Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av GiGurra »

Tänkte höra vad ni upplever för förbrukning på längre sträckor nu vintertid. Obs skall vara pre-heated och jämn förbrukning så vi inte mäter hur mycket det initialt kostar att värma batteriet och bilen.

Jag tycker mina värden känns lite dåliga och tycker att lånebilarna jag haft (mestadels 85or) dragit runt 10% mindre

Bilmodell: S90D
Sträcka: 50 km
Yttertemp: -2
Förbrukning: 240 kWh/km
Hastighet: 100-115 km/h
Range mode: on
Värme/ac: on

Direkt följt av

Bilmodell: S90D
Sträcka: 50 km
Yttertemp: -2
Förbrukning: 200 kWh/km
Hastighet: 60-80 km/h
Range mode: on
Värme/av: on

--------

Iofs kanske bara jag som minns dom gånger som lånebilen gjorde bättre ifrån sig ;). Verkar inte vara helt tokiga siffror jag fått ovan ändå om man jämför med gamla Björn-tester som t ex.
https://insideevs.com/bjorn-nyland-cond ... -i3-video/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av mati »

När jag åkte till ner till kontinenten för två veckor sedan hamnade jag på ca 240Wh/km på vägen ner. På hemvägen hade vi medvind, men det blev en del snöslask och långsam körning. Då blev det 230Wh/km.
Total sträcka ca 190 mil.
Hastighet max 120.
Temperatur runt nollan.
Range mode on.
Kupétemperatur på 20 grader.
Rumpvärme på.
19" Hakka R2 friktionsdäck.

F ö kan jag hålla med om att det känns lite mycket. Min gamla bil (P85) hade efter ett år en snittförbrukning på 191Wh/km. Min nya 90D ligger redan nu på 194Wh/km. Och då har vintern bara börjat. Den drar helt klart mer än gamla bilen, även på sommarn.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av Zoidberg »

Körde till svärföräldrarna.
Till 98% motrvägsfart över 110.
Jag lade till två parametrar son jag tycker är relevant.

Bilmodell: X75D
Sträcka: ~100 km
Yttertemp: +8
Förbrukning: 280 Wh/km
Hastighet: 110-120 km/h
Range mode: off
Värme/ac: on
Hjul: 20” med friktionsdäck
Kallstart: Ja
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av ALDA »

D-modeller drar mer ja, är ju två DU’s som ska förses med ström.
Upplever inte att range mode gör så stor skillnad - bortsett från att värmen måste skruvas upp flera hack för att inte baksätespassagerarna ska klaga på att det är kallt...

Väglaget är den tyngst vägande faktorn, mycket värre med slask och tung blötsnö än -20...
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av mati »

Tvärtom, D-modellerna ska i teorin vara snålare pga att motorerna äv olika utväxlade. Utöver detta ska facelift vara ännu snålare. I teorin alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av Verdi »

Range mode ska väl vara off på längre körningar?

I vilket fall ligger jag på 242 Wh/km med min S90D sen jag satte på vinterhjulen. Har tredjepartsfälgar så de kanske drar lite extra. 19" med Hakka R2.

Annars gör hastigheten väldigt mycket. 200 Wh/km i 60-80 och 240 i 110-115 km/h är ju i linje med varandra.

Låg på 190 Wh/km blandat i somras med min S75D. Får se vad jag hamnar på med denna och 21" fälgar. Hoppas på drygt 200 Wh/km.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av ALDA »

mati skrev:
Tvärtom, D-modellerna ska i teorin vara snålare pga att motorerna äv olika utväxlade. Utöver detta ska facelift vara ännu snålare. I teorin alltså.
Det gäller bara ”sommartid” och i fart under 80kmh.

Under ca. +4 och över 80kmh går båda motorerna konstant och det går åt mer ström än på en RWD under samma förhållanden.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jag som haft en gnagande känsla av att jag borde gått på RWD. Nu försvann ytterligare ett argument för dual motor.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av EnTraktor »

ALDA skrev:
mati skrev:
Tvärtom, D-modellerna ska i teorin vara snålare pga att motorerna äv olika utväxlade. Utöver detta ska facelift vara ännu snålare. I teorin alltså.
Det gäller bara ”sommartid” och i fart under 80kmh.

Under ca. +4 och över 80kmh går båda motorerna konstant och det går åt mer ström än på en RWD under samma förhållanden.
Finns det nån som helst substans bakom detta uttalande?
Under 2015 kom flera uppdateringar till D modellen som fick ner förbrukningen ganska ordentligt, genom att optimera hur, när och vilka motorer som används i motorvägsfart. Dessutom kan man väl använda range mode för att optimera detta ytterligare. Min känsla är att D är snålare än RWD.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av ALDA »

EnTraktor skrev:
ALDA skrev:
mati skrev:
Tvärtom, D-modellerna ska i teorin vara snålare pga att motorerna äv olika utväxlade. Utöver detta ska facelift vara ännu snålare. I teorin alltså.
Det gäller bara ”sommartid” och i fart under 80kmh.

Under ca. +4 och över 80kmh går båda motorerna konstant och det går åt mer ström än på en RWD under samma förhållanden.
Finns det nån som helst substans bakom detta uttalande?
Under 2015 kom flera uppdateringar till D modellen som fick ner förbrukningen ganska ordentligt, genom att optimera hur, när och vilka motorer som används i motorvägsfart. Dessutom kan man väl använda range mode för att optimera detta ytterligare. Min känsla är att D är snålare än RWD.
Testat med canbus under färd, hjälper inte att range mode är på under en viss temp, och i högre fart.
Kraftig ax gör oxå att båda motorerna slår in.

Det var en i Norge med 2 TMS (en RWD och en AWD) som efter en del testande kom fram till att AWD ger ca 10% lägre förbrukning på sommaren, 5-10% högre på vintern.

Detta kan ju ha förändrats på helt nya bilar evt., har ingen koll på det.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av GiGurra »

ALDA skrev:
EnTraktor skrev:
ALDA skrev:
mati skrev:
Tvärtom, D-modellerna ska i teorin vara snålare pga att motorerna äv olika utväxlade. Utöver detta ska facelift vara ännu snålare. I teorin alltså.
Det gäller bara ”sommartid” och i fart under 80kmh.

Under ca. +4 och över 80kmh går båda motorerna konstant och det går åt mer ström än på en RWD under samma förhållanden.
Finns det nån som helst substans bakom detta uttalande?
Under 2015 kom flera uppdateringar till D modellen som fick ner förbrukningen ganska ordentligt, genom att optimera hur, när och vilka motorer som används i motorvägsfart. Dessutom kan man väl använda range mode för att optimera detta ytterligare. Min känsla är att D är snålare än RWD.
Testat med canbus under färd, hjälper inte att range mode är på under en viss temp, och i högre fart.
Kraftig ax gör oxå att båda motorerna slår in.

Det var en i Norge med 2 TMS (en RWD och en AWD) som efter en del testande kom fram till att AWD ger ca 10% lägre förbrukning på sommaren, 5-10% högre på vintern.

Detta kan ju ha förändrats på helt nya bilar evt., har ingen koll på det.
Intressant information för om dual motors vinter vs sommar.

Körde samma sträcka tillbaka idag utan range mode och hade faktiskt 2%ish lägre konsumtion, men det får nog anses ligga inom statistiska felmarginalen. Men precis som tidigare diskussioner så är range mode enbart meningsfullt om man kör korta sträckor och man vill undvika att värma upp bilen i onödan.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av GiGurra »

mati skrev:
När jag åkte till ner till kontinenten för två veckor sedan hamnade jag på ca 240Wh/km på vägen ner. På hemvägen hade vi medvind, men det blev en del snöslask och långsam körning. Då blev det 230Wh/km.
Total sträcka ca 190 mil.
Hastighet max 120.
Temperatur runt nollan.
Range mode on.
Kupétemperatur på 20 grader.
Rumpvärme på.
19" Hakka R2 friktionsdäck.

F ö kan jag hålla med om att det känns lite mycket. Min gamla bil (P85) hade efter ett år en snittförbrukning på 191Wh/km. Min nya 90D ligger redan nu på 194Wh/km. Och då har vintern bara börjat. Den drar helt klart mer än gamla bilen, även på sommarn.
Aha. Vad intressant om det nu är så att 90an drar mer än 85an . Jag som trodde att dom lite nyare modellerna skulle vara mer effektiva.. eller så kanske det är just 4hjulsdriften som boven
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av mati »

GiGurra skrev:
Aha. Vad intressant om det nu är så att 90an drar mer än 85an . Jag som trodde att dom lite nyare modellerna skulle vara mer effektiva.. eller så kanske det är just 4hjulsdriften som boven
Generellt vet jag inte om det är så. Men det gäller för min bil i alla fall. Vinterdäcken har jag samma som på förra bilen, men sommardäcken är inte samma märke, men 19" i båda fallen. Det kan ju påverka iofs. Det jag kan säga är att räckvidden i min 90D är nästan något lägre än i gamla bilen. Eller kanske samma, men definitivt inte mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jun 2017 19:18
Ort: Helsingborg

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av davbod »

Körde Helsingborg - Sälen, hundfjället den 21:e

Sista sträckan, laddade 99% på SC i Karlstad
Hade 28% kvar när jag kom fram
Sträcka 266 KM
Temp mellan -5 till -16
Rage mode ON
BIL model S P100D
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av GiGurra »

davbod skrev:
Körde Helsingborg - Sälen, hundfjället den 21:e

Sista sträckan, laddade 99% på SC i Karlstad
Hade 28% kvar när jag kom fram
Sträcka 266 KM
Temp mellan -5 till -16
Rage mode ON
BIL model S P100D
Hur stor användbar kapacitet har 100-batteriet?
Gissningsvis så låter det som du snittade ca 250 Wh/km.
Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jun 2017 19:18
Ort: Helsingborg

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av davbod »

Låg på 241 i snitt!
Rätt taskigt väglag sista 10 milen dessutom.

Första sträckan, mellan Helsingborg och Uddevalla SC, snittade jag 219 där var det å andra sidan +6
Kör på Nokian WRA4 friktion 19'
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av deffe »

Tesla Model S 90D

Sträcka: 32mil, djupa småland -> södermanland
Väder: Åt Helvete! Regn, slask och snöstorm, är det ens möjligt?
Hastighet snitt: 120km/h
Förbrukning: 241
Batteri: 99% -> 4%
Däck: 20" med Dubb

Autopilot nästan hela vägen.


Kom precis hem...
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av GiGurra »

davbod skrev:
Låg på 241 i snitt!
Rätt taskigt väglag sista 10 milen dessutom.

Första sträckan, mellan Helsingborg och Uddevalla SC, snittade jag 219 där var det å andra sidan +6
Kör på Nokian WRA4 friktion 19'
Intressant. Betyder ju att 100-batteriet har 90.3 användbara kWh + ev reserv
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av GiGurra »

deffe skrev:
Tesla Model S 90D

Sträcka: 32mil, djupa småland -> södermanland
Väder: Åt Helvete! Regn, slask och snöstorm, är det ens möjligt?
Hastighet snitt: 120km/h
Förbrukning: 241
Batteri: 99% -> 4%
Däck: 20" med Dubb

Autopilot nästan hela vägen.


Kom precis hem...
Eftersom det var slask gissar jag på plusgrader? Stämmer det?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av mati »

deffe skrev:
Tesla Model S 90D

Sträcka: 32mil, djupa småland -> södermanland
Väder: Åt Helvete! Regn, slask och snöstorm, är det ens möjligt?
Hastighet snitt: 120km/h
Förbrukning: 241
Batteri: 99% -> 4%
Däck: 20" med Dubb

Autopilot nästan hela vägen.


Kom precis hem...
Wow, minst 81kWh i batteriet som går att använda alltså. Det är ju väldigt bra. Hur ny är bilen? Jag har inte mycket mer än 75kWh kvar att använda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
deffe skrev:
Tesla Model S 90D

Sträcka: 32mil, djupa småland -> södermanland
Väder: Åt Helvete! Regn, slask och snöstorm, är det ens möjligt?
Hastighet snitt: 120km/h
Förbrukning: 241
Batteri: 99% -> 4%
Däck: 20" med Dubb

Autopilot nästan hela vägen.


Kom precis hem...
Wow, minst 81kWh i batteriet som går att använda alltså. Det är ju väldigt bra. Hur ny är bilen? Jag har inte mycket mer än 75kWh kvar att använda.
Oj jag har fortfarande 61 inte minskat nåt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Oj jag har fortfarande 61 inte minskat nåt
Fördelen med en S60. Man vet inte vad man saknar. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av blincoln »

GiGurra skrev:
davbod skrev:
Låg på 241 i snitt!
Rätt taskigt väglag sista 10 milen dessutom.

Första sträckan, mellan Helsingborg och Uddevalla SC, snittade jag 219 där var det å andra sidan +6
Kör på Nokian WRA4 friktion 19'
Intressant. Betyder ju att 100-batteriet har 90.3 användbara kWh + ev reserv
100-batteriet är faktiskt (till skillnad från extremfallet 85) underspecat; det rymmer 102 kWh varav 98 användbart.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av Simon »

davbod skrev:
Rage mode ON
Låter som att det kan öka förbrukningen :-D (förlåt man ska inte märka stavfel men...)
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av Jjakobb »

Själv märker jag en enorm ökning när jag byter från sommar till vinterdäck. Har slipstream med primacy 3 på sommaren och original med hakkapelitta 7 på vintern. Konsumtionen går upp med ca 10-20%. I siffror från ca 200-230 vid ca 100kph i ojämn trafikerad motorvägshastighet. Och från ca 220 till 260 vid snabb jämn motorvägshastighet ca 135-140kph (självfallet inte i Sverige hehehe....)
Räknat vid ungefär samma utomhustemp 5-10 grader med en s85.
Skriv svar