bekämpar man med, just det, salt.Jocce skrev:...Det är i de delarna av landet där det ligger och pendlar mellan -5 till +5 (Stockholm ) där det saltas nått så in i h-vete som jag upplever som problem.
Det värsta är dock när man väntar tills snön blir packad. Så brukar det bli här hemma på landsvägen. Istället för att ploga eller borsta bort snön när den faller så händer ingenting på flera timmar. Och till sist kommer saltbilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Svenska vägförhållamden och AP?
I USA används gula streck för att skilja på körfält för olika färdriktning. Därav gula mittstreck på landsvägar.
Kanske därför det fungerar bra med gula streck vid vägarbeten.
Kanske därför det fungerar bra med gula streck vid vägarbeten.
Re: Svenska vägförhållamden och AP?
Jag provade filma i regn, mörker och motljus från andra bilar ikväll och det fungerade fortfarande fint.GiGurra skrev:Nin egen erfarenhet av AP1 i mörker kombinerat med regn/snö är att det funkar rätt kasst.
Motorväg med tydliga linjer går fortfarande ok, men förutsätter nog torkarblad i bra skick så att det blir riktigt rent på rutan.
AP1 gillar dagtid/ljus och tydliga linjer utan regn och reflektioner.
Re: Svenska vägförhållamden och AP?
Blev ruskigt imponerad av min Model S AP1 idag i snömodden. Körde väg 25 mellan Simlångsdalen och Halmstad. En sträcka som AP normalt sett klarar galant då det är tydliga linjer i hela 14 km. Idag i modden såg den aldrig några linjer men den låste på bilen framför och körde felfritt hela vägen!
Björn Nyland gjorde nyligen en liknande observation i denna video
Björn Nyland gjorde nyligen en liknande observation i denna video
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot