Oj jag har fortfarande 61 inte minskat nåtmati skrev:Wow, minst 81kWh i batteriet som går att använda alltså. Det är ju väldigt bra. Hur ny är bilen? Jag har inte mycket mer än 75kWh kvar att använda.deffe skrev:Tesla Model S 90D
Sträcka: 32mil, djupa småland -> södermanland
Väder: Åt Helvete! Regn, slask och snöstorm, är det ens möjligt?
Hastighet snitt: 120km/h
Förbrukning: 241
Batteri: 99% -> 4%
Däck: 20" med Dubb
Autopilot nästan hela vägen.
Kom precis hem...
Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Moderator: Redaktion
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Fördelen med en S60. Man vet inte vad man saknar.Smutt skrev:Oj jag har fortfarande 61 inte minskat nåt
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
100-batteriet är faktiskt (till skillnad från extremfallet 85) underspecat; det rymmer 102 kWh varav 98 användbart.GiGurra skrev:Intressant. Betyder ju att 100-batteriet har 90.3 användbara kWh + ev reservdavbod skrev:Låg på 241 i snitt!
Rätt taskigt väglag sista 10 milen dessutom.
Första sträckan, mellan Helsingborg och Uddevalla SC, snittade jag 219 där var det å andra sidan +6
Kör på Nokian WRA4 friktion 19'
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Låter som att det kan öka förbrukningen (förlåt man ska inte märka stavfel men...)davbod skrev:Rage mode ON
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Själv märker jag en enorm ökning när jag byter från sommar till vinterdäck. Har slipstream med primacy 3 på sommaren och original med hakkapelitta 7 på vintern. Konsumtionen går upp med ca 10-20%. I siffror från ca 200-230 vid ca 100kph i ojämn trafikerad motorvägshastighet. Och från ca 220 till 260 vid snabb jämn motorvägshastighet ca 135-140kph (självfallet inte i Sverige hehehe....)
Räknat vid ungefär samma utomhustemp 5-10 grader med en s85.
Räknat vid ungefär samma utomhustemp 5-10 grader med en s85.
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
X75D, 21 mil, 5-7 grader, 100-120 km/h, 54 kWh, 255 Wh/km.
Duggregn och blöta vägbanor i början av resan. Varmt batteri från början och range mode av.
Duggregn och blöta vägbanor i början av resan. Varmt batteri från början och range mode av.
- teslaTobster
- Teslaägare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 11 okt 2017 11:30
- Ort: Stockholm
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Modell s 85 årsmodell 2014.
Körde sthlm-Gävle igår. Regn hela vägen och hade Thule takräcke och skidhållare med 4 skidor på. Temperatur 2 grader. 162km, 45kWh, Drog i snitt 279 Wh/km. Körde ca 105-110 km/h. Odubbade 19 tum vinterhjul.
Körde sthlm-Gävle igår. Regn hela vägen och hade Thule takräcke och skidhållare med 4 skidor på. Temperatur 2 grader. 162km, 45kWh, Drog i snitt 279 Wh/km. Körde ca 105-110 km/h. Odubbade 19 tum vinterhjul.
Model S 85D
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Bil: Modell S 85 från 2014
Sträcka: 102 km
Hastighet: mestadels 80 km/h
Förbrukning: 193 Wh/km
Temperatur: +2°C
Höjdskillnad: +80 meter
Väglag: fuktigt
Däck: odubbade vinter
Fälg: 19"
Range mode: nej
Rage mode: nej, försiktig körning
Sträcka: 102 km
Hastighet: mestadels 80 km/h
Förbrukning: 193 Wh/km
Temperatur: +2°C
Höjdskillnad: +80 meter
Väglag: fuktigt
Däck: odubbade vinter
Fälg: 19"
Range mode: nej
Rage mode: nej, försiktig körning
Senast redigerad av Simon, redigerad totalt 1 gånger.
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Bil: Modell S75D - 17
Sträcka: 72.1 mil (Stockholm -> Hemsedal)
Hastighet: Ej dokumenterat, runt fartgränserna.
Range mode: on, förutom när det var som absolut kyligast.
Chill mode: on
Förbrukning: 214 Wh/km
Temperatur: +1 – -18
Väglag: Slask / blött / snö.
Däck: Odubbade vinter
Fälg: 19"
Total förbrukning för resan T-o-R (143 mil): 206 Wh/km.
Sträcka: 72.1 mil (Stockholm -> Hemsedal)
Hastighet: Ej dokumenterat, runt fartgränserna.
Range mode: on, förutom när det var som absolut kyligast.
Chill mode: on
Förbrukning: 214 Wh/km
Temperatur: +1 – -18
Väglag: Slask / blött / snö.
Däck: Odubbade vinter
Fälg: 19"
Total förbrukning för resan T-o-R (143 mil): 206 Wh/km.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
303 Wh/km i medel.
390 km.
Snöbelagd vinterväg i huvudsak, dock plogat. ca - 8 ute. 28/12.
300 Wh/km vid 110 km/h och 110% hastighet i ABRP räckte inte de första 24 milen innan första laddning i Storuman. Långa sträckor gick det bara köra 100% hastighet.
Upplevde att vi körde minst 15 mil innan förbrukningen gick ner något trots timmar med förvärmning och hemma laddning.
Normal vinterinställning på snöfria vintervägar är 280 Wh/km för längre körningar, testat på mer än 1.000 mil.
Sommar, 250 Wh/km vid 110 km/h.
390 km.
Snöbelagd vinterväg i huvudsak, dock plogat. ca - 8 ute. 28/12.
300 Wh/km vid 110 km/h och 110% hastighet i ABRP räckte inte de första 24 milen innan första laddning i Storuman. Långa sträckor gick det bara köra 100% hastighet.
Upplevde att vi körde minst 15 mil innan förbrukningen gick ner något trots timmar med förvärmning och hemma laddning.
Normal vinterinställning på snöfria vintervägar är 280 Wh/km för längre körningar, testat på mer än 1.000 mil.
Sommar, 250 Wh/km vid 110 km/h.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
En sak jag har märkt är att jag har marginellt bättre räckvidd med min 90 än jag hade med 60 (X). Anledningen är helt enkelt att när abrp säger att jag har mer än en procent kvar så höjer jag farten. Med 60 fick man köra precis på skyltad hastighet, vid regn och motvind tom något under. Med 90 kan man ev addera moms om man så skulle vilja.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Mattiasottosson åker fram och tillbaka till Hemsedal med 206 Wh/km, och range mode on.
Kan värmeelementet påverka?
När man kör i 100 km/h med fullt värmeelement 3 kW så innebär detta 30 Wh/km i extra förbrukning.
Om jag kör omkring med fläkten på lågt varvtal för att hålla ljudnivån nere, kan det då vara så att värmeelementet kämpar på full effekt 3 kW för att få in värme i kupén?
/Per
Kan värmeelementet påverka?
När man kör i 100 km/h med fullt värmeelement 3 kW så innebär detta 30 Wh/km i extra förbrukning.
Om jag kör omkring med fläkten på lågt varvtal för att hålla ljudnivån nere, kan det då vara så att värmeelementet kämpar på full effekt 3 kW för att få in värme i kupén?
/Per
S70D -15
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Snålade ganska mycket på värmen den här resan faktiskt. Hade s.k. "sportklädsel" på mig eftersom det var en skidresa, dvs merinounderställ och tunn fleece hela vägen. Körde lägre värme från klimatanläggningen, men desto högre stolsvärme. Stolsvärmen är väldigt effektiv energimässigt, största problemet är att det lätt blir kallt om fötterna. Löses enkelt med värmesulor från Biltemaper skrev:Mattiasottosson åker fram och tillbaka till Hemsedal med 206 Wh/km, och range mode on.
Kan värmeelementet påverka?
Såg också till att förvärma både kabin och batteri innan avfärd. Laddade ett par timmar på 11kw-stolpe innan hemfärd.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Jag åkte från Småland till Uppland i går kväll. Startade med 98% vid SuC Tindered och kom hem till Järlåsa 297 km senare med 14% laddning kvar.
Bil: Model S 85D 2015
Sträcka: 29,7 mil
Förbrukad energi: 61,2 kWh, 206 Wh/km
Range mode: On
Chill mode: Off
Temperatur: +2 till -1C
Hastighet: 80-110 km/h
Kupétemp: 23C
Väglag: våt vägbana
Bil: Model S 85D 2015
Sträcka: 29,7 mil
Förbrukad energi: 61,2 kWh, 206 Wh/km
Range mode: On
Chill mode: Off
Temperatur: +2 till -1C
Hastighet: 80-110 km/h
Kupétemp: 23C
Väglag: våt vägbana
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
98%? Hur lång tid tog den laddningen?Corvus skrev:Startade med 98% vid SuC Tindered
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Det tog låååång tid. Nästan en timme från 78% till 98%.mattiasottosson skrev:98%? Hur lång tid tog den laddningen?Corvus skrev:Startade med 98% vid SuC Tindered
Det var dock första gången jag åkte den vägen och ville vara på den säkra sidan. För min del blir det perfekt när SuC i Strängnäs öppnar.
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Jag laddade min Tesla S75D från 1% till 100% på 68 minuter.Corvus skrev:Det tog låååång tid. Nästan en timme från 78% till 98%.mattiasottosson skrev:98%? Hur lång tid tog den laddningen?Corvus skrev:Startade med 98% vid SuC Tindered
Det var dock första gången jag åkte den vägen och ville vara på den säkra sidan. För min del blir det perfekt när SuC i Strängnäs öppnar.
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
400 volts-fusket! Gravt avundsjuk på ditt 85-pack, aka "vinnarbatteriet".Kulingen skrev:Jag laddade min Tesla S75D från 1% till 100% på 68 minuter.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Aha. Men hade förmodligen gått snabbare att följa E4:an uppåt och kört Tystberga -> Strängnäs -> Järlåsa och toppat upp lite i Sillekrog, trots omvägen?Corvus skrev:Det var dock första gången jag åkte den vägen och ville vara på den säkra sidan. För min del blir det perfekt när SuC i Strängnäs öppnar.
Var började resan?
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Japp, jag brukar ta just den vägen och det hade gått snabbare, men nu vet jag att jag inte behöver ladda till mer än till ca 90% för att komma fram och då går det betydligt fortare. Jag tänkte att jag måste våga ta närmaste vägen någon gång.mattiasottosson skrev:Aha. Men hade förmodligen gått snabbare att följa E4:an uppåt och kört Tystberga -> Strängnäs -> Järlåsa och toppat upp lite i Sillekrog, trots omvägen?Corvus skrev:Det var dock första gången jag åkte den vägen och ville vara på den säkra sidan. För min del blir det perfekt när SuC i Strängnäs öppnar.
Var började resan?
Resan startade i Loftahammar.
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Vad händer om ni stannar bilen över natten -15 grader och laddning saknas?
Efter 12 mil kom vi fram med 56% i batteriet, prognosen av att vända tillbaka på en gång så skulle vi ha över 20% kvar.
På morgonen efter är det 47 % kvar i batteriet,
tappat 9% över natten utan någon förvärmning av något slag.
Tillbaka dag 2 där vi startade hade vi 3% kvar inte över 20%.
Startade dag 2 helt utan förvärmning för att inte tappa energi.
Max fart 70 km/h där det var tillåtet och gick.
Snöbelagd väg. -15 grader ute.
270 Wh/km Startade med 2 timmars förvärmning och ett batteri med 3*10 A tillgängligt i uttaget.
12 mil.
Morgonen efter, efter några km.
Tappat 9% över natten. Startade helt utan förvärmning dag 2.
Medelförbrukning över 24 mil med ett nattstopp i kyla 279 Wh/km.
Maxfart 70 km/h där det gick. Ca - 5 grader i medel dag 2. Reservalternativet hade vi denna gång dag 2:s morgon. Åka förbi Ensamheten och vidare till Storuman och ladda. Men det var 8 mil extra på vår körsträcka. Fanns även typ 2 uttag 2 mil från mål så vi for och det gick.
Efter 12 mil kom vi fram med 56% i batteriet, prognosen av att vända tillbaka på en gång så skulle vi ha över 20% kvar.
På morgonen efter är det 47 % kvar i batteriet,
tappat 9% över natten utan någon förvärmning av något slag.
Tillbaka dag 2 där vi startade hade vi 3% kvar inte över 20%.
Startade dag 2 helt utan förvärmning för att inte tappa energi.
Max fart 70 km/h där det var tillåtet och gick.
Snöbelagd väg. -15 grader ute.
270 Wh/km Startade med 2 timmars förvärmning och ett batteri med 3*10 A tillgängligt i uttaget.
12 mil.
Morgonen efter, efter några km.
Tappat 9% över natten. Startade helt utan förvärmning dag 2.
Medelförbrukning över 24 mil med ett nattstopp i kyla 279 Wh/km.
Maxfart 70 km/h där det gick. Ca - 5 grader i medel dag 2. Reservalternativet hade vi denna gång dag 2:s morgon. Åka förbi Ensamheten och vidare till Storuman och ladda. Men det var 8 mil extra på vår körsträcka. Fanns även typ 2 uttag 2 mil från mål så vi for och det gick.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Nya siffror:
Bil: Modell S 85 från 2014
Sträcka: 153,9 km
Väglag: fuktigt
Temperatur: 0°C
Snittförbrukning: 201 Wh/km
Snitthastighet: 81 km/h
Mätning med helt nyladdade batterier.
Bil: Modell S 85 från 2014
Sträcka: 153,9 km
Väglag: fuktigt
Temperatur: 0°C
Snittförbrukning: 201 Wh/km
Snitthastighet: 81 km/h
Mätning med helt nyladdade batterier.
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Jag har haft runt 2,3 kWh/mil med normala vintertemperaturer (-5 till -15).
Nu var det -24 till -28 igår och då blev det 2,8 kWh/mil över 18 mil trots väl förvärmd bil.
Klimat på +18 och Range mode ON.
Underlag hård is.
Hastighet 80-90 km/h.
Det var lite oväntat stor skillnad tyckte jag, värt att tänka på i fortsättningen.
Nu var det -24 till -28 igår och då blev det 2,8 kWh/mil över 18 mil trots väl förvärmd bil.
Klimat på +18 och Range mode ON.
Underlag hård is.
Hastighet 80-90 km/h.
Det var lite oväntat stor skillnad tyckte jag, värt att tänka på i fortsättningen.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.