Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av Monark1954 »

Vad händer om ni stannar bilen över natten -15 grader och laddning saknas?

Efter 12 mil kom vi fram med 56% i batteriet, prognosen av att vända tillbaka på en gång så skulle vi ha över 20% kvar.

På morgonen efter är det 47 % kvar i batteriet,
tappat 9% över natten utan någon förvärmning av något slag.

Tillbaka dag 2 där vi startade hade vi 3% kvar inte över 20%.
Startade dag 2 helt utan förvärmning för att inte tappa energi.

Max fart 70 km/h där det var tillåtet och gick.
Snöbelagd väg. -15 grader ute.
270 Wh/km Startade med 2 timmars förvärmning och ett batteri med 3*10 A tillgängligt i uttaget.
12 mil.
171231_1.JPG
Morgonen efter, efter några km.
Tappat 9% över natten.
180101_1.JPG
Startade helt utan förvärmning dag 2.
Medelförbrukning över 24 mil med ett nattstopp i kyla 279 Wh/km.
Maxfart 70 km/h där det gick. Ca - 5 grader i medel dag 2.
180101_2.JPG
Reservalternativet hade vi denna gång dag 2:s morgon. Åka förbi Ensamheten och vidare till Storuman och ladda. Men det var 8 mil extra på vår körsträcka. Fanns även typ 2 uttag 2 mil från mål så vi for och det gick.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av Simon »

Nya siffror:

Bil: Modell S 85 från 2014
Sträcka: 153,9 km
Väglag: fuktigt
Temperatur: 0°C
Snittförbrukning: 201 Wh/km
Snitthastighet: 81 km/h
Mätning med helt nyladdade batterier.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jag har haft runt 2,3 kWh/mil med normala vintertemperaturer (-5 till -15).

Nu var det -24 till -28 igår och då blev det 2,8 kWh/mil över 18 mil trots väl förvärmd bil.
Klimat på +18 och Range mode ON.
Underlag hård is.
Hastighet 80-90 km/h.

Det var lite oväntat stor skillnad tyckte jag, värt att tänka på i fortsättningen.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Skriv svar