Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av Remuz »

En sak jag har märkt är att jag har marginellt bättre räckvidd med min 90 än jag hade med 60 (X). Anledningen är helt enkelt att när abrp säger att jag har mer än en procent kvar så höjer jag farten. Med 60 fick man köra precis på skyltad hastighet, vid regn och motvind tom något under. Med 90 kan man ev addera moms om man så skulle vilja.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av per »

Mattiasottosson åker fram och tillbaka till Hemsedal med 206 Wh/km, och range mode on.
Kan värmeelementet påverka?

När man kör i 100 km/h med fullt värmeelement 3 kW så innebär detta 30 Wh/km i extra förbrukning.

Om jag kör omkring med fläkten på lågt varvtal för att hålla ljudnivån nere, kan det då vara så att värmeelementet kämpar på full effekt 3 kW för att få in värme i kupén?

/Per
S70D -15
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av mattiasottosson »

per skrev:
Mattiasottosson åker fram och tillbaka till Hemsedal med 206 Wh/km, och range mode on.
Kan värmeelementet påverka?
Snålade ganska mycket på värmen den här resan faktiskt. Hade s.k. "sportklädsel" på mig eftersom det var en skidresa, dvs merinounderställ och tunn fleece hela vägen. Körde lägre värme från klimatanläggningen, men desto högre stolsvärme. Stolsvärmen är väldigt effektiv energimässigt, största problemet är att det lätt blir kallt om fötterna. Löses enkelt med värmesulor från Biltema :lol:

Såg också till att förvärma både kabin och batteri innan avfärd. Laddade ett par timmar på 11kw-stolpe innan hemfärd.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 okt 2017 22:18
Ort: Uppsala

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av Corvus »

Jag åkte från Småland till Uppland i går kväll. Startade med 98% vid SuC Tindered och kom hem till Järlåsa 297 km senare med 14% laddning kvar.

Bil: Model S 85D 2015
Sträcka: 29,7 mil
Förbrukad energi: 61,2 kWh, 206 Wh/km
Range mode: On
Chill mode: Off
Temperatur: +2 till -1C
Hastighet: 80-110 km/h
Kupétemp: 23C
Väglag: våt vägbana
image.jpeg
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av mattiasottosson »

Corvus skrev:
Startade med 98% vid SuC Tindered
98%? Hur lång tid tog den laddningen? :shock:
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 okt 2017 22:18
Ort: Uppsala

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av Corvus »

mattiasottosson skrev:
Corvus skrev:
Startade med 98% vid SuC Tindered
98%? Hur lång tid tog den laddningen? :shock:
Det tog låååång tid. Nästan en timme från 78% till 98%. :|

Det var dock första gången jag åkte den vägen och ville vara på den säkra sidan. För min del blir det perfekt när SuC i Strängnäs öppnar. :P
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av Kulingen »

Corvus skrev:
mattiasottosson skrev:
Corvus skrev:
Startade med 98% vid SuC Tindered
98%? Hur lång tid tog den laddningen? :shock:
Det tog låååång tid. Nästan en timme från 78% till 98%. :|

Det var dock första gången jag åkte den vägen och ville vara på den säkra sidan. För min del blir det perfekt när SuC i Strängnäs öppnar. :P
Jag laddade min Tesla S75D från 1% till 100% på 68 minuter.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av mattiasottosson »

Kulingen skrev:
Jag laddade min Tesla S75D från 1% till 100% på 68 minuter.
400 volts-fusket! Gravt avundsjuk på ditt 85-pack, aka "vinnarbatteriet".
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av mattiasottosson »

Corvus skrev:
Det var dock första gången jag åkte den vägen och ville vara på den säkra sidan. För min del blir det perfekt när SuC i Strängnäs öppnar. :P
Aha. Men hade förmodligen gått snabbare att följa E4:an uppåt och kört Tystberga -> Strängnäs -> Järlåsa och toppat upp lite i Sillekrog, trots omvägen?

Var började resan?
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 okt 2017 22:18
Ort: Uppsala

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av Corvus »

mattiasottosson skrev:
Corvus skrev:
Det var dock första gången jag åkte den vägen och ville vara på den säkra sidan. För min del blir det perfekt när SuC i Strängnäs öppnar. :P
Aha. Men hade förmodligen gått snabbare att följa E4:an uppåt och kört Tystberga -> Strängnäs -> Järlåsa och toppat upp lite i Sillekrog, trots omvägen?

Var började resan?
Japp, jag brukar ta just den vägen och det hade gått snabbare, men nu vet jag att jag inte behöver ladda till mer än till ca 90% för att komma fram och då går det betydligt fortare. Jag tänkte att jag måste våga ta närmaste vägen någon gång.

Resan startade i Loftahammar.
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av Monark1954 »

Vad händer om ni stannar bilen över natten -15 grader och laddning saknas?

Efter 12 mil kom vi fram med 56% i batteriet, prognosen av att vända tillbaka på en gång så skulle vi ha över 20% kvar.

På morgonen efter är det 47 % kvar i batteriet,
tappat 9% över natten utan någon förvärmning av något slag.

Tillbaka dag 2 där vi startade hade vi 3% kvar inte över 20%.
Startade dag 2 helt utan förvärmning för att inte tappa energi.

Max fart 70 km/h där det var tillåtet och gick.
Snöbelagd väg. -15 grader ute.
270 Wh/km Startade med 2 timmars förvärmning och ett batteri med 3*10 A tillgängligt i uttaget.
12 mil.
171231_1.JPG
Morgonen efter, efter några km.
Tappat 9% över natten.
180101_1.JPG
Startade helt utan förvärmning dag 2.
Medelförbrukning över 24 mil med ett nattstopp i kyla 279 Wh/km.
Maxfart 70 km/h där det gick. Ca - 5 grader i medel dag 2.
180101_2.JPG
Reservalternativet hade vi denna gång dag 2:s morgon. Åka förbi Ensamheten och vidare till Storuman och ladda. Men det var 8 mil extra på vår körsträcka. Fanns även typ 2 uttag 2 mil från mål så vi for och det gick.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av Simon »

Nya siffror:

Bil: Modell S 85 från 2014
Sträcka: 153,9 km
Väglag: fuktigt
Temperatur: 0°C
Snittförbrukning: 201 Wh/km
Snitthastighet: 81 km/h
Mätning med helt nyladdade batterier.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jag har haft runt 2,3 kWh/mil med normala vintertemperaturer (-5 till -15).

Nu var det -24 till -28 igår och då blev det 2,8 kWh/mil över 18 mil trots väl förvärmd bil.
Klimat på +18 och Range mode ON.
Underlag hård is.
Hastighet 80-90 km/h.

Det var lite oväntat stor skillnad tyckte jag, värt att tänka på i fortsättningen.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Skriv svar