Svenska vägförhållamden och AP?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Inlägg av Yxel »

USA jobbar mer med heldragna linjer och en gulare nyans (om jag inte minns fel, är ändå 7 år sen jag körde i USA)
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Inlägg av Jocce »

Kulingen skrev:

Du var svårflörtad haha, alla länder borde ha en specialfärg att måla linjerna med som markerar var dom är fast dom döljs under snö m.m.
Inte det minsta, utan jag tror det missuppfattas vad jag menar.

Kika på bilden jag har länkat ovan. Ingen snö på den bilden.
Jag upplever att på snö, om del av vägbanan är ren, är det sällan några problem.
Blöta dagar, i mörker, som bilden ovan, som är en daglig verklighet iallafall från Stockholm, där blir det problem.

Min frågeställning / raljering handlar väl mer om, har vi vissa förhållanden i Sverige, t.ex. Salt, viss belysning, beläggning på strecken som gör att detta blir värre. (Inte bara för AP utan även för mänskliga ögat...)

Igen, jag är EXTREMt nöjd med hur min AP(1) klarar min dagliga körning, men undrar som sagt om de svåra lägen vi ibland får är unikt för Sverige / delar av Sverige?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Inlägg av Kulingen »

Jocce skrev:
Kulingen skrev:

Du var svårflörtad haha, alla länder borde ha en specialfärg att måla linjerna med som markerar var dom är fast dom döljs under snö m.m.
Inte det minsta, utan jag tror det missuppfattas vad jag menar.

Kika på bilden jag har länkat ovan. Ingen snö på den bilden.
Jag upplever att på snö, om del av vägbanan är ren, är det sällan några problem.
Blöta dagar, i mörker, som bilden ovan, som är en daglig verklighet iallafall från Stockholm, där blir det problem.

Min frågeställning / raljering handlar väl mer om, har vi vissa förhållanden i Sverige, t.ex. Salt, viss belysning, beläggning på strecken som gör att detta blir värre. (Inte bara för AP utan även för mänskliga ögat...)

Igen, jag är EXTREMt nöjd med hur min AP(1) klarar min dagliga körning, men undrar som sagt om de svåra lägen vi ibland får är unikt för Sverige / delar av Sverige?


/Jocce
Jag tycker bilen ser linjerna bättre i vått mörkt motljus mm än vad jag kan se.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Inlägg av GiGurra »

Nin egen erfarenhet av AP1 i mörker kombinerat med regn/snö är att det funkar rätt kasst.
Motorväg med tydliga linjer går fortfarande ok, men förutsätter nog torkarblad i bra skick så att det blir riktigt rent på rutan.

AP1 gillar dagtid/ljus och tydliga linjer utan regn och reflektioner.
Verdi

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Inlägg av Verdi »

Yxel skrev:
USA jobbar mer med heldragna linjer och en gulare nyans (om jag inte minns fel, är ändå 7 år sen jag körde i USA)
Amerikansk landsväg:
Bild
Bild
Bild


Amerikansk motorväg:
Bild
Bild


Är väl ingen jätteskillnad mot hur svenska vägar målas? Förutom då att sidlinjerna verkar målas som ett heldraget streck genomgående i USA.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Inlägg av Jocce »

Verdi skrev:
Yxel skrev:
USA jobbar mer med heldragna linjer och en gulare nyans (om jag inte minns fel, är ändå 7 år sen jag körde i USA)
Amerikansk landsväg:
http://trimed-cms-prod.s3.amazonaws.com ... street.jpg
https://safety.fhwa.dot.gov/roadway_dep ... s/fig1.gif
https://lonelyplanetwp.imgix.net/2015/0 ... =20&w=1470


Amerikansk motorväg:
https://c2.staticflickr.com/8/7268/6920 ... a4c6_b.jpg
https://www.interstate-guide.com/images ... 555_01.jpg


Är väl ingen jätteskillnad mot hur svenska vägar målas? Förutom då att sidlinjerna verkar målas som ett heldraget streck genomgående i USA.
Inte i teorin. Men i praktiken gör ju nyansen på strecken en del, nyansen på asfalten en del. Val av material i strecken (bleknar dom, blir dom gråare, ligger vatten/fukt kvar på dem osv) en hel del.

Samt som sagt en del saker runtomkring som jag nämner ovan kan också påverka.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Inlägg av mati »

Jocce skrev:
...Det är i de delarna av landet där det ligger och pendlar mellan -5 till +5 (Stockholm ;) ) där det saltas nått så in i h-vete som jag upplever som problem.
Precis. Ibland är det mer salt än snö på vägen. Det ska saltas oavsett temperatur. Och är det snö på vägen så försöker man att salta bort den, vilket naturligtvis inte fungerar. Då blir det modd. Och modden bekämpar man med, just det, salt.
Det värsta är dock när man väntar tills snön blir packad. Så brukar det bli här hemma på landsvägen. Istället för att ploga eller borsta bort snön när den faller så händer ingenting på flera timmar. Och till sist kommer saltbilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Inlägg av Hok »

I USA används gula streck för att skilja på körfält för olika färdriktning. Därav gula mittstreck på landsvägar.

Kanske därför det fungerar bra med gula streck vid vägarbeten.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Inlägg av Kulingen »

GiGurra skrev:
Nin egen erfarenhet av AP1 i mörker kombinerat med regn/snö är att det funkar rätt kasst.
Motorväg med tydliga linjer går fortfarande ok, men förutsätter nog torkarblad i bra skick så att det blir riktigt rent på rutan.

AP1 gillar dagtid/ljus och tydliga linjer utan regn och reflektioner.
Jag provade filma i regn, mörker och motljus från andra bilar ikväll och det fungerade fortfarande fint.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Inlägg av matsm »

Blev ruskigt imponerad av min Model S AP1 idag i snömodden. Körde väg 25 mellan Simlångsdalen och Halmstad. En sträcka som AP normalt sett klarar galant då det är tydliga linjer i hela 14 km. Idag i modden såg den aldrig några linjer men den låste på bilen framför och körde felfritt hela vägen! 8-)

Björn Nyland gjorde nyligen en liknande observation i denna video
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Skriv svar